Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een 6 jarige hengst. Het is werkelijk een schat van een paard, heel braaf en inmiddels zijn we hem aan het inrijden. Er hebben al kinderen van 5 jaar opgezeten en verschillende beginners hebben er rondjes op gestapt.
Toen ik hem kocht ben ik samen met mijn ruin naar een kleine pensionstal verhuist. Ik sta daar samen met een andere mevrouw, ik zal haar voor nu even B noemen, zij staat waarschijnlijk al bijna 10 jaar op deze stal. Er staan in totaal 3 paarden, twee van mij en 1 van B.
Ik was echt super blij dat ik een plekje had gevonden waar ik mijn hengst kon stallen. Want het is verschrikkelijk moeilijk om een plek te vinden waar hengsten op de weide mogen. Afgelopen jaar stond mijn hengst samen met mijn ruin op de ene weide. Terwijl het paard, een ruin, van B op de andere weide stond. Ze heeft vanaf het begin al aangegeven dat ze niet blij was met de komst van een hengst maar heeft daar verder niets op uitgedaan. We hebben elkaar eigenlijk altijd ontlopen.
Maar vandaag is het toch allemaal veranderd. Toen ik net de stallen aan het uitmesten was kwam de staleigenaar naar mij toe om te vertellen dat B haar ruin had verkocht en er een merrie voor had weer gekocht. Op zich zou dit geen problemen moeten opleveren. Mijn hengst is netjes opgevoed. Maar de staleigenaar heeft mij heel duidelijk gemaakt dat wanneer mijn hengst vervelend gedrag gaat vertonen hij geruind moet worden. Maar ook dat wanneer de merrie erg vervelend wordt tijdens haar hengstigheid zouden zijn ballen eraf moeten.
En dat wil ik dus niet, ik wil mijn hengst heel graag hengst laten. En ik ben bang dat dit de verkeerde kant op gaat.
B heeft het nooit geheim gehouden dat ze hem maar niets vind en dat ze hem liever nog vandaag dan morgen geruind ziet. En dus zal er al heel snel bezwaar gemaakt worden tegen mijn hengst. Daarnaast staat zij daar al jaren en ben ik in vergelijking met haar nog een broekie, de staleigenaar zal dus eerder voor haar kiezen dan voor mij.
Ik weet nu eigenlijk niet wat ik moet doen. Ik zal gewoon afwachten maar alhoewel ik met super veel plezier op de stal sta ga ik toch voorzichtig opzoek naar een andere stalling. Al ben ik bang dat dat bijna onmogelijk is, want de enige plekken waar ze hengsten toelaten, daar komen ze alleen in de bak en niet op de weide.
Oftewel als hengstenhouder ben je werkelijk gedoemd

Bedankt voor het lezen van mijn lange relaas, als jullie tips hebben zijn deze van harte welkom!