Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:18

Vandaag werd mijn paardje Joly's Limoncello gecastreerd.
Hij is ruim 3 jaar dus is de wond ook gehecht.

De castratie zelf is goed verlopen.

Het ontwaken verliep helaas minder goed.
Net toen de dierenarts klaar was met de wond na te ontsmetten begon Limoncello zijn hoofd al op te tillen.
Ik moest hem echter nog omlaag houden dus op zijn hals gaan zitten en hoofd omlaag duwen.

Dit is tot twee x toe gelukt. De derde keer was hij te sterk voor mij en de veearts. Bij het rechtstaan heeft hij zich losgetrokken van ons en is beginnen te strompelrennen. Hierbij is hij gestruikeld en door een weidedraad gevallen, erdoor gerold om recht te staan en stond hij ineens in een leegstaand stuk grond achter iemand zijn huis.
We zijn hem meteen achterna gegaan en ik merkte plots dat die tuin niet omheind was aan de straatkant.
Met drie man (stalinstructrice was erbij gekomen) hebben we getracht om Limoncello te vangen.
Ondanks dat hij rondliep met zijn tong uit de mond en de galop eruit zag als iemand die stomdronken is bleef hij in draf wel erg recht lopen.

Uiteindelijk heeft de stalinstructrice hem kunnen pakken toen hij wat gekalmeerd was.
Door de wei terug kon helaas niet omdat de stroomdraad nog overeind stond. Dus hebben we hem via de baan terug naar de manege moeten brengen, wel rechtstreeks de stal in.

Helaas is Limoncello niet zonder schrammen ervan af gekomen.

Op zijn linkerkant heeft hij diverse kleine snijwondjes door de prikkeldraad.

Stalbaas gaat de eigenaar van die draad verwittigen en melden dat al die palen ook écht rot zijn.

Al bij al een geluk dat die palen rot zijn, wil niet weten hoe het anders gegaan was met verwondingen.

Snijwond boven linker voorbeen
Afbeelding

Snijwond op de hals/schoft
Afbeelding

Moment waarop mijn stalinstructrice hem begeleid naar de baan. Dierenarts op de achtergrond.
Afbeelding

Wou het even van me afschrijven want was er toch wel erg van geschrokken hoe snel hij doorheen die draad viel en hoe hij eerst richting de straatkant begon te rennen.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:24

Jeetje wat heftig, wat zal je zijn geschrokken!

Hopen dat hij snel de oude is en alsnog niet veel overhoudt aan zijn avontuur.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:25

Poeh dat is schrikken..
Maar worden oudere paarden niet liever op de kliniek gecastreerd ivm infecties? Heeft ie er verder aan zn zaakje niks aan overgehouden?

Goof

Berichten: 28776
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:26

He dat is zeker schrikken zeg. Gelukkig vallen zijn wonden mee. Lekker vertroetelen komende dagen en goed in de gaten houden!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:29

Waarom moest hij gehecht worden? De mijne is gehecht na laparoscopisch, maar bij gewone castratie blijft het net open zodat het wondvocht er vlot uit kan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:35

Thnx allen was idd heftig :/

Varekaj, hij is gedeeltelijk gehecht zodat de darmen niet snel naar buiten kunnen komen. De buitenkant is gewoon open wonde.

Foto in spoiler voor gevoelige kijkers.
Spoiler:
Afbeelding


Weet niet of deze uitstulping normaal is? Misschien door zijn avontuurtje iets te veel gerend?
Spoiler:
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:39

Is het een uitstulping van weefsel en heeft de DA dat gezien? Indien weefsel en niet gezien door de DA, foto naar hem sturen of vragen om langs te komen. Je wil niks naar buiten wat niet moet.

Ik begreep dat hij volledig gehecht was, even verwarring haha. Nee klopt, binnenkant hechten tegen darmprolaps maar buitenkant open voor afvoer bloed en wondvocht.
Dat hoort helder te zijn. Als het groen/geel wordt en stinkt zit je met een infectie.

Let wel op, soms zie je ook een lichtgele aanslag op een wonde. Dat is niet noodzakelijk etter, dat is de huid die zich hersteld. Als het echt uitbreid, warm aanvoelt, dik staat en gaat ruiken ook weer DA bellen. Maar denk niet dat zoiets snel gebeurd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:46

Bedankt voor de opheldering varekaj.
Ik hou het sowieso int oog. Ben niet naar huis gegaan, heb sevvens ook nog dressuurles en zal tegen 20u30 pas huiswaarts gaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:58

Dierenarts een foto gestuurd. Dat uitstulpingske is wat vetweefsel. Dit kan geen kwaad.
Kreeg de tip met water te spoelen, maar dit kent Limoncello helemaal niet. Is een natte doek dan ook goed?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:08

Ach wat erg.Dit is dus helemaal niet goed gegaan. Een kennis van me liet haar al oudere hengst castreren ,die kwam ook te vroeg bij uit de verdoving,begon te trappelen waarop er vuil in de wond kwam,en die is een jaar ziek geweest.Ik vind dat castratie een ernstige ingreep is waar veel te licht over gedacht wordt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:12

Zeker geen doek gebruiken! Stof, watten, eender wat kan pluizen waardoor er vuil in de wonde blijft + te droge doek kleeft en zal hem pijn doen.

Heel voorzichtig met zacht waterstraaltje afspoelen. Je hebt voor wondspoeling echt stromend water nodig, geen deppen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:17

Wat een avontuur zo. Gelukkig alleen wat schrammen.

Als tuinslang te eng is kun je ook 50ml spuiten bij de apotheek halen en daarmee de wond spoelen. Wel zorgen dat je hygiënisch werkt dan.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:20

anjali schreef:
Ach wat erg.Dit is dus helemaal niet goed gegaan. Een kennis van me liet haar al oudere hengst castreren ,die kwam ook te vroeg bij uit de verdoving,begon te trappelen waarop er vuil in de wond kwam,en die is een jaar ziek geweest.Ik vind dat castratie een ernstige ingreep is waar veel te licht over gedacht wordt.

Vind dit een beetje een vreemde reactie?

Wat vervelend TS! Ik denk ook dat spoelen met de slang het beste is, eerst even laten wennen en des noods even hulp erbij vragen, komt vast goed :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 18:20

Varekaj, wil dat doen maar toen ik dat eens deed werd hij bijna paniekerig. Hij kan zich lostrekken en uitglijden op het beton.
Is ook nog niet helemaal op zijn gemak na dit avontuurtje.

Superlotje dát is wel een goed idee natuurlijk. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:26

sja wat een pech :(:)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 18:33

Chroosje schreef:
anjali schreef:
Ach wat erg.Dit is dus helemaal niet goed gegaan. Een kennis van me liet haar al oudere hengst castreren ,die kwam ook te vroeg bij uit de verdoving,begon te trappelen waarop er vuil in de wond kwam,en die is een jaar ziek geweest.Ik vind dat castratie een ernstige ingreep is waar veel te licht over gedacht wordt.

Vind dit een beetje een vreemde reactie?

Wat vervelend TS! Ik denk ook dat spoelen met de slang het beste is, eerst even laten wennen en des noods even hulp erbij vragen, komt vast goed :)

Vind die reactie niet vreemd hoor.
Ieder heeft zijn eigen mening over castreren in de wei waar er dan meer vuil is door zand of mest dan wanneer je het op de kliniek zou doen.

Ik koos voor castratie op de wei omdat dit voor mijn paardje een vertrouwde omgeving is. Bij stresssituaties is namelijk gebleken dat de verdoving niet goed aanslaat en hij zich ertegen verzet. En een ritje naar de kliniek leek me zo een stressvolle situatie.
Uiteraard als er complicaties optreden en naar de kliniek gaan is nodig ga ik er zeker naartoe.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:04

Op mijn pensionstal wordt het vaak staand op de wasplaats gedaan.Het mag vreemd gevonden worden dat ik schreef dat ik het een zware ingreep vind,maar dat vind ik nu eenmaal,alhoewel dus bijna alle hengsten in Nederland gecastreerd worden.Het gaat eigenlijk niet anders want hier kun je meestal geen hengst huisvesten.En zelf heb ik ook een ruin hoor,dus ik maak ook gebruik van castratie,al heb ik hem als ruin gekocht.Maar het is dus niet zomaar een lichte ingreep bedoelde ik.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:15

Ik zou niet met water aan de gang gaan. De kans is groot dat je juist viezigheid wat op de huid en of haren zit naar binnen spuit. Mijn hengst is met bijna drie op de kliniek gecastreerd omdat da op die leeftijd het niet meer thuis doet omdat kans op complicaties op oudere leeftijd toe neemt. Op de uithof werd mij ook gezegd om niet te gaan spoelen met water ivm vuil naar binnen. Wel wandelen om zwelling tegen te gaan . Maar ik snap uiteraard ook jouw beweeg redenen om het wel thuis te laten doen. Sterkte met je knapperd

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:20

Sjemig wat een ellende. Je hebt nog mazzel dat het zo goed is gegaan, maar gezien de wonden, vrees ik dat er nog een lange weg richting herstel te gaan is.

Mij hebben ze altijd afgeraden om volwassen dieren op het land te castreren - levensgevaarlijk. Voor je het weet zakken ze gedesorienteerd door de omheining en in de sloot. Dan ben je écht ver van huis....

Sterkte ermee. Bij deze open wonden moeten ze eigenlijk 24/7 buiten kunnen lopen maar met dit weer,... bah. Ben niet jaloers...
(en heel blij dat die van mij laatst in de kliniek over de lies is gedaan!)

Ik deel de mening met Anjali dat castratie gewoon een hele zware medische ingreep is waar niet te licht over mag worden gedacht. Dieren zijn daar echt een paar weken serieus van uit balans en hebben er ook pijn van.
Laatst bijgewerkt door Dees op 14-09-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:21

Hoe langer je wacht hoe breder de zaadstreng en de doorbloeding ervan. De mijne was 6,5 jaar en daarom idd op de kliniek gedaan.

Ik moest hem een dag op voorhand brengen en na een weekje weer ophalen.

En idd, die spuiten! Kost bij de apotheek geen drol :)

Over spoelen met water: dat moest ik van de kliniek uit Gent ook doen hoor. Je moet van bovenaf naar onder zodat alles er echt afloopt en ruimschoots spoelen. Dus niet 3 spuiten of 2 minuten, dat is te weinig. Wanneer je dat goed doet komt er echt geen vuil in de wonde.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:43

Wat jij zegt is denk ik wel goed maar niet met een tuinslang erop gaan spuiten, dat gaat gewoon te on gecontroleerd waardoor je rommel naar binnen spuit

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:45

Met een zachte waterstraal kan dat prima hoor. Je moet de kraan idd niet vol open draaien, dat gaat ie niet in dank afnemen.

De kraan zodanig open dat er net een fijn zacht straaltje uit komt mag geen probleem zijn. En anders de kop wat opendraaien zodat het water uitwaaiert ipv recht erop.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:57

Idd, met een rustige straal der op, een paar keer per dag een 10 à 15 minuutjes. Hier bij ons in de streek (niet zo ver van TS uit de buurt) is het heel gebruikelijk dat er ter plaatse, platliggend in de wei gecastreerd wordt.
Veel sterkte TS, dit is een scenario wat je als laatste wenst natuurlijk. Komt wel goed, niet te veel drama rond maken maar paard gewoon behandelen net als anders.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:59

Die van mij is in 2004 gecastreerd toen was hij 11. Het gebeurde gewoon op de wei. Het was verder opengelaten en ik hoefde er niets aan te doen, maar als ik per se wilde hooguit met betadine afsproeien

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:04

Een paard dat geen water kent zou ik niet af gaan sproeien.
Eigenlijk zou hij de hele dag buiten moeten lopen. Dan blijft het net genoeg open dat het vuil eruit kan. En de zwelling door het lopen te verminderen.
En een wei is schoner dan land.
Maar met dit weer ook niet echt een optie.

Beterschap met hem.
Gelukkig lijkt zijn avontuur toch nog mee gevallen.