Een nieuw paardje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseshooha

Een nieuw paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 20:16

Hmmm.. heerlijk het opsnuiven van de geur van paardendrollen, anti-vliegenspray en het met vieze handen thuis komen! Natuurlijk vermaakte ik me ook weer uitstekend in de ruitershops. Ineens kwam ik meer in de epplejeck dan in de h&m! Eindelijk weer het gevoel van een eigenpaard. Puur genot maar toch ook wat onzeker. Kan ik het nog wel? En gaat het mij wel leuken om met dit paard meer rust te bereiken?

Kan ik haar geven wat ze nodig heeft? Waren die paar keer kijken/verzorgen niet te weinig?

Ja, ik kan dit, doe dit en ga hier voor! Dit prachtige dier verdiend eens een vaste plek en een gelieft thuis. Ik wil hiermee absoluut niet de indruk te wekken dat ze nooit een gelieft thuis heeft gehad. Want een goede plek had ze zeer zeker bij erg lieve mensen. Helaas hadden ze wat te weinig ervaring en kennis maar ze hebben alles gegeven wat ze konden!

De eerste week stond vooral uit poetsen, poetsen, mesten, poetsen, longeren en ontdekken waarom ze zo vaak kreupel liep op haar voorbeen. Wat na een paar minuten lopen over was!

Op zoek naar antwoorden. Lang leven de socialmedia! Wat opzoeken via google en met het stamboek ernaast. Nummers krijgen van vrienden en hop we waren erachter!

Ze heeft verbening van het hoef kraakbeen. Het zegt het eigenlijk al haar kraakbeen in de hoef word bot.

Mijn paard heeft dus geen kraakbeen tussen haar botten en hoeven. Telkens als ze loopt is ze dus wat korter op 1 been omdat ze minder snel wegkomt. Ik hoor je nu al denken: "Waarom loopt ze na een tijdje beter?" Doordat ze gaat lopen komt er toch wat "smeer" vrij en daardoor kan ze wat soepeler lopen.

Ik wist niet precies hoe ik dit moest oplossen en ben wederom mijn geliefde internet gaan uitpluizen. Menig paarden liepen hier gewoon met deze aandoening rond, tevens nog hoog in de sport ook.

Na overleg met mijn hoefsmid hebben we haar op speciale ijzers gezet waardoor ze beter afrolt en dus sneller weg kan lopen. Ze heeft de eerste week op deze ijzers nog wat moeilijker gelopen. Ze moest natuurlijk een compleet nieuwe manier van lopen aan leren. Na de eerste 2 weken alleen maar op de wei te hebben gelopen hebben we het longeren weer opgepakt. En wat zag ik of wat zag ik eigenlijk niet? De kreupelheid was weg, verdwenen!

In een verleden ooit bokt gehad en begreep er toen alles van. Moet er nu weer wat inkomen zoals het plaatsen van foto's etc.
Wil je meer lezen of foto's zien. Ik heb tevens een blog: http://horsesandhoo-ha.blogspot.nl/ daar heb ik wel wat foto's op staan!

Groetjes,
De trotse eigenaar van Haflinger Dorette!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:17

Verbening gaat nooit meer over, je kunt er voor zorgen dat je beest er minder last van heeft, maar daar moet je wel goed mee opletten. Zoek maar eens op hoge of lage overhoef.
Overhoef is altijd in combinatie met artrose. Artrose geeft vooral problemen als het koud is, het dier zal kreupelen. Het geeft een beeld van soms wel en soms geen klachten. Als je vandaag overbelast zie je dat morgen pas. Een paard met artrose moet altijd in beweging blijven, opstallen is dus geen goed idee, ook niet als er sneeuw of zo ligt.
Ga niet springen met je beest, als hij zijn hoef stoot kan de artrose zich weer actief uit gaan breiden. Veel bochtenwerk in de bak is ook belastend, het beste is dus buiten rijden, elke dag.
Artrose in ongeneeslijk. Je kunt je paard helpen met des supplementen glucasomine en duivelsklauw. Speciaal beslag kan helpen.... Ijzers er af en de straal op de grond en daarmee voor een goede bloeddoorvoer zorgen helpt misschien nog wel beter maar is een grotere stap..
Succes

horseshooha

Re: Een nieuw paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 14:15

Bedankt, voor je reactie! Ik weet dat het nooit echt over zal gaan, maar ik zie wel dat der nieuwe ijzers werken en ze dus makkelijker loopt. Ik weet ook dat ik haar niet mag overbelasten etc. Ik heb dit niet zomaar even nieuwe ijzers en klaar gedacht. Ik heb het natuurlijk wel uitgezocht. Tevens is mijn zus in opleiding tot dierenarts en overleg met de dierenarts zelf ben ik er meer van te weten te komen.

Mijn vorige pony heeft op latere leeftijd artrose gekregen en daar konden we gewoon alles mee. Ook mocht dit van de dierenarts. En ja je moet altijd voorzichtig zijn en uitkijken maar dat is logisch lijkt me het blijft een dier!

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:26

Als je goede hulp wil kun je je verhaal delen op de facebookpagina van paardnatuurlijk. Daar zijn vele positieve verhalen te vinden van paardjes die van speciaal beslag over gingen op natuurlijk bekappen :)
Bedenk: de hoeven van je paardje gaan met speciaal beslag langzaam achteruit tot die ook niet meer helpen en dan heb je geen opties meer... Beter kun je je paardje blootsvoets zetten en goed laten bekappen, dan heeft ze (ook op de lange termijn) véél meer kans op een lang en pijnloos leven!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:48

En daar gaan we weer, nb is niet altijd de oplossing voor alle hoefproblemen. En als ts nu blij is met hoe haar paard het met deze manier van bekappen en beslaan. Laat haar dan in haar waarde. Ook met NB gaat de hoef achteruit met deze aandoening. Heeft helemaal niks met de manier van bekappen te maken.

Gefeliciteerd met je nieuwe paard, ts. En zoals ik het lees heb je voldoende hulp om je heen. Om haar een nog zo goed mogelijk leven te geven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:08

FriesWytske schreef:
En daar gaan we weer, nb is niet altijd de oplossing voor alle hoefproblemen. En als ts nu blij is met hoe haar paard het met deze manier van bekappen en beslaan. Laat haar dan in haar waarde. Ook met NB gaat de hoef achteruit met deze aandoening. Heeft helemaal niks met de manier van bekappen te maken.

Gefeliciteerd met je nieuwe paard, ts. En zoals ik het lees heb je voldoende hulp om je heen. Om haar een nog zo goed mogelijk leven te geven.

Mag ik even een aanname van je tackelen: IK beschouw mijzelf totaal niet als NB. Verre van, maar ik weet wel wat nodig is en hoe dat in dit geval wellicht te bereiken is. Als dat dan gediskwalificeerd wordt omdat het misschien wel naar NB ruikt dan vind ik dat zeer kortzichtig.

Alle methode hebben goed en minder goede kanten, verdiep je overal in en pluk er uit wat op dat moment bij jou en je paard past. Gooi het weer weg als het dienst gedaan heeft.
Het is net als eten, eet van wat er is en niet altijd alleen maar worteltjes met vissticks omdat je dat nu eenmaal kent.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:41

Tja, je begint er zelf mee. En als je goed leest zeg ik niet dat traditioneel bekappen beter is dan natuurlijk bekappen. Bovendien wordt in elk topic wat maar met hoeven te maken heeft, direct gezegd dat ze dan naar een natuurlijk bekapper moeten gaan. Maar zie tot nu toe betere resultaten bij traditioneel bekappen dan bij natuurlijk bekappen. Maar beide manieren van bekappen zullen dit paard niet gaan genezen.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:10

FriesWytske schreef:

Rustig zeg := ik dring toch niks op? Deed alleen een suggestie.
Ik wil natuurlijk geen discussie starten over wel/niet natuurlijk bekappen, wilde enkel een optie aandragen. TS, je moet doen waar je je het beste bij voelt!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:28

FriesWytske schreef:
Tja, je begint er zelf mee. En als je goed leest zeg ik niet dat traditioneel bekappen beter is dan natuurlijk bekappen. Bovendien wordt in elk topic wat maar met hoeven te maken heeft, direct gezegd dat ze dan naar een natuurlijk bekapper moeten gaan. Maar zie tot nu toe betere resultaten bij traditioneel bekappen dan bij natuurlijk bekappen. Maar beide manieren van bekappen zullen dit paard niet gaan genezen.

Wat wil je nou eigenlijk? Zowel Shorks als ik hebben het niet gehad over natuurlijk bekappen of traditioneel. Verder zitten wij niet op een discussie daarover te wachten. Ergo dragen jouw bijdrages in dit topic iets bij... Dacht het niet.
Terug on topic dus..

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:37

Knap dat je de aandoening via internet kan vaststellen......
Dan zijn dierenartsen en klinieken niet meer nodig om foto's te maken!!
Beetje "droomwereld" vind je niet

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:49

Hûh, er is een gedeelte verwijdert lijkt het wel. Want ze had het eerst wel over de dierenarts en dat haar zus ook voor dierenarts leerde.

Vreemd

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:51

FriesWytske schreef:
Hûh, er is een gedeelte verwijdert lijkt het wel. Want ze had het eerst wel over de dierenarts en dat haar zus ook voor dierenarts leerde.

Vreemd

horseshooha schreef:
Ik heb het natuurlijk wel uitgezocht. Tevens is mijn zus in opleiding tot dierenarts en overleg met de dierenarts zelf ben ik er meer van te weten te komen.

Staat er nog gewoon hoor.

--

Veel plezier met je nieuwe paardje TS! En welkom op Bokt :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:54

Oh, dan heb ik er zonet overheen gelezen. Zie het inderdaad nu weer staan, was in de tweede post van ts. Dacht al bij de post voor me.