Wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:27

Gisteren was ik onderweg van de ene lesklant naar de anderen en zag ik een paard in de wei liggen. Niks raars zou je zeggen, totdat ik zag dat het paard probeerde op te staan maar dat lukte niet. Dus ik op de rem en even kijken, maar het zag er niet goed uit. Dus ik de weide in, eerst vanaf een afstand proberen aandacht te trekken, maar paard reageerde niet. Dus verder de weide in. Paard lag helemaal plat, ogen helemaal naar achteren, zwaar ademen, benen gestrekt. Ik proberen te duwen en te trekken, keer een klap op de kont maar nee hoor, paard wilde niks. Zelfs niet toen een ander paard ruzie begon te maken en haar bijna een paar trappen verkocht!
Toen kwamen de eigenaren eraan, paard was 25 jaar en had dit wel vaker, ze was wat stijf, vertelde ze. We probeerde haar omhoog te duwen maar ze ging alleen maar tegen duwen, ze wilde echt niet.
Dus ik nog voelen aan de benen, de spronggewrichten en kogels waren achter wat dik maar vooral heel warm. Ik gaf aan dat het misschien handig was om een dierenarts te laten komen, paard vertoonde veel pijn maar dat werd weggewimpeld met het antwoord dat het wel over ging.
Ze ging haar met de shovel en sjorband wel omhoog trekken...

Ik ben maar weg gegaan want ik kon niks doen, maar ik voelde me best wel machteloos. Paard had duidelijk pijn, maar dat werd imo niet gezien door de eigenaren.
Ik twijfel nu ook of ik nog actie moet ondernemen, maar aan de andere kant, wanneer bemoei jij je met andermans paarden? Ik vind het een lastige kwestie, ik ken de personen niet.

Wat zou jij doen?

Kimbers

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:30

Komt de dierenbescherming hiervoor niet in actie?

Schokkend dat mensen dit als normaal bestempelen.. arm paard. Kan me voorstellen dat het je niet lekker zit. Zou in ieder geval wat instanties afbellen, maar vrees dat je niet meer dan dat kunt doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:32

Heb iets dergelijks al eens aan de hand gehad. Pony kon niet opstaan. Stond al langer erg belabbert vanwege hevige bevangenheid. Eigenaren aangesproken ook maar waren paardonervaren. Hadden de pony aangetroffen na aankoop van de woning. De situatie verslechterde steeds verder. Heb toen inspectiedienst gebeld. De eerste keer was met diepe vorst en een uren platliggend dier. Uiteindelijk zijn er agenten niet paardervaren die avond pas wezen kijken en toen stond hij weer. Weer tijdje later weer gebeld en dit keer een goede paardervareninspecteur getroffen. Beestje is snel daarna ingeslapen gelukkig. Was een hoopje wiebelende ellende geworden. En ook echt helemaal op, lang gesprek gehad met de inspecteur daarna.

Ik zou dus even bellen voor advies. Zij kunnen altijd een inspecteur langssturen om te beoordelen of het nog gaat.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-09-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:32

Ik zou 144 bellen in deze situatie. Misschien heeft de eigenaar echt niet in de gaten dat het paard lijdt, maar dat kunnen zij het wellicht aan het verstand van de eigenaar brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:33

Phoe lastig! Ik was inderdaad net als jou wel uitgestapt.
Maar snap je twijfel. Ik was vh zomer op vakantie en er had een koe gekalfd, kalf lag superdicht bij de sloot, die heel diep was, dus ik denk ik waarschuw de boer even. Werd niet echt op prijs gesteld, boer was heel kortaf; ja, weet ik!
Dus voelde me best wel prut daarna.

Ik zou als ik jou was iig nog eens langsrijden om te kijken of het paardje er nog loopt.
Lastige situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:35

amoj schreef:
Phoe lastig! Ik was inderdaad net als jou wel uitgestapt.
Maar snap je twijfel. Ik was vh zomer op vakantie en er had een koe gekalfd, kalf lag superdicht bij de sloot, die heel diep was, dus ik denk ik waarschuw de boer even. Werd niet echt op prijs gesteld, boer was heel kortaf; ja, weet ik!
Dus voelde me best wel prut daarna.

Ik zou als ik jou was iig nog eens langsrijden om te kijken of het paardje er nog loopt.
Lastige situatie.

Dat is misschien een idee, want ik moet daar wel vaker langs. Het was een schimmel die in een kudde merensen stond, de rest stond er allemaal wel goed bij. Paard zag er verder ook heel goed uit, dacht ook niet dat ie 25 jaar was.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:37

Wat zal je je rot hebben gevoeld.. :(
het klinkt vast heel penny-achtig,maar als je zeker van je zaak bent..dat het dier met pijn staat en de eigenaren nalatig zijn..zou ik zeker een melding maken..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:48

mensen kijken vaak naar hoe een paard eruit ziet....maar zelf als een paard er goed uit ziet kan het verekken van de pijn.Misschien kun je het ''in de gaten'' houden?Klinkt niet goed....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:53

Ik zou niks doen. Je hebt advies gegeven aan de eigenaar meer kun je niet doen. Je bent niet verantwoordelijk vooor het paard, je bent niet de controleur om later nog eens op te volgen. De eigenaren heben klaarblijkelijk een andere standaard waarde dan jij en dat mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:58

mrie schreef:
Ik zou niks doen. Je hebt advies gegeven aan de eigenaar meer kun je niet doen. Je bent niet verantwoordelijk vooor het paard, je bent niet de controleur om later nog eens op te volgen. De eigenaren heben klaarblijkelijk een andere standaard waarde dan jij en dat mag.

Maar moet ik dan willens en wetens een paard met pijn laten staan?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:00

Zou er een melding van maken. Meer kan je op dit moment niet doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:00

Je weet niet wat de eigenaar er aan doet, je weet alleen dat ze in jouw ogen niet bezorgd genoeg reageerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:03

mrie schreef:
Je weet niet wat de eigenaar er aan doet, je weet alleen dat ze in jouw ogen niet bezorgd genoeg reageerde.

Dat is de vraag ja, maar zo interpreteerde ik het wel. Ze zei letterlijk dat het paard dit wel vaker had en dat het wel over ging en gaf als reden dat paard oud was. Meer werd er niet over gezegd.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:04

Als je er toch regelmatig langs komt kan je dan gewoon even van de kant kijken toch? Mocht je er geen vertrouwen in hebben zou ik 144 bellen en situatie uitleggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:58

Ik vind dat je prima hebt gehandeld; naar eer en geweten en wat je op dat moment hebt kunnen doen. Hoe hard ook; meer KUN je gewoon niet doen. Het is niet jóu paard, en niet jóu zorg.
'laat het los', hoe simpel dat ook klinkt.

Ik ga daarin verder dan ook mee met de reacties van mrie. Je hebt een dier in nood geholpen. Klaarblijkelijk denkt de eigenaar v/h paard er anders over, en vind deze dergelijke situaties nog wel paardwaardig. Meer dan adviseren kan je niet......

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:31

Ik zou wel degelijk bellen. Al is het alleen al voor je eigen gevoel dat er iemand bij is wezen kijken (die er redelijk verstand van zou/moeten hebben). Zodat jij het verder los kan laten. Want om nou iemand anders paard in de gaten te gaan houden.. Lijkt mij misschien niet de beste oplossing.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:40

Joolien schreef:
mrie schreef:

Dat is de vraag ja, maar zo interpreteerde ik het wel. Ze zei letterlijk dat het paard dit wel vaker had en dat het wel over ging en gaf als reden dat paard oud was. Meer werd er niet over gezegd.

Meer zou ik een vreemde ook niet aan zijn neus hangen. ;) Uiteraard wel na een bedankje!

Misschien is het paard al onder behandeling van een dierenarts, dat weet je niet. Het zag er verder goed uit, schrijf je dus ik zou me niet direct zorgen maken over nalatigheid.

Je zegt er vaker langs te komen, dus houdt het gewoon van een afstandje in de gaten. Als je het echt niet vertrouwd dan kun je alsnog 144 bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:22

Ik ben er gisteren langs gereden, heb het paard wel in de weide zien staan, maar te ver weg om er verder wat van te zeggen.