Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-16 11:14

Geen echte VVDD (gaat vnl. om gisteren) maar ik zou niet weten waar ik het anders moest plaatsen.

Een paar weken geleden besloot ik Zyalda te koop aan te bieden. Niet omdat ik haar zat was
(integendeel, ze deed het fantastisch de laatste maanden) maar omdat samenwonen en sparen
met een eigen paard in de randstad gewoon niet makkelijk is (zeker niet als je graag op een stal
staat met luxe). Een hele moeilijke keuze want ik ben zo ontzettend gek op mijn meisje.

(foto helaas qua kwaliteit wat verpest door facebook)
Afbeelding

Ben zo waanzinnig trots op wat we hebben bereikt afgelopen jaren. Van een paard dat weggekropen
en ver diep in haar schulpje zat naar een paard die op ontdekkingsreis wil. Een paard die jou als ruiter
alles wil geven en extra haar best doet om dat extra schouderklopje te krijgen. En wanneer ze dat
schouderklopje krijgt dan voelde je haar helemaal ontspannen onder je.

(Beknopte versie voor wie Zyalda niet kent; Zyalda (toen bijna 7 jaar en nu bijna 12) is voor mij door veel handen
gegaan. Fokker, handelaar, handelaar, particulier, handelaar en daarna bij mij. En dat binnen 3 jaar.
De particulier die haar gehad heeft kon niet met haar overweg. Ze was namelijk volgens hem te heet.
Eenmaal bij mij viel me op dat ze vluchtte als er druk op het bit kwam. Ik heb toen de tandarts laten
komen en die kwam tot de conclusie dat ze nog nooit aan haar gebit was behandeld. Er zaten flinke
haken aan haar kiezen waardoor haar wangen open lagen en een aantal haken waren afgebroken die
had ze met kauwen op voedsel in het tandvlees van haar onderkaak gebeten. Die zaten daar al zo lang
dat ze waren ingegroeid. De tandarts vond het zo'n vreselijk braaf dier omdat ze nog steeds hapte
naar haar bitje en de neusriem aan liet snoeren. Dit paard had zeker weten pijn.)


Van lelijk eendje in 2011 (was hier inmiddels een maand of 5 bij mij, behandeld door de tandarts en lekker in gewicht aangekomen maar nog steeds arm bespierd. De enige stevig ontwikkelde spier op haar lijf was de onderhals.)

Afbeelding

Naar prachtige zwaan. Afgelopen zaterdag <3

Afbeelding



Een ding was zeker, mijn meisje zou alleen vertrekken naar een andere plek bij de juiste nieuwe
eigenaar. Waar ze mag genieten van veel liefde en aandacht en (hopelijk heel) oud mag worden.

Op donderdag zette ik de advertentie online en zoals ik al verwachtte kreeg ik ontzettend veel
telefoontjes/smsjes/appjes/mails van mensen die mijn superknappe meisje wilden bezichtigen.

Ik wist gewoonweg niet waar ik mensen moest plannen. Ik wou niet iedere dag volslagen vreemden op
haar rug zetten. En die zondag stond er een kleine meid van 10 (bijna 11) voor mijn neus. Samen met
haar ouders. Ze zochten een wat ouder paard die lief, braaf en netjes opgevoed was. Wat waren
Zyalda en de dame leuk samen. Zy was zo voorzichtig met haar en volgde haar overal naartoe. Zij
hebben haar diezelfde avond al direct in optie genomen. Ik heb toen alle afspraken die stonden (gelukkig) af kunnen zeggen.

Afbeelding

Een paar dagen heb ik veel gehuild. Want nu er serieuze interesse bleek en een klein meisje heel
verliefd op haar is geworden was er geen weg meer terug. Nu moest ik ook écht doorzetten.

We zijn even op zoek geweest naar een datum waarop de instructrice mee kon om te beoordelen of
het een goede match zou zijn en de dierenarts kon komen voor de keuring. Ik heb ong. 2 weken lekker
kunnen rijden en gewoon fijn doorgetraind plus een paar fotoshoots gehad om later in het fotoalbum te
kunnen stoppen.

20 Maart hebben we onze laatste wedstrijd gestart. Voor mij een emotioneel moment.
Bij het halthouden en groeten aan het eind van de 2e proef moest ik huilen.
Bij de prijsuitreiking weer, we waren namelijk eerste met een winstpunt in onze allerlaatste proef samen!
De mensen in de kantine keken wel heel gek toen ik huilend mijn prijs op ging halen :')

(foto helaas qua kwaliteit wat verpest door facebook)
Afbeelding

Gisteren was het zo ver.. Zyalda werd aan een serie proeven onderworpen. Eerst onder het zadel met
de kleine meid. Instructrice heeft haar laten rondsturen door de baan met veel wendingen enz. om te
zien hoe mijn knappe paard reageerde. Zy gedroeg zich uiteraard keurig, ik had niet anders verwacht.
Al snel stond de dierenarts klaar die nog even bij het rijden heeft staan kijken van de gup die er op
zat. Hij vond het een heel braaf paard.

Zadel af, halster om en Zy werd onderworpen aan een strenge klinische keuring (wat ik alleen maar
toejuich). De keuring was verbazingwekkend anders dan de laatste die ik had meegemaakt overigens.
Misschien omdat deze dierenarts nog niet heeeel erg lang van de opleiding af is ofzo. Ik weet het niet.
Was wel onder de indruk in ieder geval (de laatste keuring die ik heb meegemaakt was lang niet zo
uitgebreid). Hals, schouder, rug, billen, benen, buik langsvoelen, checken op onregelmatigheden.
Daarna druk op de spieren zetten bij de schouder en oksel, hollen en bollen rug, bij de billen de
spieren aan laten spannen om te checken of ze vanuit het SI gewricht van links naar rechts en
andersom doorbuigt. Kijken of ze kantelt in het bekken enz. (had ik geen enkele twijfels bij, want de
fysio een aantal maanden geleden zei al dat ze super in haar velletje zat).In de mond kijken, hartje
luisteren in ontspanning. Heen en weer stappen en draven, buigproeven. Rondje stap en draf op de
volte op het harde, eerst links. Daarna rechts. Toen nog een extra rondje links en daarna rondje galop
links en rechts op het zachte. Na de inspanning nog een keer naar het hart luisteren en dan de
conclusie.

Goed gezond paard, niets op aan te merken. Goede keus voor een jonge ruiter voor overgang pony-
paard. Koel in het hoofd. Wakker en alert, maar heel braaf. Mooi dier. Positief advies. Paar buisjes
bloed afgenomen, chip gecheckt en het papierwerk opstellen.

Ben je daar even supertrots dat de dierenarts jouw paard net zo goed vind als jij haar vind, maar ook
heel erg verdrietig. Want dit betekend dat ze toch echt dadelijk in de trailer van een ander meegaat.

Paardje op de poetsplaats. Komen de nieuwe baasjes aangelopen met een groot ingepakt cadeau, een briefje en een doos merci.

Het cadeau:

Afbeelding

Het handgeschreven briefje van haar nieuwe (bijna 11 jaar oude) eigenaar:

"Lieve Samantha,
Ik ben blij maar ook verdrietig
blij omdat: jij mij zyalda toevertrouwt
en verdrietig: omdat ik jou grote liefde meeneem

Ik zou altijd goed voor der zorgen en je mag altijd langs komen. Ik hoop dat zyalda heeeeeeeel oud wordt en dat ik nog heel veel en lang plezier van haar heb,
Dankjewel je maakt mijn droom waar!"

Jullie snappen natuurlijk wel dat ik heel hard in huilen uitbarstte. Incl. mijn moeder, de moeder van de
kleine meid en de kleine meid zelf hield het ook niet droog (en ik nu ook weer niet). Kreeg een dikke
knuffel van haar en ze zei "Dankjewel, ik ga echt heel goed voor haar zorgen." Later kreeg ze van haar
zus een mooi naambord, blauw met glitters. Waar Zyalda op stond. Ze was zo blij. Heel erg leuk :)

Ze heeft Zy even lekker geborsteld en toen heb ik haar op de trailer gezet. Ik ben meegereden met
mijn mams (eigen auto) om even op de nieuwe stal te gaan kijken en ze te helpen. Was voor mijzelf
fijn maar leek me ook goed voor Zyalda.

Eenmaal daar liep ze hup zo stalletje in, stak haar neus in het hooi en ging op haar gemakkie staan eten.

Afbeelding

Na een half uurtje hebben we haar gezadeld en heb ik haar de nieuwe baan laten zien (waar ze zoals
verwacht niet echt op reageerde. Ze vond het alleen gek dat er mensen de trap op liepen naar de
kantine en ze de voetstappen op het hout hoorde. Maar ze stak eigenlijk alleen dr hoofd even omhoog
met oortjes er op om een keer te kijken en daarna was ze weer met haar aandacht bij mij. Daarna
kleine meid er nog eventjes op en die zat er met een hele grote grijns van oor tot oor op.

Na het rijden de nieuwe poetsplaats van dichtbij bekeken.

Afbeelding

Ze stond al te kijken waar haar nieuwe baasje heen ging

Afbeelding

Het was zo schattig om te zien dat ze contact zocht met haar (loop je er onder langs, doet ze dr neus tegen je aan drukken)

Afbeelding

Merkte dat ik weggaan uit stond te stellen. Wou haar een aai en een knuffel geven wat resulteerde in
een huilbui. Daarna gedag gezegd en weggegaan. Er werd geroepen "je mag altijd langskomen!" en ik
reageerde huilend met "ik kom zeker nog een keertje langs."

Ik ga haar ongelofelijk missen en zal vast nog een tijd "spijt" hebben van de keuze haar te verkopen.
Maar de pijn is wel wat verzacht wetende dat ze het geweldig gaat hebben met haar nieuwe baasje.
En haar baasje met haar.

Wat een prachtige momenten heb ik met haar mogen beleven..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uit het oog, maar nooit uit het hart.. <3

( Bedankt voor de mensen die het hele verhaal hebben gelezen )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 30-03-16 11:51, in het totaal 5 keer bewerkt

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:20

Wauw wat een mooi topic, dat verschil tussen de eerste twee rij foto's, geweldig! Wat een super baasje heb je voor haar gevonden, dat moet een hele opluchting zijn. Hopelijk kan je nog lekker vaak langs gaan en kan je de nieuwe combi volgen in hun eigen ontdekkingsreis zoals jullie die ook samen hebben gehad :)

heb vertrouwen, houd moed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:24

Alles gelezen en wat een moeilijke maar eerlijke keuze voor jezelf heb je ook gemaakt. En wat heb jij een geluk met de nieuwe baasjes en heb je ze een geweldig paardje mee gegeven!

Heel veel sterkte toegewenst, zal wel even leeg aanvoelen maar dat komt vast goed! :+:

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:26

Wauw, wat een mooi topic, wat een mooi paard en wat een mooie foto's <3 Je hebt een geweldig nieuw baasje gevonden!

Never apologize for being yourself

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:28

Jeeemig, tranen in mijn ogen.. Wat heb je dat puur beschreven. En allemachtig, wat heb jij dat paard goed op de rails gekregen! Megamooie foto's ook van Jennifer, chapeau.
Klinkt alsof dit meant to be was, en wat ontzettend fijn dat je hebt kunnen zien waar ze terecht komt en dat je altijd welkom bent. Sterkte de komende tijd, ze blijft voor altijd in je hart!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:29

Wat een fantastische nieuwe plek heb je voor Zyalda gevonden! Heerlijk om te lezen! Heel erg veel sterkte met het wennen aan een leven zonder eigen paard. Dat ze zo'n fijne nieuwe baas heeft doet vast goed.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:30

Wat een mooi topic en prachtig paard! Fijn dat ze zo'n goed plekje heeft gevonden :)

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:30

Jeetje Sam! Dat had echt nooit verwacht dat je Zy zou verkopen.

Maar het klinkt wel als een goed en nieuw fijn thuis dat ze nu heeft!

Veel sterkte komende periode!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:30

Prachtig topic, ik ken jullie niet eens maar zelfs hier traantjes.
Wat een super leuke en lieve nieuwe eigenaar heeft ze gekregen!

Sterkte met wennen aan je leven zonder haar

"You're in denial" 'No I'm not!'

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:33

Wow Sam! Daar heb je een moeilijke, maar eerlijke keuze moeten maken! Staat ze wel nog in de buurt ? Denk dat Zyalda het prima naar de zin gaat hebben, met weer nieuwe uitdagingen!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

JesdaJinn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:34

Wat een mooi topic. Mooi geschreven.
Veel sterkte de komende tijd

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101668
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:39

Ook ik zit hier te janken....prachtig topic heb je gemaakt en heel mooi verteld. Ik schrok er ook van, had dit ook niet gedacht maar zo te zien heeft ze een super lief nieuw baasje!! Sterkte de komende tijd!

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:39

Treurig verhaal vanuit jouw kant, maar ook erg leuk voor het meisje. Zo ontzettend lief cadeautje. Dat je je geen zorgen hoeft te maken over of ze het wel goed krijgt, is dan wel weer erg fijn.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:43

Zo ontzettend jammer dat je haar weg hebt moeten doen, maar wat heeft ze een mooi nieuw huisje gevonden! <3 Vond het super om jullie destijds op de foto te zetten, ik hoop dat ze het bij haar nieuwe huisje net zo goed gaat krijgen als bij jou, maar daar twijfel ik niet aan! :)) Sterkte met het loslaten, toch fijn dat je het zo hebt kunnen begeleiden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:44

Wat een mooi afscheid van een speciaal paard.

Zelfs ik schoot vol bij het cadeau. Wat lief van dat meisje!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:46

Ach jeetje wat een verdriet! Maar wat een ontzettend mooie verkoop ook! Volgens mij ben ik echt geen softie, maar de gebaren van haar nieuwe baasjes raakten me echt. Wat ongelofelijk lief!

Heel veel sterkte met het afscheid van je paard, maar de nieuwe familie die je voor haar hebt gevonden moet toch ook wel veel troost bieden!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:50

Jeetje wat een moeilijk/dapper/verdrietig besluit maar wat goed dat ze zo ontzettend fijn is terechtgekomen S! Heel veel sterkte ermee!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-16 13:05

Pistasche schreef:
Wauw wat een mooi topic, dat verschil tussen de eerste twee rij foto's, geweldig! Wat een super baasje heb je voor haar gevonden, dat moet een hele opluchting zijn. Hopelijk kan je nog lekker vaak langs gaan en kan je de nieuwe combi volgen in hun eigen ontdekkingsreis zoals jullie die ook samen hebben gehad :)


Ik ga zeker afentoe eens langs :j en bedankt! Ja wat een verschil he, stond er zelf ook van te kijken :=

Marcella_e schreef:
Jeetje Sam! Dat had echt nooit verwacht dat je Zy zou verkopen.

Maar het klinkt wel als een goed en nieuw fijn thuis dat ze nu heeft!

Veel sterkte komende periode!


Ik ook niet, een jaar geleden had ik je voor gek verklaard :=

Samy schreef:
Wow Sam! Daar heb je een moeilijke, maar eerlijke keuze moeten maken! Staat ze wel nog in de buurt ? Denk dat Zyalda het prima naar de zin gaat hebben, met weer nieuwe uitdagingen!


Ze is verhuisd naar Asten (dik een uur vanaf huis)

Denk ook dat ze het daar prima naar haar zin gaat hebben :j







Bedankt allemaal voor de sterkte wensen en het medeleven.

Het cadeau staat mooi in de slaapkamer. Best een beetje zwaar nog om er naar te kijken. Maar vond het inderdaad ook óntzettend lief!

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:45

Heel veel sterkte met het loslaten van je paard en wát ontzettend lief van het meisje en haar moeder/ouders.
Fijn dat je nog langs mag komen, ik weet zeker dat ze een heel fijn nieuw huis heeft gekregen!

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:52

Wat een dubbel gevoel heb ik na het lezen van dit topic. Met recht is dit verdrietige einde het begin van een nieuw, hopelijk net zo mooi verhaal.

Zo van de foto's af komt dat vast goed, er is echt al een soort magie tussen die twee te zien :)

[o]

noor14

Berichten: 740
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:00

Wat heb je het mooi beschreven zeg.
Ik voel echt met je mee.
Veel sterkte ermee

~Dex~28 maart 2015~Bontfire x Gentlemen~

~Rosie~14 juni 2021~Zambesi x Sanyo

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:01

Wat een mooie topic en paard! Heb de tranen in m'n ogen staan.
Heel veel sterkte voor jou! En wat heeft ze een super baasje gekregen, dat heb je goed gedaan!

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-16 16:27

Fortitude schreef:
Wat een dubbel gevoel heb ik na het lezen van dit topic. Met recht is dit verdrietige einde het begin van een nieuw, hopelijk net zo mooi verhaal.

Zo van de foto's af komt dat vast goed, er is echt al een soort magie tussen die twee te zien :)c


Ik hoop het zo, voor hun allebei!

Lipstick schreef:
Wat een mooie topic en paard! Heb de tranen in m'n ogen staan.
Heel veel sterkte voor jou! En wat heeft ze een super baasje gekregen, dat heb je goed gedaan!


Dankjewel :)

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 06:13

Ugh.. rotdroom gehad -O- ik ging op bezoek en toen ging ze heel hard hinniken dat ze mee naar "huis" wou.

|(

Hoop zo voor haar dat ze op haar plek is daar en zich goed voelt en blijft voelen.

Mis haar ontzettend..

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:44

Ah, dat is vervelend! Het heeft wel even de tijd nodig denk ik.
Heb je nog wat van haar nieuwe baasje gehoord?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers