veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:48

verdorie zeg!

Wat ben ik pissig,ik heb niet geweten dat een paard mij zo over de zeik kan helpen. Nou maar het kan hoor :(

een half uur geleden heb ik de paarden buitengezet. Althans een poging tot gedaan. Emma (onze jaarling) is een beetje aan het puberen en vind het geweldig leuk om te staken bij alles wat ze doet.

Ze moest naar de wei maar no way dat ze halverwege nog maar een stap verzette. Niet terug niet heen. Ik heb lief gedaan,een aai,een kriebel, en later heeft ze zelfs een rotschop van me gehad maar mevrouw wou én ging niet verder.

Ondertussen ging ik te laat voor school komen als het zo door ging. Maar zo ver is het niet gekomen. Onze hond wild blaffend door alle hectiec en drama sprong rond waarop emma zich losrukte en eens flink steigerde.

De dame in kwestie maakte toen een ere ronde en besloot nog niet naar de wei óf stal te willen.

Toen was ik het zat en heb de zweep erbij gepakt,ik heb haar de stal in gejaagd en zo nodig een tik gegeven. Nu staat de rest buiten lekker te genieten van het natte gras terwijl zij binnenstaat en zichzelf compleet ove de zeik helpt.

best. Wie niet horen wil moet maar voelen. :( 1 strijd per ochtend is genoeg.Als vanmiddag mijn moeder terugkomt kunnen we het samen proberen en anders blijft ze de rest van de dag binnen.

grr. veulens,wat moet je ermee. -:(-

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:51

oh, handig en consequent opgelost (not!)

Met alle respect, als je niet het geduld en de tijd hebt om met jonge paarden om te gaan, doe dat dan lekker niet?!
Nu heb je een paard in afzondering staan, gestresst, geschopt en gemept. Wordt volgende keer dus nog leuker met een beetje mazzel. -O-

packer
Berichten: 316
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:57

Veulens en jaarlingen kosten veel tijd en geduld om de dingen in het leven te leren en te begrijpen, met dit soort gedrag kom je er niet mee.
Zeer triest om dit dier wat er niets van snapt als straf op stal te laten staan, nog afgezien de verwondingen die ze zichzelf op deze manier toe kan brengen door de stress en angst.

Of eerder je bed uitgaan, of simpelweg niet aan jonge dieren beginnen.

Dieren letten nu eenmaal niet op de tijd, zou me maar eens verdiepen in een boek die met name gaat over het opvoeden van jonge dieren.

_ED_

Berichten: 255
Geregistreerd: 20-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:58

Hoe krijg je een probleempaard? :n

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:00

Ik begrijp je frustratie...maar jongedieren moet je veel geduld mee hebben. En in je eentje veulens/jaarlingen buitenzetten is niet zo verstandig. Als er iemand achter had gelopen had die een tikje/duwtje mee kunnen geven.
Verder moet nooit met haast iets doen, neem er de tijd voor en dan maar te laat op school of anders moeten oplossen wat buiten zetten betreft. Ook de hond erbij was niet zo verstandig blijkt nu.

De oplossing vind ik ook niet goed, paardje kan hiervan de verkeerde dingen leren.
Ach, dat is nu te laat, van je fouten leer je en los het volgende keer beter op.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:00

Jammer dit.

Snap je frustratie best als het allemaal niet lukt maar de oplossing die jij kiest werkt absoluut averechts.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:01

Vind het niet zo slim gedaan van je. Ik snap je frustratie heel erg goed, geloof me, maar dit is niet de manier om het op te lossen :n

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:05

Ik sluit me bij de rest aan... als je de tijd er niet in wil steken en je er niet in wilt verdiepen, dan niet aan jonge beesten beginnen. Je paard snapt er geen flikker van, wordt vervolgens geschopt en geslagen met de zweep en weet niet waarom, begrijpt niet waarom ze alleen op stal staat... ik vind het heel slecht wat je gedaan hebt. Zal niet ten goede van je paard zijn.

amber2588

Berichten: 571
Geregistreerd: 30-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:06

Het zou me niet verbazen als dit binnen 1 pagina een felle discussie wordt over of het wel of niet goed is wat je gedaan hebt en hoe je wel en niet met (jonge) paarden om moet gaan, terwijl jij alleen maar even je hart wilt luchten...

Is het volgens het boekje wat je gedaan hebt? nee. Zou ik hetzelfde gedaan hebben? ja, waarschijnlijk wel. Lieverkoekjes worden niet altijd gebakken, de zachte aanpak werkt niet altijd en je paard hoeft niet te denken dat ze alles kan maken, paarden werken vanuit een rangorde, het is wel de bedoeling dat jij bovenaan blijft staan.

Zou ik er een probleem mee hebben als je iedere dag zo met je paarden omgaat? ja, zeker weten. Voor één keer? nee.

Puberende kinderen moeten zo nu en dan ook gewoon op de blaren zitten als ze niet willen luisteren, daar is ook nog niemand aan overleden...

Het probleem hier is dat mensen allemaal een andere mening hebben en vervolgens boos worden als blijkt dat dat zo is. Wat ik hier gezegd heb zal veel mensen tegenstaan, maar ik heb etters van verwende paarden meegemaakt, alleen maar omdat ze nooit een keer op hun plaats gezet zijn, want ze zijn nog jong en het is zielig. Bij kinderen doen we het ook (of niet, en dan worden het vaak ook verwende mormels), maar een dier op z'n plaats zetten is zielig.

Ik hoop voor je dat ze vanmiddag een beetje bedaard is...

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:10

Je hebt op zich gelijk, maar er moet een eind komen aan de straf. Paard denkt nu niet oh ik heb straf en moet het uitzitten. Paarden denken niet in tijdsbestek.
Bovendien een jong kind vertel je ook waarom het straf heeft gehad en geef je gezien de leeftijd de bijbehorende straf'tijd'

Als het veulen straks mag dan schiet het of ineens de stal uit en is het niet te houden of het gaat staken, 2 dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt natuurlijk.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:11

Wat een dikke onzin amber, dit kan geen discussie worden of het goed of slecht is wat ze gedaan heeft, want dat het slecht is is een feit. Het is duidelijk dat ze niet met jonge dieren weet om te gaan, en als ze er de tijd niet in wil steken ze dan maar overgaat op slaan en schoppen. Ik heb nóóit naar de zweep hoeven grijpen, want ik nam er simpelweg de tijd voor en het jonge monster snapte gewoon uiteindelijk wat de bedoeling was. Dan mogen ze best wat rondkloten, daar zijn ze jong voor, en daarbij moeten ze leren dat ze je niet omver lopen. Maar de beschrijving hierboven is een kwestie van ongeduld, geen idee hebben hoeveel schade je hiermee aan kunt richten (mentaal, maar nu staat er ook een jonkie in een box helemaal door te draaien) en je niet kunnen beheersen.

Ik vind het wél heel moedig om zo eerlijk op dit forum te schrijven dat je ongeduldig bent, de tijd er niet voor neemt en je dan je dier flink schopt en even een behandeling geeft met de zweep.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:15

Is trouwens ook met 'oudere' paarden (en andere diersoorten) ook zo. Heb je de hele dag doen ze alles binnen 5 min, heb je weinig tijd dan blijven ze rekken :')

Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:16

dit was eenmalig omdat dit de zoveelste keer is dat ze vervelend was. Ze is nu op haar plaats gezet en dan weet ze ook weer waar ze staat. Normaal gesproken heb ik alle geduld,maar je merkt vanzelf wanneer ze er een potje van maken en dan heeft ze die harde aanpak absoluut nodig!

emma is een hele felle en laat je over je heen walsen dan is het hek van de dam. Haar halfzusje enjoy is tegenovergesteld en die geef je een lekkere kriebel en dan is het goed.

Ik wou slechts even dit van me afschreven en meningen kunnen me echt niet schelen. Dit word namelij kweer een standaard bokt-alles volgens het boekje topic en hoe leuk het ook klnikt o malles volgens het boekje te doen:

dit werkt niet voor elk paard :n fout ja,maar leer emma kennen en weet dat ze als je er niets aan doet te ver gaat.

Ik wíl er best tijd in steken maar moet nu naar school.

@indianlady: ik heb tervergeefs geprobeerd haar de wei op te krijgen en ga het niet nog eens in mn eentje proberen :n ik kán het niet en heb nú geen tijd om daar nog eens een halfuur te staan. bovendien is het gevaralijk om te proberen zo'n veulen te hanteren als je weet dat het niet gaat lukken in je entje.

klopt :')
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 17-09-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:17

Ik weet dat veulens het bloed onder je nagels vandaan halen, en geef ook wel uit frustratie een mep of een schop. Maar daarna heb ik zo'n spijt dat ik het gedaan heb. Wat ik laatste weken doe is gewoon een spelletje met haar spelen. En als ik mijn gedult verlies, even stil te staan en tot 10 te tellen!

Maar wat ik niet snap is, je hebt geen tijd om even de tijd voor je jaarling te nemen maar wel tijd om wat te posten op Bokt.nl...? Heb je daar uitleg bij?

Carliijn

Berichten: 2901
Geregistreerd: 28-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:18

Anne_mieke88 schreef:
Ik weet dat veulens het bloed onder je nagels vandaan halen, en geef ook wel uit frustratie een mep of een schop. Maar daarna heb ik zo'n spijt dat ik het gedaan heb. Wat ik laatste weken doe is gewoon een spelletje met haar spelen. En als ik mijn gedult verlies, even stil te staan en tot 10 te tellen!

Maar wat ik niet snap is, je hebt geen tijd om even de tijd voor je jaarling te nemen maar wel tijd om wat te posten op Bokt.nl...? Heb je daar uitleg bij?


ik heb ruim een halfuur buiten gestaan met haar . lijkt me genoeg tijd

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:19

soms hebben ze meer als half uur nodig, en lijkt me onnodig om dat te gaan bokken terwijl er een paardje op je staat te wachten die jou verhaal meer nodig heeft dan wij!

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:20

Ik denk dat dit flink uit zijn verband getrokken word. Dit meisje wil gewoon even stoom afblazen. Ik ben het met Amber eens, (bijna) iedereen heeft wel eens een moment dat ze zijn/haar paarden eens een flinke schop onder de hol verkopen.

Tuurlijk zijn er zat andere oplossingen, maar ik heb ook mijn veulen weleens (even) binnen laten staan omdat ze niet luisterde. Nou was dat een beetje andere situatie want ze wilde haar halster niet om, dus heb ik eerst de andere paarden in de wei gezet en haar tot het laatst laten staan, toen wist ze niet hoe snel ze haar halster om moest laten doen, maar toch. Zo'n slechte oplossing is het nog niet dat ze het niet alleen wil proberen maar vanmiddag met haar moeder. Ik denk dus dat de TS best weet hoe ze met jonge dieren om moet gaan alleen nu even niet de tijd en middelen had om dat te doen.
Misschien wel geheel buiten haar schuld om.
Niet dat ik zweepjagen en meppen goedkeur, maar als je tussen de regels doorleest heeft ze wel degelijk (een beetje) verstand van jonge dieren. Er is een verschil tussen weten en handelen mensen.

edit: ok ts zegt er zelf idd ook al wat over.

amber2588

Berichten: 571
Geregistreerd: 30-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:22

IndianLady schreef:
Als het veulen straks mag dan schiet het of ineens de stal uit en is het niet te houden of het gaat staken, 2 dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt natuurlijk.


Daar ben ik nu verder niet op in gegaan, omdat het niet binnen de beschrijving van de TS viel. Ik zou het paard het liefst niet de hele dag op stal laten staan zoals nu gebeurt, maar soms kan het niet anders, zoals in het geval van de TS. Ik zou ook niet gewoon de staldeur opengooien en het paard met een rotgang naar de wei laten scheuren, dan heb je alles voor niets gedaan en wordt je paard alleen maar bang voor je. Ik zou gewoon een tijdje in de stal met dat paard bezig gaan (en daar gaat inderdaad wel tijd in zitten), met borstelen of waar ie maar rustig van wordt. Op het moment dat het paard dan accepteert dat jij met m bezig bent in plaats van andersom, en dat moment komt echt wel, kun je met m naar de wei lopen.

Ik zeg ook niet dat het opvoeden van veulens en paarden geen tijd kost, het opvoeden van wat dan ook kost tijd. Ik zeg wel dat het niet per definitie fout en zielig is om een paard op z'n plaats te zetten, of dat paard nou jong of bejaard is. Daarna moet je er wel voor zorgen dat het paard jou als meerdere en niet als monster-onder-het-bed gaat zien.

_ED_

Berichten: 255
Geregistreerd: 20-08-08

Re: veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:28

Er zit denk ik wel een verschil tussen een paard op zijn plaats zetten en hem een rotschop geven en achterna zitten met een zweep..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:29

Bailey_4ever schreef:
dit was eenmalig omdat dit de zoveelste keer is dat ze vervelend was. Ze is nu op haar plaats gezet en dan weet ze ook weer waar ze staat. Normaal gesproken heb ik alle geduld,maar je merkt vanzelf wanneer ze er een potje van maken en dan heeft ze die harde aanpak absoluut nodig!

emma is een hele felle en laat je over je heen walsen dan is het hek van de dam. Haar halfzusje enjoy is tegenovergesteld en die geef je een lekkere kriebel en dan is het goed.

Ik wou slechts even dit van me afschreven en meningen kunnen me echt niet schelen. Dit word namelij kweer een standaard bokt-alles volgens het boekje topic en hoe leuk het ook klnikt o malles volgens het boekje te doen:

dit werkt niet voor elk paard :n fout ja,maar leer emma kennen en weet dat ze als je er niets aan doet te ver gaat.

Ik wíl er best tijd in steken maar moet nu naar school.

@indianlady: ik heb tervergeefs geprobeerd haar de wei op te krijgen en ga het niet nog eens in mn eentje proberen :n ik kán het niet en heb nú geen tijd om daar nog eens een halfuur te staan. bovendien is het gevaralijk om te proberen zo'n veulen te hanteren als je weet dat het niet gaat lukken in je entje.

klopt :')

als je weet dat ze vaker moelijk doet en niet te hanteren is in je eentje, waarom het dan toch proberen?
ik vind dit geen oplossing om met een jong dier aan de gang te gaan. en ja, mijn nu twee jarige heeft me dit ook zo vaak gelapt. zelfs als we buiten liepen halverwgee geen pas meer willen verzetten, maar dan spelen we gewoon het spelletje: wie heeft de langste adem en meer als een korte tik is nooit nodig geweest.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:32

Tja, ik snap je frustratie. De oplossing vind ik iets minder.
Misschien kan iemand je helpen de omgang van je veulen. Grondwerk is hier de basis, zou ik je aanraden. Dat je een zweep hanteert als strafmiddel bij een veulen( trouwens bij ieder paard ) vind ik uit den boze. Als je het veulen weer in de stal hebt en je geeft haar daar op haar donder, kan zij geen verband leggen dat ze gestraft wordt omdat ze niet netjes met je mee wilde lopen. Een paard denkt niet zoiets van ik zal nu eens lekker ongehoorzaam zijn. Kennelijk heb jij geen leiderschap bij dit veulen en mogelijk gaf je haar zelf de verkeerde signalen toen ze stil ging staan, waardoor ze nog langer bleef stil staan.
Een veulen met een kind vergelijken die straf krijgt, is appels met peren vergelijken.

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:01

Ben ik mee eens!

Paard zou nooit verband leggen met iets fout doen en er straf voor krijgen! Met straffen denken ze : "Ow die kunnen we beter mijden want die slaat of doet me pijn"

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:13

Emma (onze jaarling) is een beetje aan het puberen: puberen doen jaarlingen niet
vind het geweldig leuk om te staken bij alles wat ze doet. : zo zitten paarden niet in elkaar, dit is JOUW interpretatie

Ik heb lief gedaan,een aai,een kriebel: je hebt haar dus beloont voor haar gedrag
en later heeft ze zelfs een rotschop van me gehad: hoe kan een paard dan snappen wat jij bedoelt?
Heb je ook onderzocht WAAROM je jaarling niet verder wilde? Dan had je op basis daarvan een goede oplossing kunnen vinden.

Ondertussen ging ik te laat voor school komen als het zo door ging: je moet ook nooit gaan werken met paarden onder tijdsdruk (frustratie, haast)
Onze hond wild blaffend door alle hectiec en drama sprong rond waarop
emma zich losrukte en eens flink steigerde
: lijkt me logisch: ze was al gespannen, ze snapt je signalen niet, je hebt haar geslagen en dan ook nog eens die hectiek van een hond erbij.

De dame in kwestie maakte toen een ere ronde en besloot nog niet naar de wei óf stal te willen
: lijkt mij wederom een uiting van angst, ze weet niet waar ze aan toe is.

Toen was ik het zat en heb de zweep erbij gepakt,ik heb haar de stal in gejaagd
en zo nodig een tik gegeven. Nu staat de rest buiten lekker te genieten van
het natte gras terwijl zij binnenstaat en zichzelf compleet ove de zeik helpt.
: Nogmaals: dit snapt een paard niet. Corrigeren/ belonen werkt alleen als dat direct is.
Langdurige straffen (zoals op stal laten staan) snapt een paard niet, het heeft geen tijdsbesef. Nu staat jouw jaarling helemaal alleen in een stal.
Ze snapt niet waarom en ze is alleen. Geen wonder dat ze 'over de zeik is'.


best. Wie niet horen wil moet maar voelen: dat snapt ze niet, dus het helpt niet.
en anders blijft ze de rest van de dag binnen: dat snapt ze niet dus het helpt niet.

grr. veulens,wat moet je ermee. : goed opvoeden en goed mee communiceren. Daar krijg je een fantastisch paard van!

TS: ik snap je ergernis en dat je je verhaal ff kwijt moet.
Maar straffen uit machteloosheid moet je echt nooit doen.
Dit is gewoon miscommunicatie tussen jullie en kan makkelijk worden opgelost.
Door je meer te verdiepen in de wijze van communiceren van paarden en hoe je hiermee om kunt gaan.
En eventueel een paas lesjes grondwerken. Daar worden jij en je paard beter van.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:44

Rumpleteaser: mooi uitgelegd.
Hoop dat TS hier iets aan heeft.

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: veulens en naar de wei. oh wat een pret!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:32

Hoop et!