mijn paard kreeg een slok darm verstopping

Moderators: RianneH, Lous, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Buffelo

mijn paard kreeg een slok darm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:28

Geen verlagen van de dag maar een verslag van gisteren avond.

Gisteren avonden rond 7 uur besloot ik weer even naar mijn paard te gaan. Was mest dag voor mij. Hij is nu 2 jaar en was van plan hem even lekker los te gooien en te poetsen.

Ik op mijn scooter op naar buffel, aangekomen eerst weide gedaan. Paard gepakt en l
mijn dingen gedaan. Na het los gooien hem in zijn stal gedaan en een half schepje brok gegeven zodat ik hem rustig kom poetsen.
Op een gegeven moment begon buffel rare geluiden te maken met zijn slok darm. Ik vermoedde dat er iets niet goed zat, dus buffel direct uit zijn stal gehaald en een emmer gepakt met water. Hij bleef maar doorgaan en op een gegeven moment kwam er allemaal slijm uit zijn neus en mond. Maakte me erg zorgen en riep een stal genootje om even te kijken. Haar paard had het al een paar keer gehad. Ze begon hem te maseren en op een gegeven moment kwam er meer uit zijn neus en mond. Allemaal biks ballen.

Stal genoot ging op een gegeven moment weer naar huis en ik bij buffel gebleven
. Hij voelde zich echt hartstikke rot. Hing met zijn hoofd bij me en bleef maar slijm uitkomen. Ik besloot de dierenarts te bellen en die gaf me het advies om even met hem te stappen en als het na een half uur niet over was Zou hij even langskomen voor een ontspannenr . Ik ben met hem gaan stappen en toen merkte ik dat hij zich beter ging voelde.
Hem voor de zekerheid op de stenen pleintje gezet met water en na een kwartier begon hij aan de wandel te gaan. Nog even gewacht en toen naar huis gegaan het was ondertussen an 10 uur. Ik vertrouwde er voldoende op dat het goed zou komen.

Hij is in de nacht nog even nagekeken door stal eigenaar en mijn vriend is er nog voor zijn werk langs gegaan vanochtend. Toen ik vanochtend rond uur of 11 er weer was, leek hij ontzettend vrolijk en opgeknapt dus hem weer op het land gezet. Hij begon gelijk te vreten.

Gelukkig is alles goed gekomen, en voorlopig geen brokjes meer rustig aan doen.

Dit is mijn verslag van de dag, groetjes

komen voor een ontspanner.

Aukelizzy

Re: mijn paard kreeg een slok darm verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:57

Dat is schrikken.. Gelukkig dat de verstopping vanzelf opgelost is.. Houd wel zijn temperatuur even in de gaten. Sommige paarden krijgen een (lichte) longontsteking wanneer er net iets van de brok in de luchtpijp/longen schiet.. Maar dat merk je wel want dan wordt hij koortsig en ziek..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:05

De fries die ik rij heeft het ook 2 x gehad, erg vervelend want dat moest er uitgehaald worden met een slang.. waarschijnlijk gevolg van te snel eten en niet goed kauwen.
Het is een vervelend gezicht, met al dat slijm!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 17:35

Bedankt voor de reacties! Had hem voor de nacht op het pleintje gezet. Dierenarts adviseerde een kale box maar dan zou hij voor de nacht helemaal alleen staan en dan wou ik liever niet. Pleintje is van steen maar nest zijn maatje die op het land staan. Hij kon hoogtens een paar sprietjes kauwen maar daar had meneer absoluut geen zin in. Toen ik hem vanochtend weer op het land zette ging hij gelijk eten, goed teken!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie