Op deze stoerij worden een aantal oude rassen gefokt uit de Oostenrijks/Hongaarse monarchische tijd.
Het betrof vooral Huzule paardjes en Gidran paarden. Van deze 2 rassen heeft hij nog nakomelingen lopen van de eerste stamboek paarden. Bij de Huzule gaat het terug to ergens in 1800 en de Gidrans terug tot begin 1700.
Ook heeft hij Hongaarse koudbloeden een aantal en Nonius, maar die zijn we helaas niet tegengekomen bij onze tocht in zijn enorme gebied.
Het zijn nogal wat foto's dus veel zijn er in link, maar ook de moeite waard.
Mijn baas en zijn familie op de koets met een Huzule hengst ervoor die waarschijnlijk na zijn castratie en nog wat training naar onze stal komt en waar hij o.a. in tweepsan zal gaan met een andere Huzule ruin die mijn baas een paar weken terug gekocht heeft.

Dit is de hengst
Ook deze Hongaars koudbloed ruin heeft hij gekocht en dit was vanmorgen bij ons op stal.
Longeert wat lastig met een camera in je hand en beetje onervaren paard maar hij is superbraaf.
Toen gingen mijn baas en zijn familie weg en kregen Alice en ik als echte liefhebbers het hele gebied en de kuddes te zien uitgebreid. Ze lopen in een ontzettend uitgestrekt gebied en vormen dus zelf kuddes.
Een aantal van de Huzule paardjes

Een wat verderaf blik.
Een drachtige merrie

Nog een merrie
Een bonte en een valk jaarling
Veel schattige veulens
En hele mooie kleurtjes

Vervolgens werd de groep merries met veulens die op stal bijgevoerd waren weer terug de weide op gedaan. Dit zijn voornamelijk Gidran paarden Dara is later vrij veel Shagiya araboer en engels volbloed in gefokt. Echte endurance paarden.

Daar namen ze eerst een lekker zandbad.
Mooie veulens

Hier nog een aantal en eigenlijk bijna allemaal vos
Vervolgens werden we door de zoon de berg op gereden en zouden we later terug naar beneden wandelen. Op de berg was nog een groot deel van de merrie/veulen Gidran groep.

Bijna overal waar je kijkt kunnen ze dus vrij rondlopen. Er staat wel ergens in de verte een hek omheen.
Alice mijn collega heeft een 19 jarige valk merrie die dus van deze fokker bleek te komen bij een eerder bezoek.
Ze had nu de papieren mee en foto's dus die werden uitgbreid bekeken.
Deze jaarling dunskin merrie met pearl (de pearl glans krijg je helaas niet goed op de foto) is dus familie van haar oudere merrie. Ik had haar zo willen meenemen zo lief en die kleur was echt TE mooi.

Wat ook enorm bijzonder was dat er heel erg veel merries naar mij toe kwamen en met hun neus tegen mijn zwangere buik kwamen staan. Heel behoedaam en intens. Dat was echt vreselijk mooi om mee te maken. Zo mooi dat ik het zowaar heb laten vastleggen terwijl ik niet graag op de foto ga

Ook even knuffelen met haar veulen.
Toen kwamen de merries die bijgevoerd werden ook boven aan en werd de groep nog groter.
Ze worden niet voor niets bijgevoerd, maar het is ook wel een endurance ras dus erg rank gebouwd.

Dit vond ik een fraaie merrie
En nog een heel mooi veulen
Zowaar ook nog een ander kleur veulen dus die mag niet ontbreken.

Hetzelfde veulen van de zijkant
Ook een paar Huzulen in deze groep die zich schijnbaar prettiger voelen bij deze kudde. Op de een of andere manier kiezen de meeste Huzulen en Gidrans voor hun eigen ras.

Veulens waar je maar kijkt.
Toen gingen we terug naar beneden wandelen, Hier een terugblik met de groep Gidran merries ver op de achtergrond.

En beneden zie je een deel van de Huzulen groep

Beneden liepen ook nog 2 ezels
Een cremello ezel die niet erg fotogeniek keek.
Een wel fotogenieke grijze ezel.
Een traditioneel Hongaars tuig
Een deel van de bokalen en lintjes
En de zoon en een vriendje die terug kwamen van een buitenritje van 4 uur op 2 Huzulen.