Zahire na de operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Zahire na de operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:42

Na alle perikelen met de operatie en de problemen nadien, zijn we eindelijk weer op de goede weg :)

Voor de operatie liepen we tegen de nodige problemen aan. Zahire was levensgevaarlijk... Als je een momentje niet oplette, viel ze aan. De woede die in haar ogen te lezen viel, is iets dat ik nooit zal vergeten. De laatste keer dat er iemand opzat, is ze loodrecht omhoog gegaan (steigeren was toen haar favoriete bezigheid).
Ik ben al iemand die snel bang is, dus mijn vertrouwen in haar was compleet weg.

Gelukkig zijn we er toen achtergekomen dat het een eierstoktumor was en ze is meteen geopereerd.
Tijdens de revalidatie merkte ik dat haar karakter er, beetje bij beetje, op beterde. De hormonen geraakten weg uit haar lijf. Ze werd terug het schatje dat ik had gekocht :).

De eerste keer er terug op na anderhalve maand was ik erg zenuwachtig. Het vertrouwen was nog niet helemaal hersteld en ik verwachtte wel dat ze iets zou doen na al die tijd stilstaan. Voor de zekerheid mijn moeder gevraagd mij aan de longe te nemen, en hup daar ging ik. Zahire deed: niks mis!
Van die tijd is het vertrouwen onder het zadel stilaan teruggekomen en ik merkte ook dat de angst is verminderd. Mijn instructrice denkt dat ik onbewust altijd heb aangevoeld dat er iets mis was en dat ik haar daardoor nooit helemaal kon vertrouwen.
Ondertussen is dat alweer een maand geleden. We hebben onze ups en downs gehad, op haar vorige stal is ze een tijdje overvoedert geweest waardoor ze erg schrikkerig werd. Nu op de nieuwe stal is alles naar wens en zijn we beide weer tot rust gekomen.

We zijn nu druk aan het oefenen voor het B-brevet Dressuur van volgende week vrijdag. Een heel simpel proefje, maar helaas met een stuk doorzitten en Zahire is daar niet het fijnste paard voor XD.

Afbeelding
Knappe dame

Afbeelding
Stappen

Afbeelding
Stukje draven/overdrijven in het meekomen. Werkpunt, Zahire gooit hoog op en ik heb altijd de neiging daarin mee te gaan

Afbeelding
Last van de beestjes :(

Afbeelding
Stukje doorzitten oefenen

Afbeelding
Even stappen tussendoor

Afbeelding
Afbeelding
Galop, bij beide nog een werkpunt

Afbeelding
Afbeelding
Knappe dame!

Afbeelding
Beetje moe

Afbeelding

Er is nog veel werk aan (vooral aan mij...) maar ik ben superblij dat ik mijn paardje van weleer terug heb :D. We hebben een heel groot dal achter de rug en ik hoop dat het vanaf nu in stijgende lijn mag gaan.

Pumpkins

Re: Zahire na de operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:00

Wat goed dat jullie er achter zijn gekomen waar ze last van had en dat ze weer de oude aan het worden is. Heel veel rijplezier, die glimlach zegt genoeg!! Beetje positiever mag ook wel, na zo'n verhaal ziet het er goed uit hoor.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:22

Jeetje wat een heftig verhaal, gelukkig zijn jullie erachter gekomen.

Lekker blijven lessen, knap paard hoor!

veerle_1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:45

Wat ontzettend fijn dat het nu weer rustig aan beter gaat! Gelukkig had het een oorzaak, die operabel was. Veel plezier samen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:54

Wat een verhaal!
Fijn dat er wat aan gedaan Kon worden, erg leuke merrie!

Succes met je brevet.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:04

Heftig verhaal! Fijn dat alles weer goed gaat, succes met je B brevet. *\%/*

Ondanks dat dit geen haw is wil ik toch iets zeggen. Zahire oogt heel langzaam in haar draf, vooral op foto 3 en 4 op de foto waar je doorzit heeft ze al iets meer power. Ik weet niet of dit opzettelijk is of dat dit vertekent op de fotos maar probeer haar echt eerst voorwaarts te rijden en dan pas aan de voorkant te gaan 'werken'.

Maar ik las al dat je les hebt, dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat allemaal wel goed gaat en ook gaat komen met je b brevet!!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 12:25

Bedankt iedereen! Het is inderdaad een heftige periode geweest, ik hoop dat we nu kalmer vaarwater gaan krijgen :)

@Aishcream: dat is ook de reden dat ik het niet bij HAW zet... Dat is Zahire haar grootste probleem en is helaas niet op 1-2-3 opgelost. Er is nog veel werk aan de winkel, aan beide, dit heb ik ook gezegd in de OP.
Ik rij haar voorwaarts en het is al énorm verbeterd tegenover toen ik ze net had (toen moest je ze bijna vooruitschoppen, elke pas been eraan of ze viel compleet stil, nu kan ze al een tempo uit zichzelf behouden zonder dat ik er elke pas mijn been in moet drukken). Maar het moet nog véél beter, dat komt ooit wel, maar ze is er nu nog niet aan toe.
Ik werk ook helemaal niet aan de voorkant... Heb ik zelf een gruwelijke hekel aan! Beestje loopt vanzelf zo. Het enige dat ik onderhoud is een licht contact aan de voorkant en dan komt ze vanzelf al omlaag, helemaal niet omdat ik dat vraag. Buiten het contact blijf ik van mijn teugels af... Ik probeer zoveel mogelijk op de zit te rijden en kan prima op een volledig los teugeltje wendingen maken, vertragen en stoppen etc
Toevoeging nog: ik ben zelf hart/spierpatiënt, en daarom is het ook niet altijd evident om met een sloom paard als Zahire te werken. Ik ben na een halfuur rijden altijd doodop omdat ik ze continu weer voorwaarts moet zetten. Het blijft iedere keer weer een "strijd" om haar van haar sukkeltempo af te halen, maar ik ben ervan overtuigd dat het me ooit wel zal lukken :). We zijn op de goede weg. Vergeet ook niet dat het beestje een tijd heeft stilgestaan en we weer vanaf 0 hebben moeten opbouwen samen (zijnde: zij eerst terug stap, daarna ministukjes draf en dat uitbouwen, bij mezelf mijn conditie weer opbouwen)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:41

Wat fijn dat jullie gevonden hebben wat het was, en dat het nu veel beter gaat met haar! :)

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:13

Oke, bedankt voor je uitleg! Veel succes samen. *\%/*

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:18

Graag gedaan, en bedankt :D Hopelijk krijgen we die activiteit snel in orde!