een eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:41

elisedcl schreef:
Zoals ik het nu lees lijkt het alsof jullie elke dag met jullie paard rijden... Geven jullie ze nooit rust of gewoon even langsgaan om te knuffelen ofzo? Niet gemeen bedoeld, ben gewoon geïntereseerd :)


Ik heb die van mij al maanden stilstaan ivm mijn eigen zwangerschap. Dure kijk hobby :')

Al mijn kosten staan in het topic die al eerder genoemd is door iemand hier.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:44

elisedcl schreef:
Zoals ik het nu lees lijkt het alsof jullie elke dag met jullie paard rijden... Geven jullie ze nooit rust of gewoon even langsgaan om te knuffelen ofzo? Niet gemeen bedoeld, ben gewoon geïntereseerd :)

Ik ben veel meer tijd kwijt aan de verzorging (stallen/voer halen/water/weiland/voeren) dan dat ik aan rijden/poetsen toe kom.

Ik heb ze thuis staan, dat is super leuk en fijn; maar heeft als nadeel dat er veel tijd rondom de paarden gaat zitten.Gelukkig heb ik een man die graag helpt en vaak de zware dingen doet.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:44

Mijn paard staat in volledig pension maar ik voer wel 2 keer in de week alle paarden in de avond. Kom er elke dag tenzij ik bij mijn vriend ben dan sla ik nog wel eens een keer een avond over. Rij zo'n 5 keer per week.

Betaal rond €280 stalling
wedstrijden ca 40 pm
les ca 90 pm
smid ongeveer 35 pm (rondom op ijzers en heb goedkope smid)
kom dus al snel rond de 450 per maand uit en dan doe ik nog niet eens gek. Osteopaat komt nog wel eens en tandarts 1 keer per jaar denk gezamenlijk zo'n 300 op jaarbasis. Dan nog zadel bijvullen enz keer enten per jaar..

x_SvD_x

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-06-13
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:44


xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:47

Ik heb het makkelijk, weide en hooi van eigen land. dus geen kosten voor stalling, maar wel 200 euro per jaar voor doorzaaien van het gras. Qua voer eet ze een handje vitamine brokjes na de dresuurles dus dit is ook maar 1 zak (20 euro) in de 6 maanden.

Verder was de aanschaf van zadel/hoofdstel 600 euro (ben ik nog erg voordelig mee :D).

Terugkerende kosten:
Stalbedekking: 10 euro per maand (elke 2 weken 1 baal vlas)
Hoefsmid bekappen: 25 euro 8 weken
Enting/Ontworming: 60 euro per jaar
Tandarts: 100 euro per jaar
Zadel controleren: 50 euro per 3/4 jaar
Dresuurles: Hier besteed ik meer aandacht aan, ze heeft vroeger waarschijnlijk heel veel gemogen en dendert graag over je heen. Ook zitten de knoppen er niet zo goed op als ik wil. Dus elke week dresuurles a 30 euro per 3 kwartier en 1x per maand Central Riding les voor mijn zit/hulpen.

Verder rij ik 3 keer per week. 1 x dresuurles, 2 keer in de weide(bij gebrek aan rijbak) of 1 daarvan buitenrit als ik me moedig voel. De rest aangevuld met 1x longeren, 1x wandelen, 1 x grondwerk en dagje vrij

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:52

xxVon schreef:
Ik heb het makkelijk, weide en hooi van eigen land. dus geen kosten voor stalling, maar wel 200 euro per jaar voor doorzaaien van het gras.



Maai, schud en pak je handmatig dan? :) want als ik ga hooien gaat het machinaal en die lopen niet op lucht -O-

Wel ideaal dat je gratis land hebt gekregen, of zit het bij je hypotheek in?

Oftewel, is gratis echt gratis of zitten de kosten gewoon ergens anders bij gestopt?

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:03

vuurneon schreef:
xxVon schreef:
Ik heb het makkelijk, weide en hooi van eigen land. dus geen kosten voor stalling, maar wel 200 euro per jaar voor doorzaaien van het gras.



Maai, schud en pak je handmatig dan? :) want als ik ga hooien gaat het machinaal en die lopen niet op lucht -O-

Wel ideaal dat je gratis land hebt gekregen, of zit het bij je hypotheek in?

Oftewel, is gratis echt gratis of zitten de kosten gewoon ergens anders bij gestopt?


Ik woon op een boerenerf en mijn schoonvader heeft een melkveebedrijf. Die pakt het stukje land van de paarden mee als hij de rest van de weilanden gaat maaien/hooien. Dit stuk land mag ik gratis gebruiken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:06

Ja oke, er zijn kosten maar niet voor jou inderdaad :)

horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:10

wij hebben (als we een douche hadden, was het een vijf sterren manege) een 4 sterren manege.
Wij hebben 4 grote rijbakken, zomerweide, winterweide. Er wordt elke ochtend opgestrooid, ze worden gevoerd.
Krijgen kuil, biks, en je kan eventueel om extraheden vragen. Wij hebben een stapmolen en eenspringtuin en zitten in het bos. Fijne locatie dus en erg veel faciliteiten.

Wij zijn met ijzers, ongeveer 500 euro per maand kwijt. inclusief lessen.

Maar je hebt ook pensioenstallen waar het maar 200 euro is. Het kost veel tijd maar als je weidegang hebt is het al veel sneller te doen.
Heb je de mogelijkheid om los te gooien. Te laten losgooien. Scheelt ook al veel tijd. Zorg er vooral voor dat je er ook naar toe kan met de fiets. Scheelt ook veel tijd!

kortom: Prijzen verschillen van 250 tot 500.
Je hebt wel tijd nodig, maar je kunt als je recreatief rijdt ook makkelijk een halfuurtje bij je paard zijn om hem de nodige beweging te geven. Denk aan, ff stappen, rondje bos, losgooien :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 13:17

horses_XD schreef:
wij hebben (als we een douche hadden, was het een vijf sterren manege) een 4 sterren manege.
Wij hebben 4 grote rijbakken, zomerweide, winterweide. Er wordt elke ochtend opgestrooid, ze worden gevoerd.
Krijgen kuil, biks, en je kan eventueel om extraheden vragen. Wij hebben een stapmolen en eenspringtuin en zitten in het bos. Fijne locatie dus en erg veel faciliteiten.

Wij zijn met ijzers, ongeveer 500 euro per maand kwijt. inclusief lessen.

Maar je hebt ook pensioenstallen waar het maar 200 euro is. Het kost veel tijd maar als je weidegang hebt is het al veel sneller te doen.
Heb je de mogelijkheid om los te gooien. Te laten losgooien. Scheelt ook al veel tijd. Zorg er vooral voor dat je er ook naar toe kan met de fiets. Scheelt ook veel tijd!

kortom: Prijzen verschillen van 250 tot 500.
Je hebt wel tijd nodig, maar je kunt als je recreatief rijdt ook makkelijk een halfuurtje bij je paard zijn om hem de nodige beweging te geven. Denk aan, ff stappen, rondje bos, losgooien :)


Mijn bedoelingen zijn inderdaad echt wel recreatief :) Vooral in het begin, af entoe een sprongetje pakken is ook zeker niet mis hoor :) Ik ben trouwens vooral voor fjordjes of kruisingen met fjordjes ;) Maar ik ga mij daar zeker niet op vastzetten hoor

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:46

• Aankoop van mn paard : €3000
• Dekens, zadel en hoofdstellen : ligt natuurlijk bij wat je zelf wilt, dus dat laat ik even achterwege
• Hoefsmid : €80 (vierkant op ijzers) zo elke 6/7 weken
• Tandarts+enting : ong €100 per jaar, verschilt elk jaar een beetje
• Ontwormingsspuit : ong €70 per jaar (twee keer uitgebreide twee keer simpele)
• Les, elke week. €17,50 per keer, nu dus €910 per jaar. Over een tijd wil ik om de week dus dat scheel alweer wat.

Ik sta op een volpension bij een vriendin aan huis, zij heeft haar eigen handel/beleer/training stal, maar heeft ook een paar mensen id buurt op pension. Voor mij is het wat verder, half uur heen fietsen :+

Bij de stalling zit in:
• smorgens buiten zetten in de kudde op het land, stuk betegeld met grote schuilstal
• savonds binnen op stal zetten
• dekens/beschermers wisselen en aan het weer aanpassen
• stal uitmesten en opstrooien, elke dag
• smorgens brok op stal, hooi buiten id kudde
• savonds op stal brok+hooi voeren
• altijd beschikking tot water
• mogelijkheid e paard af te spuiten (geen wasplaats ofzo, simpel met de tuinslang :P )
• buitenbak (altijd beschikbaar) met goede verlichting, word gied gesleept en gesproeid + springmateriaal
• keuze tot eigen hoefsmid+da+instructrice die altijd mogen komen
• plek om spullen neer te leggen
• beschikking van stroom en water voor mezelf
• in huis natuurlijk een toilet, en gezellig kletsen en wat drinken en eten :)
• hele gezellige mensen, altijd wat te zien (6honden, 4katten, 2hangbuikzwijntjes en kippen), ik kan goed met ze allemaal overweg dus voor mij inclusief een heleboel lol en gezelligheid!

Ik betaal €150 per maand. Enkel brok moet je zelf kopen en daar neer zetten, omdat ieder paard weer wat anders krijgt. Mijn paard krijgt elke ochtend ern kilo basisbrok en een 0,5 kilo sportmuesli. Voor mij komt er elke maand zo ongeveer €50 pm bij aan voer dus.

Al met al ongeveer €4300 per jaar, excl aanschaf evt nieuwe dekens, zadel, dekjes, hoofdstellen, ziekte bij het paard, verliezen van ijzers etc.
Vereniging en wedstrijd kosten heb ik nog niet, we zijn nog niet klaar om te starten (heb hem nu net 3mnd), maar dat wil ik wel met hem gaan doen.

Ik rijd mijn paard 5-6 keer per week, longeer hem 1 keer per week. Soms heeft hij dus wel een dagje vrij, de andere keer niet. Tuurlijk krijgt hij lekker veel aandacht, en poetsen, wassen en al dat spul doen we ook wel hoor! Ik ga nooit echt op vakantie, hooguit 3-4 dagen maar stel dat ik dan wil dat hij beweging krijgt, wil ze hem wel longeren of een keertje rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:30

Ik rij zo'n 3 tot 4 keer per week (paard is "pas 6", vooral in d'r koppie ;) ) in de bak, afwisselend echt trainen, alleen loswerken of springen, 1 buitenrit en altijd 1 dag vrij. De overige dag vaak longeren, wandelen of ook vrij :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:47

Mijn paard is trouwens 6, maar bijna 1.80 groot dus is laat aan begonnen en kent niet veel. Maar word 5-6 keer gereden, 1 keer aan de longe. Affentoe een keer id week vrij, soms ook 1 keer id twee weken.

Kon mijn vorige bericht niet meer wijzigen :D

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 16:22

Ik kom net van bij mijn buurman.
Voor de stal zelf zou ik niet moeten betalen, alleen voor het eten stro en dergelijke dat zou komen rond een 120 euro per maand. Dan de weide, moet ik maar 100 euro per jaar betalen. En voor de rest komen dan nog de kosten van dierenarts en hoefsmid erbij. Wat denken jullie? Ziet dat er goed uit? Het is naast mijn deur, dus dat is ook al een pluspunt. Ook heeft mijn buurman zelf ook al een paard, dus hebben ze meteen elkaar al :)

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:38

Klinkt leuk TS! Heb je daar ook een bak, of in ieder geval een bak in de buurt? Dat is misschien ook nog wel handig :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 17:04

IJentel schreef:
Klinkt leuk TS! Heb je daar ook een bak, of in ieder geval een bak in de buurt? Dat is misschien ook nog wel handig :)


Aan de stal zelf staat een paddock, deze is wel redelijk klein, maar een klein halfuurtje stappen verder is er een club waar ik me waarschijnlijk ook ga bij inschrijven waardoor ik altijd op die pistes mag :)

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:12

Hier betalen we €25 voor de wei, veel meer hoeft ook niet, de hoefsmid is al 4 keer geweest voor de andere pony en heeft hem gratis een beetje bijgefijlt, ik doe geen les oid met hem en we mogen gratis in de bak rijden.

Scheelt natuurlijk ook dat ik een shet heb, maar toch!

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:34

Mijn welsh pony:

150,- per maand qua stal/wei
20,- voer per maand
90,- per 8 weken hoefsmid
260,- Lidmaatschap vereniging per jaar
20,- wormenkuren per jaar
50,- inentingen per jaar

Daar komt bij de benzine, tandarts en eventuele onverwachte kosten.

En eenmalige aanschaffingen als:
500,- zadel
60,- hoofdstel
+/- 200,- aan dekens
900,- menwagen
400,- mentuig
En ik denk ongeveer 400,- aan borstels, longeerspullen, suplementen, dekjes etc.

Vast nog wel wat vergeten :D

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:53

Wat leuk dat je denkt over een eigen paard!
Ik heb een haflinger merrie gekocht toen ze anderhalf was. Toen kostte het niet heel veel tijd, ging er heen om er een borstel over te halen, hoeven te krabben en te kijken of ze er goed bij stond. Toen stond ik op een stalling waar ze 's zomers 24/7 buiten stonden en 's winters overdag buiten en 's nachts binnen.

Momenteel sta ik ergens waar ze ook in de zomer 24/7 op het land staan en in de winter overdag in de paddock en in de nacht op stal. Nu mijn paard oud genoeg is om wat serieuzer aan de slag te gaan, merk ik dat het wel meer tijd kost. Dit komt vooral doordat ze in de zomer 800 meter van stal staan en je dus elke keer als je wat wil doen terug moet lopen. Het is erg doe het zelf dus in de winter moeten we alles zelf doen. Dat kost ook wel veel tijd. Maar ik heb het er zeker voor over. Ik betaal nu €120 per maand, excl hooi, stro etc.

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:20

Ik studeer ook nog en betaal ook zelf mijn paard :D Werk naast mijn studie uiteraard.
Elke maand ben ik 258 euro kwijt aan stalling, waarvan ik eigenlijk alleen maar zelf zijn stal hoef te mesten. Om de 6 tot 8 weken komt de hoefsmid, laat hem normaliter alleen bekappen dus dat ik 37,50.
Andere dure dingen verspreid ik een beetje over de maanden, zoals zadelmaker (95 euro), tandarts (100 euro), fysio(85 euro). En het afgelopen jaar lukte mijn erg goed moet ik zeggen :') Heb zelfs nog twee keer een vakantie kunnen betalen (winter en zomer). En ja, wanneer de dierenarts moet komen kan deze ook gewoon komen :D

Woon overigens ook niet meer thuis, maar samen met mijn vriend. Dus draag naast mijn paard ook wat bij aan de vasten lasten en boodschappen.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:40

Mijn merrie staat op pension voor 195,--. Swinters staan ze overdag buiten in de bak en snachts op stal. Vanaf april tot zo lang het gaat (oktober meestal) staat ze 24/7 buiten.
Ik moet zelf stal mesten en eten geven.
Ze staat nu rondom op ijzers a 102,50 per 6 - 8 weken.

Ik werk in een bakkerij en draai veel onregelmatige diensten. Nu ze op het land staat sla ik makkelijker een dagje over. Swinters kan ik dat niet doen.
Dan komt het ook regelmatig voor dat ik smorgens om een uur of 4.30 - 5.00 al haar stal sta uit te mesten, hooi netten vul en water naloop. Dan ga werken en savonds rond 19.00 na het werk weer terug ga om haar stal na te lopen en op te strooien.

Kwa eten is ze niet duur, nu staat ze op luzerne, appels en wortels. En ik hoop dit van de winter te kunnen doen met smorgens 2 hooinetten vullen en savonds weer. Overdag krijgen ze nog hooi in de bak.
Het eerste jaar dat ik haar had stond ze op 4 kilo voer per dag naast haar hooi, en daar kwam ze zachtjes van aan, ze was erg mager toen ik haar kocht.

Wormenkuren gaat ze mee met de rest van stal. Gemiddeld een keer of 3 per jaar. Die kosten rond de 25,--
Inenting is 1 keer per jaar.

GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:48

Ik doe zelf ook een studie aan de hogeschool en kan het rijden en verzorgen goed combineren.
Daarnaast was ik het van jongs af aan gewend om naast school ook de paarden te doen.
De paarden hebben we thuis staan. Daarbij rijd ik op een die ik zo'n 3 of 4 keer per week doe.
Ik kan mijn studie beter combineren met de paarden dan met de middelbare school.
Je hebt in een week veel meer vrij, dus kun je ook meer tijd besteden aan de paarden.

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:04

elisedcl schreef:
IJentel schreef:
Klinkt leuk TS! Heb je daar ook een bak, of in ieder geval een bak in de buurt? Dat is misschien ook nog wel handig :)


Aan de stal zelf staat een paddock, deze is wel redelijk klein, maar een klein halfuurtje stappen verder is er een club waar ik me waarschijnlijk ook ga bij inschrijven waardoor ik altijd op die pistes mag :)


Ga je dan id paddock rijden? Kan prima toch. Of ga je elke dag/paar keer pw halfuur heen stappen? Denk er wel aan dat als je al een half uur heen moet, en dus ook terug je al een uur onderweg bent. Dat is best een hele tijd lijkt mij, als je dan ook nog wil gaan trainen id bak. Of ga je met de trailer heen?

Wel heel leuk dat je paard dan zo lekker dicht aan huis kan staan!

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 20:23

IJentel schreef:
Ga je dan id paddock rijden? Kan prima toch. Of ga je elke dag/paar keer pw halfuur heen stappen? Denk er wel aan dat als je al een half uur heen moet, en dus ook terug je al een uur onderweg bent. Dat is best een hele tijd lijkt mij, als je dan ook nog wil gaan trainen id bak. Of ga je met de trailer heen?

Wel heel leuk dat je paard dan zo lekker dicht aan huis kan staan!


Die paddock zelf is redelijk klein, maar voor de basis kan het gerust :)

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:59

elisedcl schreef:
IJentel schreef:
Ga je dan id paddock rijden? Kan prima toch. Of ga je elke dag/paar keer pw halfuur heen stappen? Denk er wel aan dat als je al een half uur heen moet, en dus ook terug je al een uur onderweg bent. Dat is best een hele tijd lijkt mij, als je dan ook nog wil gaan trainen id bak. Of ga je met de trailer heen?

Wel heel leuk dat je paard dan zo lekker dicht aan huis kan staan!


Die paddock zelf is redelijk klein, maar voor de basis kan het gerust :)


Oh dat scheelt, kan je lekker daar trainen en als je dan eens een sprongetje wil maken of les hebt naar de club pistes toe. Fijn dat het zo dichtbij kan!