We beginnen bij juni 2014. Helaas moest ik afscheid nemen van mijn lieve paardje...

... om aan een nieuw avontuur te beginnen!
Nog geen week na afgestudeerd te hebben vertrok ik naar Ierland om daar te werken. De eerste 2.5 maand werkte ik als pony kamp leider maar in september kon het echte werk beginnen. Ik mocht met de race paarden aan de gang! Pôh wat was dat zwaar.. Buiten de volbloeden haden ze ook nog alle paarden en pony's die ze voor de kampen gebruikten èn alle jonge volbloeden plus fokmerries. Al met al stonden er zo'n 80 paarden en die moesten allemaal gevoerd worden, weer of geen weer. Dus lekker in de regen door de modder heen ploegen met hongerige, opdringerige en jonge paarden om je heen. Ik werkte dus 6 dagen per week en zo'n 10-12 uur per dag... Maar gelukkig moesten de paarden ook reden worden en dat mocht ik ook doen! It made it all worth it. Een jonkie, Minx, een van de eerste keren op het grote veld waar ze uiteindelijk ook sneller mochten. Dit was heel erg op het begin dus mijn positie is nog niet zoals het zijn moest.

Zoals gezegd, weer of geen weer!

Dus, met vele ups en downs ben ik er heel-huids vandaan gekomen en alhoewel ik het nu ontzettend mis was ik er in mei wel klaar mee. Omdat ik de afgelopen maanden zo veel had gewerkt ben ik rond gaan reizen. Eerst een paar week terug naar huis in Zweden, daarna rond gerezen en veel op familie bezoek geweest in Nl en toen naar een festival in zuid-Duitsland. Daarna begon de volgende etappe, nl 4 week "werken" in een hostel in Bovec in Slovenië. Wàt een plek, wauw
Dat was echt genieten! Maar toen begon het toch wel weer te kriebelen, ik was van 9 mnd intensief met paarden gewerkt te hebben naar helemaal niks met paarden gegaan... Dus ik pakte mijn boeltje op en besloot naar Frankrijk te gaan om daar twee week bij een familie met paarden door te brengen. Gelukkig sprak hun mijn rijstijl erg aan en was het enige werk wat ik hoefde te doen paard rijden
Ik heb daar mijn eerste hengst regeden. Een pracht van een beest. Kruising PRE - Tinker. De foto is van de eerste keer rijden en er zat veel spanning in aangezien de paarden, waaronder merries, aan het spelen waren in de wei ernaast, maar na een paar keer rijden was ik super tevreden!

Ook heb ik een strandrit mogen maken, heerlijk uitgewaait!

En ik heb best wat gesprongen met Alice, een 5-jarige welsh C met heel wat spring capaciteit.

Sinds eind augustus ben ik weer terug in Ierland. Dit keer in Galway en niet om te werken maar om te studeren! Dus helaas geen paarden meer, we zullen zien hoe lang ik het dit keer vol hou zonder die geweldige viervoeters..
Side note: Mijn houding.. Tja
We reden wel elke dag 20 min dressuur op de race paarden maar dat gebeurde altijd in race zadel en die zijn nou niet bepaald bevorderend voor je houding. En hoewel mijn rijden op zich een heel stuk verbeterd is mijn houding erg verslechterd en ik rij over het algemeen een beetje meer als een jockey ipv een dressuur ruiter..
En mijn Nederlands, laten we het daar al helemaal niet over hebben
Ik ben al meer dan 7 jaar weg uit Nl en spreek het vrijwel alleen nog met mijn familie dus mijn grammatica is een beetje slecht. Sorry daarvoor!
"We zijn er bijna"-city
en de modder bleef altijd plakken op je goggles (bril) dus heb meerdere malen gehad dat ik echt helemaal niks meer zag