Omdat niet elk debuut perfect gaat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

Omdat niet elk debuut perfect gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 08:56

plaats ik hier toch ook maar ons debuut :D

Vorige week zaterdag ben ik voor het allereerst met mijn knappe merrie Larissa op wedstrijd gegaan. Dit was voor haar de allereerste keer. Ik heb wel vaker wedstrijden gereden, met mijn vorige pony Monty. De hoogste punten die ik daar ooit mee heb gehaald waren 185 punten en ik heb het afgesloten met B+5 :') Erg fanatiek was ik nooit, het ging gewoon om het plezier :D

Voor de wedstrijd hadden we goed de proefjes geoefend, een keer op vreemd terrein en nog even lekker getraind. Thuis liep ze super! Maar natuurlijk is een wedstrijd dan net weer wat spannender, waardoor ik ook weer nog meer gespannen wordt, en dit slaat dan vaak over op Larissa.

De wedstrijd was in Bakkeveen. Er was een binnen en een buitenbak, en we konden binnen inrijden. Op onze club reageert Larissa vaak op andere pony's, en kan ze er soms wat angstig voor zijn als ze te dicht bij komen, maar bij het inrijden vertrouwde ze me en gaf ze er gelukkig niks om.

Helaas had ik de tijd wat te kort ingeschat, waardoor we niet heel lang in konden rijden. De eerste proef was binnen. Hier dacht ik dat ze het makkelijkst te rijden zou zijn, want hier had ze weinig afleiding en ze was ook wat opgesloten door de randen. De proef begon dan ook heel netjes! Tot de galop dan :') Ik zou linksom aanspringen, maar daar was ze het niet mee eens dus ze begon nogal te bokken. Doordat ik toch wat gespannen was, zat ik anders, en dus kon ik mijn balans niet meer vinden wat eindigde in een val. Gelukkig had ik me geen pijn gedaan, en Larissa draafde een paar passen door tot ze weer naar me toe kwam lopen. Ik zou de baan al uit, tot de jury naar beneden kwam en zei dat ik de proef wel uit mocht rijden! Heel blij mee! Ook al zouden de punten niet meer meetellen, kon ik de proef toch iets fijner afsluiten! Binnen zijn er wel foto's gemaakt, maar niet echt mooi omdat er heel veel ruis op de foto's is. Het commentaar van de jury was bij deze proef: 'goed dat je hebt doorgezet, leuke combinatie, meer kilometertjes maken zodat we beiden meer onstpannen'.

Toen moesten we buiten de tweede proef rijden. De bak lag helemaal vol met waterplassen, en laat ik nou net zo'n merrie hebben die er liever overheen gaat dan er door heen :') Deze proef was ik zelf ook behoorlijk gespannen, omdat ik er dus net afgevallen was. We moeten gewoon meer kilometers maken zodat we er aan gaan wennen.

1, Eerst nog even wat rondstappen voor de wedstrijdbaan
Afbeelding

2,
Afbeelding

3, En dan de baan in!
Afbeelding

4, Even rustig alles wat laten bekijken voor we beginnen.
Afbeelding

5, Na mijn val binnen, was ik behoorlijk gespannen... Ik moet echt nog leren om het los te laten als er iets gebeurd... Hier ben ik me zeker bewust van, en ik blijf er extra op letten! Helaas lukte het spanning loslaten nu nog niet.
Afbeelding

6, Knappe Merrie!
Afbeelding

7, Van hand veranderen in middenstap, hier hadden we een 7 voor :))
Afbeelding

8, Van hand veranderen in middendraf, dit kan ze meer, maar thuis springt ze soms nog wel eens aan in de galop, dus ik wilde haar nu iets minder laten zodat ze in ieder geval in de draf zou blijven. Door mijn spanning houd ik haar ook net wat te kort, ik durfde haar niet meer zo goed los te laten. Hier wordt aan gewerkt!!
Afbeelding

9, mooi stukje draf, weer jammer van mijn spanning
Afbeelding

10, En dan de galop. Erg veel spanning nog, lag aan mij! Ik moet het echt leren los te laten...
Afbeelding

11, Huh, ik gespannen!? Hoe kom je erbij :')
Afbeelding

12, En toen was de proef alweer klaar
Afbeelding

13, Trots op pony!!!!
Afbeelding

Daarna Larissa weer afgezadeld en in de kar gezet. Lekker nog wat hooi en water gegeven. Toen gingen mijn ouders en ik terug om te kijken of de proeven er al lagen. De eerste proef telde dus niet mee, maar als hij mee had geteld had ik 173 punten *\o/* Had dat totaal niet verwacht aangezien mijn spanning! Voor de eerste keer vind ik alles boven de 170 mooi meegenomen!!
Toen moesten we nog wachten op de tweede proef. Bleek dat we 188 punten hadden *\o/* Onze eerste winstpunt is dus maar mooi binnen!!

Larissa is trouwens een 5,5 jarige NWR Welsh merrie. Vorig jaar maart heb ik haar zelf beleerd, uiteraard met hulp. Mijn werkpuntjes liggen bij het stukje spanning los laten, handen meer dragen, en vooral tenen naar binnen! Hier irriteer ik me zo aan!! Het lukt me maar niet om mijn tenen naar binnen te draaien, dus wie de gouden tip heeft, meldt het maar! :D

Deze foto's zijn ver weg van perfect, maar ik vind dat dat ook best geplaatst mag worden. Hopelijk kan iemand goede tips geven! Commentaar sta ik voor open, mits goed onderbouwd. Ik leer graag bij, en wil uiteraard graag beter worden, dus doe niet bewust iets verkeerd!

De foto's zijn gemaakt door mijn vader :)

Groetjes Julia en Larissa!

FriesWytske

Re: Omdat niet elk debuut perfect gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:16

Ziet er netjes uit, ondanks dat de spanning er wel vanaf straalt. Gewoon lekker kilometers gaan maken. Dan komt het helemaal goed met jullie.

Gefeliciteerd met je winstpunt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:30

Kunnen je beugels niet iets langer misschien? Met te korte beugels ga je gauw draaien met je voeten. Die spanning komt vast wel goed in de toekomst, veel doen dan gaat het steeds beter :-).

En wat voor zadel heb je? Ik zie een dikke (losse, Wintec?) wrong vooraan. Ik heb zelf nauwelijks wrong aan mijn zadel, daardoor plat, en vind dat je daarmee voor dressuur een hele fijne beenhouding krijgt (lang en mooi langs je paard, en dan blijft je voet ook mooi recht naar voren).
Laatst bijgewerkt door stefje op 22-08-15 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:32

Wat een knappe leuke pony heb jij, en wat ziet het er al netjes uit. Je hele houding en zit(rug rechter, schouders wat meer naar achteren, benen wat minder optrekken) kan nog beter. Maar ik denk, dat als de spanning in je lijf minder word dit al veel gaat verbeteren. Je hebt zelf heel goed in de gaten wat er nog verbeterd moet. Jullie komen er wel!
En gefeliciteerd met jullie winstpunt!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:38

Goed dat je zelf al inziet waar je verbeterpunten liggen :j Dat is de eerste stap, en die heb je al gezet :)

Misschien je beugels een gaatje langer de volgende keer? Het lijkt op de foto's alsof je wat kort zit met je benen. In ieder geval gefeliciteerd met je winstpunt! Veel succes bij je volgende wedstrijden :j

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 09:39

Bedankt allemaal!

@Stefje, bedankt voor de tips! Toen ik de foto's zag, leken de beugels mij inderdaad ook wat kort, heb ze al weer wat langer gedaan ;) Er ligt een kunststof zadel op Larissa, omdat ze nog jong is, en haar rug ook nog kan veranderen. Over een jaartje wil ik heel graag een goed dressuur zadel kopen, maar wil dat wel pas doen als ik weet dat haar rug niet veel meer gaat veranderen :)

@pizza64, bedankt! mijn houding moet inderdaad nog veel beter, hier weken we aan! :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:42

Absoluut geen verkeerd debuut hoor! Vind het er al best heel goed uit zien :j Inderdaad nog wel wat spanning bij jou, maar als je er net afgekukeld bent is dat ook niet zo gek. Probeer voor je ontspanning een paar keer goed diep in en uit te ademen, je schouders even los te draaien en ga desnoods een liedje zingen tijdens de proef (wel zachtjes natuurlijk :P ). Doordat je een liedje zingt blijf je doorademen en blijf je veel meer ontspannen in je lijf.
Succes!!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 09:51

@anoli, Bedankt! mijn instructrice zegt ook altijd: eerst moet je je bewust worden, en dan kun je er wat aan gaan doen!

bedankt @Liselot! Zal het de volgende keer eens proberen :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:58

Jammer van je val, maar knap dat je toch hebt doorgezet!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:16

bedankt! :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:25

Dik compliment voor je doorzettingsvermogen! Fijn dat de jury je ook verder liet gaan. Tuurlijk is er spanning maar ondanks dat vind ik het er goed uit zien. Lekker meters maken. Veel succes!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 11:08

Bedankt! Gaan we doen! :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:34

Larissajulia schreef:
@anoli, Bedankt! mijn instructrice zegt ook altijd: eerst moet je je bewust worden, en dan kun je er wat aan gaan doen!

bedankt @Liselot! Zal het de volgende keer eens proberen :D

Precies, en heel veel mensen willen hun fouten niet zien. Maar dat jij ze juist wel ziet én er open voor uitkomt +:)+ Heel goed! Pas dan kan je er ook aan gaan werken idd.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:03

Vind het er heel netjes uit zien en die 188 punten ook wel waard! Inderdaad nog wat spanning van jouw kant maar niet zo gek nee. Als je zo gespannen bent, ga dan op je ademhaling letten of schud eens even alles in je lichaam los. Denk even na en ontspan dan alles. Daarna pak je je pony weer op en ga je verder.
Vind ook dat je een beetje een raar zadel hebt liggen, veel te groot voor jou.

En! Volgende keer handschoentjes!! aan }:)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:07

Ik vind je stoer!! Je bent eerlijk naar jezelf en je pony toe, jullie komen er wel! Lekker doorrijden zo, en blijven genieten!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:16

Bedankt allebei!

Klopt wat je zegt @seventeen! Dit zadel is ook inderdaad wat groot voor mij helaas.. Op Larissa ligt hij wel mooi, dus is wel jammer.. Tja, die handschoentjes :') zal ze de volgende keer aandoen! :))

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:19

Seventeen schreef:
Vind het er heel netjes uit zien en die 188 punten ook wel waard! Inderdaad nog wat spanning van jouw kant maar niet zo gek nee. Als je zo gespannen bent, ga dan op je ademhaling letten of schud eens even alles in je lichaam los. Denk even na en ontspan dan alles. Daarna pak je je pony weer op en ga je verder.
Vind ook dat je een beetje een raar zadel hebt liggen, veel te groot voor jou.

En! Volgende keer handschoentjes!! aan }:)

Handschoentjes zijn niet meer verplicht. Al ziet het er wel netter uit, als je ze wel aan hebt.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:25

Zijn ze ook niet maar ziet er zoveel netter en verzorgder uit. Net zoals de voorpluk opvlechten! :P

Over het zadel; lijkt inderdaad vrij goed te liggen. Ik zou rustig opzoek gaan naar iets ander maar niet met nood. Je staat er versteld van hoor! Hoeveel invloed je houding op het paard heeft.
Vind overigens dat je een knappe pony hebt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:27

Tja, ik vlecht de voorpluk ook niet in. Vind het veel stoerder staan die losse bos op het voorhoofd.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:29

Haha volgende keer beloof ik meer op de details te letten :P

Ik rijd heel soms ook wel eens op paarden van vriendinnen, en die hebben dan weer echte dressuurzadels. Je ziet mijn houding dan inderdaad ook echt veranderen. Maar ik vraag mij af of het zonde is om nu al een goed dressuurzadel te kopen.. Voor het zelfde gaat haar rug nog heel erg veranderen, en dan kan ik over een jaar weer zeg maar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:35

Ik vind het helemaal niet zo slecht. Het ziet er best netjes uit. Jullie hadden nou ook niet echt een lekkere bak om in te starten :n

Gefeliciteerd met je wp :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:06

Jammer dat de eerste proef een sisser was maar leuk dat de tweede proef wel goed ging. Samen meer ervaring opdoen en dat komt wel in orde!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 17:31

Bedankt allebei! Die bak was inderdaad een drama! :=

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:28

Hier nog een foto van m'n protocol :)Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 03:13

Eigenlijk een pijnpuntje bij de galop als ik het zo zie. Heel netjes verder!