Ons eerste wedstrijdje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Ons eerste wedstrijdje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:52

Hoi Bokkers,

Ik start dit topic even om advies te vragen met zenuwachtige paarden op wedstrijd. ( jaja, en natuurlijk ook met zenuwachtige baasjes )
Hunk en ik hebben gisteren ons wedstrijd debuut gereden. Hij had best wat aardige momentjes, maar meer kwam het neer op overleven, uit de hoeken springen, vluchtgedrag en niet luisteren. Tja, ik weet dat ik af en toe te lief ben voor hem, maar hij doet nooit écht gek, behalve als ik hem ga straffen als hij juist wel vertrouwen nodig heeft. Zo gaan we zonder problemen naar het stand, bos, langs de weg, zwemmen noem maar op. Maar ons wedstrijd debuut was dus eigenlijk zonder controle. Op letters rijden, of een volte bij C was uit den boze.. De jury heeft dus ook onderaan het protocol geschreven " Paard moet gehoorzamen". Maar hoe behandel je een sensibel paard, dat eigenlijk alleen vertrouwen nodig heeft, die de hoeken uit springt terwijl je juist je proef moet gaan rijden? Je ziet in de foto's goed hoe ik het probeerde op te lossen, met een hoge binnenhand en toch proberen ruimte te geven, wat dus niet de bedoeling is.
Normaliter zet ik hem op de kleine volte als hij ergens probeert weg te schieten, maar tijdens een proef kan je dat natuurlijk wat lastig doen..
Ik hoopte eigenlijk op goede tips. Hierbij wat foto's.

Afbeelding
Hier te veel stelling naar buiten, wat ik eigenlijk had om hem even te laten kijken..
Wat vervolgens niet lukte, dus ...

Afbeelding
Een hoog binnenhandje, streng en daardoor een wat weggedrukte rug.

Afbeelding
Poging tot het terugrijden, toen het tempo weer te hoog werd.

Afbeelding
Het binnenhandje weer

Afbeelding
Hierna vloog hij weer de hoek uit

Afbeelding
Hier gingen we weer de problemen tegemoet bij C ...

Ik weet dat er voldoende te verbeteren is, zoals hakken uitdrukken en handjes netjes naast elkaar.
Hou met het commentaar aub rekening dat dit ons eerste wedstrijd was en dat Hunk nu ruim een jaar onder het zadel is.

Normaliter rijden wij zo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Liselot

Re: Ons eerste wedstrijdje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:56

Na je inleiding had ik echt dramatische foto's verwacht. Ik vind het echt heel erg meevallen hoor!
Thuis in de bak is hij wel gehoorzaam? En ga je wel eens ergens anders in een bak trainen? Zo nee is dat misschien een goede optie :j

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:00

Jullie kunnen het in ieder geval al netjes!
Misschien is het een idee om HC te starten? Dan kun je gewoon als ie een wegspringt gewoon een volte draaien en het opnieuw proberen. Om steeds als ie wegspringt het gedrag te negeren, zal ie het nooit leren.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:02

Tja , ik denk dat mijn vriendje ( die de foto's nam) mij een beetje heeft gespaard, de punten liegen er niet om, 161 en 166.. Vooral omdat we gewoon niet die hoeken in kwamen en voltes bij C gewoon eerder E-B-E voltes leken. Op vreemd terrein rijden we wel eens, dan is hij in het begin ook mega nerveus, maar als ik hem een paar keer op de kleine volte zet, dan kan hij daarna vaak wel door de hoeken rijden. Maar dan staat hij wel op de rem. Alleen het oplossen van dit soort problemen tijdens de proef, zonder hem dus op de "normale" manier te kunnen corrigeren, daar hoop ik vooral tips voor te krijgen..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:03

Ziet er best oké uit. Die spanning zit er af en toe wel, maar verder een mooi beeld. Denk dat je gewoon meters moet maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:10

Denk dat gewoon in verschillende pistes gaan rijden idd de beste oplossing is hiervoor. Ziet er helemaal niet verkeerd uit...enne...mijne zou die hoeken ook eng vinden daar :=
Kilometers maken en ervaring opdoen :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:11

Dat lijkt mij inderdaad ook een kwestie van meters maken en heel veel meenemen.
In de B kan je trouwens geen verliespunten rijden, dus als hij na een paar keer dit gedrag nog vertoond kan je vooraf even met de jury overleggen dat je even wil doorpakken. Als mijn paard lastig was en ergens niet langs wilde pakte ik even wat meer stelling en dan met het binnenbeen erlangs drukken. Dan op een kleine volte en nog een keer langsrijden.
Let wel op dat je zelf niet al gaat spannen op dingen die hij evt zou kunnen gaan zien. Gebeurd veel dat het paard toch de spanning van de ruiter oppikt en dan juist er niet meer langs wil.
Maar mijn eerste advies is: veeeeeel op vreemd terrein rijden

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:15

Joh, gewoon veel kilometers maken, komt wel goed! Die van mij was ik het begin ook altijd erg gespannen op wedstrijd, nu loopt hij erbij alsof hij nooit anders geweten heeft :')
Jullie zijn een mooie combi, komt vast wel goed!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:15

Blondie20 schreef:
Tja , ik denk dat mijn vriendje ( die de foto's nam) mij een beetje heeft gespaard, de punten liegen er niet om, 161 en 166.. Vooral omdat we gewoon niet die hoeken in kwamen en voltes bij C gewoon eerder E-B-E voltes leken. Op vreemd terrein rijden we wel eens, dan is hij in het begin ook mega nerveus, maar als ik hem een paar keer op de kleine volte zet, dan kan hij daarna vaak wel door de hoeken rijden. Maar dan staat hij wel op de rem. Alleen het oplossen van dit soort problemen tijdens de proef, zonder hem dus op de "normale" manier te kunnen corrigeren, daar hoop ik vooral tips voor te krijgen..

Kan je zeggen dat ik dit nog geen eens rare punten vind voor een debuut met zoveel spanning. Kan je zeggen ik heb in de B wel eens veel lager gehad :o . Met een paard wat toen ook heel veel spanning had. Je foto's van het trainen en buiten rijden zien er goed uit. Denk dan ook dat als jullie de nodige kilometers hebben gemaakt. Die winstpunten er wel gaan komen. Dan krijgen jullie beide meer ervaring en gaat die spanning wel minder worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:18

Was je paard werkelijk bang of reageerde het op jouw (wedstrijd-) spanning? Een sensibel paard vaak een eerlijke spiegel van de ruiter.
En doorpakken bij ongehoorzaamheid mag best. Dan krijg je 2 strafpunten per onderdeel, maar kun je gewoon verder gaan met je proef.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:35

Dank jullie wel voor de lieve reacties!

Misschien is HC starten of inderdaad dan maar de minpuntjes per oefening rijden toch niet zo'n slecht idee. Ik ben bang dat hij er anders niet veel zekerder op wordt en dan vliegen we binnen de kortste keren weer door de bak.. Ik heb mij in ieder geval ingeschreven voor de volgende wedstrijd, weer even op dit terrein, om hem niet meteen op allemaal verschillende terreinen te laten flippen. Of denken jullie dat het juist beter is om direct allemaal verschillende terreinen te gaan voor wedstrijden?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:40

Zou niet HC gaan starten. In de B kun je geen verliespunten rijden. Gewoon lekker doorgaan en de proef rijden zoals het moet. Daar leer jij en je paard het snelste mee. Zou jammer zijn dat als je door een HC te starten, je winstpunt niet mee gaat tellen. Als jij je lekkerder voelt om eerst gewoon op 1 terrein te rijden. Dat gewoon gaan doen. En er zelf voor zorgen dat je de proef kent. Dan ben je in de meeste gevallen ook zekerder, omdat je weet wat er gaat komen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:41

Was je gespannen? Ik vind namelijk dat je op de andere foto's waar je rijdt in gewone rijkleding er veel relaxter uitziet. Ik snap het wel ik was vroeger altijd bloed nerveus op wedstrijd. Maar oefening baart kunst, en probeer lekker relaxt te blijven.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:48

Ik vind t er echt niet zo verkeerd uizien hoor! Gewoon kilometers maken.

Als tip wil ik je wel meegeven, als ze zo kijkerig zijn vooral geen buitenstelling vragen. Kan je beter meer in de schoudervoor houding met je binnenbeen inkomend door de hoeken rijden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:50

Blondie20 schreef:
Dank jullie wel voor de lieve reacties!

Misschien is HC starten of inderdaad dan maar de minpuntjes per oefening rijden toch niet zo'n slecht idee. Ik ben bang dat hij er anders niet veel zekerder op wordt en dan vliegen we binnen de kortste keren weer door de bak.. Ik heb mij in ieder geval ingeschreven voor de volgende wedstrijd, weer even op dit terrein, om hem niet meteen op allemaal verschillende terreinen te laten flippen. Of denken jullie dat het juist beter is om direct allemaal verschillende terreinen te gaan voor wedstrijden?

Voor mij op allemaal verschillende terreinen...je gaat merken dat hij in bepaalde rijbakken veel rustiger is, afhankelijk van de '' decoratie '' rond de bak :j

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:36

Zo veel mogelijk verschillende plekken dan kom je er vanzelf achter waar je t fijnste rijdt. Als ik n klasse hoger start ga ik altijd naar locatie A daar is mn paard t fijnst te rijden. Heb een locatie waar ze altijd overal kabouters ziet. Daar nog nooit echt fatsoenlijk kunnen rijden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:40

Wees trots hier op ts! Ziet er prima uit! Dat schrikken gaat wel weg met de km!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:57

Ik vind het er goed uit zien hoor! Gewoon veel kms maken zodat je meer vertrouwen in elkaar krijgt. Voer je hem ook magnesium? Daarvan wordt hij wat relaxter in z'n koppie en is daarnaast ook erg goed voor de spieren.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 12:35

Bedankt voor de tips dames! ik zal eens op zoek gaan naar een aantal rustige locaties om ook te starten. Op naar die km's ( en eerste winstpuntje dan natuurlijk ;-))!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:46

Kan je niet op de wedstrijdlocatie een keer, of vaker, van te voren gaan rijden? Dat kan al heel veel schelen.Ik heb dat in het verleden heel vaak gedaan. Inschrijven op een wedstrijd waar je van te voren kan gaan rijden en de bak lekker lang verkennen. Het is dan al veel vertrouwder als je daadwerkelijk daar dan op wedstrijd gaat. Verder idd kilometers maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:54

Lekker kilometers gaan maken inderdaad :-) Op de foto's die van jullie training thuis zijn gemaakt ziet het er prima uit, dus met wedstrijd komt het na verloop van tijd ook vanzelf goed :-)

Wat je nog kunt doen op wedstrijd zelf is zodra je in de bak mag alvast even een rondje op de linkerhand en rechterhand rijden voordat je gaat starten :-) Dan heeft hij alles al gezien.
In de B zou ik het dan zo doen dat als je op de rechterhand moet beginnen dan eerst linksom een rondje draven voordat je rechtsom gaat. Dan rechtsom een rondje rijden (of rechtsom op de volte B-E danwel C als de jury je al bijna laat starten) en dan van start :-)
Mocht je tijdens je verkennend rondje al een lastig punt tegen komen dan houdt niemand je tegen om dan daar even een kleine volte te rijden zoals je thuis ook zou doen :-)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:44

Zelf ook assertief blijven rijden. Gewoon op dezelfde manier oplossen als wanneer hij buiten de ring iets eng zou vinden.

En als je door bakkabouters telkens je lijnen en voltes niet mooi kan rijden doordat er kronkels inzitten gaan de punten al gauw naar beneden, maar daar zou ik me niet teveel druk overmaken.

Denk ook aan het uitdrukken van je hakken! Dan geef je veel duidelijkere hulpen en als ik kijk naar de foto's van de proef in vergelijking met de andere lijk je ze tijdens gespannen momenten eerder iets op te trekken. Houd dat in gedachten vlak voordat je de ring in gaat. ;)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:26

Ik ben het eens met de tips die hierboven worden gegeven. Ook ik zou veel op ander terrein gaan rijden, zodat je paard leert om jou te vertrouwen en te ontspannen als jij aangeeft dat het allemaal niet erg is. Dat is voor nu het belangrijkste denk ik.
Eenmaal dat hij meer in onbekende situaties gaat terechtkomen en ziet dat hij niet opgegeten word, gaat hij normaal meer en meer ontspannen geraken in vreemde situaties.