Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 12:41

Zondag om 8.15 wordt ik wakker gebeld. 'Je paard is over de deur gekomen en heeft zich bezeerd.'
Welke DA moeten we bellen?
In paniek naar stal om daar je hoopje paard aan te treffen. Ze is met haar achterbenen vast komen te zitten en er zat een gapend gat in een van de achterbenen. Iets wat echt zo uit een horror film kan komen.

De dierenarts gaf me 2 opties. Zelf aan de slag met medicatie, Sulfatrim en Novacam. En daarnaast Dermiel (honingspray)

Of toch richting Utrecht waar ze plat zou moeten en gehecht zou moeten worden. De combi vervoeren er heen en de verdoving en weer opstaan vond ik zelf nogal een risico en ben dus voor optie 1 gegaan. Overigens op aanraden van de DA.

Dag 1. zag het er zo uit:

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding


Dag 2.
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding



Dag 3.
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding


En vandaag dag 4 waarbij ik heel zachtjes heb geprobeerd te spoelen.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding


Vrijdag komt de DA weer voor controle.
De wond lijkt redelijk schoon en heb de rest van het been vandaag wat gespoeld.
Edy is gelukkig niet kreupel en het lijkt of we alles op een haar na hebben gemist.

Afbeelding

en nu gaan we de herstel periode in. We waren net 2.5 maand weer volledig bezig en nu dit l*llige ongelukje.
Laatst bijgewerkt door Lienek op 25-10-17 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje


xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:44

Pff, wat zitten zulke rot ongelukken toch ook steeds weer in een klein hoekje.
Hoop dat je paard er goed bovenop komt. :(:)

Ps. de foto's doen het niet?

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 12:48

xRivaldo schreef:
Pff, wat zitten zulke rot ongelukken toch ook steeds weer in een klein hoekje.
Hoop dat je paard er goed bovenop komt. :(:)

Ps. de foto's doen het niet?


Nu wel! Moest ze even in spoilers zetten :p

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:05

Is dat grijze ding op de laatste foto een voerton? Als dat zo is zou ik die echt een heel eind uit het zicht van je paard zetten. Kwestie van hem niet op foute ideeën te brengen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 13:10

Sclimpre schreef:
Is dat grijze ding op de laatste foto een voerton? Als dat zo is zou ik die echt een heel eind uit het zicht van je paard zetten. Kwestie van hem niet op foute ideeën te brengen.

Ze kan daar niet bij...
En het tralie rekje gaat dicht als er niemand bij is!

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:15

Jeetje wat ellendig :-( heel veel sterkte.

Als tip wil ik je mee geven om het been rond/onder de wond in te smeren met vasaline. Alle rommel wondvocht/ bloed blijft dan niet in de haren plakken. Dat hielp hier erg goeg.

Kort geleden soort gelijke wond gehad nadat pony achter een paaltje bleef hangen toen ze uitgleed.

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:18

Bah, wat een nare wond!

Heb je de eerste dag al niet gelijk gespoeld?
En ik zou inderdaad ook de huid eromheen mee pakken. Door al het opgedroogde bloed en vuil, gaat de huid irriteren.

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:27

Pech! Vreemd dat alleen Utrecht als optie werd genoemd, iedere goede kliniek kan een wond hechten en dat kan onder plaatselijke verdoving.
Je vraagt tips:
Ik snap de Sulfatrim/Novacam. Voor alle zekerheid dagelijks temperaturen, zeker straks als ze van de antibiotica af is.
Ik was ook direct begonnen met spoelen, lauw water, direct vanaf dag 1.
Schoonhouden is erg belangrijk. Geeft ook meer zicht op de wond. Haren er omheen voorzichtig wegknippen. Dan een dikke laag honingzalf. Liefst 2 x/dag. Ook al spuit je in het begin de eerste korstjes er weer af: dat geeft niks, beter dat het wat langer duurt dan dat het te snel dicht gaat...Honingzalf kopen in een potje, dat is goedkoper...
Er zijn veel topics op Bokt over wonden en hoe dat is afgelopen, dus ik zou ook zeker de zoekfunctie even gebruiken.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:27

Ik begrijp niet waarom er niet vanaf dag één gespoeld is. Waarschijnlijk zal jouw dierenarts anders hebben aangegeven, maar ik heb altijd geleerd dat je een dergelijke wond moet schoonspoelen.
Zelf een keer een vergelijkende wond gehad en moest die tweemaal daags uitspoelen met een desinfecterend middel en water en twee maal daags insmeren met een wondzalf. De wond moest open blijven zodat het vuil er uit kon.
Ik dacht toen ook dat juist door het spoelen het nooit zou genezen en open zou blijven maar de wond is super mooi genezen.

Kerstmuts

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:11

Jeetje zit jullie echt niet mee :(:) heel veel beterschap en sterkte :(:)

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:39

Heftige plekken maar dit komt wel goed. Heb ect veel ergere dingen gezien en zelfs die paarden huppelen weer vrolijk rond!

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 15:20

Even snel tussendoor. De wond zelf was schoon en daardoor is het spoelen uitgesteld. Dit uiteraard in overleg met da.
Spoelen alleen als de wond vies was en tot nu toe vrij schoon gebleven


Andere klinieken waren ook een optie maar Utrecht is het meest dichtbij.

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:00

Sorry, dat ik zeg maar ik vind het er niet schoon uitzien. Dat kan ook niet met een dergelijke wond. Ik zou echt beginnen met spoelen en niet wachten tot vrijdag.

Kerstmuts

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:09

Oei ts. Ik vind de wond niet zo mooi om eerlijk te zijn. Ik zou tweemaal daags gaan spoelen. Zacht straaltje erboven houden en de wond open zodat alle troep eruit kan.

Tevens de tip van haren weg knippen en vaseline smeren zou ik ook vlug gaan doen. Op de dag 4 foto lijkt het alsof de haren in de wond hangen. Wat absoluut niet bevorderlijk is voor hestel. Tevens houd de vaseline de huid rondom heen rustig doordat er geen trekkende korsten onstaan door wond vocht. Door de vaseline kun je die korstjes makkelijker eraf halen omdat ze dan geweekt zijn.

Be happy eat a snackkie

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:13

Ik vind het er ook niet lekker uitzien en snap ook niet dat het been niet geschoren is.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 20:17

Ik moet eerlijk zijn de fotos vertekenen wel erg. (In het echt lijkt het wel een stukker 'frisser')

Spoelen zo lang mogelijk uitgesteld omdat zeker op dag 2/3 de wond zelf nog open was en het schoon bloedde.
Vandaag dus voor het eerst gespoeld omdat ik zelf al niet tot vrijdag wilde wachten.

Vaseline is een goede tip die ga ik zeker morgen meenemen om te smeren.

Overigens vind ik bepaalde reacties nou niet erg fijn overkomen. (Net alsof ik niks er aan doe? )

Ik doe hartstikke m'n best voor het paard en aan commentaar alleen heb ik niks.
De opbouwende normale reacties neem ik graag aan.

En als het nodig doe ik zo een second opinion. Maar ik vertrouw wel op deze Da dus ik wacht vrijdag nog even af.

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:21

Wat een naar ongeluk. Persoonlijk vind ik de wond ook niet zo schoon lijken. Misschien is spoelen toch een optie? Ik wens jullie in ieder geval veel beterschap en hopelijk een snel herstel.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:25

Wat een narigheid, heel veel sterkte. Hopelijk geneest het voorspoedig...

Verwijten maken heeft ook geen zin. De TS doet het in overleg met een DA. Ik zou ook eerder mijn DA volgen dan een niet DA van internet. Al zijn tips natuurlijk altijd welkom, ik zou wel altijd met de dierenarts overleggen (bv als er bepaalde zalfjes worden voorgesteld hier). Overleggen kan nooit kwaad en genoeg tips die heel bruikbaar kunnen zijn!

Betreft het spoelen had ik het ook vanaf dag 1 gedaan, maar dat is achteraf praten. Je kan het aangekoekte misschien met een washandje en wat lauw water voorzichtig proberen weg te wassen. Misschien in combinatie met betadine shampoo (vaak wordt dat voor wonden voorgesteld, maar even aan je DA vragen kan natuurlijk geen kwaad). Eventuele over en inhangende haren wat weg knippen of scheren doe ik ook met wonden (of wondjes) omdat die er anders steeds weer aan en in gaan plakken wat de genezing tegen kan zitten. Met een schaartje de langste haren erom heen weg knippen kan al goed werken.

Succes!

Setteli

Berichten: 3153
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:35

ik zou ook spoelen. Niet alleen om de wond schoon te houden, maar ook om evt zwelling tegen te gaan. Als het been gaat zwellen zal de wond nog verder open gaan staan en zal het steeds moeilijker worden om goed aan elkaar dicht te groeien.
Waarom heeft deze DA het niet onder verdoving zelf gehecht?

Je vroeg om ervaringen. Degenen die aangeven dat je zou moeten spoelen, spreken uit ervaring (ik trouwens ook.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 20:44

Tancreda4 schreef:
Wat een narigheid, heel veel sterkte. Hopelijk geneest het voorspoedig...

Verwijten maken heeft ook geen zin. De TS doet het in overleg met een DA. Ik zou ook eerder mijn DA volgen dan een niet DA van internet. Al zijn tips natuurlijk altijd welkom, ik zou wel altijd met de dierenarts overleggen (bv als er bepaalde zalfjes worden voorgesteld hier). Overleggen kan nooit kwaad en genoeg tips die heel bruikbaar kunnen zijn!

Betreft het spoelen had ik het ook vanaf dag 1 gedaan, maar dat is achteraf praten. Je kan het aangekoekte misschien met een washandje en wat lauw water voorzichtig proberen weg te wassen. Misschien in combinatie met betadine shampoo (vaak wordt dat voor wonden voorgesteld, maar even aan je DA vragen kan natuurlijk geen kwaad). Eventuele over en inhangende haren wat weg knippen of scheren doe ik ook met wonden (of wondjes) omdat die er anders steeds weer aan en in gaan plakken wat de genezing tegen kan zitten. Met een schaartje de langste haren erom heen weg knippen kan al goed werken.

Succes!



Bedankt!

Niet spoelen op dag 1 is gedaan in overleg met da. Deze gaf aan nu juist niet te spoelen pas wanneer de wond vies werd voorzichtig bezig te gaan maar liever niet. Vandaar dat ik vandaag heel voorzichtig daar mee ben begonnen.


Alles gaat in overleg. Tips zijn juist welkom omdat ik graag succes verhalen hoor en hoe en wat.

Ik wil graag alle opties bekijken en tips meenemen, want ik wil uiteraard dat ze zo snel mogelijk weer herstelt. Maar ik speel zoals hierboven gezegd wordt wel alles door naar de DA, juist om te overleggen. Een foto is toch wel ietwat vertekend met het echte aanzicht.

Maar tips zoals weg scheren heb ik nog niet aangedacht.
Het stomme is dat ik haar lijf al had geschoren maar de benen nog niet. Die wilde ik zondag afmaken. Zul je net zien he... :(

@setteli ik vraag inderdaad om ervaringen maar ik vind sommige reacties erg heftig en suggereren alsof ik zomaar bezig ben. Ik doe alles in overleg met de DA en zo ook om niet gelijk te gaan spoelen. De wond was open en bloedde eerst ook nog.
Ervaringen en tips op een normale manier gebracht zijn uiteraard meer dan welkom!

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:51

Je kunt de wond ook laseren dan is hij zo dicht en je hebt geen littekenweefsel. Ik heb veel grotere wonden gezien die helemaal over zijn gegaan in een week of 6. Ik heb wel foto's maar die kan ik hier niet plaatsen.

Op de pagina kun je wel een aantal voorbeelden vinden: https://www.facebook.com/highpowerlasertherapie/

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:56

Ik spreek uit ervaring. Mijn dierenarts is zo tevreden over mijn wondverzorging dat zij al meerdere klanten naar mij heeft doorverwezen en dat ik dus soms paarden op stal heb staan puur om de wond te verzorgen of dat ik naar mensen toe ga om ze hierbij te helpen.

Ik geef in mijn reactie aan dat ik snap dat je niet gespoeld hebt omdat de DA dit heeft aangegeven, ik geef echter aan dat ik het een vreemd advies vind. Je kunt de geplaatste foto’s altijd even doorsturen naar je DA en vragen wat hij er nu van vindt, spoelen of niet.
Ik ben ook wel benieuwd waarom hij kiest voor niet spoelen. Puur uit interesse en om te leren, vind wondverzorging erg interessant.

Ik suggereer nergens dat je niets doet, ik geef alleen aan wat ik zie en war ik er van vindt. Je mag er mee doen wat jij wilt, jouw paardje, jij zit er met de neus bovenop en kan de situatie het beste beoordelen.
Sterkte met het herstel.

Kerstmuts

Monique1963

Berichten: 8567
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:13

Wat een pech heb je met je paard iedere keer. Hoe heeft dat nu toch kunnen gebeuren dat ze over de staldeur is gekomen! Het is zo hoog zo te zien!

Alles wat je meemaakt in je leven is een eerste keer en uiteraard vertrouw je op je dierenarts. Maar als je ook maar een beetje onderbuikgevoel hebt, van hm wat vreemd, vertrouw dan op je instinct en haal er nog iemand bij.

Wat ik bijzonder van jouw dierenarts vind, en dat is géén verwijt aan jou, is dat hij het niet behandeld heeft. Ik heb helaas ook al wat nare wonden bij paarden en dieren moeten meemaken en de verschillende dierenartsen die ik heb gehad, lieten mij niet achter met zo'n wond.

Altijd schoren ze zoveel mogelijk rondom de wond het haar weg, om de wond goed te kunnen beoordelen, en dan gingen ze spoelen met betadine. Pas als het er zo goed uitzag dat het een netjes stukje vlees was zeg maar, dan richtten ze zich en/of op hechten en ze knipten losse stukjes vel weg.

Bij alle wonden die mijn dieren hadden, was dat spoelen met zachte straal water waar de kou vanaf was om zwellen te voorkomen en om het schoon te houden. Na hun behandeling moest ik behandelen met bijv blauwspray of betadine. Dat spoelen en behandelen moest ik meerdere keren per dag doen tot korstvorming begon.

Zodra er korstjes begonnen te groeien vanaf de randen, dan alles soepel houden met vaseline of betadinezalf. En meestal kregen ze ook een antibioticaprik voor de zekerheid.

Dus ik zou hebben verwacht dat jouw dierenarts ook geschoren zou hebben. Zou je alsnog kunnen doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat er vuil bij kan komen. Zou zeker meerdere keren per dag met zachte straal en water waar de kou vanaf is spoelen. Ook schoonhouden met betadine zou ik zeker doen. En rond de wondranden betadine zalf smeren. Helpt allemaal genezen.

Succes

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 21:23

janderegelaa schreef:
Je kunt de wond ook laseren dan is hij zo dicht en je hebt geen littekenweefsel. Ik heb veel grotere wonden gezien die helemaal over zijn gegaan in een week of 6. Ik heb wel foto's maar die kan ik hier niet plaatsen.

Op de pagina kun je wel een aantal voorbeelden vinden: https://www.facebook.com/highpowerlasertherapie/


Klinkt interessant. Kan jij me anders meer informatie hierover geven? ik wil dit zeker gaan overleggen met mijn dierenarts!


@Leandros, deze reactie vind ik al minder heftig hoor. Ik doe ook maar wat ik kan en zo'n wond heb ik nooit bij de hand gehad.
De reden voor niet spoelen was juist omdat de wond zelf toen schoon genoeg was en dus beter open gelaten kon worden oid. Iig was het advies liever niet te spoelen.

@Monique haar buurvrouw ging mee op wedstrijd en toen is ze in paniek over (een andere) staldeur gekomen die lager is. Het bovenluik is toen ook open gelaten en daardoor kon ze dus er deels overheen komen.
Nu staat ze in een andere stal waar ze absoluut niet uit kan. ook het kleine tralie deurtje zit dicht.

Ik zal hem vrijdag vragen waarom er verder geen actie is ondernomen. Ze heeft trouwens wel een flinke dosis antibiotica gespoten gekregen.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel echt helemaal in shock was en alles in eerste instantie flink langs me heen ging.

Scheren heeft de da niks over gezegd maar kan ik wel even over na vragen of dat slimmer is.

Ook Betadine niks over gezegd maar ik zal hem vragen wat hij daar van denkt.

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:26

Mijn paard is net genezen van een been wond (gelukkig niet zo heftig als die van jou) maar ik moest 3 x per dag Honingzalf smeren en inderdaad dagelijks schoonspoelen met betadineshampoo. Dat laatste heb ik niet iedere dag gedaan omdat de wond er heel mooi rustig uitzag en heel goed genas.
Bij mijn paard is overigens wel gehecht en in verband gezet door mijn dierenarts en kreeg ook een paar dagen antibiotica gespoten.

Honingzalf is echt heel fijn spul, dus misschien eens informeren of je dat mag gebruiken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 0 bezoekers