Internationale Working Equitation wedstrijd in Duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Internationale Working Equitation wedstrijd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:11

Nee niet vandaag, paar weken geleden alweer..

Heb ook getwijfeld, zal ik het er neer zetten? En ja simpel om de sport te promoten en te laten zien dat dromen toch echt wel werkelijkheid kunnen worden als je er helemaal voor wilt gaan. Zo'n acht jaar geleden raakte ik geinteresseerd in Working Equitation, sindsdien ben ik als een blok voor deze sport gevallen. Samen met mijn pre Querido ben ik stapje voor stapje gegroeid in deze sport. We hadden weinig tot geen trainers om ons de sport eigen te maken, inmiddels is dat wel anders maar zeker in de begin tijd was er weinig begeleiding hierin.

Ik zal me voorstellen, ik ben Nathaly en mijn Pre heet Querido. We hadden ons ingeschreven op het Duits kampioenschap 2015 Working Equitation in Neu Anspach.
Samen met andere WE ruiters waren we daar in teamverband, althans leden van het A en B kader wat dit jaar opgericht is door WEH, working equitation Holland.

Ik ben lid van het A kader sinds dit voorjaar en hopelijk zijn we goed genoeg om volgend jaar mee te mogen doen op het EK wat in Duitsland plaats zal vinden.

We hebben nog heel veel te leren, en op niveau zijn we nog niet. Maar ergens moet je beginnen en dit was een prachtige gelegenheid om ervaring op te doen.

Voor je in Duitsland bent, moet er heel veel gebeuren, zadel hoofstellen (reserve) halsters, voer, voldoende eigen hooi, poetsspullen, gewone kleding, nette kleding en voor je het weet is de bus en trailer vol en moet er eigenlijk nog wel een paard op..
Omdat je in het buitenland reist met je paard moet je paard gekeurd worden. Een verklaring moet afgegeven worden dat je paard gezond is en in staat om te reizen. Het lijkt heel wat maar stelt niet zoveel voor. En het kost vooral heel veel geld! Maar het moet wel want als je reist zonder dat document en je wordt aangehouden dan heb je groot probleem en kan je paard in beslag worden genomen.
De reis zelf duurde zo'n 6 uur en Querido hield zich keurig op de trailer.
Eenmaal aangekomen moet je uiteraard je melden, papieren laten zien, en later moet je naar de Vetcheck, daar controleren ze weer of je paard gezond en rad is. Papieren worden na gekeken ect.
Daar heb ik ook foto van dat we wachten op de vetcheck.

Het was heet.. bloedheet.. Met 36 graden moest ik beginnen met de dressuurproef in vol tenue. Jasje, blouse, en ook nog een halsdoek om.. Duitse grundlichheid ten top.. en ik had het dus echt warm. Wat je later ook zag tijdens mijn stijltrail (dressuurtrail)

We begonnen heel erg slecht! Mijn dressuurproef ging helemaal nergens over, Querido schoot acuut in de stress zodra we moesten wachten voor we de ring in mochten.. Galop over de middenlijn leek wel zigzag... jemig zeg, ik was niet meer in staat om mijn mooie Q nog te verbeteren of op zijn gemak te stellen. Paniek gevoel was te hoog bij hem..
Helaas, vreselijk jammer.. Maar dat betekende wel dat we onderaan eindigden..
Dat was een heel hard gelag want dan moet je van heel ver terug zien te komen.

De stijltrail, of de dressuurtrail zoals de Duitsers het noemen ging heel wat beter.Mentaal moest ik voor mezelf na mijn dressuurproef groot obstakel overwinnen maar uiteindelijk kon ik mezelf weer bij elkaar rapen. (Mede dankzij mijn lieve groom Esther en Man Gerrit die me altijd steunen) Niet foutloos, er was nog wel wat spanning wat je terugzag tijdens de slalom dat Q keurig in dezelfde galop bleef en niet wilde wisselen. De grapjas had wel stelling en buiging.. Helaas ook balkje zijwaarts zachtjes aangetikt.. Verder was ik tevreden want we waren weer terug.. Van laatste plaats naar 12e.

Toen de speedtrail.. daar was het voor mij alles of niets.. Speedtrail van de WE kun je vergelijken met barrage van het springen.. dan gaat het om snelheid.. Ik zag de ring van het ringsteken niet helemaal goed, die miste ik, en balk zijwaarts blokkeerde Q helemaal.. verder was ik meer dan tevreden..

Kritisch punt naar mijzelf vooral was om mijn ademhaling te leren reguleren. Door de adrelinestoot raakte ik snel buiten adem, want ik haalde te hoog adem.. en dan wordt je enorm vermoeid. Dat breng je weer over op je paard.
Dit is een ervarings ding want mijn allereerste speedtrail die ik ooit reed ervoer ik ook net zo. Door het vaker te doen zal het verbeteren..

Ik zie nog heel veel om te verbeteren en nog meer ervaring op te doen. Maar uiteindelijk werd ik zesde in de speed en 9e in het algemeen klassement.
Daar kon ik mee leven. Zeker als je bedenkt dat de Duitsers langer in een klassement blijven hangen om er zeker van te zijn dat ze kans maken om te winnen.
Bij een Duits Kampioenschap krijg je alleen de beste ruiters.

Het was een hele ervaring weer. Samen met mijn teamgenoten hebben we hoogtepunten maar zeker ook die dieptepunten beleefd.. Ik ben enorm trots op mijn kleine Querido, mijn stoere pre die altijd maar weer wil werken. Ik heb laatste jaren altijd wel een wedstrijd in Duitsland gereden maar het niveau is in Duitsland zo hard gestegen. In de hoogste klasse, de master, hadden ze dit jaar maar liefst 21 ruiters.. Echt enorm goed. Duitsland loopt in de ontwikkeling hierin voorop voor Nederland omdat ze een jaar of 5 eerder begonnen zijn om het actief en op hoger niveau te promoten.
Een van de grondleggers van de WE in Duitsland zie je met mij op een van de foto's. Gernot Weber, voor mij een groot voorbeeld van hoe je in de sport kunt groeien en mede dankzij hem ben ik helemaal gepassioneerd voor de WE!

Hier filmpje van de dressuurtrail en speed..
https://youtu.be/V3QCthLBdFI?t=22s

En de speed

https://youtu.be/XWn4jXCygWU

En hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop jullie ook beetje te hebben kunnen inspireren. We zijn er zeker nog niet! Maar dromen kunnen wel waar gemaakt worden als je er keihard voor werkt.. beetje mazzel kunt hebben en met vallen en weer opstaan stug door blijven gaan.. Ik ben enorm trots op mijn mooie kleine o zo stoere Querido. Samen met hem heb ik de eer om dit traject met hem te mogen beleven. Hij is mijn kanjer, mijn makkertje, mijn moedig paardje die altijd maar weer voor mij wil werken.

Sjolvir

Re: Internationale Working Equitation wedstrijd in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:14

Ha topper met je kleine snelheids duiveltje!
Duim voor je dat je volgend jaar mee mag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:25

Wat leuk! Ik heb al je andere WE topics gelezen, enorm inspirerend. Ik ben niet zo van de wedstrijden, maar vind WE weer enorm inspirerend voor grondwerk en horse agility - en wie weet over een jaar ook wel onder het zadel. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:28

Ontzettend leuk om hier verslag te lezen ...
Niet voor de winst naar Duitsland ,
Alhoewel heel veel geleerd dat is ook winst

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:37

Ha Sjolvir, kom je ook naar Pesse? Hoop je daar weer te zien!

xyzutu2 dank je wel! Ik hoop dat je ooit de kans krijgt om het eens te proberen.. Ik weet zeker dat je het hartstikke leuk zult vinden.

Zinzi, ja jij kunt zeker met je kanjers eens mee doen.. Het blijft een groot ervaringsgebeuren. Omdat je nog niet wekelijks een wedstrijd kunt rijden moet je het doen met de paar die je wel kunt. (dankzij ook de organisatie die het mogelijk maakt, WEH want eerlijk is eerlijk, zonder dat kunnen wij ruiters niet rijden. )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:42

Janouk en mij heb je geinspireerd. Thanks. Wij starten op het NK in oktober. We vinden WE helemaal leuk en past prima bij onze training

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:42

Noop, lig er uit, wordt voorlopig niets.
Volgend jaar hopelijk weer als we weer serieus kunnen trainen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:56

Jammer Dominique, kom je nog wel kijken/aanmoedigen?

Janoek! Ja weet ik ook nog! Je was toen bij stal Fleur he.. de haflinger die zo hoog met mennen in de sport loopt! Wat goed en fijn, komen we jullie in oktober ook tegen!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:49

Leuk om te lezen :D !
Heb morgen in Arendonk m'n WE debut :o !
Ben benieuwd :')

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 09:30

Evelienepien schreef:
Leuk om te lezen :D !
Heb morgen in Arendonk m'n WE debut :o !
Ben benieuwd :')

Leuk! Zet hem op, succes!

Martinemid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:22

Gaaf! *\o/*

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:40

Leuk om te lezen Nathaly!!
Jullie zijn mijn inspiratie voor de WE.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:45

Het was superleuk je te zien in Neu Anspach, we hebben je met vuur aangemoedigd.
Wat was Querido snel in de speed!! Ik vond het super!

maggi_blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:48

Het was een zeer geslaagd evenement. En wat ging jouw speedtrail knalhard :) :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 22:49

Ja bedankt!! Wij hebben ook genoten van jouw rijden Maggi_blokje. En uiteraard van jullie enthousiasme Tjinta. Het was erg gezellig zo met z'n allen.

Ja Miranda, fijn dat we zo inspirerend zijn dat jullie ook goed aan de weg timmeren! Jullie zijn een mooi stel samen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:07

Gaaf een WE-topicc op Bokt! Knap paard heb je en het is goed gegaan toch? Al doende leert men :)

Heb op de Equitana een mooie clinic gezien van een lid van het Duitse team en dat heeft mij zeer enthousiast gemaakt! Ik hoop in de toekomst ook WE te kunnen starten :j

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 06:55

Ik wil er echt nog een keer bij vermelden dat het niveau van het rijden in Duitsland echt heel hoog is.. Maar verbetering was meer dan mogelijk vanwege een slecht gereden dressuurproef.. Wat ongelofelijk jammer is, want dan moet je van heel ver terug komen knokken en ben je achter de feiten aan het hollen in plaats van onbevangen jezelf hoger kunnen plaatsen. Maar gezien we een algemeen 9e plek hadden, we een niveau hoger startten dan vorig jaar ben ik meer dan tevreden. Dat zegt me namelijk dat er nog heel veel te verbeteren valt maar dat er meer ook nog winst te halen valt..

En echt, dat was waaninnig om te zien en te genieten (want dat deden we met z'n allen) de Masterruiters was kicken om te zien.. Zoveel goede ruiters! Dat zegt wat over de ontwikkeling van de WE in Duitsland..

Hier in Nederland zie ik regelmatig ook hele goede ruiters die kennis maken met de sport en eerlijk is eerlijk, als die zich serieus zouden gaan inzetten (heb ik het over ruiters die hun paarden goed voor elkaar hebben) nou dan zullen we het zwaar gaan krijgen in de competitie wat alleen maar goed is natuurlijk..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:17

Leuk om dit topic tegen te komen. Ik heb afgelopen keer dat je bij stal Fleur was een tijdje gekeken, erg leuk om te doen. We zijn nog lang niet zover dat we meekunnen doen, maar wie weet over een tijdje... In november kom je toch weer bij stal Fleur voor een clinic?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 18:05

Ja dat klopt helemaal Jet.