Les in de klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Les in de klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:22

Afgelopen weekend had Rider (@Bokt) lessen georganiseerd bij Airnt (@Bokt). Omdat ik geen paard tot mijn beschikking had zou ik alleen meedoen met de theorieles en verder kijken bij de lessen. Toen bood een super lief vriendinnetje aan dat ik haar paard mocht lenen zondag zodat ik ook een uurtje les kon hebben. Iets waar ik natuurlijk maar al te graag ja op zei :))

Zaterdag vonden de eerste lessen plaats. Hier heb ik dus niet aan meegedaan. Zondag begonnen we 's ochtends met een theorieles. Erg grappig, want op ten duur stonden we op een rijtje de bewegingen te oefenen die we later ook op het paard zouden doen. Helaas heb ik hier geen foto's van, maar het was hilarisch. Ik weet zeker dat de stalgenootjes ons voor gek verklaarden :))

Wel heb ik een foto van de theorie:
Afbeelding

Daarna was het tijd om de paarden te zadelen en was ik aan de beurt. Ik rijd niet zo erg vaak op Faust, maar heb wel eens uitgestapt na het rijden. Ik kende hem rijtechnisch dus helemaal niet. Ik weet wel dat Faust nogal flegmatiek is in de bak, maar ik heb gedaan wat ik kon. Op ten duur begrijp hij het spelletje en ging het wat beter.

We begonnen met wat slangenvoltes zodat ik kon wennen aan mijn eigen gewichtsverplaatsingen waarmee ik zou sturen. Ik merkte pas hoeveel ik normaal met mijn teugels doe toen ik deze oefening ging doen en dat is dan toch wel een eye-opener.

Afbeelding

Daarna gingen we de schouderbinnenwaarts oefenen. Dit had ik überhaupt nog nooit op de juiste manier gedaan (alleen maar aanklooien), dus dit was voor mij nogal nieuw. Ik merkte in deze oefeningen dat ik steeds heel erg naar rechts ging hangen, dat is wel echt iets waar ik op moet letten.

Hier kreeg ik wat extra uitleg over het openen van de heup in de schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

Toen ging mijn wekker af :+
Afbeelding

Volgens mij luisterde ik hier naar uitleg voor overgangen naar draf alleen op zit.
Afbeelding

Daarna gingen we stap-galop overgangen rijden. Dit ging redelijk. Faust snapte het spelletje op ten duur, wat het net even wat makkelijker maakte. Hier heb ik alleen geen foto's van.

Conclusie: Ik voelde me echt een mongool te paard :+ Maar ik heb er wel echt superveel van geleerd en de volgende keer dat hij les komt geven ga ik zorgen dat ik een paard heb zodat ik beide dagen mee kan doen :))

Overigens gaat Faust normaal zo rond:
Afbeelding

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:31

Superleuk!

Fijn he, zoveel met je zit doen? Ik rijd sinds kort ook klassieke dressuur [of nou ja, serieuzer - heb leren rijden van mijn moeder en zij heeft mij al veel basisprincipes bijgebracht zonder dat ik het wist, haha], ik zie mijn paardje groeien. Heb een tijdje terug een clinic van Bent Branderup bijgewoond en de tekening op de eerste foto is erg bekend :D

Kan je mij dat over de schouderbinnenwaarts uitleggen? Ik heb sinds kort het 'knopje' gevonden en ik heb het idee dat ik hetzelfde doe als ik de instructeur zie doen, maar ik kan het absoluut niet omschrijven..

Edit; tof paardje trouwens, wat is het voor ras?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:18

Was gaaf! Ik heb nog steeds spierpijn. :+

magda_90

Re: Les in de klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:46

Wat gaaf dit! Ik wist helemaal niet dat ie clinics gaf, ga ik onthouden!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:49

Gaaf zeg !
Ziet er leuk uit zo en fijn dat je toch nog met de les mee kon doen :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:05

@vanspeijk: Faust is een criollo :) En wat betreft de schouderbinnenwaarts (hopen dat ik het goed uitleg). Je verplaatst je gewicht zeg maar aan de binnenkant van de buiging, schouders en heupen ook mee naar binnengedraaid waardoor je buitenbeen iets achter de singel komt te liggen. Met je hand neem je dan de schouders mee naar binnen. Dan geef je been met je binnenbeen als het binnenachterbeen ondertreedt en open je de buitenheup zodat het paard opzij gaat.

@rider: Mijn spierpijn is inmiddels wel weg :))

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:13

goldenarrow schreef:
@vanspeijk: Faust is een criollo :) En wat betreft de schouderbinnenwaarts (hopen dat ik het goed uitleg). Je verplaatst je gewicht zeg maar aan de binnenkant van de buiging, schouders en heupen ook mee naar binnengedraaid waardoor je buitenbeen iets achter de singel komt te liggen. Met je hand neem je dan de schouders mee naar binnen. Dan geef je been met je binnenbeen als het binnenachterbeen ondertreedt en open je de buitenheup zodat het paard opzij gaat.

Ah juist, dat klinkt inderdaad wel zo'n beetje als wat ik doe ja :')

En wat leuk, een criollo! Op een vorige stal heb ik er 4 gekend, die leken echt geen van allen op elkaar, zowel qua bouw als qua karakter. Een daarvan was echt het liefste paard wat ik ooit gekend heb, vind het af en toe nog steeds erg dat zijn eigenaresse hem toen weggedaan heeft.. Maargoed. Wel stuk voor stuk echt karakterpaarden /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:17

Wat een gaaf topic Sam! Ziet er heel tof en vooral ook leerzaam uit. Leuk dat je Faust mocht lenen :)

Hoe beviel de klassieke dressuur je zo verder? Eline en ik zijn ook net in die richting bezig (Zelfs vandaag eerste les met grondwerk/werken aan de hand gehad om mee te starten :') ). Heeft ons altijd erg aangesproken en nu de knoop maar eens doorgehakt :) Ook leuk omdat de westernbasis en de klassieke dressuurbasis wel aardig dicht bij elkaar liggen, wat vooral voor Eline tof is.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:21

magda_90 schreef:
Wat gaaf dit! Ik wist helemaal niet dat ie clinics gaf, ga ik onthouden!

We hebben plannen om ergens begin 2016 een openbare clinic te organiseren zodat er meer mensen mee kunnen doen met de lessen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:23

Bij gebrek aan een paard dat vervoerd kan worden, wordt het als bezoeker aanwezig dan. *\o/*

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:28

magda_90 schreef:
Bij gebrek aan een paard dat vervoerd kan worden, wordt het als bezoeker aanwezig dan. *\o/*

Geen probleem en de theorieles is ook zeker de moeite waard!