Een sterke mening

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ShyvanaCoast

Berichten: 15
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Gouda

Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 07:07

Een ieder vind wel eens een paard of pony waar je een gigantische klik mee hebt. Je viervoeter gaat voor je door het vuur, doet alles voor je. Maar net als de eigenaar, is mijn pony er één met een sterke mening. En ja, die laat ze je zeker merken als ze het er niet mee eens is.

Regelmatig ben ik fanatiek aan het trainen. Slangenvoltes, voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen, verruimen etc, etc. Maar zo nu en dan gooit mijn merrie daadwerkelijk haar hoofd in de lucht en stopt ze. Alsof ze echt wil zeggen van: "Nee, nu niet." Meestal is het wel een kwestie van even terug rijden en gewoon opnieuw proberen. Meestal gaat het dan wel gewoon.

Gisteren (ja, het is VVDD, maar gisteren ontschoot het mij) ben ik gaan springen met mijn lieve merrie. Dit vind ze tien keer leuker als dressuur en dat is te merken in haar doen en laten. Wanneer ik maar richting de sprong rijdt verruimt ze en wil ze er het liefst op af vliegen. Verbazingwekkend genoeg laat ze mij de baas zijn, ik kan haar verruimen maar ook terug nemen. En de sprongen gaan steeds beter. Voor het eerst heb ik, want ik ben niet zo'n held, 50 cm gesprongen. Nu denkt een springruiter vast: "Ha! Zo laag?" maar voor mij is dit een hele prestatie. Mede omdat mijn merrie rustig met het dubbele erover heen gaat.
Helaas was er een hindernis die mij te hoog stond. Vol enthousiasme omdat het zo goed ging (voel je hem al aankomen) vertelde ik mijn man de hindernis vier gaatjes omhoog te doen. Het was een kruisje, dus zo veel hoger zou hij niet worden. Ik sprong het gele kruisje nog een keer en reed terug naar de hoefslag. Ik week af om op het groene kruisje af te gaan, die vier omhoog was gegaan. "Ja! Dit word het hoogste wat ik ooit met haar gaan springen!" dacht ik trots. Maar naarmate ik dichterbij kwam begon ik al te klemmen en mijn ademhaling stopte even. "Chips, dit is wel erg hoog." en de angst zat vast. Mijn lieve merrie weigerde door mijn twijfel. Ik gleed uit mijn zadel, kon niet terug komen maar hield me vast aan haar hals tot ik op veilige afstand van de hindernis was waarna ik me op de grond liet 'vallen'. Ik keek om en zag een staander omliggen. Schijnbaar had ik die omgeduwd.

Ik was bang. Ik wilde niet meer op pony stappen, ik wilde niet meer springen. Maar ik ben zelfs instructie, en ik hoorde het mezelf zeggen: "Dus je gaat kinderen vertellen opnieuw erop te stappen na een val, maar het zelf niet doen?"
Ik stapte op, gaf mijn merrie een klopje op haar hals en stapte een rondje. Draafde daarna aan en reed eerste op het gele kruisje af. Die sprongen we vloeiend. Mijn man was bezig het groene kruisje weer op te bouwen. "Zet die eerst maar twee lager van hoe die was." en dat deed hij. Ondertussen reed ik het rode steiltje wat ik ook neer had gezet. De groene was klaar. Ik reed eropaf en ik sprong hem. Er was niets aan de hand. Mijn merrie liet me weer zien (denk ik) dat ze te vertrouwen is en niet zomaar weigerde. De gele hindernis mocht met twee omhoog. Nu stond hij net zo hoog als de groene toen het mis ging. Ik ging erop af en we sprongen, nee, we vlogen over de hindernis. Voor mijn gevoel ging het in slow motion. Ik was trots als een pauw. Mijn knappe meisje die toch even naar de 60 cm ging.

Ze werd op stal gezet, kreeg haar bakje slobber (oh ja, routine. Als ze het niet krijgt loopt ze de hele dag rondjes in de stal) waarna we naar huis gingen. Maar we liepen naar buiten. En daar stonden de instructie en nog iemand die op stal werkt.
Ik ben geen dagboek, ik heb geen slot. Als men iets wil weten mag men het gewoon vragen. Maar deze mensen... Ik liep voorbij met mijn bandage bak. 1 april verhuis ik Romera (mijn pony) namelijk naar een andere stal. Maar de blikken. Ze werden stil, en keken me bijna boos aan. Ik ben niet achterlijk, ik weet dat ze het over me hadden. Ik hoorde mijn naam duidelijk vallen.
"Tot morgen." vertelde ik ze. En ik kreeg een tot morgen terug. Ik keek mijn man aan en vertelde hem dat ik niet kon wachten om hier weg te zijn.

Mijn mening over deze stal is duidelijk: Ik betaal een groot bedrag, maar de lessers hebben altijd voorrang. Gebruik van de binnenbak maken? Alleen als hen het niet gebruiken. Hierover al een klacht ingediend... Maarrrrr wij konden toch in de overdekte buitenbak??? Nee, niet voor dat bedrag. Lessen moet je er apart bijnemen. De wedstrijden, al zeggen ze zelf van niet, zijn partijdig. De paarden komen dan naar buiten, maar nee. Ik ben niet tevreden over deze stal (daarom ook de verhuizing). Het ergste is nog wel... Oké, ik heb de eerste van de maand niet kunnen betalen... Maar vervolgens had ik door eigen problemen geen tijd en moest ik mezelf op de rit krijgen*. Ik kreeg doodleuk te horen dat ze een ketting om mijn pony haar stal hadden gedaan. Allemachtig! Als er brand uitbreekt kan mijn pony er niet zomaar uitgehaald worden!? Ik schrok me een hoedje en ik ben verontwaardigd. Als ze gewoon een telefoontje hadden gedaan was er niets aan de hand geweest (En ja, ik heb hen ook telefonisch geprobeerd te bereiken, maar ze namen niet op). Inmiddels heb ik face-to-face verteld dat ik ermee bezig ben en niet eerder zal vertrekken als wanneer mijn 'schuld' aan hen betaald is. Zoals het hoort. Ik vind het verschrikkelijk... Ze hebben me verteld dat ik het erf niet mag verlaten voor de stalling is betaald, begrijpelijk. Maar een slot om de stal???
Voor mij word het een heerlijke buitenrit, geen trailer. Ik bereid mijn pony gedurende de tijd dat ik haar heb voor op deze reis. En eerlijk is eerlijk. Ik kan niet wachten tot ik weg ben van deze stal.
Afbeelding

Romera <3Mijn lieve meisje


Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 07:33

Ach, wat een rotsituatie. Ik snap dat je gauw weg wilt van je stal. Ik had een soortgelijke situatie, maar dan een slot op de wei... Lekker dan.

Wat goed dat je alsnog bent gaan springen en het zo top ging! :)

Veel sterkte tot je weg kan nog...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 07:53

Het eerste stuk kan ik volgen,maar wat het tweede gedeelte nu met je eerste te maken heeft?
Als je tijd hebt om te komen rijden heb je toch ook tijd om je stal te betalen?
Pension eigenaren hebben ook kosten om te betalen.

Wel een leuke pony trouwens.

Goof

Berichten: 28612
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:08

Ik snap geen hol van je verhaal om eerlijk te zijn, maar succes op je nieuwe stal.
En tip: betaal gewoon altijd op tijd, scheelt je gezeur.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:13

Ik dacht eerst dat de titel van het topic op jouw paard sloeg, maar ik begreep aan het eind pas dat het over jouzelf ging :')

L2+3

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:49

Eerste deel leuk verslag.

Deel twee:
Je moet gewoon betalen.
Zo simpel is dat.
Buitenrit maken, dan tijdens die rit naar een nieuwe stal rijden en niet meer terug komen is op zijn aller-allerminst onfatsoenlijk.
De huidige stal heeft gewoon recht op stalgeld.

ShyvanaCoast

Berichten: 15
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 10:20

Voor een ieder: Ik ga niet weg zonder te betalen. Dit vermeld ik zeer duidelijk.
Ik had deze maand een sterfgeval waardoor mijn geld ergens anders heen moest en waardoor ik de stalling niet kon betalen. Ik houd netjes contact met de persoon die over het geld gaat. Ook zij weet ervan en daardoor is dus ook duidelijk van hoe of wat voor haar. Er zijn erg duidelijke afspraken gemaakt. Een pluspunt voor beide kanten.
Ik zelf zou de stal echter niet aan anderen aanbevelen.

Romera <3Mijn lieve meisje

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:36

Sorry maar ik begrijp niets van je verhaal.

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:42

Ik vind het een warrig verhaal.
Gaat het om de val van je pony of de situatie op stal en je verhuizing?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:02

Je schrijft erg warrig, maar hoe dan ook hoor je gewoon de eerste van de maand te betalen. Je kon ook rijden, dus dan kun je ook betalen.
Ja, het is niet handig van de eigenaren om een slot om de stal te doen, maar dat is een risico dat je zelf genomen hebt. Ik heb het gevoel dat er twee kanten aan dit verhaal zitten en er een hele geschiedenis aan vooraf is gegaan.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ShyvanaCoast

Berichten: 15
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 21:01

Eigenlijk is er niet veel gebeurd. Ik ben gewoon zelf een persoon die een duidelijke mening heeft (daar gaat het vooral over en de grap is dat mijn pony ook een duidelijke mening heeft over mij). De stal is erg mooi, een binnenbak, een overdekte rijbak, een buitenbak, dagelijkse weidegang (paddock op dit moment) en 5x daags voer (3x kuil, 2x brok). Hiervoor betaal ik 345 (excl. een 10tje voor extra kast) per maand.
Voor een bedrag als dat verwacht ik wel gebruik te kunnen maken van de binnenbak. Echter bleek niks minder waar. Elk weekend is er wel een cursus, een evenement of een wedstrijd. Elke avond zijn er lessen waardoor s'avonds even lekker rijden in de binnenbak niet mogelijk is. Dus als je binnen wil rijden, moet je 's morgens gaan. Aan de ene kant prima natuurlijk, maar niet altijd mogelijk.
Toen ik hier een klacht over in diende (en ik niet alleen) werd ik beantwoord met: "Maar we hebben toch een mooie overdekte buitenbak waar je kan rijden?" En dat vond ik zo jammer. Ik betaal voor de faciliteiten en die krijg ik eigenlijk niet. Dat is voor mij de reden geweest om een andere stal te zoeken.
Positieve update: Stalling is inmiddels betaald.

Romera <3Mijn lieve meisje

Goof

Berichten: 28612
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:06

Wat haf je gewild of verwacht dat ze met je klacht zouden doen? De lessen stoppen en het bedrijf sluiten zodat jij in de binnenbak kan rijden iedere avond? Ik vind het alternatief van een overdekte buitenbak echt super om eerlijk te zijn.
Ik snap dat je de faciliteiten wil gebruiken, maar je bent zelf akkoord gegaan met deze stal. Dan had je je iets beter moeten verdiepen vooraf.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:12

ShyvanaCoast schreef:
overdekte buitenbak


Overdekte buitenbak :o?

Dat is dan toch een binnenbak?

Of iig iets waar je droog kan sturen?

Es war schön.

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:30

ShyvanaCoast schreef:
Eigenlijk is er niet veel gebeurd. Ik ben gewoon zelf een persoon die een duidelijke mening heeft (daar gaat het vooral over en de grap is dat mijn pony ook een duidelijke mening heeft over mij). De stal is erg mooi, een binnenbak, een overdekte rijbak, een buitenbak, dagelijkse weidegang (paddock op dit moment) en 5x daags voer (3x kuil, 2x brok). Hiervoor betaal ik 345 (excl. een 10tje voor extra kast) per maand.
Voor een bedrag als dat verwacht ik wel gebruik te kunnen maken van de binnenbak. Echter bleek niks minder waar. Elk weekend is er wel een cursus, een evenement of een wedstrijd. Elke avond zijn er lessen waardoor s'avonds even lekker rijden in de binnenbak niet mogelijk is. Dus als je binnen wil rijden, moet je 's morgens gaan. Aan de ene kant prima natuurlijk, maar niet altijd mogelijk.
Toen ik hier een klacht over in diende (en ik niet alleen) werd ik beantwoord met: "Maar we hebben toch een mooie overdekte buitenbak waar je kan rijden?" En dat vond ik zo jammer. Ik betaal voor de faciliteiten en die krijg ik eigenlijk niet. Dat is voor mij de reden geweest om een andere stal te zoeken.
Positieve update: Stalling is inmiddels betaald.


Dat zijn toch gewoon de regels, en die wist je toch gewoon toen je er ging staan? Ook het niet betalen, nogal logisch dat ze maatregelen nemen. Als je om de 1 ofandere reden nie kan betalen had je even kunnen overleggen of aangeven wat er aan de hand was. Ik denk dat een andere stal zoeken goeie optie is (en de pensioneigenaar je lieve kwijt dan rijk is).

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:51

Het springstukje begrijp ik niet zo erg in je verhaal, maar wel fijn dat je het goed hebt afgesloten.

Qua het betalen, sta ik aan de kant van de staleigenaren, je betaald altijd op tijd, wanneer dat echt niet lukt ga je persoonlijk langs om het te melden. Slot op de deur is misschien niet netjes, maar ik hoor het veel te vaak om mij heen dat wanbetalers opeens inladen en weg zijn. Of inderdaad onder de man er tussenuit glippen. Dus weg sneaken zou ik nooit doen.
De lessen zijn vervelend, maar dat heb je op elke stal waar ook lessen gegeven worden :)
Dat ze over je roddelen is niet netjes, maar zo zijn mensen nou eenmaal... veel vinden leedvermaak nog altijd een van de leukste vormen van vermaak.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:41

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal dat les klanten vóór gaan. O:)

Maar ik wens je ook veel plezier op je nieuwe stal.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:55

Heel onsamenhangend verhaal, snap er niet veel van. Ik begrijp dat je gesprongen hebt en er heel blij mee was? En dan scheve blikken omdat je gesprongen had? Of omdat je van stal verhuist? En dan blijk je ook niet op tijd betaalt te hebben of zoiets? Iig, je gaat er sowieso weg dus waarom je er nog druk in maken? Betaal gewoon je schuld af en wegwezen.

Valdesh

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:07

Ik snap er eerlijk gezegd ook niet zoveel van. Toen ik de titel las dacht ik dat je pony een sterke mening had. :=

Ufaz: B+12 L1+11 L2+11 M1+11

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:18

Goh, wat vervelend zeg! Je pony met een ketting om de staldeur lijkt me in noodgevallen inderdaad niet zo veilig.

Het bedrag dat je noemt is wat prijzig, maar persoonlijk vind ik daar de faciliteiten ook naar, en het voeren ook. 2x per dag kuil is niet goedkoop.

Wellicht is een stal waar geen lessen worden gegeven een idee? Ik weet niet of je al iets op het oog hebt, maar wellicht is dat een belangrijk punt om mee te nemen.

Wij hebben alleen een onoverdekte buitenbak, en als daar iemand bezig is moet ik ook netjes vragen of ik er ook in mag. Lessen gaan bij ons ook voor, tenslotte zijn dat bepaalde afgesproken tijden en hebben pensionklanten bij wijze van dan 23 uur beschikking over de bak, en de lessers maar 1 uur.

Sorry, maar ik kan me niet helemaal vinden in jouw standpunt.

Overigens gecondoleerd...

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Een sterke mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:26

Moet je handje contantje betalen dan dat je er tijd voor moet maken? Waarom maak je niet gewoon over?

Als je alleen maar handje contantje mág betalen, tja... dan moeten de staleigenaren ook wel snappen dat het een keer langer kan duren voor iemand langs komt. Moeten ze het maar niet zwart willen doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers