Dressuur training met Appaloosa Stip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Dressuur training met Appaloosa Stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 10:50

Hallo bokkers! :D

Ik vond het wel eens een keer tijd worden om weer wat van mijn lieve Stippel te laten zien!
Voor degenen die haar nog niet kennen: Stip kochten wij 2,5 jaar geleden op de Zuidlaardermarkt. Het is een verschrikkelijk lief paard, die voor je door het vuur gaat. Momenteel ben ik haar wat serieuzer aan het oppakken, aangezien we lekker de wedstrijden in gaan. We hebben nu twee wedstrijden gereden en twee winstpunten binnen gesleept.

Stip heeft enorme gangen, waar ik (als voornamelijk springruiter) erg aan moet wennen. Vooral haar galop is erg groot en lastig uit te zitten. Ik probeer tijdens het rijden erg op mijn houding te letten, zo moet ik nog meer gaan zitten, schouders naar achter en hakken uitdrukken. Ben lastig allemaal, maar het gaat al stukken beter!

Ondanks dat het goed gaat, blijft de aanleuning een moeilijk punt. In draf loopt Stippel het liefst net iets achter de loodlijn, terwijl ze is galop weer wat meer lengte zou mogen maken. Ook is ze redelijk lui onder het rijden, mevrouw is niet zo snel onder de indruk. Ik ben de laatste tijd veel bezig met lang en laag inrijden, dan oppakken en dan weer lang en laag uitrijden. Ze volgt wel goed mijn hand hierbij, maar toch blijft ze er het liefst ietsje achter kruipen, tips hiervoor zijn welkom. We hebben overigens elke week dressuurles, maar aanvullingen zijn altijd goed.

Nou ik heb wel genoeg gepraat dacht ik, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :)

Stip is een 5 jarige Appaloosa merrie van 1.67m hoog!

(Helaas upload mijn telefoon te foto's niet zonder de randen, aangezien het screenshots zijn, sorry daar voor! Ook zijn de foto's nogal aan de kleine kant..)

Gelijk goed te zien wat ik bedoel met ons aanleuning probleempje!
Afbeelding

Wou haar net over haar hals strijken :D
Afbeelding

Hakken uitdrukken...
Afbeelding

Binnenhand is echt foei hier, maar wat kan dat beest toch sjouwen! :D
Afbeelding

Afbeelding

<3
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Tips zijn welkom, maar hou het wel vriendelijk! :)

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:18

Wauw wat een mooie stippel! Ben zelf ook een appaloosa fan <3

FriesWytske

Re: Dressuur training met Appaloosa Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:35

Heel leuk paard. En je fouten heb jezelf al gezegd. Denk dat je aanleuningsprobleem ook gedeeltelijk komt doordat je je teugels te lang hebt. Als je die wat korter doet, is dat hoogstwaarschijnlijk ook voor een groot gedeelte opgelost.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:37

Knappe stippelmans!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:34

Bedankt alledrie! :)

Die teugels kan wel kloppen inderdaad, zal ik eens op letten. Vraag me alleen af of ze zich dan niet nog korter in de hals maakt?!

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:38

Haha jaa stoere Stippel!
Wat een goede fotograaf ook :Y)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:41

Stoer dier zeg! Als aanvulling op je eigen verbeterpunten, probeer wat meer te ontspannen in je bovenlijf, je zal dan ook makkelijker kunnen zitten. Zo gaan bijna automatisch de schouders naar achter :)
Qua aanleuning, die van mij doet hetzelfde. Goed naar voren rijden!! Gas erop! Zij moet door jou activatie vanuit achter jouw hand opzoeken, niet andersom!! Je kunt de teugels wel iets korter pakken zodat het paard makkelijker wat verbinding kan zoeken, maar niet zelf verbinding gaan zoeken, dat moet vanuit het paard komen!
Succes !

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:49

Leuk paard! Mooie houding heeft hij. Als ze achter de loodlijn gaan kruipen, komt het toch vaak doordat ze niet genoeg impuls hebben van achter. Het is belangrijk dat je haar eerst goed voorruit rijdt en daarin hoort ze pas na te geven. Als je niet goed van achter naar voren rijdt, dan zal hij lang en diep gaan lopen en heb je ook kans dat hij niet meer op zijn eigen benen loopt.
Je teugels zijn inderdaad wat te lang. Het betekent niet dat als jij je teugels korter maakt, je paard dan zijn hals korter zal maken. Door je teugels wat korter te nemen en je handen meer naar voren te plaatsen, krijg je een mooiere houding en daarin heb je ook geen weerstand met je handen.
Het ziet er heel ontspannen uit en ik vind dat je er netjes op zit. Ik denk dat het een paard is die wel gaat opvallen op wedstrijd met al die stippels!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 18:26

Zeer goede fotograaf Jolijn haha!

Dat van meer op het been rijden klopt hoor, ze is erg traag voor het been, reageert eigenlijk nergens op. (Appaloosa nuchterheid denk ik...) Ik probeer al veel overgangen etc. te maken om haar voor het been te krijgen maar mevrouw is liever lui dan moe. Zweepje reageert ze ook nauwelijks op. Misschien nog meer oefeningen doen om het achterbeen te activeren dan!
Bedankt voor de tips! :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:27

Ach wat een leukerd! Mooi aan de maat ook. Je weet zeker niet wat de afstamming is?
Op de foto's ziet het er al erg netjes uit. Mooie been actie heeft ze. Ik denk dat je al erg veel kunt met de tips die hier gegeven worden. Succes!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:53

Dankjewel, ze heeft inderdaad leuke gangen! :)
Haar vader is Orinoco, dacht dat die van een bokker was. Van moeders kant zit er Zip's Jewel achter!