[VOLG] Rock-it, rock my world.

Moderators: Murosch, A_nouk

Leo
Coordinator Horse Event

[VOLG] Rock-it, rock my world.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-15 20:57

Een rare gedachte; ik heb geen idee waar ik 17 mei 2011 was, wat ik deed of mee bezig was. Toch is die dag een heel speciaal paardje geboren in Friesland ( klik )

Ruim vier jaar later sta ik op het punt te verhuizen van Den Helder naar Den Haag, als dorpsmeisje uit de polder naar de grote boze stad. En 'mijn' paardjes blijven hier. Na 13 jaar Leo en heel veel bereikt met die rare merrie, wordt het ineens een weekendrelatie. Ofwel stuivertje wisselen tussen haar en vriendlief :=
Samen hadden we besloten in de toekomst te willen kijken naar een eigen paard, maar eerst settelen. Tot ik op een goede avond etalage-shoppen op de Bokt Markt in één oogopslag verliefd werd:
Afbeelding
Klik

Zonder verdere bedoelingen doorgezet naar 2 vriendinnen, die beide zeiden: is het niet wat voor jou? Voor mij? Nee natuurlijk niet. Groen, hengst, nope.
Of toch wel? Zaadje was gepland, kriebelen begon, de volgende dag heb ik direct gebeld. Nu moest ik eerst op vakantie (festival, Rock Werchter) dus besloten om die week er over na te denken, daarna te bellen en mocht hij al weg zijn dan was het gewoon niet meant to be.
Natuurlijk ging hij de hele week niet uit mijn hoofd, een paar dagen na terugkomst heb ik dus weer gebeld en hij was er nog. Dus met vriendlief en vriendin naar Friesland, daarna nog een poosje nagedacht, stalling gezocht en gevonden en meer voors dan tegens gevonden. En toen had ik een mondelinge overeenkomst en een paard.
:oo

Wat ik voor de koop wist was dat hij volledig groen is, niet in handen geweest en best een karakterdier. Geen makkelijke. Wel een grote uitdaging.
Wat ik op het land wel al had gezien was een paard dat weliswaar niet benaderbaar was, maar wat wel kalm uit zijn ogen keek, nieuwsgierig was en alert was. Prima eigenschappen in mijn ogen.
De praktijk moet echter uitwijzen, het lijkt me leuk om met jullie zijn vorderingen van jonge hengst in de opfok naar rijpaard te delen. :)

Dag 0
Hij is twee weken geleden geruind en zaterdag was het zo ver om hem aan de grote reis te onderwerpen. Toen ik hem op de veewagen rond zag ijsberen en weg zag duiken voor ieder menselijk contact bekroop me nog een gevoel van 'waar begin ik aan'. Maar ik ben niet in 1 nacht over ijs gegaan, en dat hoeft hij ook niet. Hij krijgt alle tijd en rust.
De trailer hobbelde hij zo op vanuit de veewagen. Onderweg konden we hem mooi in de gaten houden maar hij was ontzettend rustig.
Afbeelding

Uitladen ging ook rustig, ondanks dat hij mensen Heul eng vond, hij liet het, al snorkend, over zich heen komen. Dook de verkeerde box in, maar was vrij makkelijk de juiste stal in te loodsen. Mijn twee grootste zorgen (in en uitladen) waren dus goed verlopen. Touwtje hing nog aan zijn halster (paniekhaak) maar besloten hem eerst even te laten acclimatiseren in de box. Na een halfuurtje ben ik er bij gaan zitten met wat stukjes wortels en kon ik dichtbij genoeg komen om het touw rustig maar vlug genoeg te verwijderen.
Uiteindelijk dusdanig kunnen winnen door hem een stukje wortel uit mijn hand te laten aanpakken. Veelbelovend begin! Hij staat er rustig bij, heeft de drinkbak ontdekt en staat al wat aan zijn hooi te knabbelen. Zijn orenspel is prachtig om te zien, hij hoort alles en alles is nieuw voor hem maar hij lijkt vooral erg neiuwsgierig.
Afbeelding

Dag 1
Zondag heb ik ruim 2 uur met een boek in zijn box gezeten. Mest weghalen vindt hij nog heel spannend. Hij duikt dan de andere kant van de ruime box in en staat luid te snorken. Als hij het spannend vindt doet hij echter niet eng; hij gaat niet uit zijn dak en zijn hoefjes blijven aan de grond.
Ik heb een mineraalsteen in zijn voerbak gelegd en die inspecteert hij nieuwsgierig, al snapt hij nog niet waar het voor is. Ook heb ik een vestje van mij in zijn box gehangen na tip van de staleigenaar. Daar ruikt hij uitgebreid aan. Binnen no time dat ik in de box ga zitten zoekt hij toenadering, ruikt aan mijn schoenen en benen en neemt voorzichtig een worteltje aan uit mijn hand. Dit herhalen we steeds, als hij komt mag hij een worteltje aanpakken en hij komt vaker en makkelijker en blijft langer staan (wat ook beloond wordt). Onverwachte bewegingen of geluiden kan hij nog van schrikken, dan verstart hij maar laat hij al snel weer los als hij doorheeft dat er niets levensbedreigend is. Ik begin al steeds meer te geloven dat onder dat pittige buitenlaagje een heel stoer, koelbloedig karakter zit. :j
Afbeelding

Dag 2
Vandaag is een vriendin (Olympia) mee om hem te bekijken. Ik krijg overdag updates van stal dat hij worteltjes goed aanpakt uit de hand als je bij hem zit en steeds rustiger lijkt te worden. Als ik op stal aan kom lopen roep ik hem om hem voor te bereiden dat er iemand komt en hij staat al nieuwsgierig te kijken. Worteltjes pakt hij zolang je laag zit direct aan. Ook van Olympia durft hij na een tijdje worteltjes aan te pakken. De meegebrachte Summerfit koekjes in stukken pakt hij wel aan maar eet hij nog niet op. Wortels zijn vooralsnog het enige om hem mee te paaien :))
Voor het eerst kan ik hem heel kort en rustig aanraken op zijn hoofd / neus en hij trekt niet terug. We sluiten af met al staande een wortel laten aanpakken wat hij voor het eerst ook durft, hij zet zelfs een stapje naar me toe om om een stukje wortel te vragen terwijl ik sta te praten met de staleigenaar.

Dag 3, dinsdag.
Als ik aan kom lopen en hem roep komt hij meteen naar zijn deur, oortjes er op :)
Vandaag beginnen we met waar we gister zijn gebleven; hij pakt zonder aarzeling staand een worteltje aan. Mest weghalen is nog steeds spannend en hij stapt opzij, maar duikt niet meer de andere kant op. Hij komt meteen gezellig buurten als ik in de box zit, gezellig snuffelen en hee, die emmer komen worteltjes uit :j hij kantelt nu zijn hoofd weg als ik hem probeer aan te raken en ik wil niet doordrukken dus ik laat hem. Zijn interesse in de emmer is wel groot dus ik leg mijn arm over de emmer zodat hij zijn neus langs mijn arm moet doen om er iets uit te pakken. Zo kan ik rustig zijn kaak aanraken en aaien en dit vindt hij goed.
Later is hij terwijl ik sta te praten mijn jas, mijn haar en mijn handen aan het afsnuffelen. :D ik laat hem rustig zijn gang gaan en geef er alleen mondeling respons op. Daarna kan ik hem weer staand wortels aanbieden die hij zelf komt halen, en zelf ook een stap naar hem zetten om hem iets aan te bieden zonder dat hij terug deinst. Ik kan ook zijn hals aanraken maar dit bleek eigenlijk een stapje te ver want hij verstrakt. Ik neem de druk dus meteen weg en bied hem weer laag een worteltje aan en sluit daarmee af.

Hij schrok vandaag nog een keer heel erg van de deurbel die blijkbaar ook in stal afgaat, behoorlijk hard. Hij dook in elkaar maar liet ook nu vrij snel los en alle hoeven bleven op de grond en uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het weer van de schrik. Stoer paard. :j

First selfie. Bewegend schermpje is wel Heul raar :))
Afbeelding

We hebben nog een lange weg te gaan, echt een hele lange weg, maar ik heb er vertrouwen in en alle rust en geduld die hij nodig heeft en gaat hebben. Ik ben er van overtuigd dat dit een paard is om heel erg lang, en bij intentie de rest van zijn leven, plezier van te hebben. Hopelijk gaan we dit samen waar maken. :) ondanks zijn groenheid is het nu al genieten, alleen al door hem te observeren: paardentaal pur sang. Volledig blanco naar mensen en daarom ook totaal anders dan onze toch stiekem behoorlijk gedomesticeerde paarden. Ontzettend boeiend. :j

Zijn naam is Rock-it, roepnaam Rocky. Afgeleid van Rock Werchter, het festival waar ik was en waar ik hem niet uit mijn hoofd kreeg. :D
Hij is 4 jaar oud, moeder een kruising fries en vader een barock pinto.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -
"And time is goes, it goes and it flows"

| [PP] [VOLG] Rock-it, rock my world. | [ITP] Rock-it op fotomeeting in de Wassenaarse duinen!

Happy16

Re: Rock-it, rock my world.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:02

Superinteressant, ik ga volgen!
Mooi paard zeg! :)

''My philosophy is that worrying means you suffer twice''

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:05

Wat een prachtig dier! Ik volg jullie ook.

KoudbloedKim
Kim, Kokos en Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:11

Ooh, dit gaat helemaal goedkomen!!
Ik ga ook volgen. :j
Prachtig paardje.

....Beertje, Mánadís, Flikka & Heppinn ....
.... *Kim, *Elske,*Koekie & *Vince ....

“Be kind, for everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.”
"Strong people don't put others down... they lift them up!"

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:40

Leo
Coordinator Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-15 22:11

Sammyoo schreef:
Wat een ontzettend knap paard. Is het familie van deze? http://www.bokt.nl/markt/ad/362963/mooi ... nte-merrie Ook zo'n knap dier.
Ik ga jullie volgen!

Zou kunnen, zelfde fokker! :j heb haar volgens mij ook zien staan zaterdag, mooi dier.

Leuk dat jullie volgen! Bedankt!!

- Albus Dumbledore -

| [PP] [VOLG] Rock-it, rock my world. | [ITP] Rock-it op fotomeeting in de Wassenaarse duinen!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:18

Ik heb daar een paar jaar geleden ook een merrie gekocht. Herken dus precies wat je beschrijft over het groen zijn en het vervoer. Mijn merrie (inmiddels verkocht) was erg mensgericht, schrok wel eens maar herstelde snel. Werd een hele leuke merrie voor ons, geen problemen met inrijden tegengekomen. En ook in de kudde was ze erg leuk.
Veel plezier met hem!

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:28

Leuk dat je per dag schrijft, ik volg.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:31

Super leuk paard en verhaal tot nu toe :D Ben erg nieuwsgierig hoe dit verder zal verlopen, dus ik volg :j

"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."

Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:45

Wat een ruige bok! ,en meneer is tegelijk jarig met mij haha. Heel benieuwd naar de vorderingen met hem

Utopia 01-05-09 / 27-11-15 , de hemel heeft er een ☆ bij . Kerst 01-11-2007 / 13-08-2016 ☆

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:53

Interessant! Succes met hem!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:15

Hij is zo knap! Komt helemaal goed met jullie :) Ik blijf jullie natuurlijk zeker hier ook volgen, maar natuurlijk ook IRL :D

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Wally B+1

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:27

Hij is écht leuk Marylon! :D Nogmaals gefeliciteerd met je eerste eigen paard *\o/* ik volg!

Keep calm and eat chocolate! :D

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:35

Gefeliciteerd met je eigen paard! :) Ik ga ook volgen, weliswaar stil maar dan weet je dat! :P
RoWi, jij trouwens ook gefeliciteerd met je verjaardag.

W i n g s

Amanda
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:39

Wat is hij ontzettend leuk! Wat zit er achter aan ras/bloed/enz?
Echt een heel knap paard en klinkt inderdaad best nuchter en koel, maar wel nieuwsgierig. Dat zijn de besten!

≈≈≈ ...paarden zijn de spiegel van onze ziel... ≈≈≈
★ Jim ★ L4+29

Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Gezellig en knus dijkhuis te koop. Ideaal voor starter! https://www.funda.nl/koop/s-gravendeel/ ... rstraat-6/

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:45

Hij is knap Marylon :))

Komt helemaal goed tussne jullie twee, daar geloof ik wel in. Heel veel plezier met en van hem :D

Ik ben een god, een heuse pipetteergod _O-

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:48

mooi paardje hoor

en de regenboog is een kleur armer, een zonnevlam gedoofd. mijn boek heeft nu een hoofdstuk minder
ik heb in sprookjes nooit gelooft maar "er was eens" kreeg ineens zijn ware betekenis!! lieve lieve tadano R.I.P (+21-9-2012)
(zal je nooit maar dan ook nooit vergeten je was me allesie
Bruno mis jou ook nog steeds heel veel je gaat nooit meer uit me hart lieverd

vanspeijkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:53

Wat een gaaf ding, ben benieuwd naar de vorderingen!

Unieke posters via Etsy!
(Ik verzamel aparte hoofdstellen. Als je iets voor me weet, stuur gerust een PB!)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:55

Ik ga volgen! Wat een knapperd.
Leuk om te lezen hoe je het aanpakt. Klinkt allemaal erg relaxed!

ღ Married on august 4th 2017! <3

melody7
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:56

Wauw wat een gaaf paard!

Heel veel succes met hem, lijkt me een prachtige uitdaging!

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Leo
Coordinator Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-15 10:30

RoWi schreef:
Hij is écht leuk Marylon! :D Nogmaals gefeliciteerd met je eerste eigen paard *\o/* ik volg!

Dankjewel en jij met je verjaardag!! *\o/*

Amanda schreef:
Wat is hij ontzettend leuk! Wat zit er achter aan ras/bloed/enz?
Echt een heel knap paard en klinkt inderdaad best nuchter en koel, maar wel nieuwsgierig. Dat zijn de besten!

Ouders staan als onbekend op zijn paspoort, maar via via ben ik er een beetje achtergekomen middels foto's. Moeders is een bruine ponymerrie, kruising fries en ik geloof dat new forest genoemd was. Vader is een van de barock pinto hengsten geweest die de fokker toen had lopen.
Ik ben inderdaad heel erg blij hoe hij het tot dusverre oppakt vanuit zijn nieuwsgierigheid en koele karakter. Boven verwachting tot nu toe :j

BiBiQ schreef:
Ik ga volgen! Wat een knapperd.
Leuk om te lezen hoe je het aanpakt. Klinkt allemaal erg relaxed!

Relaxt is denk ik de enige manier om hem te winnen. Rust, rust en rust, hij mag het tempo aangeven al voer ik de 'druk' wel op. Dus van zittend naar staand wat aanbieden, hoofd aanraken etc. Gister ook laten snuffelen aan een borstel bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat hij snel leert. :)

Leuk dat jullie allemaal volgen! Ik kijk de hele dag uit er weer naartoe te gaan. :))

- Albus Dumbledore -

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:38

Ik volg ook!! Erg benieuwd hoe dit gaat uit pakken. Erg mooi paard!! :j

Cirany Mijn beste paarden maatje :)

[BB-ITP] Moortje old englische bulldog x corgi. Moortje Corgi x Engelse bulldog

Gast7350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:44

Wat een leuk paard! gefeliciteerd er mee.
Leuk hoe je per dag beschrijft wat je vorderingen met hem zijn.
Blijft hij nu steeds op stal staan? of gaat hij ook gewoon naar buiten?

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:48

wauw ik volg.. wat een leukerd!

Briljant..

Zoek jij een leuke verzorgster! Stuur mij dan eens een prive-berichtje..