Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:51

Gistermiddag ben ik met Storm (en iemand van stal) gaan buitenrijden.

Nadat we wat landweggetjes hadden gehad besloten we even door het dorp te gaan om te kijken hoe verkeersmak het andere paard was, en stapten we onderweg even af om iemand gedag te zeggen.

Dat wil zeggen, ik stapte af en had mijn paard losjes aan de teugels vast. Toen ik me omdraaide begon mijn paard opeens als een gek rondjes om zijn eigen as te draaien, ik had de teugels nog vast dus probeerde naast hem mee te lopen/rennen en zag toen dat zijn onderkaak in de beugel was blijven hangen....

Hij werd natuurlijk gek omdat hij vast zat, ik had de teugels aan de andere kant vast en wilde dus niet aan die kant gaan trekken. Daarom probeerde ik maar rustig op hem in te praten en uiteindelijk stopte hij na een stuk of 13 rondjes.

Snel de beugel voorzichtig uit zijn mond gehaald en even gekeken, maar het viel mee. Alleen zijn tandvlees een beetje stuk en een los velletje aan zijn lip. Terug bij stal nog even gekeken maar hij had tijdens het eten/drinken nergens last van. Al zijn tanden zitten er nog helemaal in, kan ook overal nog aankomen.

Nu herinner ik me dat er een tijdje geleden ook iemand op bokt een soortgelijk incident had meegemaakt met haar paard (weet iemand nog wie?), en ik nog dacht van ach hoe vaak overkomt iemand dat? Nu het mij dus is overkomen ben ik echt wat voorzichtiger, evenals mijn stalgenoten.

Voortaan steek ik mooi de beugels op als ik van mijn paard stap! :(:)

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:56

Zo! dan schrik je je inderdaad rot zeg, ik vraag me wel af hoe dat kan?!
Gelukkig mankeert ze verder niets :(:)

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:59

sjemig, dan schiet je hart ook wel even in je keel.
Gelukkig maar dat het zo goed is afgelopen.
Ik had er zelf ook nooit op gekomen dat zo iets gebeuren kon.
Ik ga er ook maar op letten want die pechvogel van mij verzint ze ook waar je bij staat. ;(

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:03

Zo :oo dat was vast schrikken!
Gelukkig heeft je paard er niet al te veel problemen aan over gehouden.
Ik vraag me toch ook echt wel af hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen!
Gelukkig heb je je paard snel kunnen kalmeren en kunnen 'bevrijden'! +:)+

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:08

Jee, dat is eng! Maar goed dat het zo goed is afgelopen en dat je paard je gewoon liet helpen :)

Ik heb zo iets een paar jaar geleden meegemaakt met mijn pony. Het was zomer en ik had net de beugels naar beneden gehaald en wilde opstappen en toen ging er een horzel op zijn buik zitten. Hij ging krabben met z'n achterbeen en zat zo vast in de beugel. Op 3 benen heeft-ie de hele bak doorgesprongen, ik kon het niet loshalen want er zat gewoon teveel spanning op de beugel en z'n been kon niet hoger. Uiteindelijk is de beugelriem gebroken en liep het goed af. Maar wat was ik geschokken :P
Doe ook nooit meer allebei m'n beugels tegelijk naar beneden en zorg dat ik altijd m'n voeten erin hou.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:08

Goed dat je het zo rap opgelost hebt, nu heb ik vorige week iets gelijkaardigs meegemaakt, maar toch niet helemaal hetzelfde, ik steek altijd mijn beugels omhoog, maar heb wel een extreem lenig paard dat niet tegen vliegen kan... ik sta rustig naast men paard te overleggen met de lesgeefster, en mijnheer buigt zich heel raar (doet hij wel vaker naar vliegen, dus ik dacht laat hem maar rustig doen) en ineens heeft hij men beugel in zen mond hangen, beugelriem losgeknabbelt...

Raar paard toch.

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:11

Mijn paard wou een vlieg weg happen, en beet zo in de beugel,
ze zat niet vast maar bij haar was ook een stukje tandvlees beschadigd.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:04

jeetje ik laat ook altijd men beugels hangen, maar daar ga ik nu in het vervolg wel opletten!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:05

jeetje, wat hoor je dit vaak tegewoordig. Ik let er echt heel streng op sinds ik dit steeds vaker hoort..

quantana
Berichten: 75
Geregistreerd: 09-08-10

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:08

ik had er eigenlijk helemaal nooit zo bij nagedacht dat dit soort dingen natuurlijk ook kunnen gebeuren.. ik stak eerder mijn beugels ook niet op.. maar als ik dit zo lees....

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:17

Het klinkt ook zo onwaarschijnlijk dat je er niet bij stil staat dat zoiets kan gebeuren... maar ik steek voortaan ook mijn beugels op!

Ik heb nog geluk gehad dat ik een kalm paardje heb, een ander paard had zich nog flink kunnen bezeren.

MargreetW

Berichten: 1835
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:20

Dat was Myca, hier ook op bokt.

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:12

He bah, daar sta je ook helemaal niet bij stil. Ik ga er zeker rekening mee houden nu ik dit heb gelezen.
Ik heb wel een keer gehad dat ik mijn pony vast zette en even weg liep omdat ik iets moest pakken. Maar dat stond ie wel vaker en dat gaat altijd prima, ik hoorde boem. Ren meteen uit stal en zie mijn zadel op de grond liggen. Zadel apart en daarnaast singel met daaraan vast de singelsloten van mijn zadel dwars door de midden. En meneer stond me aan te kijken van "ik heb echt niks gedaan". Was er ook niet van geschrokken ofzo, was super relaxt eigenlijk. En hoe het is gebeurt ???

lusixarab

Berichten: 70
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: noord brabant

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:22

wow das schrikken, wat een lomp iets ook he! daar ga je standaard niet van uit, teugels opbinden wat ze kunnen er in gaan staan alla! maar beugels omhoog want anders blijven ze er met hun kaak in hangen... hmmzzz gelukkig liep het goed af!

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:03

Wat een verhaal! Ik steek over het algemeen mijn beugels altijd wel op, maar zoiets verwacht je toch niet als je er even naast staat.. Gelukkig dat het goed is afgelopen! En een goede les voor ons allemaal denk ik zo.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:40

Hier nog iemand die dacht dat de kans op zoiets wel heel klein was. Ik had het tenminste niet eerder gehoord, laat staan meegemaakt, tot vorige week...

Paardlief op het erf, halstertje al om en bezig met het zadel. Ik draai me twee seconden om om iets tegen stalgenootje te zeggen, draai weer terug en meneer heeft z'n hele onderkaak in de beugel gestoken (westernzadel) en zat compleet vast. Gelukkig heb ik geen paard dat paniekt in dat soort situaties en dat mij helemaal vertrouwt. Hij liet zich rustig helpen en met wat duw- en trekwerk kreeg ik hem in een paar seconden er weer uit. Maar jeetje, wat ben ik blij dat hij zich zo braaf overgeeft op zulke momenten. Ik moet er niet aan denken dat je paard in paniek raakt en gaat steigeren bijvoorbeeld...

kollee3
Berichten: 592
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:45

Fijn dat ik dit lees.
Naja eigelijk niet maar ik stak nooit mijn beugels op nou ik weet nu wat ik als eerste doe als ik afstap:

Beugels opsteken. :o

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:46

Ik snap serieus waar niet hoe iemand dit voor elkaar kan krijgen? :o
mij is het nog nooit gelukt en heb regelmatig verschillende paarden om te rijden.

Inderdaa was hier een topic over, dat was met het aanslingelen gebeurd dacht ik.. maar dan nog blijft het raar. Je schrik er natuurlijk wel van. 13 rondjes draaien is wel veel.. Kon je je beugel niet los trekken of je singel los maken?

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:48

Jemig, daar zul je als baasje wel net zo erg van schrikken als je paard op zo'n moment!

Je hebt het wel heel goed aangepakt door vooral zelf rustig te blijven en niet te trekken, ik denk dat de schade anders wel best erg had kunnen zijn...

Als je je beugels niet op kunt of wilt steken omdat je maar heel even afstapt, volgende keer gewoon even gekruist voor je zadel leggen, zo'n lenige nek zal je paardje niet hebben en als 'ie stil staat kan het niet veel kwaad dat de beugels daar tegen zijn lijf aan hangen.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:54

roybrit schreef:
Ik snap serieus waar niet hoe iemand dit voor elkaar kan krijgen? :o
mij is het nog nooit gelukt en heb regelmatig verschillende paarden om te rijden.


Ik begrijp je helemaal, dat was mijn idee ook tot ik het vorige week zelf meemaakte! Ik rijd 15 jaar paard en had het ook echt nog nooit meegemaakt of gehoord. Enige dat ik kan zeggen is dat het in een fractie van een seconde kan gebeuren en dat je blijkbaar niet oplettend genoeg kan zijn.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:57

raya00 schreef:
roybrit schreef:
Ik snap serieus waar niet hoe iemand dit voor elkaar kan krijgen? :o
mij is het nog nooit gelukt en heb regelmatig verschillende paarden om te rijden.


Ik begrijp je helemaal, dat was mijn idee ook tot ik het vorige week zelf meemaakte! Ik rijd 15 jaar paard en had het ook echt nog nooit meegemaakt of gehoord. Enige dat ik kan zeggen is dat het in een fractie van een seconde kan gebeuren en dat je blijkbaar niet oplettend genoeg kan zijn.




Dat blijkt maar weer,en toch kan ik er geen beeld of idee bij maken. Mijn paard staat eigelijk altijd en overal los.
Hij kan leuke dingen verzinnen maar zoiets is toch knap haha, misschien moeten we allemaal is een beugel proberen ipv een bit, ze happen er blijkbaar graag na!

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:58

roybrit schreef:
Ik snap serieus waar niet hoe iemand dit voor elkaar kan krijgen? :o
mij is het nog nooit gelukt en heb regelmatig verschillende paarden om te rijden.

Inderdaa was hier een topic over, dat was met het aanslingelen gebeurd dacht ik.. maar dan nog blijft het raar. Je schrik er natuurlijk wel van. 13 rondjes draaien is wel veel.. Kon je je beugel niet los trekken of je singel los maken?


Beetje nutteloze reactie. >;)
" Hoe iemand het voor elkaar krijgt ", ik geloof niet dat het baasje met haar onderkaak in de stijgbeugel heeft gehangen _O- .
Ik hoop ook niet dat het je ooit gaan lukken ook zeg.
Het staat hier als waarschuwing voor elke andere ruiter.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:14

Dat andere geval met de stijgbeugel was ik:
[OPG] Bijna kaakletsel door de stijgbeugel
Ik vrees dat wij weer de medische molen in moeten, want het is een tijd goed gegaan, maar we hebben een terugval.
Ik wil iedereen ook echt aanraden om pas op het laatst de beugels naar beneden te trekken om die ellende te voorkomen.

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:28

Ik heb nooit mijn beugels opgestoken :o Had niet gedacht dat zoiets kan gebeuren. Ik zie het ook echt niet voor mij, met teugel vast ala, maar met onderkaak? Kan moeilijk vragen of iemand een foto heeft natuurlijk, maar kan mij er maar moeilijk wat bij voorstellen! Maar lijkt mij wel mega schrikken, gelukkig is het met een sisser afgelopen. Hopelijk heeft hij er niet teveel last van verder :(:)

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard met onderkaak vast in stijgbeugel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:44

Heb het ook een keer mee gemaakt met een manege paardje, het meisje singelde aan en ineens zat het paard vast in de rechterbeugel. Was echt schrikken, gelukkig kon ik op tijd reageren voordat het paard volledig in paniek raakte.