Oefenparcours met Donn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Oefenparcours met Donn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 12:28

Hoi! Daar zijn we weer na een lange tijd :)

We hebben even niet van ons laten horen op springgebied, we waren vrij druk met dressuurwedstrijden en oefenparcoursen, en de oefenparcoursen vond ik voor deze het niet waard om te laten zien.
Waarom niet?
Nou, het leek alsof we weer vanaf voor af aan moesten beginnen met zijn angst. Eerste keer werd geweigerd voor elke hindernis, keer op keer. Paard was zó bang! Dus daar gingen we mee aan de slag.
Week erop weer naar hetzelfde oefenparcours, die keer ging al een stuk beter. Locatie was wat vertrouwder, hindernissen kwamen bekend voor, etc. Nog steeds veel weigeringen, maar we was een vooruitgang.
Twee weken daarna naar een andere locatie geweest, veel weigeringen, maar al minder dan de eerste keer. Tweede rondje alles in éen keer doorgesprongen, maar ik had niks te zeggen over het tempo helaas. Deels mijn eigen schuld, moet ik maar niet naar een oefenparcours met een zere rug..
De keer daar op weer naar hetzelfde parcours, hier slechts twee weigeringen! Rondjes daar op geen weigeringen meer, ook niet op de 'eng' gemaakte hindernissen. De controle werd ook beter, maar niet goed genoeg voor een rondje bb bijvoorbeeld.

En zo komen we aan op het parcours vanochtend. Locatie van de vereniging, dus lekker dichtbij.

Even lezen van te voren aub:
Ik weet dat ik moet zitten tussen de sprongen. Ik heb helaas de afgelopen weken erg veel last gehad van mijn rug, waardoor ik toen niet kón zitten na de sprong. Nu zijn mijn klachten weg, maar om direct weer te gaan zitten is heel lastig voor me. Maar we werken er keihard aan!
Ook is de controle op veel momenten niet goed. Hij gaat veel te hard. Dit heeft natuurlijk te maken met het staan van mij, dit weet ik ook. (Dit is de reden waarom Ik bij het laatste rondje hem af en toe iets te dicht op de hindernis laat komen, zodat hij op me wacht.)
En als laatste; ik heb geen laarzen of chaps aan. Dit komt omdat ik ben gestoken door een of ander beest, waardoor mijn been/enkel/voet zo dik is geworden dat mijn laarzen en oude chaps niet meer om pastten :+ ik heb wel jodphurs aan natuurlijk :j
Tips hiervoor mag absoluut, maar even dat jullie weten dat dit aan de hand is :)

Hier het filmpje van het eerste rondje, alles onwijs laag maar ik wil hem leren om door te springen.

Hier het filmpje van het laatste en dus het hoogste en engste rondje. Je ziet hem hier ook af en toe twijfelen, maar ik kon hem doordrukken :)

Commentaar op mezelf:
-zitten!
-hakken meer uitdrukken
-beter midden naar de hindernis sturen.
-afstanden kunnen nog veel beter
-controle, dmv zitten
-rust en ontspanning, maar dit zal met de tijd komen.

Ik vind zelf dat we al onwijs ver zijn gekomen in korte tijd, ik ben erg trots op mijn paard en ik hoop dat we de komende tijd het vertrouwen in mij en de hindernissen er in kunnen krijgen zodat ik ontspannende rond kan rijden en meer te zeggen heb over het tempo :)

Commentaar en tips mag, maar houd rekening met wat ik heb verteld :)

Nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes!

SETEFURII

Re: Oefenparcours met Donn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:39

Als je eenmaal een normaal basis tempo hebt gevonden zal hij ook wel minder weigeren aangezien je dan sowieso beter zal uitkomen voor de hindernissen. Voor de rest geen commentaar. Ik weet hoe moeilijk het is om een paard dat het vertrouwen verloren is in het springen, rond te krijgen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 16:10

SETEFURII schreef:
Als je eenmaal een normaal basis tempo hebt gevonden zal hij ook wel minder weigeren aangezien je dan sowieso beter zal uitkomen voor de hindernissen. Voor de rest geen commentaar. Ik weet hoe moeilijk het is om een paard dat het vertrouwen verloren is in het springen, rond te krijgen.

Dankjewel :) ik werk er hard aan! helaas is hij het vertrouwen nooit verloren, maar heeft hij het nooit gehad .. Toen ik hem kocht durfde hij nieteens over een enkel balkje heen, en na een half jaar zijn we hier aanbeland.
Ik zal de volgende keer iets dressuurmatiger proberen te rijden, kijken of het werkt!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:25

Wat een tof beest! Springt gaaf!

Ik zie bij het tweede filmpje niet zozeer twijfel vanuit het paard, maar ruitertechnische fouten (vooral afstanden, dit komt denk ik door geen vast basistempo?) waardoor het paard niet optimaal kan springen en dus gaat twijfelen. Logisch, moet ie dicht of groot af? Denk dat hij daarin meer ondersteuning vanuit jou nodig heeft.
In mijn ogen is het tweede rondje net te hoog gegrepen (vooral qua hoogte) door bovenstaande reden, hij heeft veel steun van jou nodig wat jij hem nog niet kan bieden op die hoogte(?). Het eerste filmpje vind ik er namelijk een stuk fijner uit zien! Eerst basistempo, daardoor een stuk makkelijker afstanden rijden en dan de hoogte in!

Probeer eerst aan jou rijtechnische aspect te werken alvorens je hoger gaat grijpen, daardoor gaat ook juist het vertrouwen voor beide achteruit ipv vooruit.

Het kan een momentopname zijn of iets, maar dit is wat ik zie uit je filmpjes. Je hebt een onwijs goed springpaard, een springkanon meer! Ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet als alles voor elkaar is! Succes!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:47

Cioccolato schreef:

Ik zie bij het tweede filmpje niet zozeer twijfel vanuit het paard, maar ruitertechnische fouten (vooral afstanden, dit komt denk ik door geen vast basistempo?) waardoor het paard niet optimaal kan springen en dus gaat twijfelen. Logisch, moet ie dicht of groot af? Denk dat hij daarin meer ondersteuning vanuit jou nodig heeft.
In mijn ogen is het tweede rondje net te hoog gegrepen (vooral qua hoogte) door bovenstaande reden, hij heeft veel steun van jou nodig wat jij hem nog niet kan bieden op die hoogte(?). Het eerste filmpje vind ik er namelijk een stuk fijner uit zien! Eerst basistempo, daardoor een stuk makkelijker afstanden rijden en dan de hoogte in!

Probeer eerst aan jou rijtechnische aspect te werken alvorens je hoger gaat grijpen, daardoor gaat ook juist het vertrouwen voor beide achteruit ipv vooruit.

Het kan een momentopname zijn of iets, maar dit is wat ik zie uit je filmpjes. Je hebt een onwijs goed springpaard, een springkanon meer! Ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet als alles voor elkaar is! Succes!

Dankje, ben ook onwijs blij met dit gave beest :)

Twijfel kwam vooral voort uit zijn angst, ik heb wel een filmpje van het vorige oefenparcours waar dit meer tot uiting komt, deze ga ik verder niet online zetten, maar zou hem in pb wel kunnen sturen als je daar interesse in hebt?

Het klopt ook dat ik de twijfel stimuleer door net niet lekker aan te rijden, ik ben daar vooral thuis onwijs op aan het oefenen! Maar het is helaas niet gemakkelijk met een paard waarvan je tot de laatste pas niet zeker bent of hij springt of in de remmen gaat :n zoals ik hierboven reageerde wil ik inderdaad volgende week heel dressuurmatig gaan rijden, en het lager houden, kijken of dat beter gaat :j

Ik heb misschien wat te hoog opgebouwd ook. Ben ik het mee eens! Ik denk dat ik iets te enthousiast werd omdat het zo goed ging voor het eerst.. Volgende keer dus maar weer iets lager houden :j

Dat het ruitertechnisch is klopt voor het grootste deel dus ook. Maar helaas werkt zijn angst (en dus weg basis tempo) niet mee met mijn stuk onervarenheid. Ik hoop dat je dat ook ziet :)

Bedankt voor je lange reactie met goed advies en leuke complimenten, ik ga er zeker wat mee doen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:55

_bokworst schreef:
Cioccolato schreef:

Twijfel kwam vooral voort uit zijn angst, ik heb wel een filmpje van het vorige oefenparcours waar dit meer tot uiting komt, deze ga ik verder niet online zetten, maar zou hem in pb wel kunnen sturen als je daar interesse in hebt?

Het klopt ook dat ik de twijfel stimuleer door net niet lekker aan te rijden, ik ben daar vooral thuis onwijs op aan het oefenen! Maar het is helaas niet gemakkelijk met een paard waarvan je tot de laatste pas niet zeker bent of hij springt of in de remmen gaat :n zoals ik hierboven reageerde wil ik inderdaad volgende week heel dressuurmatig gaan rijden, en het lager houden, kijken of dat beter gaat :j

Ik heb misschien wat te hoog opgebouwd ook. Ben ik het mee eens! Ik denk dat ik iets te enthousiast werd omdat het zo goed ging voor het eerst.. Volgende keer dus maar weer iets lager houden :j

Dat het ruitertechnisch is klopt voor het grootste deel dus ook. Maar helaas werkt zijn angst (en dus weg basis tempo) niet mee met mijn stuk onervarenheid. Ik hoop dat je dat ook ziet :)

Bedankt voor je lange reactie met goed advies en leuke complimenten, ik ga er zeker wat mee doen!

Daar ben ik wel erg benieuwd naar!
Ik snap dat jij angst hebt opgebouwd door zijn stoppen, maar probeer dit in een parcour aan de kant te zetten. Je moet juist denken dat hij springt, jij moet zekerheid uit stralen! Als jij al denkt; zal hij het doen, of niet? Ben jij de eerste die een twijfel prikkel uitstraalt. Als je lager springt, zul jij eerder denken van; joh, pff. Het is zo laag.. Voor jou dus heel erg goed, gezien je dan zekerheid en vertrouwen uit gaat stralen!
Het is makkelijk zeggen (en moeilijk in de praktijk om het 'even' zo te gaan doen :Y) ), maar probeer je je er in eerste instantie bewust van te zijn. Dat is in ieder geval al stap 1. Stop met te zeggen dat hij wel eens kán stoppen. Zeg in plaats daarvan; hij springt als een kanon.

Als jij vol vertrouwen een lager parcour kan springen, en hij er ook vol vertrouwen door kan groeit het vanzelf groter! En gooi dan eens 1 of 2 hindernissen hoger om het te 'proberen'. Hindernis 4 ofzo, dat je in ieder geval het basistempo en het vertrouwen opbouwt op de hindernissen ervoor.

Ik snap precies hoe je je voelt en hoe jou gevoel komt, en ook hoe je in een cirkeltje beland. Jij wordt 'bang' van je paard en daar wordt jou paard weer 'bang' van. Jij kan deze cirkel doorbreken!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 19:02

Cioccolato schreef:
_bokworst schreef:
[quote="Cioccolato"

Daar ben ik wel erg benieuwd naar!
Ik snap dat jij angst hebt opgebouwd door zijn stoppen, maar probeer dit in een parcour aan de kant te zetten. Je moet juist denken dat hij springt, jij moet zekerheid uit stralen! Als jij al denkt; zal hij het doen, of niet? Ben jij de eerste die een twijfel prikkel uitstraalt. Als je lager springt, zul jij eerder denken van; joh, pff. Het is zo laag.. Voor jou dus heel erg goed, gezien je dan zekerheid en vertrouwen uit gaat stralen!
Het is makkelijk zeggen (en moeilijk in de praktijk om het 'even' zo te gaan doen :Y) ), maar probeer je je er in eerste instantie bewust van te zijn. Dat is in ieder geval al stap 1. Stop met te zeggen dat hij wel eens kán stoppen. Zeg in plaats daarvan; hij springt als een kanon.

Als jij vol vertrouwen een lager parcour kan springen, en hij er ook vol vertrouwen door kan groeit het vanzelf groter! En gooi dan eens 1 of 2 hindernissen hoger om het te 'proberen'. Hindernis 4 ofzo, dat je in ieder geval het basistempo en het vertrouwen opbouwt op de hindernissen ervoor.

Ik snap precies hoe je je voelt en hoe jou gevoel komt, en ook hoe je in een cirkeltje beland. Jij wordt 'bang' van je paard en daar wordt jou paard weer 'bang' van. Jij kan deze cirkel doorbreken![/quote]

Ik ben niet bang haha, alleen door de hoogte gaat hij te hard waardoor ik dus de controle verlies. Ik wist ook dat hij niet meer zou weigeren omdat hij de sprongen al eerder had gesprongen en gezien (=derde rondje) dus weigeren was ik absoluut niet bang voor! :) ik heb het misschien wat gek verwoord, maar ik bedoelde dat ik het lastig vind om de balans tussen stevig en vertrouwd aanrijden en veel te hard gaan lastig vind te vinden. Het is heel lastig te verwoorden! Ik hoop dat je het begrijpt :) ik zal het filmpje uploaden en naar je sturen :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:05

_bokworst schreef:
Ik ben niet bang haha, alleen door de hoogte gaat hij te hard waardoor ik dus de controle verlies. Ik wist ook dat hij niet meer zou weigeren omdat hij de sprongen al eerder had gesprongen en gezien (=derde rondje) dus weigeren was ik absoluut niet bang voor! :) ik heb het misschien wat gek verwoord, maar ik bedoelde dat ik het lastig vind om de balans tussen stevig en vertrouwd aanrijden en veel te hard gaan lastig vind te vinden. Het is heel lastig te verwoorden! Ik hoop dat je het begrijpt :) ik zal het filmpje uploaden en naar je sturen :j

Ja ik bedoelde ook niet echt bang, maar kon ook even geen woord vinden.. En kan nog steeds geen geschikt woord vinden.
Denk dat ik weer terug ga naar het op dat moment geen steun bieden, omdat je het zelf even niet weet. Als dat toch eens in 1 woord past :D

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 19:14

Cioccolato schreef:
_bokworst schreef:

Ja ik bedoelde ook niet echt bang, maar kon ook even geen woord vinden.. En kan nog steeds geen geschikt woord vinden.
Denk dat ik weer terug ga naar het op dat moment geen steun bieden, omdat je het zelf even niet weet. Als dat toch eens in 1 woord past :D

Ik heb je een pb gedaan :j

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:50

Weer een topic van Donn :D

In een half jaar tijd zijn jullie best ver gekomen!
Ik sluit mij wel aan bij het commentaar.

Ga eerst lekker laag het vertrouwen krijgen.
En zorgen dat jij de controle houd en je lijnen netjes af kan gaan rijden.
Als dit goed gaat kan je het wel weer rustig omhoog bouwen :j

Als het hoger word lijkt Donn ook veel meer uit elkaar te vallen.
Waardoor hij wel hard moet gaan lopen om niet om te vallen!
En hij kan maar opeen manier beter bij elkaar komen en dat is als jij gaat zitten.
Gewoon op je kon met je bovenlichaam netjes terug, nu is dat niet even makkelijk.
Maar je zult zien dat het wel echt werkt!

Verder weet ik hoe lastig het is om je basis tempo te houden bij een paard wat sommige sprongen eng vind. Wij hebben er op dit moment ook één staan. Zo heb je een super basis tempo zo ziet ze iets en is je tempo weer ver te zoeken.
Gewoon lekker kilometers maken en niet te snel te hoog willen springen. Geduld is alles ;)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:04

kevinsky schreef:
Weer een topic van Donn :D

In een half jaar tijd zijn jullie best ver gekomen!
Ik sluit mij wel aan bij het commentaar.

Ga eerst lekker laag het vertrouwen krijgen.
En zorgen dat jij de controle houd en je lijnen netjes af kan gaan rijden.
Als dit goed gaat kan je het wel weer rustig omhoog bouwen :j

Als het hoger word lijkt Donn ook veel meer uit elkaar te vallen.
Waardoor hij wel hard moet gaan lopen om niet om te vallen!
En hij kan maar opeen manier beter bij elkaar komen en dat is als jij gaat zitten.
Gewoon op je kon met je bovenlichaam netjes terug, nu is dat niet even makkelijk.
Maar je zult zien dat het wel echt werkt!

Verder weet ik hoe lastig het is om je basis tempo te houden bij een paard wat sommige sprongen eng vind. Wij hebben er op dit moment ook één staan. Zo heb je een super basis tempo zo ziet ze iets en is je tempo weer ver te zoeken.
Gewoon lekker kilometers maken en niet te snel te hoog willen springen. Geduld is alles ;)

Dankjewel!
Klopt, ik werd iets te enthousiast toen het zo goed ging :+ volgende keer houd ik het weer lekker laag en meer dressuurmatig :j
Klopt ook dat hij zo veel uit elkaar valt als het hoger word, dit heeft te maken met de angst maar vooral door mij helaas. Ik zal meer gaan denken om het zitten in het vervolg :j

Fijn dat iedereen zo uitgebreid reageert, daar heb ik wat aan! :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:09

haha Bokworst, mensen die laten zien dat e willen leren is bokt wel lief voor ;)

Als jij wat meer kan blijven zitten. En hij vooral ook nog een stuk sterker word. Dan blijft hij steeds beter bij elkaar :j Misschien kan je in je dressuur trainen in de galop veel gaan schakelen. Daar worden ze sterker van. En werk je aan je controle!
Voor die krabbelpassen voor de enge sprongen heb ik geen tips. We zijn het zelf nog aan het uit vogelen :+ Volgens mij is er tot nu toe maar één oplossing. En dat is dat het paard vertrouwen heeft en zijn ruiter en in zichzelf.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:28

kevinsky schreef:
haha Bokworst, mensen die laten zien dat e willen leren is bokt wel lief voor ;)

Als jij wat meer kan blijven zitten. En hij vooral ook nog een stuk sterker word. Dan blijft hij steeds beter bij elkaar :j Misschien kan je in je dressuur trainen in de galop veel gaan schakelen. Daar worden ze sterker van. En werk je aan je controle!
Voor die krabbelpassen voor de enge sprongen heb ik geen tips. We zijn het zelf nog aan het uit vogelen :+ Volgens mij is er tot nu toe maar één oplossing. En dat is dat het paard vertrouwen heeft en zijn ruiter en in zichzelf.

Gelukkig wel inderdaad! :+

Met dressuur zijn we erg veel bezig met tempowisselingen in galop, en ik zie daar thuis ook al veel resultaat van :j achterhand begint er ook al veel beter onder te komen en hij komt mooi bij elkaar. Ik denk inderdaad ook dat als ik dat meer toe ga passen op oefenparcours en ga zitten dat het al soepeler zal gaan :D

Zo loopt hij tijdens dressuur in galop nu:
(Lekker scherpe foto :') )

Afbeelding
Hier loopt hij vrij verzameld, mag nog wel wat meer sprong.

Klopt van dat vertrouwen, en we zijn pas een half jaar samen dus dat komt vanzelf! :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 19:07

Verder niemand tips/commentaar? :)