Paard af laten vallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdaniqueee

Berichten: 171
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 18:15

Hallo allemaal, ik weet niet of dit hier goed staat, zo niet mag het verplaatst worden.

Mijn pony is veelste dik. Nu wil ik haar gaan laten afvallen. Op haar rijden kan eigenlijk niet meer omdat ik ook iets te zwaar ben geworden ( hier ben ik nu mee bezig ).

Nu zoek ik wat opties om haar af te laten vallen, wat is nou het meest effectief?
Naast haar fietsen werkt al niet omdat dat niet vertrouwd is wegens ze erg schrikkerig is.

Hebben jullie tips hiervoor?

Groetjes Danique

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:17

Longeren, lange lijnen, mennen, wandelen/joggen allemaal goed voor de lijn, verder ook kijken naar haar rantsoen! Geen krachtvoer niet te lang op een volle wei en arm hooi voeren en dan kom je al een heel eind!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:20

Lekker samen gaan hardlopen :j

Ajpam

Berichten: 225
Geregistreerd: 16-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:22

Wel krachtvoer! Anders bouwt ze tekorten op. Verder lekker spelen, wandelen, fietsen? En al dat soort dingen :j

Edit: ik zie dat fietsen niet kan :o

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:27

Graasmasker doet ook wonderen. Alleen opletten met het warme weer en voldoende drinken

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:31

Ajpam schreef:
Wel krachtvoer! Anders bouwt ze tekorten op. Verder lekker spelen, wandelen, fietsen? En al dat soort dingen :j

Edit: zie dat fietsen niet kan :o


Juist geen krachtvoer. Mijn tinker die wordt van lucht al dik. Hij staat al jaren op arm hooi en hij heeft een liksteen voor mineralen tot zijn beschikking. Ik zorg dat hij elke dag beweging krijgt. En zit nu heerlijk in zijn vel.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:34

Azmay schreef:
Lekker samen gaan hardlopen :j


Idd een optie: doe ik ook met de mijne (een start-to-run schema, al heb ik dit zelf al achter de rug en loop ik met gemak 7 km), en ik heb nu een verzorgster die haar zal gaan bijrijden (ben zelf niet te dik, juist te smal voor zo'n dik paard :) ).

Verder idd niet teveel in het gras, wandelen/lopen/longeren, en mager voer + vitaminekorrel.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:01

Eerst een kritisch naar haar voer kijken. Als je haar teveel voert dan kun je nog zoveel trainen maar dan krijg je haar waarschijnlijk niet op goed gewicht. Wat voer je nu? Staat ze op het gras? Dan kun je overgaan op strookbegrazing of kiezen voor een graasmasker. Of je zet haar een deel van de dag met arm hooi in een paddock. Zelf heb ik goede ervaringen met graszaadhooi met die van mij. Krachtvoer kun je vervangen door een vitamine supplement.

Daarnaast zou ik lekker met haar gaan wandelen. Wel een een flink actief tempo en niet sjokken. Wandelen is vaak minder belastend voor dikke dieren (en mensen :D) dan longeren en andere vormen van beweging en ze houden het langer vol. En het heeft iets met de verbranding te maken, maar dat kan ik je niet goed uitleggen ben ik bang

xdaniqueee

Berichten: 171
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:13

Laura1982 schreef:
Graasmasker doet ook wonderen. Alleen opletten met het warme weer en voldoende drinken


Graasmasker heb ik het ook al over gehad maar het halster ligt binnen een dag op de weide..

xdaniqueee

Berichten: 171
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:16

capopjekop schreef:
Eerst een kritisch naar haar voer kijken. Als je haar teveel voert dan kun je nog zoveel trainen maar dan krijg je haar waarschijnlijk niet op goed gewicht. Wat voer je nu? Staat ze op het gras? Dan kun je overgaan op strookbegrazing of kiezen voor een graasmasker. Of je zet haar een deel van de dag met arm hooi in een paddock. Zelf heb ik goede ervaringen met graszaadhooi met die van mij. Krachtvoer kun je vervangen door een vitamine supplement.

Daarnaast zou ik lekker met haar gaan wandelen. Wel een een flink actief tempo en niet sjokken. Wandelen is vaak minder belastend voor dikke dieren (en mensen :D) dan longeren en andere vormen van beweging en ze houden het langer vol. En het heeft iets met de verbranding te maken, maar dat kan ik je niet goed uitleggen ben ik bang


Ik snap wat je bedoeld! Ze staat nu op gras, maar gaat vanaf morgen op een veel kleiner stuk land met een ander paard en dan 1 x in de week een klein stuk er bij wat ze dan kunnen eten. Op het grote land ligt nu hooi om bij te voeren, wat dus helemaal niet nodig is.

Wandelen is idd een goed idee. Daar zal ik vanaf morgen dan ook mee beginnen.
Dierenarts er ook bij gehad en zei indd te dik en chronisch hoefbevangen. Ze zou op strookbegrazing moeten, en zoals wij het hier in friesland noemen 'hongerpĂ´le'. Wat dus ook gaat gebeuren.

Allemaal al vast bedankt voor de tips!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:24

Heeft ze last van haar bevangenheid of heb je dat wel onder controle op dit moment? Mijn shet was in 2010 bevangen en te dik. Ondanks dat ik voor mijn gevoel niet veel voerde en serieus met haar trainde. Tocht werd ze bevangen. Toen ben ik mijn weidehooi gaan vervangen door graszaadhooi, op het gras kwam ze al nauwelijks. Met dat graszaadhooi kon ze wel de hele dag door wat knabbelen, maar toch bleef ze netjes afvallen. In combinatie met het wandelen had ik haar binnen een half jaar op het gewenste gewicht. Inmiddels meng ik het gzhooi met weidehooi, anders worden ze weer te dun. Succes, hopelijk gaat het met jouw pony ook snel de goede kant op.

xdaniqueee

Berichten: 171
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:30

capopjekop schreef:
Heeft ze last van haar bevangenheid of heb je dat wel onder controle op dit moment? Mijn shet was in 2010 bevangen en te dik. Ondanks dat ik voor mijn gevoel niet veel voerde en serieus met haar trainde. Tocht werd ze bevangen. Toen ben ik mijn weidehooi gaan vervangen door graszaadhooi, op het gras kwam ze al nauwelijks. Met dat graszaadhooi kon ze wel de hele dag door wat knabbelen, maar toch bleef ze netjes afvallen. In combinatie met het wandelen had ik haar binnen een half jaar op het gewenste gewicht. Inmiddels meng ik het gzhooi met weidehooi, anders worden ze weer te dun. Succes, hopelijk gaat het met jouw pony ook snel de goede kant op.


De ene dag loopt ze super, maar de andere dag gaat het weer heel slecht. Dus hoop snel dat dat ook onder controle is. Ze zal altijd gevoelig blijven, en is dit altijd al geweest. Het is heel lang goed gegaan. En toen was ze hoefbevangen. Nu moet ik dus echt elke dag heen om met haar te gaan wandelen. En als ik zelf een aantal kilo afgevallen ben, kan ik er ook zelf weer op als het dan onder controle is. Dan kan ik ook de buitenritten steeds verder uitbreiden en weer conditie op bouwen straks. Die heeft ze ook bijna niet meer. En die vitaminekorrels, waar kan ik die krijgen/kopen? Moet dat via een speciale webshop of ook gewoon in een ruitersportzaak waar ze ook voer enzo hebben?

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:53

Je hebt verschillende merken voer. Zelf voer ik marstall force bij en die bestel ik online omdat wij geen marstall dealer in de buurt hebben.

Kun je haar dan niet beter helemaal van het gras halen als het nog niet onder controle is?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:12