Buddy gaat met sprongen vooruit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrant_

Buddy gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:36

Hallo iedereen,

Ik denk dat de meesten al wel eens een topic van me gezien hebben. Voor diegene die ons nog niet kennen: Ik ben Tyrant_, 17 jaar oud en heb een half-pension pony Buddy, een 6 jarige Arabier x Nederlands Rijpony. Buddy is opgeleerd als dressuurpony, maar ik spring er tegenwoordig ook mee. Dit ging niet vlotjes, maar we zijn blijven doorzetten. Ondertussen rij ik er 2 maand mee, en je moet je bedenken dat hij voor ik ermee reed, hij niet graag sprong en enorm twijfelde. Hij is nog altijd geen held, maar hij doet zijn best!
Tips en tops mogen steeds gegeven worden, maar houd het vriendelijk!
Dit gaat over ene tijdspanne van begin juli tot nu, en ik zie toch veel verbetering!

1. De eerste x springen, tot 60 cm
Afbeelding

2. 2e x, dit ging minder goed..
Afbeelding

3. Omdat ik mijn vertrouwen wat kwijt begon te zijn door zijn vele weigeringen, gingen we balkjes lopen en daardoor kreeg ik meer vertrouwen in hem, hij in mij en in zichzelf.
Afbeelding

4. Daarna begonnen we weer met springen en hij had er veel meer plezier in
Afbeelding

5. We namen ook eens les en daar hebben we beide onze klik gemaakt!
Afbeelding

6. Echter is mijn houding ook niet altijd goed!
Afbeelding

7. En natuurlijk.. als het goed gaat, gaat het ook wel eens fout!
Afbeelding

8. Maar we geven niet op, afgelopen zondag zijn we er weer ingevlogen! Eerst wat opgewarmd met dressuur.
Afbeelding

9. En na al wat lager ngesprongen te hebben, beginnen we eraan!
Afbeelding

10. We springen voor de 1ste x 70 cm!
Afbeelding

11. En vervolgens ook de 80! (Mijn houding is niet zo goed met dat hij eerst twijfelde)
Afbeelding

12. En we sluiten af met nog 1x de 80 cm. We hebben deze ook gehaald!
Afbeelding

Alvast bedankt voor het kijken! :D

edwardway

Re: Buddy gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:42

Fijn dat het zo goed gaat!
Hoe vaker je (hoger) springt hoe meer jij vertrouwen zult krijgen en hoe meer je paardje vertrouwen (in jou) zal krijgen. 't Is een soort van cirkel. :D
Die rode set staat hem ook leuk, trouwens.

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:50

Inderdaad, we proberen 1x per week te springen, soms lukt dit echter niet door het weer of omdat er andere mensen rijden.
Bedankt! :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:24

Je bent lekker op weg! Ik raad je aan om een grondbalkje en zo'n schuin balkje te gebruiken, je paard kan de sprongen een stuk beter inschatten. Misschien heb je dan ook minder stops. Je ziet wel duidelijk verschil in de foto's in de loop van de tijd :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:26

Leuk paardje, jullie zijn inderdaad op de goede weg :). Weet je misschien wie Buddy's ouders zijn? Dit paard lijkt ontzettend hard op de nakomelingen van een hengst die bij mij op stal staat :)

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:28

Bedankt voor de tips! Dat schuine balkje doe ik nu regelmatig omdat ik merk dat hij het dan fijner vindt om het te springen, grondbalk doe ik eerder niet, omdat hij de neiging heeft te vroeg af te stoten hiervoor :).
Oei, ik heb echt helemaal geen idee wie zijn ouders zijn, sorry! :). Vergeet niet, dit is echt nog een pony (1m45 groot), maar kan het altijd wel eens navragen! :)

bedankt allebei :D

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:35

Goed bezig hoor!!!
Ziet er leuk uit.

Martinemid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:44

Netjes! Ziet er steeds beter uit!

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 12:50

Dank jullie wel! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:24

Mooi topic heb je gemaakt. Mooi paard ook met een mooie amazone.
Ik heb geen verstand van springen maar vind het er goed uit zien. Moest wel eventjes grinniken om de bloopers, maar dat mocht vast.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:19

Leuk zeg! Je ziet echt de verbetering in zijn (en jouw) houding en vertrouwen in de sprong. Mooie combi!

Echt top trouwens dat je ook de 'faal'-foto's erbij hebt gezet haha. Hoort bij het proces en goed dat je dat ook durft te laten zien. Ik zou zeggen.. Op naar de 1m? ;)

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:46

Bedankt! :D
Moest ik al mijn faal foto's erop zetten.. :') Dit zijn zowat de ergste stops, maar idd, het hoort erbij. Buddy is nog jong en ik maak ook fouten tijdens het springen en soms.. Ja, dan gaat het eens mis natuurlijk!
Vandaag idd een gaatje hoger gegaan, 85cm is een feit! Binnenkort gaan we even een springstop houden zodat hij ook weer even rustig aan kan doen..

13. Hij geraakte er steeds over, maar mijn vader had net iets te vroeg de foto getrokken, helaas! Mijn gezicht was net iets te erg om zo te laten :p
Afbeelding

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:04

leuke schimmel, er zit inderdaad verbetering in, maar je hebt nog een lange weg te gaan.

Probeer te ontspanne, je houdt Buddy veel te strak vast, probeer te ontspannen in je armen/handen en met je hand zijn mond te volgen, succes!

Tyrant_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:12

Bedankt, idd, nog een lange weg te gaan, maar je kan dat niet doen als je niet stapje voor stapje vooruit gaat!

Het probleem ligt zich eigenlijk bij het feit dat ik hem heel erg vast moet houden zodat hij niet weigert. Maar je hebt er echter wel gelijk in dat ik vaak meer hand moet geven, hier ben ik me ook bewust van en ik probeer er ook op te letten :). Bedankt voor de tips!