Delii tijdens de Onderlinge Wedstrijd L1 189 Punten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R_emkee

Delii tijdens de Onderlinge Wedstrijd L1 189 Punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:10

Hallooo *\o/*

Afgelopen zondag hebben we mee gedaan aan de Onderlinge van onze club.
We hebben voor spek en bonen meegedaan zal even uitleggen waarom? ;)

Delii vind het namelijk leuk om normaal gesproken tijdens de proef net ff te doen wat er niet gevraagd word. Ze word zeer onrustig in haar aanleuning en met de galop gaat ze hard en is ze deels onstuurbaar.

Nu zullen jullie wel gaan zeggen waaaarom dan die L1 in....??
Heel eerlijk was klaar met die B proefjes en tijdens de training is mevrouw zeer zeker L1 waardig. Vandaar de gok genomen.

Met losrijden is er vaak ook nog niks aan de hand en loopt ze vaak echt super. Maar zodra we richting de ring gaan komt er spanning en word ze onrustig. Vandaar dat ik deze x een x wou proberen hoe ze is met een slofje er aan.. Dat pakte super uit!

Delii heeft zich top voor de gedaan in de proef en was een zeer wijze les weer voor ons samen dat we het best kunnen ook in de ring.

Eigen punten:
- Handen stiller en Recht op zitten!!
- Delii moet meer op de achterhand. Vind ze erg lastig!

Afbeelding

De tekst erbij: Goed gereden! Puntjes op de I en Kilometers maken. Leuke combinatie! Amazone weet goed waar ze mee bezig is! Succes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de een deel van de proef zelf.!
video

Het losrijden
video
Laatst bijgewerkt door Agossie op 19-09-15 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak verwijderd en videolinks korter gemaakt.

paardje87

Re: Delii tijdens de Onderlinge Wedstrijd L1 189 Punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:17

Ik zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen vandaar dat ik nog even wacht met de opmerking, omdat ik het ook misschien wel mis kan hebben. Vandaar dat ik eerst ga vragen, waarom de slofteugel?

Veder wel erg leuk paard met een aansprekend koppie. En mooie punten heb je.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:21

De uitleg heb ik mijn openings post staan ;)
Even lezen voor dat bokt los knapt idd haha maar ben voor bereid en weet hoe me paardje kan zijn.
Verder Dankje voor je complimentje over Delii

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:58

Jullie zijn een mooie combinatie.
Naar mijn mening ben je nog niet klaar voor wedstrijden als je een proef met slof moet rijden. Je basis is dan nog onvoldoende. Als je perse op wedstrijd wilt had ik dan nog in de B gebleven.
Naar mijn mening kan je beter eerst goed aan je basis gaan werken.

Succes!

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:03

@Roosje daar zijn we mee bezig. Vond dit juist een mooie oefening en zag dit niet echt als wedstrijd. Ze loopt in de training namelijk een stuk beter als op concour.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:04

Leuke combinatie! Mooi paard heb je ook. Echter vind ik ook dat je nog niet klaar bent voor een L1 proef als je nog met slof moet rijden.
Dit was misschien een mooie oefening geweest om zonder slof te rijden en proberen je B of L1 proefje te rijden.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:17

@xivura:Dankje voor je complimentje :) echter blijf ik dit een mooie training voor mij en me paard zodat ze ook weet dat ze normaal en ontspannen door de ring heen kan lopen met toch de wedstrijd spanning die normaaal dus erg zichtbaar is wou op deze manier dus kijken of ze zo wel normaal zou lopen en of het nou echt aan de spanning van ons beide ligt en dat kigt het zeker want nu wist ik dat er eigenlijk niks aan de hand is. want als jullie goed kijken gebruik ik de alof bijna niet hij hangt los. Dus was puur het gevoel voor mijzelf dat ik weet en deli weet dat we normaal door de ring kunnen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:24

Xivura schreef:
Leuke combinatie! Mooi paard heb je ook. Echter vind ik ook dat je nog niet klaar bent voor een L1 proef als je nog met slof moet rijden.
Dit was misschien een mooie oefening geweest om zonder slof te rijden en proberen je B of L1 proefje te rijden.

Als ik het zo lees rijdt TS normaal niet met slof en deed ze dit puur om een positieve wedstrijd-ervaring op te doen voor zowel haarzelf als haar paard.

Leuk paard TS! Nu je weet dat jullie het allebei prima kunnen kan je bezig met de puntjes op de i zetten. Je aanleuning mag nog iets rustiger en je overgangen mogen nog wat vloeiender, maar dat gaf je zelf ook al aan. Ik vind het hartstikke slim dat je even van de gelegenheid gebruik hebt gemaakt om voor spek en bonen mee te doen om van die spanning af te komen. Succes met de wedstrijden.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:29

Wat mij opvalt is dat je het probleem vooral bij je paard zoekt en niet bij jezelf.. je schrijft in je inleiding dat je paard vaak bij het losrijden en de training fijn ontspannen kan lopen, maar dat het fout gaat wanneer je richting de proef moet.. Je zegt dat je paard dan spanning opbouwt en onrustig wordt in de aanleuning etc.

Wat ik mij af vraag is of het niet vooral de ruiter is die onrustig wordt richting en in de proef en wellicht spanning opbouwt en dit op het paard over brengt?

probeer zelf ontspannen te blijven en kilometers te maken en je komt er vanzelf.. suc6! Leuk paard!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:31

Grappig dat mensen gaan zeggen dat je geen L1 proef zou moeten rijden als je deze met slof 'moet' rijden.

Dit was geen officiële wedstrijd maar een onderlinge van de club. Daarbij is een L1 proefje écht niet zo veel moeilijker als een B proefje.
En hangt de slof er aan om voor de amazone iets te ontdekken. Niet omdat de slof er persee om moet.
Een slofje erom kan een veiliger gevoel geven waardoor je met meer ontspanning op je paard zit.
Als jij geen spanning over brengt heeft het paard ook geen spanning vanuit jou om op te reageren. Wat dus zoals ik in de post lees zo was en het voor de amazone duidelijk maakt dat ze het gedrag van haar paard toch meer bij haar eigen spanning kan zoeken.

Maar nee joh, vooral niet doen!

Goed gedaan TS +:)+ Succes met het onder bedwang krijgen van de spanning. Ik zou lekker nog wat oefenwedstrijdjes starten waarbij het niet uitmaakt en je wellicht tijdens de proef hulp kan krijgen van je instructeur :).

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:35

@Dee_es: juist jij snapt wat ik hier nee wou bereiken :) Thanks voor je compliment! :D jaa me overgangen mogen nog wat mooier als dacht die 1ne x dat ik zo abrupt ging stappen how ja .... moet stappen haha verder moet ze zeker nog beter worden in aanleuning! het is al zoooveel beter dus ben gelukkig op juiste weg .

@Flevolander: bedoel wel idd ons beide met die spanning en door die spanning word de aanleuning verstoord. heb niet specifiek alleeb deli genoemd hahha maaar dankjee :D

@pattypaard: Dankje :D helemaal niet aan gedacht om dat onderste te gaan doen !! hoe dom.. daar ga ik zeker even naar zoeken!

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 06:54

had gehoopt dat ik aankomend weekend weer zonder had kunnen rijden op concour maar helaas gaat de dressuur niet door ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:32

Ik denk dat je met slof verkeerd om werkt naar je doel toe.
Als je paard thuis prima loopt en op concours ineens anders is, gok ik dat jij op wedstrijd te onzeker bent om de leiding te nemen.

Er is namelijk heel wat verschil tussen wat spanning opbouwen dat een ruiter kan laten afvloeien als het paard gespannen raakt en de ruiter gewoon leiderschap kan blijven tonen en een paard dat spanning opbouwt waar een ruiter geen weg mee weet.

Je had nu een slof om en dat werkte, omdat jij schijnzekerheid had. Waardoor je de spanning kón laten afvloeien.

Als ik jou was zou ik een paar keer HC gaan starten, zonder slof! Om te rijden zonder dat er iets van af hangt. De kans is heel groot dat het je dan wel lukt om leiderschap te blijven tonen.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 07:07

@janine: had er idd niet over nagedacht om oefen dressuur mee te pakken. Ga ik nu zeker vaker naar kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:08

R_emkee schreef:
@janine: had er idd niet over nagedacht om oefen dressuur mee te pakken. Ga ik nu zeker vaker naar kijken.

Zeker proberen! Want je hebt een ontzettend leuk paard en op de foto's is duidelijk te zien dat de slof niet inwerkt. Je voelt je dus zekerder met de slof waardoor je ook beter kan blijven rijden.

Overigens wilde ik met mijn reactie (beetje korte reactie, normaal ben ik van de wat langere reacties) niet duidelijk maken dat de slof fout is. Je gebruikt de slof hier op een keurige manier, daar is werkelijk niets mis mee.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 12:16

Neej snap ik dat haalde ik al wel uit van je reactie eigenlijk ;)
anders begon je wel direct er over als je der fel op tegen zou zijn. Had er ook wel meer reactie op verwacht van bokt.. maar het valt me mee :P

Maar ja met slof rijden is idd prima zolang die gene maar weet hoe je hem hoort te gebruiken.
En ja daarom had ik hem een x in de proef om om te kijken wat het zou doen met mij en me paard. Dat zo'n stom extra teugeltje je net dat ene zetje in de rug kan zijn van ach kan toch niks gebeuren zo.. En wou gewoon graag dat deli ook door kreeg dat ze normaal en rustig door de ring heen kan lopen zonder dat ze in de galop zo door breekt normaal gesprongen en ik haar daarna dus kwijt ben en zeker het stukje ontspanning.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:22

Je hebt tegenwoordig ook van die oefendressuur wedstrijden misschien is dat ook wel wat voor je TS als tussen stap. Heb je geen startkaart voor nodig maar gaat verder wel precies als officiële wedstrijden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:27

Als ik het goed lees heeft de slof dus überhaupt niet ingewerkt?

Puur voor de wedstrijdervaring had je ook gewoon de galoponderdelen even kunnen laten voor wat het was. Misschien een ideetje voor je kilometers tijdens reguliere wedstrijden wanneer je het zelf even niet helemaal meer vertrouwt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:57

R_emkee schreef:
Neej snap ik dat haalde ik al wel uit van je reactie eigenlijk ;)
anders begon je wel direct er over als je der fel op tegen zou zijn. Had er ook wel meer reactie op verwacht van bokt.. maar het valt me mee :P

Maar ja met slof rijden is idd prima zolang die gene maar weet hoe je hem hoort te gebruiken.
En ja daarom had ik hem een x in de proef om om te kijken wat het zou doen met mij en me paard. Dat zo'n stom extra teugeltje je net dat ene zetje in de rug kan zijn van ach kan toch niks gebeuren zo.. En wou gewoon graag dat deli ook door kreeg dat ze normaal en rustig door de ring heen kan lopen zonder dat ze in de galop zo door breekt normaal gesprongen en ik haar daarna dus kwijt ben en zeker het stukje ontspanning.

Ben je op andere vlakken ook een beetje een controlefreak? Het kan op het ene gebied totaal niet zo zijn en op een ander gebied juist wel.
Het feit dat jij er zekerder van bent dat je met een slof de touwtjes wel volledig in handen hebt, doet me dat vermoeden. Het is een stukje angst waar je overheen moet stappen.
Wat is je worst case scenario? En wat gebeurt er als dat worst case scenario uitkomt?

De enige manier om je paard door te laten krijgen dat er niets gebeurt, is door hier zelf van overtuigd te zijn. Je brengt dit soort gevoelens hoe dan ook over op je paard.

Mijn paard is bang voor auto's, trekkers, vrachtwagens. Maar komt echt wel bij de weg langs hoor. Het ergste wat er gebeurde was toen we over een brug moesten (ijzers) en een auto ons wilde inhalen. We gingen in galop het dorp in. Ik heb de bestuurder even flink duidelijk gemaakt dat ze een dikke vette debiel was die echt niet goed bij d'r hoofd was. Meer met het oog op de veiligheid van de overige weggebruikers. Want door haar inhaalmanouvre ging mijn paard er vandoor, anders gebeurt er namelijk niets. Ja paard schrikt en maakt een paard drafpassen en is dan weer rustig.

Enige manier om dat soort dingen te oefenen is door het gewoon te doen. Afgelopen zaterdag maakten we ons L2 debuut, dat is natuurlijk een beetje spannend. Dan moet je parkeren op een terrein dat een paar honderd meter van de daadwerkelijke wedstrijd vandaan is. Dus je moet over de openbare weg. Wedstrijdspanning die wat hoger is dan normaal en dit. Maar ik weet dat het geen zin heeft om me daar over op te winden, dat maakt dingen erger dan ze zijn. Dus ik ben gewoon relaxed gaan zitten en langs de weg rijdend naar het terrein gegaan. Door relaxed te blijven leert je paard meer dan wanneer je dat niet bent. Hij schrok niet van de auto's en ging super relaxed over de weg. Hij heeft gewoon al heel wat geleerd.

En zo moet je het ook met wedstrijden aanpakken. Vind wat jou in de stress laat schieten. Bedenk wat het ergste is dat kan gebeuren (worst case scenario) en wat het voor gevolgen heeft voor jou persoonlijk. Als dat een deuk in je imago is (bijvoorbeeld), hoe kan je daar het beste mee omgaan?
Probeer voor jezelf uit te zoeken waar de stress vandaan komt en wat je te doen staat als je worst case scenario uitkomt. Vaak is het allemaal niet zo rampzalig als het je doet voelen, zorg dat je je daarvan bewust bent.
Zet tegenover dat worst case scenario een positief scenario. Wat kan er óók gebeuren? En hoe zou je je voelen als dat scenario uitkomt?

Wat betreft uitbreken in galop, als galop je struikelblok is, wat goed kan, het is een gang waarin je heel erg makkelijk gewoon veel spanning in je zit opbouwt. Maar je kan dat een beetje omzeilen door voor het aanspringen je paard wat dieper in te stellen. Het dwingt je paard meer over de rug te bewegen en dat kan alleen bij ontspanning. Voorwaarde is dan wel dat je zelf ook ontspannen zit.

En wat gebeurt er als je op een wedstrijdlocatie gaat trainen? Is je paard dan ook gespannen?

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 11:07

jaa goeie dat wat het ergste is wat er kan gebeuren.. Ik trek me vooral veel aan wat andere ervan zullen denken.. super dom want boeiend ik rij er voor mezelf.

het is idd gewoon kwestie van zelf ontspannen en blijven rijden. en andere mensen laten denken dat hunnhet beter kunnen of anders..

kga echt opzoek naar oefendressuur ook! :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:20

Wedstrijd spanning krijgt ze waarschijnlijk door jou, jij gespannen > paard gespannen. Ik denk dat de slof jou rust gaf en je daardoor een ontspannen proef hebt kunnen rijden. Hij hangt gewoon slap dus ik zie er geen probleem van, misschien geeft het jou nu het stukje zekerheid om zonder te rijden :)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:26

slof hangt los dus mij hoor je niet
maar als je nu wel voort echie gaat starten moet die slof er wel af, denk je dan niet dat ze alsnog het loopje met je neemt?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:32

Ik vind het best netjes en idd mooie gelegenheid om te oefenen! Die slof heb je helemaal niet nodig die hangt de hele tijd door dus volgende keer kan je die thuis laten. Op concours mag je wel losrijden met een martingaal misschien dat dat jou wat meer vertrouwen geeft?
Zeker B waardig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:12

R_emkee schreef:
jaa goeie dat wat het ergste is wat er kan gebeuren.. Ik trek me vooral veel aan wat andere ervan zullen denken.. super dom want boeiend ik rij er voor mezelf.

het is idd gewoon kwestie van zelf ontspannen en blijven rijden. en andere mensen laten denken dat hunnhet beter kunnen of anders..

kga echt opzoek naar oefendressuur ook! :)

Oh jee, ja dat is een moeilijke hoor... Hoe ga je daarmee om...
Ik denk dat het belangrijk is om dan te weten waarom je je daar zo druk om maakt. Wat heeft gemaakt dat jij daar zo bang voor bent?

Ik herken het in bepaalde opzichten wel hoor. Alleen een erg lang verhaal. Pas toen ik afstand deed van degene die mij zo onzeker maakte, ging het bij mij beter. Niet alleen de manier waarop ik in het leven sta, ook het rijden ging met sprongen vooruit.

Maar misschien kan je een begin maken door te bedenken wat jij van iemand anders vindt, als het diegene overkomt? Want waarschijnlijk hou jij je op concours ook niet constant bezig met wat andere mensen kunnen. Prestatiedrang is niet verkeerd hoor, je moet er alleen mee kunnen omgaan. Of beter gezegd: Een manier vinden om er mee om te gaan.

Als ik voor mezelf bedenk: Goh, hoeveel let ik tijdens mijn wedstrijden eigenlijk op anderen? Dan is de conclusie dat ik daar nauwelijks over nadenk. Zeker niet als ik zelf aan het rijden ben.
En als ik langs de kant sta, ja dan heb ik wel eens commentaar op een andere ruiter. Maar dat is nooit iets op de ruiter persoonlijk. Dat gaat dan puur om het rijden. En dat zullen andere mensen ook bij mij wel hebben, ga ik vanuit. Dat vind ik niet erg hoor, de meeste mensen weten ook dat bemoeizuchtigheid niet op prijs gesteld wordt en zullen jou er echt niet lastig mee vallen. Een enkeling kijkt en komt met een goede tip. Dat is ook iemand die daartoe is gekomen naar aanleiding van commentaar. En dat zijn toch juist weer de fijne dingen? Daarvoor zet je deze foto's ook op Bokt. En kijk nu wat mensen van je vinden? Op het internet heeft iedereen z'n bek vooraan als het om commentaar gaat. En je krijgt bijna alleen maar net commentaar en tips.
En de reacties die volledig negatief zijn, ach, die hebben ook duidelijk de OP niet gelezen maar alleen plaatjes gekeken ;)

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:12

Hahah uuhm jaa daar zeg je wat idd dit stukje..

Maar misschien kan je een begin maken door te bedenken wat jij van iemand anders vindt, als het diegene overkomt? Want waarschijnlijk hou jij je op concours ook niet constant bezig met wat andere mensen kunnen. Prestatiedrang is niet verkeerd hoor, je moet er alleen mee kunnen omgaan. Of beter gezegd: Een manier vinden om er mee om te gaan.

Ik denk idd dat het wel meevalt met hoe ik zelf ook met andere bezig ben dus waarschijnlijk hebben andere mensen dat ook wel zo ja :P

En idd heb een klein beetje prestatie drang komt ook omdat ik weet dat ze het wel kan! en dan baal ik dat het in de proef elke x zo verrot gaat.

Maar door dat ene zal ik is proberen om idd minder te gaan denken van how jee wat denken andere :)