Dagboek van Grappa, een zielig hoopje paard...

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

Anoniem

Dagboek van Grappa, een zielig hoopje paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:53

Op 14 mei 2010 kreeg ik een mailtje van Roy, een jonge gast die vertelde dat hij een kennis had met 3 paarden. Een Arabier, een Shetlander en een Trekpaard x KWPN. Over deze laatste, wil ik graag zijn vorderingen bijhouden.

Meet Grappa, een mooie jonge ruin van net 4 jaar oud. Zijn moeder een trekpaard, zijn vader een goede KWPN springhengst.
Toen ik hem voor het eerst zag, schrok ik me een ongeluk. Hij is mager, onbespierd, had ondanks de warmte nog overal plukken wintervacht, gespleten véél te lange hoeven... Maar ondanks dat, was hij de eerste die naar me toe gerent kwam om een aai te halen en om te zien wie ik was.
De eigenaar vertelde me dat hij Grappa en zijn moeder 4 jaar geleden kreeg. Zijn moeder is na een tijdje verkocht en Grappa bleef achter. Sindsdien is er niet meer naar hem omgekeken. Een halster kent hij niet, mensen mogen hem alleen aaien buiten de wei, hij schrikt als je een te snelle beweging maakt. Hij is helemaal gefocust op de Arabier, een merrie van 20 jaar. De hoefsmid komt maar 1 à 2 keer in het jaar, omdat niemand bij hem kan komen en hij dus vanaf een afstand verdoofd moet worden...

Afbeelding

Bij het zien van dit hoofdje, kan je hart toch niet anders dan sneller gaan slaan?

Normaal gesproken moet ik niks van dit soort paarden weten. Want in principe is het gewoon een wilde. En wie weet wat voor ongelukken daarvan komen? Maar Grappa is anders. Het is zo'n ontzettend vriendelijk dier en ontzettend nieuwsgierig.
Mijn doel bij dit paard is dan ook om hem wat makker te maken en wie weet wat daar van komt... :)

Ik ben begonnen met buiten de wei hem te aaien, overal waar ik bij kon. Over zijn hele hoofd, achter zijn oren, zijn hals, zijn schouder, zijn buik tot zover dat kon. Hij vond het allemaal prima, hij leek zelfs wel te genieten van de aandacht. De eigenaar was erbij en stond versteld. Hij kon Grappa niet aanraken zei hij.
Toen Grappa duidelijk liet merken dat hij het niet vervelend vond dat ik hem aanraakte, ben ik de wei ingegaan. Hij bleef gewoon staan en ook daar kon ik hem gewoon overal aaien, hij kwam zelfs uit zichzelf naar me toe om knuffels te halen :) Diezelfde dag heb ik ook een borstel gehaald en heb hem wat geborsteld, iets dat hij wel spannender vond dan gewoon een aanraking.

Dit heb ik zo een tijdje volgehouden, hem laten merken dat ik niet eng was.

Afgelopen week is er een doorbraak geweest. Ik was met de Arabier bezig, die longeerde ik in de andere wei. Grappa, helemaal gefocust en hotel de botel van haar, ging helemaal uit zijn dak dat zijn meisje weg was uit zijn wei! Hij beukte en duwde, en de scharnieren van het hek vlogen eruit. Ik vond dit een beetje riskant worden en heb Nadira terug de wei in gedaan.
Toen ze terug was, kalmeerde Grappa en was hij weer in zijn hum. Ik besloot Grappa eens te benaderen. Ik had snoepjes gekocht en de eigenaar een halster, want wie weet... Ik zag de uitdaging wel, en ging proberen. Ik probeerde en probeerde, maar meneer wilde echt dat halster niet om. Na 1,5 uur geprobeerd te hebben, zette ik de staldeuren open en liet de paarden hun stallen in. Ik ging met Grappa mee, zijn stal in...

Ook daar lukte het me niet om zijn halster om te doen. Hij gooide zijn hoofd in de lucht, draaide zich van me af om duidelijk te maken dat hij dit niet wilde. Ik bleef rustig wachten tot hij weer naar me toe kwam, en toen dat gebeurde legde ik een halstertouw om zijn nek en klikte dat vast. Dit vond hij niet erg. Ik aaide hem over zijn hoofd, achter zijn oren, zette druk op zijn neus, alles vond hij oké. Maar een halster, dat wilde hij nog steeds niet.
Tot hij weer naar me toe kwam. Ik aaide hem opnieuw, en hij liet zijn hoofd zakken. Hij stond heel relaxed en ontspannen bij me. Ik deed het halster over zijn neus, hij bleef staan. Ik deed het halster verder om, achter zijn oren, hij bleef staan. Ik verstelde het halster, zodat het goed zat, en hij bleef staan... En mensen, ik ben nog nooit zo blij met een paard geweest! Dat hele korte momentje, waarbij mijn hart overuren maakte. Dat moment, leek het voor mij alsof hij zei: oké, ik vertrouw je, je hebt je best gedaan, doe maar. :+:

De eerste stap is gezet, hij staat nu op de wei met een halster om. Hij moest er niet eens aan wennen, hij schudde niet met zijn hoofd, hij stond helemaal rustig op het gras, samen met zijn vriendin.
En nu de volgende stap; hem mee laten lopen aan een halster. Hoe ga ik dat aanpakken? Hoe leer je een groot, onervaren paard meelopen aan een halster? Iemand tips? :)

Ik vind het leuk om hier op Bokt bij te houden hoe Grappa vordert, om het later zelf terug te lezen, maar ook om hulp en tips van mede-Bokkers te krijgen. Het is een lastige opgave, maar het is een ontzettend lief dier dat geen kwaad in zich heeft. Dus ik wil het graag. :)

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:07

Geweldig wat je hebt gedaan!
Verder kan ik je niet helpen, Ik kan alleen maar zeggen dat je moet zorgen dat hij je vertrouwt, maar dat doet hij al. Ik ben zelf bezig met een shetlander ruin van 13 jaar, hij kwam achter je aan rennen en beet, maar ik kom nu bijna elke dag langs samen met mijn vriendin en we zijn al een heel stuk verder. We kunnen hem nu aaien en borstelen, maar je mag niet met je hand op zijn rug komen en ook niet op zijn hoofd. Wij denken dus dat hij bij zijn vorige eigenaar mishandeld is...zo zielig...
Dit zijn een paar foto's van hem,let niet op zijn voorplukje:Afbeelding
http://i26.tinypic.com/qntik5.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 06-09-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Passoa, rust zacht. We zullen je nooit vergeten.

Kay_Kim

Re: Dagboek van Grappa, een zielig hoopje paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:23

wat een leuk verhaal, mijn quartertje was ook zo'n gevalletje. Hij had al wel een halstertje aan in de wei, na een uur vangen hadden we hem op de trailer, hij ging steigeren en hing met zen voorbenen over de voorste bar van de trailer! Maar als je hem nu ziet... je kan bena alles met hem... Gewoon rustig aan... Ik ging ook eerst gewoon poetsen eens een touwtje aan zen halster in de stal en zo stap voor stap...

Ik heb iemand ontmoet en die wou hem voor mij kopen en was hem ook gaan bezichtigen, hij zag hem terug (een jaar later) en kon niet geloven dat hij het was!

Als je zelf geloofd in hem lukt het wel!

Ik heb nog nooit zo n goede band met een paard gehad als met het paardje dat ik nu heb en zoveel mee bereikt heb!

You're not working on the horse, you're working on yourself!

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:27

Wat leuk, vriendelijk hoofdje zit er op :-) Ben benieuwd naar de vorderingen :-)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:34

Wat een leuke uitdaging. Wat betreft het mee lopen zou ik het eerst in het weiland proberen. En dan niet het touw vast klippen! Maar door het halster heen halen als hij dan schrikt heeft hij niett het geval van struikelen. Veel succes!

Just a Lady (2014)
Dreamboy x Fruhling

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:41

Echt super dat je hem een kans geeft! Ik zelf heb ook zo'n gevalletje staan <3 Ben helemaal weg van hem, en hij vertrouwt me nu echt! Nu alleen de rest van de wereld nog :o

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:50

Ik vind het echt super wat je doet! Als jij het niet gedaan had, wie weet wat er van hem terecht zou zijn gekomen... +:)+

En het mee laten lopen aan een halster... ik denk dat je gewoon moet vastklikken en kijken hoe hij reageert, maak er een spelletje van zodat hij je gaat volgen zonder dat je nog druk op t touw zet en spelenderwijs iets meer druk enzo.

Ik denk dat het vastzetten een groter probleem zou kunnen worden als t over een tijd zover is... ik vind hangende paarden altijd zo scary.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:54

Echt heel goed van je dat je zo blijft doorzetten!

Ik blijf dit topic volgen, natuurlijk vooral de voorderingen van Gappa. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:56

Bedankt voor de leuke reacties! :D

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:58

wat goed dat je er aandacht aan besteedt! Ik blijf dit volgen, misschien ben je binnenkort wel zover dat hij een voetje geeft! Hoe komt het dat hij zo mager is trouwens of heb ik daar overheen gelezen?

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:59

Wat goed dat je vorderingen maakt, ik zou zelf alleen een paard niet met een halster om terugzetten in de wei. Er gebeuren regelmatig ongelukken met paarden en halster waarbij ze zichzelf ophangen of ernstig verwonden. Zeker als dit paard het niet gewend is om een halster om te hebben, kan dit link zijn.
En verder: Wat een lief koppie heeft ie. <3

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:01

lonnie schreef:
wat goed dat je er aandacht aan besteedt! Ik blijf dit volgen, misschien ben je binnenkort wel zover dat hij een voetje geeft! Hoe komt het dat hij zo mager is trouwens of heb ik daar overheen gelezen?

Ik dacht in eerste instantie aan wormen, maar ik heb dit besproken met de eigenaar en hij zei dat hij elke 3 maanden ontwormd wordt. Daar komt bij dat ze daar altijd met zijn 3en staan, en hij nooit in aanraking komt met andere paarden, dus die kans is klein denk ik.
Ik denk dus dat het komt door stress. Hij is inmiddels al wat aangekomen sinds de geplaatste foto, maar ik heb nog geen nieuwe foto's, die zal ik binnenkort eens maken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:05

Super. :)

Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen, ik vind het altijd mooi als mensen durven te investeren in zo'n dier. :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:33

Leuk Kayleigh, ik ben ook erg benieuwd naar de vorderingen! Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:05

Kayleigh_ schreef:
lonnie schreef:

Ik dacht in eerste instantie aan wormen, maar ik heb dit besproken met de eigenaar en hij zei dat hij elke 3 maanden ontwormd wordt. Daar komt bij dat ze daar altijd met zijn 3en staan, en hij nooit in aanraking komt met andere paarden, dus die kans is klein denk ik.
Ik denk dus dat het komt door stress. Hij is inmiddels al wat aangekomen sinds de geplaatste foto, maar ik heb nog geen nieuwe foto's, die zal ik binnenkort eens maken.

Hoe lang is hij al zo dun? Spoelwormen moet je bijv met speciaal andere wormenkuur gebruiken. Die komen vaak bij een en tweejarige jonge paarden voor. Als je dan met reguliere wormenkuur (ivermectine bijv) ontwormd dan raak je ze niet kwijt. Jonge paarden hebben regelmatig last van spoelwormen en op een bepaalde leeftijd moet je ze daar dus speciaal voor ontwormen (als je slim bent ..)

Edit om toe te voegen:
Normaliter is ivermectine bij de meeste besmettingen echt het beste maar het blijkt en bleek dat je het beste tijdens jaarling leeftijd je liefst 2 keer maar in ieder geval 1 keer met pyrantel extra ontwormd dus naast je reguliere schema. En dat heb ik zelf indertijd met mijn nu 6 jarige paard en onze nu 2 vierjarigen dus braaf gedaan, zeker omdat er ook bij die laatsten wormen voorkwamen.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:13

Ik weet niet hoe lang hij mager is, ik zal dat eens aan de eigenaar vragen. Hij probeert echt goed te zijn voor zijn dieren, is al op leeftijd dus het wordt steeds moeilijk, maar als ik hem dit vertel dan weet ik zeker dat hij een DA laat komen :) Of kan dat middel tegen spoelwormen ook op recept?

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:19

Leuk ik ga dit ook volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat lopen met hem!

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:24

Kayleigh_ schreef:
lonnie schreef:

Is het raar dat ik me afvraag hoe hij iedere 3 maanden ontwormd werd als de eigenaar hem niet eens kon aanraken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:26

Uhm nee, dat is niet raar :o Nu je het zegt... Toen ik bij Grappa was en bij hem in de wei stond, kwam de eigenaar erbij staan en hij aaide Grappa, en zei vol verwondering dat hij dat niet kon als hij alleen naar de wei kwam... Dus hoe hij hem moet kunnen ontwormen weet ik niet. Misschien doet hij het door zijn voer?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:27

Nogmaals: niet vastklikken maar inderdaad touw los door het oog halen. Dan is het in elk geval van het halster af als hij loskomt en kan hij niet vast komen te zitten aan iets.

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:30

Als ik het bij mijn paard door z'n voer doe eet hij gewoon niet, maar goed er zijn vast wel paarden die dat wel doen dan, laten we daar (en de eerlijkheid van de eigenaar) maar vanuit gaan.

Touw inderdaad niet vastklikken, als hij dan weg springt/rent of wat dan ook blijft het touw niet aan z'n halster hangen met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:32

Nee, dat zal ik zeker niet doen :)

Als ik de eigenaar spreek ga ik het hem zeker vragen wat betreft die wormenkuur. Het zou namelijk zonde zijn als hij daarover liegt, ik heb laatst expres een wormenkuur gekocht maar de eigenaar vertelde mij dat hij waarschijnlijk geen wormen heeft omdat hij elke 3 maanden ontwormd wordt...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:45

Kayleigh_ schreef:
Ik weet niet hoe lang hij mager is, ik zal dat eens aan de eigenaar vragen. Hij probeert echt goed te zijn voor zijn dieren, is al op leeftijd dus het wordt steeds moeilijk, maar als ik hem dit vertel dan weet ik zeker dat hij een DA laat komen :) Of kan dat middel tegen spoelwormen ook op recept?

Het zit in de Sectolin P spuit, die moet je ook weer via DA of met recept bestellen inderdaad, maar het lijkt mij zeker de moeite waard om er 2 keer zo'n spuit in te stoppen, naast de andere kuur die geeft, want Pyrantel pakt de spoelwormen juist wel aan, maar de andere wormen weer niet zo bie ;-) .
http://www.agradi.nl//apotheek/paarden/ ... 08116/1103

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:51

Wat goed en lief van je dat je de moeite neemt om hem dit allemaal te willen leren, daar kan menig mens nog een puntje aan zuigen! En die foto...... Tsja daar gaat ook mijn hartje sneller van kloppen, wat een lief en vriendelijk hoofdje heeft die.

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:58

Wat een onzettend lief koppie heeft ie :+:

Ook ik ben erg benieuwd naar jullie vorderingen maar zo te lezen zit er zeer weinig kwaads in hem. Dit gaat vast helemaal goed komen!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6