Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annet_Dottie

Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 20:23

Hoi mede-bokkers..

Ik was vandaag op stal geweest voor mijn eigen pony, maar omdat die hoefbevangen is mag ik nu een andere pony bijrijden. De pony staat nu sinds een week bij ons op stal en dr eigenaresse heeft een flinke blessure waardoor ze niks kan..

Ontzettend leuk beestje, niet zo groot (1,46) en zo op t eerste gezicht in het land ook erg lief. Komt wel naar je toe en doet gewoon normaal..

Tot je dr uit het land haalt.. Ze wil bijna letterlijk over je heen lopen en vooral voor je uit lopen, en dat kleine paardje is toch echt heel sterk.

Gister had een ander meisje van stal (mijn oude bijrijdster) er nog op gereden en die zei dat iemand de pony had moeten vast houden omdat ie wou bijten en schoppen. En de oren hele tijd plat in de nek..

Ik wou vandaag dus ook rijden maar wou het even samen met de stalhouder doen zodat die haar dan weer vast kon houden..
Die had geen tijd, dus na wachten haar zelf maar in de binnenbak gezet en maar even laten lopen om te kijken hoe ze verder op mij reageert.. Iemand anders van stal haalde de deken er even af terwijl ik haar vast hielt en gelijk oren plat en dreigen om te gaan schoppen..
Heel vreemd..

Laten lopen, en t beestje loopt prima en luistert ook prima. Geeft zich alleen niet makkelijk over en komt niet zelf bij je.. Nouja jammer dan. Wou dr vertrouwen een beetje winnen maar dat is dus ook niet helemaal gelukt..
Toen de deken er weer op. Samen met ander meisje, wat een drama.
Happen, weer dreigen om te schoppen enz..

Toen weer naar dr stal en toen wou ze dus half over me heen lopen, gelijk gecorrigeerd en toen was ze wel braaf..

Maar goed de volgende keer ga k dr wel op rijden. T is verder geen verzorgpony ofzo het is echt om op te rijden voor de mensen omdat dat meisje zelf niet kan en die moeder is te groot en te zwaar..
Ik ben niet bang aangelegd ofzo maar wat moet ik hiermee?

Pony wou gister dus ook niet tussen de touwen staan, dat moet de volgende keer wel van mij dus gaat ook gewoon gebeuren maakt me niet uit hoe..
Ze zeiden al dat ze waarschijnlijk een beetje zadelschuw is, maar de eigenaresse kan het ook gewoon alleen zonder dat de pony raar doet..
De eigenaren van de pony weten ook niet wat er in het verleden verder gebeurd is, en er lijkt ook niks met haar rug te zijn want zodra je er op zit wil het allemaal prima, onder t zadel doet ze niet gek..

Ze moet ook gewoon aan een touw kunnen staan want dat doet de eigenaresse ook altijd..

Iemand tips voor mij hoe ik hier mee om kan gaan? Mijn pony was in het begin ook een duiveltje maar schopte/hapte nooit naar mensen, ook niet naar vreemden.. En daarbij heb ik daar eerst een half jaar grondwerk mee gedaan om vertrouwen te krijgen, maar goed dat kan ik met deze pony niet.
De eigenaren van de pony zijn er zelf verder ook niet bij en ook niet vaak op stal volgens mij, ik kan gewoon m'n gang gaan, dus hun om hulp vragen wil ook niet, en daarbij wil ik het gewoon zelf doen..

Alle tips/ervaringen etc zijn welkom! :)

Annet_Dottie

Re: Bijrijdpony hapt/bijt en schopt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 12:25

Niemand?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:36

Vertrouwen winnen lukt neit in 1 dag. Daar gaat veel meer tijd in zitten.

Wat is het antwoord van de eigenaar waardoor de pony zo doet? Misschien heeft pony wel iets mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

Pony staat er net een week dus moet ook nog wennen lijkt mij.
Verder zou ik inderdaad even met de eigenaar gaan praten om te vragen of degene weet of er iets is voorgevallen en ik zou er iets meer voor uittrekken als 1 dag. Probleem zal misschien iets dieper zitten dan een chagrijnige pony dus denk dat het handiger is om het met de eigenaar erbij te proberen.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 13:59

Ze(eigenaar) weet niet waarom de pony zo doet, ze(pony) heeft t wel eerder gedaan maar haar dochter (waar de pony van is) kan zich er prima mee redden en die is stuk jonger dan mij volgens mij.
Ik weet ook dat je vertrouwen niet in 1 dag kan winnen, heb niet voor niets met m'n eigen een half jaar grondwerk gedaan. Alleen kan ik dat met deze niet doen omdat het gewoon de bedoeling is om haar bij te rijden en ondertussen zijn hun op zoek naar iemand anders.
Praten met eigenaar heb ik gister dus al gedaan, ik heb ze gelijk gebeld toen ik op stal was.
Maar of in de stal of tussen de touwen het moet gewoon kunnen.
Met eigenaar erbij word beetje moeilijk want dr dochter heeft dus geen tijd en een kapotte knie, waardoor die moeilijk op stal kan komen. En de moeder doet verder niks met die pony en is wat ik begreep er ook bang voor.
Mijn oude bijrijdster heeft zich er eergister ook mee weten te redden dus dat komt ook wel goed. Vraag alleen om tips omdat k geen ervaring heb met een paard die zo doet.
Verder kan ik er dus niks mee. Eigenaren weten het ook niet en rugproblemen zijn het waarschijnlijk ook niet omdat ie het onder t zadel niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:00

Tja.. Zijn weinig tips op te geven dan. Mijn keuze zou het dan niet zijn om er anderen mee te laten hobby'en onder het zadel maar het dier maar gewoon aan de longe aan het werk te houden tot het meisje weer kan rijden. Lijkt me toch een stuk prettiger dan erop zitten als het dier dusdanig onvoorspelbaar is.

Ik weet natuurlijk niet hoe jong het meisje is, maar je hebt ook ponies die echt ineens voorbeeldig zijn als het om een heel jong persoon gaat. Zo kan mijn merrie bij mij echt draken, maar toen er een jongetje van 10 op ging rijden heeft ze gegaloppeerd zonder te bokken of gek te doen; echt een kinderpony dus.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:19

Nouja m'n bijrijdster heeft er dus opgereden en iedereen op stal (die er bij was) zei ook dat t echt een monster was met opzadelen maar zodra ze er op zat het prima ging, geen misstap gezet, geen bokje, geen oren in de nek niks.
Dus het is puur een beetje hoe kom ik het opzadelen door..

Weet ik ook niet precies, enige wat k weet is dat ze waarschijnlijk wel jonger is dan mij.
Maar die moeder zei wel dat ze het eerst wel ook eens deed op nieuwe plekken of andere ruiters omdat ze dan moest wennen.
Maar vind het wel een vreemde manier van wennen.
Die van mij vond t zadel in het begin ook dood eng omdat er nooit echt wat mee gedaan is maar die deed ook niet zo raar.. Dus er moet wel meer zitten, of iets wat int verleden gebeurd is mja dat is t rotte dat weet blijkbaar niemand..

Denk dat ze ook een beetje te lief zijn voor de pony en veel toelaten. hoorde op stal ook wel dat het wel een verwende pony is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:26

Nuja.. Te lief of niet, blijkbaar kan het meisje zonder problemen opzadelen dus.

Maarja, misschien hangt die pony ontzettend aan haar; en dan op een nieuwe plek, nieuwe mensen en je eigen mens ook nog niet eens bij je, ik denk dat het geen kwade pony is maar en ook niet iets van 'verwend' want tussen de touwen vaststaan heeft op zich nog niks met zadelen te maken. Kan ook voor een hapje eten staan of even poetsen.
Blijft wel een moeilijk iets omdat het je eigen pony niet is, dus tips geven van hoe je het opzadelen doorkomt wordt lastig natuurlijk.
Ik denk duimen draaien dat het meisje zelf weer kan en mag komen rijden :+

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:39

Dat duurt nog wel een tijdje :P Nouja als ik het 1 keer gedaan heb zal het ook wel goed komen denk ik dan weet k een beetje hoe ze doet, dat weet ik nu verder ook niet. Naast de verhalen van mijn oude bijrijdster en andere mensen op stal.
Lijkt me verder wel een erg leuke pony dus we zullen het wel zien. Ik zal het vast overleven :P

Het meisje heeft banden bij dr knie gescheurd dus dat duurt nog waarschijnlijk wel een half jaar. Ze zijn ook op zoek naar een leaser maar dat loopt niet zo hard dus mocht ik dr eerst rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:42

Dat scheelt denk ik wel, als het dier een 'routine' heeft.. Dan misschien toch de routine zien te omzeilen :+ Zeker als het met rijden wel gewoon gaat :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:45

misschien inderdaad een eenkennige pony, probeer zoveel mogelijk alleen te doen. niet opeens een ander erbij die er een deken op wil hebben bv, dat zou de onrust kunnen geven.
laat alleen iemand erbij staan met opstappen om haar vast te houden evt.

qua opzadelen gewoon consequent doorgaan.
tussen de touwen zetten, geruststellen, beetje borstelen tot ze rustig staat en dan pas met het zadel beginnen. misschien als je er de eerste keer een uur over doet om haar alleen maar op te zadelen, dan weet ze wel dat ze het niet wint, en zal het de volgende keer misschien wel heel snel gaan. zorg dat ze niet wint van de touwen waar ze tussen staat, dus zorg dat ze een sterk halster omheeft die niet zomaar breekt. misschien dat ze even gaat hangen of drukken, zolang ze het niet te gek maakt dan laat haar gewoon even haar gang gaan tot ze weet dat het geen zin heeft.

succes

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 01:52

Thanks voor de tips. Het word waarschijnlijk pas Dinsdag dat k weer heen kan dus dan ga k het gewoon weer proberen :)
Nu zitten we beetje met noodweer hier dus vandaag en morgen werd/word hem al niet om heen te gaan, zaterdag verjaardag vieren van m'n broer, zondag is stal om 15:30 dicht dus word kort dag omdat ik dan weer vanaf m'n vader&broer hun huis moet komen, en maandag begrafenis van (stief)oma. Wel jammer dat er nu weer 5 dagen tussen zitten, wil graag aan de slag met dr..

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:12

Vraag aan de eigenaren of ze dit ook heeft in de periode dat ze zonder deken staat. 1 van mijn paarden heeft dit namelijk ook in de periode dat ze de dekens op krijgen. Oren in de nek bij deken op of af, opzadelen, aansingelen en soms op poetsen. Zodra de dekens af gaan is dit over en met rijden is er ook niets aan de hand. Waarschijnlijk voelt het op een of andere manier niet fijn.

Wat er ook gebeurt, sluit vriendschap met een paard.
En je zult nooit alleen zijn.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:06

De deken heeft ze geen problemen mee..
Heb er gister voor het eerst op gezeten, met zadelen was het wel beetje drama maar viel me nog mee eigenlijk, zodra je t zadel er op wil doen word t een draakje en zodra k de singel ook pak om hem vast te maken gaat er een beentje even omhoog (1 keer), hoofdstel ging eigenlijk prima.
Alleen zoals het bij mijn eigen paardje is dat je het een blinde kan laten doen moet je met deze heel erg oppassen.
Onder het zadel is het echt een gouden beestje, wil graag voor je werken, nu ben ik niet zo'n ervaren ruiter en is het nog heel erg wennen maar t is erg leuk.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:21

Rijden gaat wel goed, zadelen is nog niks veranderd, heb er vandaag voor 3e keer op gezeten..
Kwam er wel achter dat t zadel veel te klein is voor mij, dat is wel erg vervelend maarja goed niks aan te doen :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:25

Kent de pony de moeder van het meisje waarvan de pony is wel ? (haha, onhandige zin :') )
Misschien kan zij de pony dan opzadelen waarna jij gaat rijden ??

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:39

Had ik dat nog niet gezegd? :P
Zij kent de pony ook wel ja maar doet er verder niks mee, ze is ook nooit op stal.
Op t moment ook door familieomstandigheden hoorde ik gister, maar ze zijn er sowieso maar weinig volgens mij, heb haar uberhaupt maar 1 keer gestaan toen pony er ook nog niet stond toen ze even kwam kijken.

edit; maar ook al was ze er wel vaak ik denk niet dat ze iemand zoeken als bijrijdster als ze dan vervolgens de pony zelf moeten komen opzadelen. :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:17

Herkenbaar.
Die van mij kan op die manier ook reageren met opzadelen, heeft ze altijd al gedaan.
Maar ook als iemand anders haar wilt borstelen is het een drama.
Er zijn er maar weinig die haar de 1e keer "gewoon" kunnen borstelen en opzadelen.

Bij sommige dreigt ze dan ook echt met haar achterbenen.

Ik zelf heb er geen problemen meer mee, kan haar gewoon los in stal opzadelen. Maar wel is het zo dat wanneer er iemand bij komt staan, diegene uit moet kijken want die zal ze dan ook echt bijten....

Bij haar heeft het echt met vertrouwen te maken, ze vertrouwd nu eenmaal niet iedereen even snel.

Nu heeft het bij haar wel een reden en die is bij ons bekend.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 14:59

Okeey, ja ik rij haar denk ik toch niet lang meer, nu komen de feestdagen er aan en k ben net ziek geweest dus deze week heel weinig geweest, en int nieuwe jaar ga k het rijden met mijn eigen pony weer helemaal op proberen te pakken, maar ga ik ook weer solliciteren, werk zoeken en achter opleiding aan. Dus dan heb ik geen tijd voor 2. M'n eigen heb ik in 5 minuten opgezadeld ook als ze gewoon los in de stal staat en elke keer uit kijken dat k niet gebeten of geschopt word is toch niet helemaal mijn ding. Maar moeten we even kijken hoe dat verder loopt maar het was vooral omdat ik zelf niks te doen had en nu m'n paardje beter is wil ik daar ook weer tijd in steken maar nu is het steeds snel zadelen, rijden, afzadelen, next, zelfde verhaal en dan weer naar huis.. Dus ff kijken of k het er beter in kan passen of anders dan stop

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:17

Hee,
Erg verveelend zo te horen... :(
Ze staat er nog maar pas, moet natuurlijk helemaal wennen enzo.. Zelf heb ik mijn pony diezelfde paar dagen nog bereden: was niks aan de hand :)
Maar dit verschild natuurlijk per pony! Miss ligt het aan het zadel (miss ligt het niet goed?), of aan de deken (heb ik ook al vaker gehoord: drukplek ofzo?).
Heel veel succes iig!

A rider isn't always a horse man, but a horse man isn't always a rider

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 15:37

Geen idee. Het rare is dat ze het met dr eigenaresse dus niet doet, dus dat zadel of iets niet goed ligt of ze ergens last van heeft kan ik me dan niet voorstellen.
Jammer is wel leuke pony maar goed pony heeft volgens mij ook wel eens wedstrijdje L gelopen (geen id of officieel of onderling) en is echt wel dressuur pony en werklustig daar in, en ik ben echt recreatie ruiter, kan m'n eigen paardje wel dressuur matig rijden omdat k die al bijna 3 jaar heb en alle kneepjes en knopjes wel ken en ook jaar les heb gehad maar deze is best moeilijk voor mij..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie