Bronski Beat, Smalltown Boy ITP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Bronski Beat, Smalltown Boy ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:36

Eigenlijk doe ik dit nooit, ik heb ooit jaren terug een ITP topic geopend geloof ik. Maar Bronski is inmiddels alweer een dikke 9 jaar oud, hij wordt een oude man! :wow:

Even een achtergrondje:

Bronski Beat (Bronski, Brons, Bompa) is een 9 jarige ruin van UB40. Jazz bloed valt nog sterk op, en eigenaardig is hij ook zeker wel. Op 10 mei 2006 is hij dan eindelijk geboren, uit mijn moeder's merrie Nikita. We zijn bij de geboorte geweest en het was voor mij als 9/10 jarig meisje allemaal heel bijzonder om mee te maken, maar ook om samen met hem op te groeien! Brons was een grote bink vergeleken met zijn moeder en kon zich prima uitsloven. Gek op aandacht is hij zeker! Een echte knuffel, het liefst kruipt hij nog bij je in bed. Ook is hij ontzettend jaloers want als een ander paard opgezadeld wordt wil hij dat ook... en hij vindt het allemaal prima.

De bedoeling was dan ook dat ik er later een rijpaard over ging houden, maar helaas, het leven gaat niet altijd zoals je het in gedachten hebt. Toen Bronski oud genoeg was om afgespeend te worden heeft hij een hele lange reis naar Duitsland gemaakt waar hij op zou groeien in een groep met leeftijdsgenoten.

Helaas ging dit niet zoals verwacht. Nog voor hij twee jaar oud was kregen we bericht dat hij kreupel was, en het duurde allemaal maar lang voor hij herstelde. Toen we nog slechter nieuws kregen via de eigenaren van de opfok heeft mijn vader hem als spoedmissie teruggehaald naar Nederland. Eerste bezichtiging hier was inderdaad: afmaken.

We zijn toen nog naar meerdere mensen geweest met hem want ja, makkelijk is het niet om die keuze te maken. Hierbij kwam hij in Utrecht terecht, waar hij een aantal weken (ook als studie) heeft gestaan. Diagnose: hij had een (of meerdere, dat herinner ik me niet) nekwervel gehad (deze was al genezen tegen de tijd dat hij terug in Nederland was), miste een stuk van zijn kaak en in zijn rechterschouder miste hij een spier. Ze konden de tractorbanden nog zien op de foto's. Bronski was dus gewoon het slachtoffer van een ongeluk.

Hij zou nooit meer een dressuurpaard worden, maar wel gaat hij pijnloos door het leven. Met een langer been en een beetje een scheve stand komt hij prima door het leven, met genoeg gras, aandacht en vrouwen om zich mee te vermaken.

Ondanks dat hij geen juwelen meer heeft, vind hij dat het zíjn harem is. Al denken de vrouwen daar weer anders over :+ Maar we laten hem toch maar in zijn waan.. :')

Hij is uiteindelijk ook niet de knapste UB40 baby die er rond loopt maar hey, in mijn ogen mag hij er ook best zijn <3

1. Zo was die nog maar piepklein...

Afbeelding

2. En zo was het ineens een (soort van) man! :*

Afbeelding

3. Soms vind hij mijn pony Donna lief.... soms
(Als je goed kijkt zie je op deze foto ook dat hij dus een klein beetje scheef staat)

Afbeelding

4. Bompa is een echt gecertificeerd waterpaard

Afbeelding

5. Maar water in de neus, dat vinden we dan weer niet zo lekker....

Afbeelding
Bonus: bah, misschien toch maar een snorkelset aanschaffen?

6. Zo nu en dan wordt hij ook nog eens aan het werk gezet. Pfoe, wat is het leven van een volwassene toch vermoeiend, zeg...

Afbeelding
Bonus 2: maar baas, zij mogen wél eten -O-

7. En daarna mag hij óók nog eens spelen, wat een straf

Afbeelding

8. "Mijn mens is er, G2G ladies!"

Afbeelding

9. Dat koppie <3

Afbeelding

10. Maar baas.. moet ik écht in bad? |(

Afbeelding

11. Net alsof we even zo'n föhn voor hem hielden :')

Afbeelding

12. Oor kriebelen, ook belangrijk :j

Even in linkje omdat hij te groot is.

13.

Afbeelding

14. Weet je zeker dat je hier niks te snoepen in hebt verstopt mens? :o?

Afbeelding

15. En als afsluiter: néé mens, je mág nog niet gaan, mijn touw! -:(-

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hem ondanks zijn handicap nog net zo leuk vinden als ik en hopelijk gaat hij nog jaren mee als onze personal lawn mower FS!

Tot ooit nog een keer :evaw:
Laatst bijgewerkt door princequillo op 12-08-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Re: Bronski Beat, Smalltown Boy ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:42

Hahaha, die laatste foto! Je weet toch wel dat je het nooit gaat winnen van een paard met touwtrekken? :')

Gave foto's, wat een leukerd!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:47

Wauw, wat een leuk paard heb je!
Maar ik vind het wel flauw van je dat hij in bad moest :P

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:51

Jeetje wat vreselijk dat ze niks over dat ongeluk hebben gezegd!
Maar wat een superleuk paard is het <3 gelukkig maar dat jullie hem niet ingeslapen hebben, wat een heerlijk luizenleventje heeft hij nu :D
Heeft hij er geen angst voor traktoren aan over gehouden?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:55

Wat een leuke reacties, thanks!

HorseyDude schreef:
Hahaha, die laatste foto! Je weet toch wel dat je het nooit gaat winnen van een paard met touwtrekken? :')

Gave foto's, wat een leukerd!

Gelukkig is het een lui(p)aard en heeft hij niet zo'n doorzettingsvermogen 8-)

Lizzyy schreef:
Wauw, wat een leuk paard heb je!
Maar ik vind het wel flauw van je dat hij in bad moest :P

Achteraf vond hij het wel lekker geloof ik, het was dik 30 graden :D

Black_Devil schreef:
Jeetje wat vreselijk dat ze niks over dat ongeluk hebben gezegd!
Maar wat een superleuk paard is het <3 gelukkig maar dat jullie hem niet ingeslapen hebben, wat een heerlijk luizenleventje heeft hij nu :D
Heeft hij er geen angst voor traktoren aan over gehouden?

Nope, Brons is eigenlijk een hele koele kikker en bijna bombproof wat dat betreft :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:10

Leuke fotos!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:12

Dankje :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 23:38

Oh, wauw, nooit verwacht Brons in Uitgelicht te zien :oo Wat een verrassing!

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 02:14

Wat moet dat toen schrikken zijn geweest zeg! :\
Maar het is een prachtpaardje! Inderdaad typisch dat hij op foto 14 juist recht lijkt te staan terwijl een been zo ver naar achteren staat.. Nare ervaring voor hem ook, gelukkig heeft hij het nu nog véél zwaarder te verduren :Y)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:42

Wow, wat een gaaf paard! En inderdaad, wat erg dat ze niks over dat ongeluk hebben gezegd. Denk dat hij in de toekomst nog wel geschikt zou zijn om te rijden?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:17

Leuk overzichtje! :j wel heftig joh..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:22

Prachtig paard, wat vreselijk dat hij dit heeft mee moeten maken. Maar hij heeft wel het juiste baasje getroffen! +:)+

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:38

Tweetyj schreef:
Wat moet dat toen schrikken zijn geweest zeg! :\
Maar het is een prachtpaardje! Inderdaad typisch dat hij op foto 14 juist recht lijkt te staan terwijl een been zo ver naar achteren staat.. Nare ervaring voor hem ook, gelukkig heeft hij het nu nog véél zwaarder te verduren :Y)

Ja, dat klopt! Meestal zet hij of zijn goede been naar achteren of hij zet zijn lange been naar rechts. Soms vind ik het er nog steeds best rot uit zien als hij met zijn been naar rechts staat maar ja, het is nu eenmaal zo. :)

__elise__ schreef:
Wow, wat een gaaf paard! En inderdaad, wat erg dat ze niks over dat ongeluk hebben gezegd. Denk dat hij in de toekomst nog wel geschikt zou zijn om te rijden?

In principe is zijn schouder idd sterk genoeg om werk aan te kunnen. We hebben het ook wel in ons hoofd gehad vorig jaar zomer, maar eerst moet hij nog alles eromheen leren. Nu dat hij al die jaren verwend is, kent hij nog niet alles zoals een normaal negenjarig paard zou kennen. Longeren bijvoorbeeld, vind hij knap lastig! Wel probeert hij het meestal wel.

Zadel en hoofdstel kent hij echter al wel, en dat vond ie prima. Hij had geen halster om niks en mijn moeder legde het zadel erop en hij verroerde zich niet eens. Later hebben we ook nog een singel eromheen gedaan.

Alles op z'n tijd, als we er nooit op kunnen rijden is dat ook helemaal prima! :) hij is gewoon familie, dus zomaar weg gaat ie niet.

Dankjulliewel voor de complimenten!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:16

Mooi geschreven!ons Bronsje gaat nooit meer weg.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:26

Wat een leukerd. En wat onwijs gaaf dat jullie hem ondanks de ellende hebben gehouden en hem een paardwaardig leven geven. Geweldig!