Aantrekkingskracht tot het verkeerde paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:04

Als je zelf vindt dat je op de verkeerde types valt dan ben je nog in ontwikkeling en nog niet toe aan een eigen paard. Dat hoeft ook niet want je hebt nu toch een leasepaard waar je mee vooruit kunt?


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:05

Art_Ificious schreef:
Tot nu toe gaat het idd goed met Black Beauty en mij. Maar ik hou wel mijn hart vast zodra ze weer hengstig gaat worden. Dan is ze een totaal ander paard. En reageert ze extreem op beenhulpen door te gaan stampen, piepen of bokken en word het gevaarlijk om samen met anderen in de bak te rijden. Dat is nu zelfs al een stressmoment. Andere paarden in de bak? Dan wil ze niet galopperen of rustig draven en is ze moeilijker weer ontspannen te krijgen.
Om die reden wil ik ook niet meer in de manegeles meerijden. Ik leer er tevens ook amper iets bij. Wordt alleen stap draf galop gevraagd met nu en dan eens een s of gebroken lijn of over balkjes draven of een sprongetje. That's it. Ik wil meer leren zoals schouderbinnen, travers, keertwending etc.


Eerst een paard echt netjes op de hulpen en dan keertwending en travers.
Pas je inzet aan aan je ambities, 1x in de week rijden is lekker maar dan kom je rijtechnisch niet veel verder. De kwaliteit van de lessen maakt ook alle verschil overigens net als de gezondheid van het paard en of het tuig echt goed past.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:09

Iedere ruiter met een goede basis kan zo een L proefje rijden. Ik lees hier ook alleen maar excuses..je wilt een paard 'opknappen' maar ondertussen toch wel hogerop rijden, beide gaat niet tegelijk. Als je echt meer wilt leren zoals schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen ect. zul je toch echt je basis moeten hebben en dat heb je duidelijk niet, als je al niet kunt doorbijten dat ze dan rustig blijft draven of in galop gaat. Je bent er echt (nog) niet aan toe om een eigen paard te hebben en daar is niets ergs aan, maar je hebt nog steeds zelf de keuze om ergens anders te gaan lessen, op een betere plek en niet een doorsnee manege, zoals je het zelf noemt. Verder vind ik ook dat je je eigen verantwoordelijkheid kunt nemen qua alcoholgebruik, een paard is nu eenmaal een grote verantwoordelijkheid en die moeten niet lijden onder u keuzes.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:09

Kan die draver galop?
Zo ja kan hij L.
Zo nee kan hij het als er de galop op zit.

Serieus, ziek zijn van een kater? Dan is het helemaal jezelf bij elkaar pakken en naar buiten en gaan rijden daar wordt je fit van en de volgende keer opletten in wat je zuipt, Klaar.

Moe zijn na het werk. Ja dat kan Dat is niet voor iedereen gelijk hoeveel energie daarna nog heeft om echt wat te ondernemen.
Dan kun je ook maar beter een verzorgpaard blijven houden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:13

Wanneer het paard hengstig is kan je niet in dezelfde bak draven of galopperen met andere paarden maar je denkt wel dat je toe bent om schouderbinnenwaarts, travers of keertwendingen met die merrie te gaan oefenen?

[o]

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 18:20

Draver kan galop maar voorlopig alleen in een volte, op een.rechte lijn gaat ze naar een snellere galop of snelle draf. En daar ben ik volop mee bezig, als ik alleen rij in de bak.
Maar over dat stukje als er anderen bij rijden. Ik doe enorm mijn best haar ontspannen te rijgen want ik ben ook géén opgever. Maar zodra ze een ander paard ziet wil ze enkel volgen. Blijkbaar komt dat door op een vorige manege altijd achter elkaar te moeten hobbelen waardoor ze eigg niet beter weet.
Ik moet ook enorm vaak op de rem gaan of extra voltes maken omdat zij iets actiever is dan de andere manegepaarden in de les. Dat maakt de lessen voor mij minder plezant, de kindjes worden gewaarschuwd niet achter mij te rijden. Als ik galop moet doen mag ik niet in hun buurt komen. (Instructeur is ook bang van de merrie).
Ben uitgekeken op de lessen.
En een andere instructeur nog niet gevonden. 'S avonds ene laten komen kan al niet want dan is de bak bezet door manegelessen.
Moet dus door de dag of zondags. Ben wel.bereid er goed voor te betalen, dat is dus niet het probleem.

Leef en laat leven.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:22

Art_Ificious schreef:
Tot nu toe gaat het idd goed met Black Beauty en mij. Maar ik hou wel mijn hart vast zodra ze weer hengstig gaat worden. Dan is ze een totaal ander paard. En reageert ze extreem op beenhulpen door te gaan stampen, piepen of bokken en word het gevaarlijk om samen met anderen in de bak te rijden. Dat is nu zelfs al een stressmoment. Andere paarden in de bak? Dan wil ze niet galopperen of rustig draven en is ze moeilijker weer ontspannen te krijgen.
Om die reden wil ik ook niet meer in de manegeles meerijden. Ik leer er tevens ook amper iets bij. Wordt alleen stap draf galop gevraagd met nu en dan eens een s of gebroken lijn of over balkjes draven of een sprongetje. That's it. Ik wil meer leren zoals schouderbinnen, travers, keertwending etc.

Het gaat toch niks oplossen door dan maar niet in de bak te gaan rijden? Gaan met die banaan en juist wel de les in met andere paarden met dat paard. De instructeur is er dan voor om jou aanwijzingen te geven deze problemen op te lossen, want blijkbaar weet je zelf nog niet goed genoeg wat je moet doen of geef je op / toe aan het paard.

Geeft niet maar alweer, wees eens kritisch naar je zelf toe ipv naar het paard.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Re: Aantrekkingskracht tot het verkeerde paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:25

Als je instructeur denkt dat jij niet thuishoort in die bepaalde les, zou die het ook aangeven hoop ik? Dus als jij basis lessen krijgt, is misschien je basis rijden gewoon nog niet je van het.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:26

Dus zelfs als ze niet hengstig is is de basis niet voor elkaar? Waarom wil je dan al "moeilijkere" oefeningen leren?

Verstandig om tijdelijk even niet in de groepslessen te rijden. De meeste maneges hebben ook privelessen (hoeft er niemand van buitenaf te komen) en kan zo beter oefenen om meer controle over het paard te krijgen, dat heb je nu duidelijk nog niet.
Wanneer je meer controle hebt kan je proberen die controle ook in de groepslessen te behouden.

[o]

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:31

Ik plaats hier een slotje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers