Paardenmarkt???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Paardenmarkt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:36

Ik vraag me af waarom mensen in vredesnaam nog een paard/pony van een markt willen halen? Als je je bewust bent met wat voor stress dit geeft voor het dier. Het is mishandeling! Wordt je hiervan bewust en koop niets meer van een markt. Zo lang mensen dit blijven doen, blijven markten bestaan.

http://www.piepvandaag.nl/paardenmarkt- ... et-dieren/

Jellybeans

Re: Paardenmarkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:37

Tja. Omdat er nog altijd mensen zijn die voor weinig geld een leuke pony of een leuk paard willen kopen.
Er zijn gelukkig ook genoeg mensen die paarden en pony's 'redden' van de paardenmarkt. Die anders naar de slacht toe zouden zijn gegaan.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:39

Wees eerder kwaad op mensen die lukraak fokken en de beesten dan bij een handelaar dumpen... Probleem aan de bron aanpakken heet dat...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:41

maximuss schreef:
Wees eerder kwaad op mensen die lukraak fokken en de beesten dan bij een handelaar dumpen... Probleem aan de bron aanpakken heet dat...

Dit :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:43

Ja je hebt best een punt. Juist door er paarden te kopen houdt je de boel in stand. Zelfde als met de broodfokkers zolang er vraag naar is stoppen mensen niet.
Tja je kan het op verschillende manier bekijken. Het kan net zo goed een tactiek zijn om een zielig paardje mee te nemen vast wel iemand die het niet over z'n hart kan verkrijgen zo'n dier mee te nemen. Beste is om er gewoon niet heen te gaan als je er niet tegen kan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:54

Door er paarden te kopen houdt je de markt in stand. Ook zielige paarden opkopen die anders op de slacht waren belandt heeft geen zin. Zo lang je blijft kopen blijven ze fokken!

Natuurlijk is het beter om handelaren die daar verkopen aan te pakken maar je kunt er zelf ook iets goeds voor doen. Er niet meer heen gaan en dus ook niets meer kopen!

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:54

Jellybeans schreef:
Tja. Omdat er nog altijd mensen zijn die voor weinig geld een leuke pony of een leuk paard willen kopen.
Er zijn gelukkig ook genoeg mensen die paarden en pony's 'redden' van de paardenmarkt. Die anders naar de slacht toe zouden zijn gegaan.

Ben ik helemaal mee eens!! :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:02

2Horsexe7, je schiet er alleen niets mee op. Voor die ene die je koopt komt weer een andere terug omdat er dan wel iemand anders dat leuke of zielige paardje wil kopen. Zo lang mensen blijven kopen van een markt, blijven handelaren fokken en blijft een markt bestaan!

Is dat het waard, omdat jij 1 paard wilt redden van de slacht of om een goedkoop paard wilt kopen? Het is beter dat er niet meer gefokt wordt voor paardenmarkten, dan hoeven er ook geen paarden meer naar de slacht of gered te worden.

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:05

singasong schreef:
2Horsexe7, je schiet er alleen niets mee op. Voor die ene die je koopt komt weer een andere terug omdat er dan wel iemand anders dat leuke of zielige paardje wil kopen. Zo lang mensen blijven kopen van een markt, blijven handelaren fokken en blijft een markt bestaan!

Is dat het waard, omdat jij 1 paard wilt redden van de slacht of om een goedkoop paard wilt kopen? Het is beter dat er niet meer gefokt wordt voor paardenmarkten, dan hoeven er ook geen paarden meer naar de slacht of gered te worden.

Aan de ene kant heb jij ook gelijk maar daarvoor is de markt er ook :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:07

Waarvoor is de markt er?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:09

Er zijn er ook genoeg particulieren die daar hun paard verkopen (of via een bekende handelaar, of zelf).
En nee, er staan bij lange na niet allemaal slacht(waardige)dieren op de markt, ook leuke/goede paarden/pony's.

Het is een snelle manier om je paard te verkopen en een manier om meerdere paarden tegelijk te bezichtigen (als potentiële koper).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:14

Brainless, heb je het filmpje gekeken in de link? Ik vind het echt onvoorstelbaar dat mensen nog steeds dieren zien als handelswaar/gebruiksvoorwerp zoals dit overduidelijk is op een markt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:25

Singasong, jouw mening is alleen gebaseerd op dat filmpje? Erg zwartwit..

Als dit sielugh is, dan kun ie ook stoppen met alles concoursen, shows etc..

Ik kan op het filmpje ook niet echt iets schokkends ontdekken.. Wat moet je dan? Pony vooruit aaien? Vriendelijk vragen offie alsjeblieft door wil lopen? Of m vooruit parelli-en?

En de foto van de paarden met de gecoupeerde staarten.. Vanaf een bepaald bouwjaar mag t niet meer, maar er zijn meerdere oudere paarden met gecoupeerde staarten en dit mag dan ook nog gewoon..

Ik ben zelf een voorstander van de paardenmarkt, mits paardvriendelijk.. Genoeg water.. Genoeg hooi.. En uiteraard gezonde paarden..

Vind t persoonlijk altijd erg fijn om op 1 plek heel veel keus te hebben voor een nieuw diertje.. :j

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:44

Voor mij is het nog steeds een raadsel dat op een forum waar paarden liefhebbers zich verzamelen de praktijken op de markten steeds weer goedgepraat worden. Ik kan het niet begrijpen en noem het zelfs betreurenswaardig.

De magere scharminkels worden besproken, zo ook de wonden en hoeven die in geen tijden een hoefsmid hebben gezien, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het viel iedereen wel op maar vinden het schijnbaar is het nog niet schrijnend genoeg dat ze er geen deel van uit te willen maken. Sterker nog er wordt uitgekeken naar de volgende markt!?!

Wat mij dit jaar het meeste opviel in de reacties was wel dat men het ook geen probleem meer schijnt te vinden dat dieren op transport naar het buitenland gaan (hele vrachtwagens vol). Wanneer dit Canada - Mexico betreft schreeuwt iedereen moord en brand maar dit is normaal? Uhu inderdaad transport onder Europese wetgeving :roll: , ik weet zeker dat de dieren er dan nog steeds onder lijden.

Voor de duidelijkheid; ja ik ben op de markt geweest, eenmalig en dat was meer dan genoeg. Nee, ik ben niet tegen de slacht maar mijn keus is het niet.

Als iedereen hier nou eens weg zou blijven en markten opgeheven zouden worden bereik je volgens mij een aantal zaken.

-Dieren die geslacht moeten worden gaan tenminste rechtstreeks en maken niet de kilometers na een dag van ruim 12 uur op de markt onder de bekende condities. En dat allemaal om een iets betere prijs te krijgen.

-Men denkt hopelijk eerder na voor het maar raak fokken met shetlanders, fjorden, haflingers en friezen als deze makkelijke oplossing voor verkoop niet meer voor handen is.

-Particulieren en handelaren moeten inderdaad wat meer moeite doen om dieren te verkopen of aan te kopen. Zou dit niet de normaalste zaak van de wereld moeten zijn wanneer het levende have betreft?

Samenvattend vind ik markten een zaak van gemakzucht waar men iets meer kan verdienen op slachtpaarden, het ongemak voor de dieren doet er blijkbaar niet toe. Mbt aankoop kan men met de minste inspanning de meeste vergelijking treffen en het liefst ook zo goedkoop mogelijk. Lijken mij ook niet de uitgangspunten bij de aanschaf van een dier.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:57

Er zit ook een groot verschil in een markt en een markt.

Ben op meerder geweest en ja, er staan paarden tussen die daar niet horen te staan.
Echter zijn er ook (kleinere) markten waar het wel goed is.
Laatst in Joure geweest en alle paarden waren netjes gekamd, hoeven van eigenlijk alle paarden zagen er goed uit.
Stond geen enkel een tussen die "slacht waardig" was.

Ik praat het niet goed.
Maar of het afgeschaft moet worden weet ik niet. Misschien moeten er gewoon strengere regels voor komen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:28