Hoofdhalshouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Hoofdhalshouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 14:56

Hierbij twee foto's van het rijden van vandaag. Een foto wat meer opgepakt, een foto wat lager ingesteld.
Wat vinden jullie van welke foto?

Uiteraard wissel ik de hoofdhalshouding af gedurende het rijden, alleen ik ben toch wel benieuwd welke foto jullie voorkeur heeft en waarom.

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn uiteraard welkom. Voornamelijk werken wij nu aan het recht houden van mijn paard, en moet er bij mij gewerkt worden aan het niet optrekken van mijn hakken en het gesloten houden van mijn hand!

Memere

Re: Hoofdhalshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:09

Zeker weten foto 1 :)

Foto 1 is veel te gespannen en drukt zijn rug weg, het is een weg waar je nog toe naar moet werken.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:11

ik vind foto 1 er ook gespannen uit zien.
foto 2 ziet er wel goed ontspannen uit!
leuke combinatie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:12

Beide niet...paard laat de hals niet "genoeg" vallen vanuit de schoft wat wel belangrijk is. Foto twee is imo beter dan een.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:18

LauLauu schreef:
Zeker weten foto 1 :)

Foto 1 is veel te gespannen en drukt zijn rug weg, het is een weg waar je nog toe naar moet werken.

Oepsie bedoelde foto 2,
ondanks dit nog steeds niet het plaatje is zoals het hoort.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:19

Afgaande op foto's, vind ik beide foto's een onprettig beeld geven.
Maar foto's zijn niet altijd een goede raadgever.

Als ik het zo goed zie, en nogmaals, foto's zijn soms erg moeilijk te beoordelen...
Denk ik dat je vooral moet werken aan het soepel maken van je paard. Je paard moet meer over de rug. Niet focussen op de hoofd-halshouding. Want die doet er op dit moment nog niet toe.
Op de tweede foto loopt je paard in een lagere hoofd-halshouding, maar gebeurt er verder helemaal niets. Kort in het achterbeen, weinig krachtige beweging.
Dus probeer het stuk voor de schoft te laten vallen in het rijden, het liefst ook helemaal voorwaarts neerwaarts (neus naar voren dus) maar dat is in dit stadium niet altijd even makkelijk (zeker niet met een fries en ik spreek wat dat betreft uit ervaring ;) ).
Hierin ga je tempowisselingen rijden, niet alleen rechttoe rechtaan, maar ook voltes, groter kleiner, openen, sluiten. Een beetje wijken etc.
Als je paard dan begint te swingen over de rug en meer buiging in de gewrichten krijgt, kan je eens gaan kijken of je je paard wat meer opgericht kan krijgen en daarin wat meer op het achterbeen kan krijgen.

Misschien heb je balkjes, en kan je met balkjes trainen? Is ook heel erg goed om de souplesse van je paard te bevorderen!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 06:46

Bedankt voor deze mooie tip janine! Daar gaan we mee aan de slag :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:30

Ik ben het eens met voorgaande, vind beide foto's wat gespannen ogen. Misschien toch maar even lager ingesteld tot hij er meer klaar voor is, en wat meer activeren vanuit de achterhand.