4H Colorado Rodeo.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCynthiaVos

4H Colorado Rodeo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 01:08

Hoihoi,

Ik ben drie weken lang aan het rondreizen door Amerika. Ik ben nu van Texas naar Colorado gegaan waar gisteren een Rodeo was.

Ik ben nog nooit op een rodeo geweest dus het was geheel nieuw voor mij. Voor de rodeo was er een 4H Fair. Daar moeten kinderen zorgen voor hun Geit, Varken, Schaap of Koe en dan krijgen ze er geld voor hoe goed ze het hebben gedaan ( rond 150 tot 4500 dollar ) en na afloop kan je het dier nog kopen voor de marktprijs. ( zo was het me uitgelegd )

Kan zijn dat de foto's minder vriendelijk zijn voor het paard ik ben niet bekend met western maar vond het erg gaaf om het een keer te zien en misschien wil ik zelfs op western les als ik thuis kom.

O1. Jongetje met zijn geitje.
Afbeelding

O2. Vader met zijn dochter haar koe.
Afbeelding

O3. Toen startte de rodeo, ik ben zo verlieft op het tuig.
Afbeelding

O4.
Afbeelding

O5.
Afbeelding

O6.
Afbeelding

O7. Koetje ;d
Afbeelding

O8.
Afbeelding

O9.
Afbeelding

1O.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. En nog een sfeer fototje toen de zon onder ging.
Afbeelding

Barrel Race en stier rijden heb ik helaas niet op de foto kunnen krijgen omdat het te donker werd. (:
Misschien raar dat ik nu voor jullie een topic open maar bij mij is het 8 uur eerder haha.

Liefs,
Cynthia.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 01:18

Zo hee jij hebt echt actiefoto's erg mooi.

Hobbyhorse

Re: 4H Colorado Rodeo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 06:11

Erg goeie foto's , veel plezier daar :-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:49

Leuke actie foto's !! Geeft heel mooi de sfeer weer !
Die 4H Fair lijkt mij een super initiatief voor the kids ! Leren ze goed omgaan met en zorgen voor hun dieren en krijgen er nog een centje bovenop !

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 18:12

Dankjullie!

Ja ik vond het ook echt super goed de dieren daar zagen er ool super netjes uit en ze gingen er ook goed mee om :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:12

Denk dat ik wel zou kunnen wennen aan een leven tussen de cowboys :+ Ben al jaren helemaal weg van de cowboykledij en co... En 's avonds in één of andere saloon met een lekkere whisky en een dude met een gitaar...meer moet dat niet zijn 8-)

Kan deze dressuurmuts eindelijk western leren rijden :')

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 19:15

Haha ja same! Oh wat wil ik graag daar wonen. Wil ook gaan kijken voor western les heb twee hoofdstellen gekocht voor mijn paardje.

Cowboy land <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:22

2 hoofdstellen is al een goed begin ! :j

Is niet éénvoudig om daar te gaan wonen heb ik altijd gehoord. We hadden hier vroeger in de buurt iemand die super western reed en les gaf, die is geemigreerd naar de usa...eerst met zo'n tijdelijke verblijfsvergunning en dan permanent...hij had daar een vriendin en is ermee getrouwd *D Dat is ook een manier natuurlijk... ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:25

Walchelijk dat je er bewust voor kiest om indirect mee te doen aan dierenmishandeling.
Ook zeer teleurstellend dat bokt hier aan mee doet.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 05:29

Waanzinnig mooie foto's zeg, wat een actie! Hiervoor moet je echt naar de VS, heel veel plezier nog gewenst daar en ik hoop dat je met leuke souvenirs thuiskomt. :)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 05:42

Die eerste foto is zo schattig haha.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:28

Ehhh.. ik kruip de volgende x in je koffer... oké??

Want waaau <3 hartstikke gaaf. Ik kan natuurlijk een heel verhaal gaan zitten praten hier.... maar het is gewoon te waanzinnig gaaf!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:40

Ik vind je foto's erg mooi qua kwaliteit en dergelijke (voor zover ik er iets van weet), maar ik snap niet hoe mensen die zeggen van paarden te houden mee kunnen doen aan iets dat zo overduidelijk mishandelend is. Waarom denk je dat die paarden zo rondbokken/in paniek rondrennen? Als we allemaal onze ogen blijven sluiten omdat het 'zo gaaf eruit ziet' zullen zulke barbaarse praktijken altijd blijven bestaan. En dat nog wel op een forum voor paardenliefhebbers... Cognitieve dissonantie ten top.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:59

De reden dat zo zo bokken is de riem die om hun flanken zit, wat natuurlijk niet prettig is en je je paardje thuis ook niet aandoet. Dat vind ik niet fijn om te zien maar verder worden ze niet mishandeld ofzo..

TS: Prachtige foto's! En probeer eens een lesje! Western rijden is echt geweldig en zo heerlijk ontspannen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:05

Rodeopaarden worden gefokt/getraind om te bokken. Ze worden prima behandeld en werken hun hele leven misschien een paar uur, alles bij elkaar. Een boksessie duurt 30 seconden, en iedere bronco wordt maar een paar keer gebruikt, hooguit, per rodeo. Lees je eerst eens in, voordat je over dierenmishandeling begint.

Het hele fenomeen 'Rodeo' is ontstaan uit een kwaliteitstest voor cowboys. Wie kan het best een jong paard 'breken' (op een bokkend paard zitten dus, ja de ouderwetse manier, cowboys hebben weinig tijd voor Monty Roberts), wie kan het beste een kalf vangen en brandmerken (calf roping). Dat kunnen showen was handig als je werk zocht, als cowboy, of als je een goede cowboy zocht als werkgever. De werkende paarden op de foto's zien er prima uit, en weten wat ze doen, kijk maar eens naar die schimmel bij de calf-roping foto: hij houdt de lasso strak, zodat de cowboy de poten van het kalf bij elkaar kan binden.

De moderne Westernsport staat hier een heel stuk vanaf, hoewel de basis precies hetzelfde is: hoe goed kan een cowboy met z'n paard overweg om die 2000 koeien van A naar B te drijven.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:13

R.X. schreef:
Walchelijk dat je er bewust voor kiest om indirect mee te doen aan dierenmishandeling.
Ook zeer teleurstellend dat bokt hier aan mee doet.

Ik snap deze reactie goed.
Rodeo's zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.
Vorige week was er nog een "enthousiast" topic over paarden in Portugal dat veel stof deed opwaaien, nu krijgen we dit.

Ik snap jou passie, en gun je die ook, maar hou er rekening mee dat niet iedereen daar het zelfde over denkt.

[ quote ibbel ]
Rodeopaarden worden gefokt/getraind om te bokken. Ze worden prima behandeld en werken hun hele leven misschien een paar uur, alles bij elkaar. Een boksessie duurt 30 seconden, en iedere bronco wordt maar een paar keer gebruikt, hooguit, per rodeo. Lees je eerst eens in, voordat je over dierenmishandeling begint.

Zo is het ooit begonnen ja, een paar eeuwen geleden.
En de rodeo was zo ongeveer het enige verzetje wat die cowboys destijds hadden.

Alleen leven we nu in een tijdperk waar álles op internet staat, dus ook ál die filmpjes waarbij de "slachtoffers " van zo een zelfde rodeo met een of meerdere gebroken benen buiten beeld worden getrokken om een genade schot te krijgen.
Ik denk dat dat de moderne variant is van "inlezen "
Het is alleen zo jammer dat deze voorvallen bij de die hard rodeo liefhebbers nog steeds "incidenteel" worden genoemd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:36

Mooie foto's! +:)+

Het was te verwachten dat 'dierenvrienden' hun kritiek op de rodeo komen geven in jouw fototopic, rodeo heeft nou eenmaal een 'bad rep' :roll:

Ik bekijk het maar zo:
- Een dressuurpaard moet al gauw een uur lang druk van bit (of 2 bitten), neusriem, singel en benen (+ sporen) van zijn ruiter ondergaan om zijn kunstjes te doen.
- Een rodeopaard moet doorgaans 8 seconden lang druk van een singel of zadel, flankstrap, eventueel halster en in mindere mate benen (+ sporen) van zijn ruiter ondergaan om zijn kunstjes te doen.

IMO allebei even erg. Of allebei niets mis mee ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:39

Ik denk ook dat het gemiddelde rodeopaard het beter heeft dan het gemiddelde dressuurpaard in Nederland. :j

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:40

Tsja.. Ik ben van mening dat dit een 'eindeloze' discussie is. Nog nooit heb ik een rodeo van dichtbij gezien, maar ik dénk dat bij elke tak van de paardensport wel iets op te noemen valt wat niet juist is. Hiermee wil ik natuurlijk niet de gevallen goedpraten waar echt sprake is van mishandeling.

Maar on-topic.. Wat heb je voor een hoofdstellen gekocht voor je paard? *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:43

Wranglerbutt schreef:
Mooie foto's! +:)+

Het was te verwachten dat 'dierenvrienden' hun kritiek op de rodeo komen geven in jouw fototopic, rodeo heeft nou eenmaal een 'bad rep' :roll:

Ik bekijk het maar zo:
- Een dressuurpaard moet al gauw een uur lang druk van bit (of 2 bitten), neusriem, singel en benen (+ sporen) van zijn ruiter ondergaan om zijn kunstjes te doen.
- Een rodeopaard moet doorgaans 8 seconden lang druk van een singel of zadel, flankstrap, eventueel halster en in mindere mate benen (+ sporen) van zijn ruiter ondergaan om zijn kunstjes te doen.

IMO allebei even erg. Of allebei niets mis mee ;)

Precies dit dus!
En dan spreken we nog niet over de '' mishandeling '' die sommige paarden moeten ondergaan door de onkunde van sommige amateur - of recreatieruiters...soms uren aan een stuk en vaak een leven lang... :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:45

RaafSmits schreef:
Het is alleen zo jammer dat deze voorvallen bij de die hard rodeo liefhebbers nog steeds "incidenteel" worden genoemd.

Ik ben geen die-hard rodeoliefhebber hoor. Maar ik hou niet zo van (ver-)oordelen, en ben meer van het zelf nadenken. Er worden niet vaker benen gebroken bij rodeopaarden dan bij springpaarden of renpaarden.
Voordeel van een rodeo is dan wel dát er een helemaal mensen in de buurt zijn die er heel rap een kogel doorheen kunnen jagen. En ja, daar staan toeschouwers omheen, die het op youtube knallen.

Maar ik denk zomaar dat dat heel wat sneller gaat dan een paard tijdens een springparcours discreet afvoeren in een ambulance-trailer (want oh jee, de toeschouwers zouden eens kunnen zien hoe een paard wordt ingeslapen) en daarna pas die DA met dat spuitje.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:08

Eerst een stierenvechten-topic en nu een rodeo-topic, ik snap er niks van... 8)7

Ik dat dat bokt een forum was met dierenliefhebbers, maar helaas.

Jammer dat deze foto's in uitgelicht worden gezet. Dit hoort geen podium te krijgen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:09

Prachtige foto's !!! mooie wereld,
En natuurlijk commentaar van de mensen die kortzichtig zijn en niet weten waar ze over praten !
Ik ben mijn leven al rodeo-fan, ben in Salinas geweest bij de Rodeo en liep daar dan een aantal dagen rond.
Alles is al verteld.... het is niet zielig....dus ga niet nógmaals de boel verdedigen....
TS: super mooie foto's en ik krijg direct heimwee !!!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:15

Ibbel schreef:
RaafSmits schreef:

Ik ben geen die-hard rodeoliefhebber hoor. Maar ik hou niet zo van (ver-)oordelen, en ben meer van het zelf nadenken. Er worden niet vaker benen gebroken bij rodeopaarden dan bij springpaarden of renpaarden.
Voordeel van een rodeo is dan wel dát er een helemaal mensen in de buurt zijn die er heel rap een kogel doorheen kunnen jagen. En ja, daar staan toeschouwers omheen, die het op youtube knallen.

Maar ik denk zomaar dat dat heel wat sneller gaat dan een paard tijdens een springparcours discreet afvoeren in een ambulance-trailer (want oh jee, de toeschouwers zouden eens kunnen zien hoe een paard wordt ingeslapen) en daarna pas die DA met dat spuitje.

Wat betreft het laatste gedeelte ben ik het met je eens!! :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:49

Ik zag de foto's .. denk gaaf dat jij dit doet! Toen las ik je eigen reactie 'Kan zijn dat de foto's minder vriendelijk zijn voor het paard ik ben niet bekend met western', toen dacht ik van; wát? :P

En ja hoor, daar kwamen de reacties. Oh oh, als mensen zich nou eens verdiepten in bepaalde dingen dan wisten ze werkelijk hoe het ging. En dan zou er over andere dingen meer ophef gemaakt worden dan dit.

Maar hee, wauw! Wat een gave foto's. Ik zou ook zo kunnen vertrekken naar Amerika, naar '' cowboyland '' :P
Zeker doen die westernles ;) Maar geloof me, dat ziet er verre van dit hier boven uit hoor.