Het is eindelijk gelukt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Het is eindelijk gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 21:42

Ghehe het is ein-de-lijk gelukt :D

Ik erger mij al een jaar (achja, ietsje minder want in het begin was ik veel te angstig om dit te willen, let's say zo'n 10 maand dan XD) aan Zahire haar tempo. Het lijkt wel een manegelespaard, zo traag. De enige manier om haar aan het lopen te krijgen en te houden was continu je been erin drukken, en dat is niet de manier waarop ik wil rijden. Dat stompt haar alleen nog maar verder af.
Ik heb met S*ibyl hemel en aarde bewogen om terug reactie te krijgen op mijn been en dat was half geslaagd. Voorheen moest ik letterlijk elke pas aandrijven of ze viel een volledige gang terug, dankzij S haar hulp blijft ze nu netjes in dezelfde gang, zij het in haar eigen tempo: traag dus. Nu wil ik graag verder in dressuur dus dan zijn zaken als "tempo" en "impuls" wel belangrijk, die waren bij haar gewoon compleet niet aanwezig.

Topic hier geplaatst en naast wat grote commentaar op mijn houding en mijn paard haar gewicht kwam eruit dat ik echt veel strenger moet zijn. Point taken, ik ben niet altijd even streng genoeg... En daar maakt Zahire dankbaar gebruik van.

Vandaag kwam Caro langs, de daad bij het woord gevoegd en strenger geweest. Geen of onvoldoende reactie op het been: tikje met de zweep (in mijn geval: aanraken met de zweep dus :lol: Ik ben veel te soft om echt een mep te geven en Zahire heeft dat ook helemaal niet nodig). Drie keer een tikje moeten geven en mevrouw zag ineens het licht. Ik kon er ein-de-lijk afblijven met mijn been terwijl ze op een mooi tempo bleef lopen. Het zevende wereldwonder in haar geval, ben zeer verbaasd maar superblij :D

Maar weer genoeg gezeverd voor vandaag :) Tijd voor foto's!

Op aanraden van de reacties in mijn topic hou ik mijn teugels nu iets langer, dat Zahire meer ruimte krijgt om vooruit te gaan. Ze vond het hogere tempo in het begin echt niet leuk en maakte dat duidelijk door haar hoofd omhoog te doen en haar neus eruit te drukken. No problemo, je kunt niet alles tegelijk hebben en de prioriteit wouden we nu echt wel eerst op een goed tempo hebben, dus deed ze maar even haar neus eruit
Afbeelding

Andere kant, ze buigt hier teveel naar binnen door mijn fout, ik had wat spanning in mijn binnenarm
Afbeelding

Met dit beeld ben ik eigenlijk al heel tevreden :D. Op de loodlijn ipv erachter, ontspannen, op mij gericht en een beetje richting achterhandgebruik - iets dat ze normaal nooit toont, ze loopt compleet op haar voorhand...
Afbeelding

Het tempo was hier goed :). Ik merk ook op dat ik het véél gemakkelijker heb om netjes recht te blijven zitten als zij tempo maakt, raar! :?
Afbeelding

Love that horse!
Afbeelding

Spijtig dat ik de foto weer verpest met mijn rothouding. Die hakken zijn hopeloos. Wel heel tevreden van Zahire, dit is de hoek waar ze altijd onnozel doet, nu geen probleem gegeven, gewoon ontspannen en op mij gericht :D
Afbeelding

Heel blije Lesley :D
(ik lijk wel een Michelinmannetje met mijn bodywarmer en valvest _O- )
Afbeelding

Nog wat balkenwerk, ook een sprongetje gedaan (goede beloning voor Zahire, dat vind ze echt superleuk)
Check dat achterbeen :wow:
Afbeelding

Andere kant ook
Afbeelding

En een galopje. In galop zijn we beide al veel verbeterd: actiever, en ik zit rechter, zit haar minder in de weg :)
Afbeelding

Op de moeilijke kant is ze wat moeilijker vooruit te krijgen en heb ik ook meer moeite met recht zitten :(
Afbeelding

Commentaren en tips zijn zeer welkom, maar opbouwend :)
Ik weet dat ik nog héél veel werk aan mezelf heb: rechter zitten, armen soms meer ontspannen, been lang houden, tenen naar binnen zijn enkele van de grote werkpunten.
Zahire heeft ook nog haar werkpunten maar van dit beeld schrik ik al, dit is zo niet-Zahire, die sloft normaal maar wat op haar gemakje rond. Dus ben momenteel al heel erg blij met dit beeld, we hebben tijd, de rest komt later wel!

Diana1991

Re: Het is eindelijk gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:51

Ik vind het er fijn en ontspannen uitzien! De rest komt vanzelf wanneer het tempo makkelijker zo te houden is!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:51

Ik bewonder je zelfkennis! Leuk paard en veel succes verder :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:07

Leuk om te lezen hoe je ermee bezig bent jullie als combinatie te verbeteren. Weet niet of t jou zelf is opgevallen, maar je gaat nogal met je linker oor naar je linker schouder en knikt dus ook in op je linker heup. Probeer dus behalve rug recht te houden écht recht te zitten.. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:08

De meeste punten doe je bij de foto's aangeeft kloppen goed, en geven een goed zelfbeeld en zelf kennis aan.
Maar de foto waarbij je zegt een begin in het achterbeengebruik te zien, viel mij bij de foto juist op dat ze vreselijk op de voorhand loopt.
Het lijkt misschien beter, maar de foto is genomen met het been op het verste punt. Ze treed bijna niet onder, en op de volgende foto is goed te zien dat ze naar voren valt.
Natuurlijk is het een super verbetering dat ze actiever is, maar stop nu vooral niet met echt rijden.
Geniet natuurlijk van het feit dat er verbetering is, maar blijf dat daarna controleren. Pasje vooruit, pasje terug, snelle reacties, stap-draf, draf-stap, Dit moet allemaal binnen 2 passen kunnen. Blijf echt rijden, en passagier niet mee op je paard omdat je zo blij bent dattie eindelijk is gaan lopen.

Ik hoop dat ik niet hard overkom, want zo bedoel ik het echt niet. Dat je paard je zo snel snapte geeft aan dat het een slim dier is, en daar moet je lekker mee blijven werken!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 22:16

Bedankt Diana1991 en kiekeboefje :D

@Sientje: nee, dat was me nog niet opgevallen, ik ga erop letten! Normaal heb ik om de 2 weken les van een CR instructrice die heel erg op mijn houding let, maar door omstandigheden (geen werk meer) is dat nu alweer even terug. Hopen dat ik snel weer werk heb en terug regelmatig kan lessen bij haar, maar voor nu moeten eerst de belangrijkste rekeningen betaald worden helaas :(

@fleurtjeuh: bedankt voor je tips! Komt zeker niet hard over, je hebt helemaal gelijk ;). Zahire loopt énorm op de voorhand. Had het bij die foto erbij gezet omdat ze op die foto eindelijk eens iets minder op de voorhand viel dan normaal. Daar zit zeker een groot werkpunt en daar gaan we zeker mee aan de slag! Ze heeft jaren op haar gemak gelopen, eerder richting het sloffen bijna soms, en het is niet evident om haar zelfs nog maar in haar eigen hoefslagen te laten "instappen" zoals wij dat hier noemen - dat ze dat vandaag wel deed, is voor haar al een grote stap in de goede richting. We gaan nu verder met het tempo wat meer te bevestigen, en zodra ik kan - werkloos zijn is niet leuk op dat gebied :( - ga ik meteen weer wekelijks lessen zodat ik goede begeleiding en hulp krijg om die achterhand er eindelijk onder te krijgen :). In the meantime gaan we aan de gang met veel overgangen, tempowisselingen, figuren rijden, beetje zijgangen etc. En haar nog beter aan het been krijgen natuurlijk.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:23

Vindt het een super leuk paard en je bent lekker bezig met haar!

Ik ken het maar al te goed een paard dat niet vooruit te krijgen is, je doet er alles aan, waardoor je je eigen houding vergeet. Maar ook dat komt goed, je bent het je in elk geval bewust!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:24

Helaas ken ik het probleem van geen geld hebben voor lessen...
Hopelijk heb je snel weer een baan en kan je verder lessen!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 15:26

@Gett: bedankt! Ja pff, het is veel om tegelijk aan te denken, maar we doen ons best :)

@Fleurtjeuh: ik hoop het ook, vind het vreselijk dat ik momenteel niet kan lessen. Weet maar al te goed dat ik die lessen momenteel hard nodig heb om mezelf en mijn houding vooral te verbeteren. Maar we hebben net een paar positieve sollicitaties achter de rug dus ik hoop op goed nieuws, en dan nemen we weer lekker wekelijks les :)