Weer nieuwe knopjes bevestigd bij puppypaard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Weer nieuwe knopjes bevestigd bij puppypaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 14:39

Stiekem ben ik best trots op ons! Laatste weken gaan we echt weer vooruit door de kilometers die we maken! Helaas heb ik door zomerstop geen les gehad en ook nu loopt de opstart vanuit de vereniging moeizaam. Daarom heb ik mij vandaag weer laten filmen zodat ik mezelf weer kan analyseren...

Venna is een 4 jarige verzorg fries die ik zelf heb beleerd. Ze is een laatbloeier en moet dus nog een hoop groeien. Ik rij haar momenteel 2/3x in de week en 1x longeren en voor de rest staat ze lekker met andere paardjes op de wei!

Sinds een weekje begin ze te ontspannen in galop en begint ze wat na te geven ipv haar hoofd in de lucht! Ze begint steeds sterker te worden in haar achterhand en begint zichzelf ook wat meer te dragen.
Echter ontbreek het nog wel hoop aan bespiering bij haar schoft en kont, hebben hier nog mensen tips voor om dit te trainen?

Ik zelf moet echt erop letten dat ik rechtop blijf zitten, benen lang hou, niet te vaak aanspoor en mijn handen gelijk hou.
En ja het zadel ligt niet perfect.. het is mijn verzorgpaard dat elk moment verkocht kan worden. Hier ga ik zelf geen duur zadel voor laten aanmeten...

Venna enkele maanden geleden..
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Galopje. (hakken uitdrukken!)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. op me kond blijven zitten!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

MiniMaxi

Re: Weer nieuwe knopjes bevestigd bij puppypaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:44

Leuk paard!

Je geeft zelf eigenlijk al verbeterpunten aan. Ik zou haar graag iets meer met het neusje eruit zien. Ook lijkt ze iets op de voorhand te lopen. Maar dat is altijd lastig in te schatten van een foto.

Wat goed dat je het laat filmen om het ook zelf terug te zien.
Verder hopen dat je snel weer kan lessen. Niets is fijn dan goede begeleiding vanaf de grond.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:32

Niet té streng voor jezelf, ziet er niet slecht uit!
Lijkt me een klein, fijn paardje. Op de eerste foto is ze echt nog zo enorm puppy

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 01:24

In de galop misschien iets meer teugel geven, maar ik heb geen idee hoe het voelt onder je kont haha!
Leuke puppy! En ziet er verder goed uit :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 09:53

Bedankt voor jullie leuke reacties :)
Het klopt dat ze wel iets wat op de voorhand loopt. Ben er mee bezig:)

Hebben er nog mensen tips voor meer spieropbouw naast de schoft, op de rug en op haar kont?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:58

Wat een leuk paardje :)
Voor de korte tijd onder het zadel vind ik het er erg netjes uitzien. Je zou buiten bovenstaande reacties nog kunnen letten op je pianohandjes af en toe en verder lijkt het (of misschien vertekend het door het dekje) dat het zadel nog een paar centimeter naar achteren mag.
Succes met doorrijden!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 11:16

@lissisanne. Het klopt dat hij weer te ver naar voren ligt.. Helaas schuift het zadel naar voren tijdens het rijden.. omdat er nog bespiering ontbreekt naast haar schoft. Zoals in mijn beginpost staat is het niet mijn eigen paard en daarbij kan ze elk moment verkocht worden, dus ga ik geen aangemeten zadel voor haar kopen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:24

Ziet er niet verkeerd uit om vanuit verder te werken. Heel erg veel overgangen rijden helpt voor bespiering en neusje eruit rijden. Ik moet het ook in de les, en 30 overgangen ij 1 rondje is heel normaal bij ons. Pasjes vooruit, maar zeker ook langzamer en weer vooruit. Ook van draf naar stap en eventueel halt en dan zo snel mogelijk weer wegdraven, bij alle overgangen de bageeflijkheid proberen te behouden

Succes!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:25

Ok dat is dan inderdaad lastig.. ik dacht dat je hem er misschien zelf er zo had opgelegd, maar geen passend zadel kan je natuurlijk niets aan doen. De eigenaar wil hier ook niets mee?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:33

Ik ben bang dat zolang het zadel naar voren schuift, daar ook geen bespiering gaat komen. Hou verder in gedachten dat zo'n jong dier zo lang zo laag nog niet aan kan. Ik zou haar dan ook liever 20 cm te hoog zien met haar hoofd dan 5 cm te laag! (zolang ze niet compleet haar rug eruit drukt)

Succes! Het ljkt me een hele leuke merrie.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 08:12

Overgangen rij ik inderdaad al veel. Maar zou nog meer kunnen..!

Ik heb besloten haar meer te gaan longeren in de hoop op die manier meer spieren bij haar te kunnen kweken en dan heeft ze ook niet het zadel op haar rug.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:45

Ziet er leuk uit Maudi.
Zoals op foto 4 ben je op de goeie weg. Alleen kan ze daar nog wat meer lengte in de hals pakken. Zodat ze vanuit de schoft mooi de aanspanning gaat pakken. Niet der hals meer laten zakken want dan wordt het een duikbootje. En denk eraan dat je zelf ook wat terug blijft zitten in je bovenlijf, kan door je zadel komen maar hoe meer jij naar voren zit hoe makkelijker ze op de voorhand vallen.
En idd heel veel tempowisselingen en overgangen rijden.
Voor meer spier opbouw zou je kunnen longeren met dubbele lijnen, maar wel erg rustig aan mee doen met zo'n puppy. Ook goed kijken of ze het wel trekt, soms is het gewoon nog te zwaar voor ze.
Waar je wel mee bezig kan gaan is met aan de hand werken. Dan ben je mooi onbelast bezig maar je zet haar wel aan het werk. Zou dan vooral bezig gaan met oefeningen om der bewust te maken van der lijf.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:36

Wat leuk dat je reageert!

Ik hoop zo dat ik binnenkort weer les krijg of via de vereniging of we gaan zelf instructie aan huis zoeken. Want dan kan er ook weer gesleuteld worden aan mijn houding.. Als iemand vanaf de grond steeds roept dat ik rechtop moet gaan zitten komt dat vast weer goed ! :P
Helaas heb ik geen dubbele lijnen dus dat kan ik niet gaan doen. Ik longeer haar nu met bijzet en dat pakt ze ook goed op! Aan de hand werken is een goede tip om dat weer te gaan oppakken. Toen ze nog niet onder het zadel was deed ik dat super veel en nu eigenlijk helemaal niet meer veel. Stom eigenlijk.