Ik heb bijna een jaar met mijn paard aan de hand gestapt. Elke dag weer. Vorig jaar heeft ze begin augustus een peesblessure opgelopen, we vermoeden door een tik van een ander paard en iets te wild spelen.
Inmiddels zijn we dus bijna een jaar verder. In april heb ik ook groen licht gekregen om te starten met draven maar daar moesten we na 1,5 week mee stoppen omdat een ander mijn paard compleet in paniek heeft gekregen. Met als gevolg dat haar been dikker en kreupeler was dan ik ooit gezien heb bij haar. Gelukkig was dit een hele acute reactie en heb ik achteraf heel veel geluk gehad omdat lang niet alle herstelde/nieuwe vezels kapot zijn gegaan.
Vorige week maandag zijn voor de zoveelste keer richting de kliniek in Emmeloord gereden (als je een goede kliniek zoekt, Emmeloord is top!). Daar viel ik zo wat achterover van mijn stoel; groen licht om te starten! Ik mag zelfs met een paar weken al weer korte stukjes galop mee pakken.
Deze foto's zijn stills uit een filmpje. Vandaar niet zulke top kwaliteit maar ik ben gewoon enorm trots op mijn toppertje over hoe ze alles doorstaan heeft en hoe braaf ze geweest is. Dat brave hadden we totaal niet verwacht (zowel tijdens dat jaar stappen als de eerste keer rijden) omdat het gewoon een heel 'vrolijk' en stout paard is.
Filmpjes plaats ik niet, omdat ik er voor het eerst weer op zat had ze een paar momenten waar op het een bokkend blij ei was. En daar lijkt het best wel een draak en dat valt (nog
) 100% mee. Kortom; ik ben blij en trots op haar
. 

Tips mogen altijd. Maar bedenk wel dat ik in dat jaar ook niet gereden heb omdat het gewoon 'niet goed' voelde om op een ander paard te stappen en ik een angsthaas eersteklas ben.
Ik moet nog meer ruimte durven te geven en wat meer rechter op gaan zitten. Rij technische van mijn paard weet ik ook, maar die kleine stukjes dat we draven moeten vooral braaf zijn. Als we wat meer kilometers gaan maken komt de rest ook. En als mijn instructrice over twee weken terug is van vakantie ga ik ook 1 keer in de 2 weken een les meepakken zodat ik haar in stap ook al helemaal recht, los en actief heb.
Dingen om mijn paard goed bezig te houden in stap vind ik ook leuk om te weten. Ik ben nu voornamelijk bezig met rechtrichten door stukjes schoudervoor te zetten en verder rijd ik alle basisfiguren (slangenvolte, gebroken lijn etc) en kleine stukjes voor het been. In stap mag ik in principe alles wel weer. Dus als iemand nog ideeën heeft
?