Paard&Lifestyle Masterclass - 10 oktober @KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:49

Het had idd duidelijker geweest als elke ruiter even had mogen aangeven wat het probleem in het rijden was, dan had er meer doel in de clinic gelegen- nl iets proberen op te lossen , maar ook daarbij hoort het kijken naar wat doet de ruiter, alleen mienke (heet ze geloof ik) had het in haar leertheorie over hoe reageer joj en wat doet dat met je paard, dan komen er 5 Ruiters' in de baan en dan gaan we daar volledig aan voorbij. Terwijl ik Diederik zelf wel heel duidelijk bezig zag met Ijn eigen ademhaling en armen losschudden tijdens z'n rijden.
De zwarte- shadow verbeterde zeker wel in de clinic, hij werd ronder in de bovenlijn en het achterbeen werd beter gebruikt, er kwam meer gewrichtbuigimg en de bovenlijn van het paard werd mooier

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:57

Ik was er ook bij (als toeschouwer) vandaag, en vond het een interessant programma.
Wat ik jammer vond was dat er totaal geen structuur zat in het parkeren, geen parkeerwachten en een enorm parkeerterrein dat (door een misverstand) afgesloten was, waardoor op het smalle weggetje van en naar het KNHS-centrum een flinke verkeerschaos ontstond.
De catering was ook wat aan de magere kant voor meer dan 900 man aan toeschouwers. Wij hebben meer dan een half uur in de rij gestaan voor we aan iets te eten konden komen.

Ik heb bewondering voor de ruiters die met hun sensibele paarden hebben meegereden, ik had het voor geen goud gedurfd!
Stalleke, het beeld van jou en je paard was aan het einde van de les veel prettiger en mooier om te zien dan aan het begin. Je kon vanaf de tribune heel erg goed zien dat het iets meer vrijheid geven aan de voorkant je paard positief veranderde, zowel in de hoofd-halshouding als ook in zijn bewegingen.
Jammer dat je zelf het gevoel bleef houden dat je geen controle had, dat zal misschien ook met het voor je gevoel helemaal uit handen geven van de controle aan de voorkant te maken hebben gehad?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:41

aestate schreef:
Ik vond het echt een ontzettend leuke en leerzame clinic! Maar alleen kan ik me echt niet vinden in de reacties van sommigen uit het publiek.

Die reactie had Stalleke niet verdiend. Wij selecteren gericht deelnemers die tegen een probleem aanlopen. Zij heeft zich aangemeld met een probleem dat voor vele ruiters herkenbaar is, namelijk dat een paard zich door spanning afsluit van zijn ruiter, zich opkropt en hulpen dat niet meer doorkomen. En in haar geval uitte zich het in de aanleuning. Verder vond ik dat ze een heel ruig paard heeft, interessant om naar te kijken. Toen ze hem wat meer op lengte kreeg werd het plaatje echt heel imponerend en mooi om naar te kijken. We hebben ook aan de ruiters gevraagd om juist niet voor 'het plaatje' te gaan rijden. Het is geen wedstrijd. De opzet is dat we juist willen leren van het oplossen van problemen waar waar we allemaal tegenaan kunnen lopen. Op alle niveau's. Alle deelnemers en hun paarden verbeterden in de clinics. Natuurlijk kun je in een half uur geen wonderen verrichten, of een probleem vanuit allerlei invalshoeken benaderen. In de clinics lag de focus op het rijtechnische gedeelte. In de andere programmaonderdelen werd ook een stukje leertheorie en de invloed van het bit aangehaald.

Ik ben ontzettend trots op de deelnemers van de clinics. Zij durven het aan om voor een groot publiek zich kwetsbaar op te stellen en komen om aan hun rijtechnisch probleem te werken. Dat zegt heel veel over hun mentaliteit, namelijk dat ze willen leren en hun eigen rijden ter discussie durven stellen. Daar is moed voor nodig, zeker in onze dressuursport waarin fouten maken nog altijd een taboe lijkt en iedereen wel een mening/oordeel heeft. Wij willen dat graag doorbreken. Zoals Rien van der Schaft in onze vorige Masterclass zei; niemand denkt 'nou laat ik het vandaag eens even helemaal lekker fout gaan doen'.

Wij willen aan deze opzet ook niets veranderen, en juist de 'gewone' ruiters blijven uitnodigen voor onze clinics. Het is heel interessant om naar perfecte plaatjes te kijken, en die laten we ook zien. Diederik rond te zien sturen is gewoon genieten. Maar hij lost in zijn rijden al probleempjes op die wij nauwelijks met het blote oog kunnen zien. Daarom willen wij ook graag de realiteit laten zien; de problemen aanhalen waar het gros van de ruiters tegenaan lopen. :) Eerlijk en open en daarmee ook kwetsbaar. Wij hebben heel veel positieve reacties ontvangen juist over deze opzet. :+

Laurabram

Re: Paard&Lifestyle Masterclass - 10 oktober @KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:57

Mooi uitgelegd.
Zeker heel veel respect voor de ruiters. En je zag idd heel goed de verbetering tijdens het rijden. Was het maar zo makkelijk dat we binnen een half uur alles konden oplossen en dat het ook daarna goed bleef gaan.

Genoten van de manier waarop alles werd uitgelegd.

Parkeren was idd wel even een puntje dat minder was dan vorige keer, maar misschien helemaal buiten jullie invloed.
Eten was imo vorige keer iets fijner toen men ook binnen stond. Nu was het erg druk en sommige dingen helaas snel uitverkocht.

Maar over de hele linie: ik heb genoten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:04

jasmijn78 schreef:
aestate schreef:
Ik vond het echt een ontzettend leuke en leerzame clinic! Maar alleen kan ik me echt niet vinden in de reacties van sommigen uit het publiek.

Die reactie had Stalleke niet verdiend. Wij selecteren gericht deelnemers die tegen een probleem aanlopen. Zij heeft zich aangemeld met een probleem dat voor vele ruiters herkenbaar is, namelijk dat een paard zich door spanning afsluit van zijn ruiter, zich opkropt en hulpen dat niet meer doorkomen. En in haar geval uitte zich het in de aanleuning. Verder vond ik dat ze een heel ruig paard heeft, interessant om naar te kijken. Toen ze hem wat meer op lengte kreeg werd het plaatje echt heel imponerend en mooi om naar te kijken. We hebben ook aan de ruiters gevraagd om juist niet voor 'het plaatje' te gaan rijden. Het is geen wedstrijd. De opzet is dat we juist willen leren van het oplossen van problemen waar waar we allemaal tegenaan kunnen lopen. Op alle niveau's. Alle deelnemers en hun paarden verbeterden in de clinics. Natuurlijk kun je in een half uur geen wonderen verrichten, of een probleem vanuit allerlei invalshoeken benaderen. In de clinics lag de focus op het rijtechnische gedeelte. In de andere programmaonderdelen werd ook een stukje leertheorie en de invloed van het bit aangehaald.

Ik ben ontzettend trots op de deelnemers van de clinics. Zij durven het aan om voor een groot publiek zich kwetsbaar op te stellen en komen om aan hun rijtechnisch probleem te werken. Dat zegt heel veel over hun mentaliteit, namelijk dat ze willen leren en hun eigen rijden ter discussie durven stellen. Daar is moed voor nodig, zeker in onze dressuursport waarin fouten maken nog altijd een taboe lijkt en iedereen wel een mening/oordeel heeft. Wij willen dat graag doorbreken. Zoals Rien van der Schaft in onze vorige Masterclass zei; niemand denkt 'nou laat ik het vandaag eens even helemaal lekker fout gaan doen'.

Wij willen aan deze opzet ook niets veranderen, en juist de 'gewone' ruiters blijven uitnodigen voor onze clinics. Het is heel interessant om naar perfecte plaatjes te kijken, en die laten we ook zien. Diederik rond te zien sturen is gewoon genieten. Maar hij lost in zijn rijden al probleempjes op die wij nauwelijks met het blote oog kunnen zien. Daarom willen wij ook graag de realiteit laten zien; de problemen aanhalen waar het gros van de ruiters tegenaan lopen. :) Eerlijk en open en daarmee ook kwetsbaar. Wij hebben heel veel positieve reacties ontvangen juist over deze opzet. :+

Heb gisteren ook prima leerzame dag gehad hoor, maar juist om het begrip voor de ruiters te verbeteren en voor het begrip van het publiek van wat het probleem van een combinatie is wel handig om dit bij begin van hun clinic even aan te halen, nu miste ik dat echt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:30

Ik heb haar aangekondigd met de informatie die ik van haar gekregen heb; de afstamming, het niveau en het het feit dat hij spanning opbouwt, zich opkropt en zich dan voor haar afsluit. Ik heb het hier nog op mijn briefje staan.

Maar ik heb niet verteld dat hij daardoor te diep liep nee.... dat dan weer niet. ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:35

Bedoel in het algemeen van alle ruiters die er reden en dat ze ZZ licht reed had ik ook meegekregen.
Wel jammer dat de info van ruiters zelf dan ook best wel summier was.

Het leuke aan de combi's was wel dat het herkenbare problemen waren voor alle niveau's die eigenlijk allemaal in de basis zaten, waardoor je er als amateur prutser ook wijzer van werd.
Zeker met de instructies die gegeven werden die toch door de meeste ruiters ook goed werd opgepikt, waarbij ik het best knap vond dat een aantal van hen allicht best wel buiten hun normale comfort zone om moesten rijden en het beduidend anders moesten doen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:37

Oh en de aandachtspunten nemen we hoog op hoor. Elke keer leren we weer wat bij voor de volgende keer. We hadden ook een ideeën bus en we hebben veel leuke suggesties gekregen. Gaan we zeker meenemen in de voorbereiding voor de volgende keer :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:41

HE!!!! hadden jullie een ideeën bus? Ach maakt ook niet uit, jullie hebben FB en dit, komt het ook wel bij jullie terecht zonder bus.

Vond het wel grote misser van de KNHS zelf met dat parkeren, hadden ze kunnen voorzien.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:57

Parkeren was inderdaad wel een puntje. Dat was chaos. Trailers en auto's door elkaar. Ik had een fijne plaats vlakbij de hal maar volgens mij was dat eigenlijk niet eens parking maar blijkbaar was dat geen probleem want ik werd niet afgeroepen. Waar ik bij elke afroep van nummerplaat etc wel voor vreesde :D

De opmerking van Sjolvir vind ik zeker een goede. Iets meer informatie aan het begin van de clinic van het exacte probleem van de ruiters zou handig zijn. Om dan te kijken hoe het opgelost kan worden.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 11-10-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:58

Ik vond juist dat de combinaties goed en divers uitgekozen waren met allemaal hun eigen, en voor velen herkenbare, problemen. Voor mij in ieder geval wel. Ik vind het prachtig om naar Diederik te kijken, maar leuker om naar combinaties te kijken waarmee ik mezelf kan spiegelen. Dan gaat er eens iets fout of loopt er bv eentje lateraal in stap. Het gaat erom hoe je dat kunt verbeteren en ik vond alle combinaties uiteindelijk fijner door de baan gaan. Ga er maar aanstaan, je rijdt voor 900 man die vanaf hun stoeltje een half uur lang alle mitsen en maren op kunnen noemen.

Ik heb 1,5 jaar geleden mee gereden en geloof me, ik reed als een krant, en zag zelf later op de video ook wel 100 verbeterpunten. Ik was echt volledig in de overlevings-stand gevlogen. Maar ik en mijn paard hebben wel een hele dierbare ervaring op gedaan. En al doende leert men.

Parkeerproblemen kwamen door 2 evenementen in 1 weekend, dat was de voorgaande edities prima in orde. Leermomentje.

Ik ben het wel eens met het voorstellen van de combinaties. Wellicht volgende keer een ietsje uitgebreidere introductie waarbij de ruiter zelf even kort uit kan leggen wat het probleem is. Zodat het publiek en de trainer zich even beter kunnen inleven.

En wellicht een leuk onderwerp voor de volgende keer, spanning bij de ruiter. Dan kan mooi een praktijk voorbeeld van de hartcoherentie erin ;)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:02

Ik vond het echt een hele leuke en leerzame dag.
En ik vond dat er precies genoeg variatie en afwisseling was in zowel combinaties als type workshops, heb me geen moment verveeld en vond het steeds zonde om eten of drinken te halen :')

Heb eigenlijk helemaal geen last gehad met parkeren, maar wij waren er dan ook om 10.00u dat scheelt misschien.
Ik persoonlijk had geen behoefte aan extra uitleg of introductie van de combinaties.
Ik heb zelf ook een sensibel paard en die spanning uit zich vaak in zoveel verschillende maten en vormen, kan elke keer weer anders zijn.

Ik kijk uit naar de volgende, hoop dat als het thema past ik me aan kan melden met paard (als ze niet geblesseerd is :+ ) lijkt me geweldig om daar te rijden!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:03

Haha, volgende thema: revalidatie en blessure preventie! :')

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:26

Hahaha dat vind ik een heul goed idee, na 2 jaar op en af wil ik wel es weten hoe ik het tij kan keren :')

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:43

Ik ook :+ Zou wel eens vaker dan 4x per jaar willen starten met een fit paard :Y)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:13

SparklingApp schreef:

Dan kan ik ook meedoen *\o/* {:}

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:30

Ojeej haha lotgenoten :')
Anders organiseren we gewoon zelf wat := *\o/*

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:39

Voor de mensen die daar echt geïnteresseerd in zijn, google eens op Mieke Verdonk, ik heb echt veel van haar geleerd hier over. :j
Naast de hulpmiddelen die zij hier voor in zet, is haar visie hier op zeker net zo interessant.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:51

Wat doet die Marieke Verdonk? Is ze arts? Of trainer? Waar heeft ze haar ervaring opgedaan? Ik ken haar als ontwikkelaar van dat controll cord, maar d'r hele advies is gericht op gebruik van dat cord- lekker commercieel

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:52

:D Dan heb je haar nog nooit gesproken!
Voor wat ik zo weet is ze trainer, heeft Deurne gedaan en is zich erg gaan verdiepen in deze onderwerpen.
De concord heeft ze in samenwerking met oa artsen ontwikkelt, omdat zoiets niet op de markt was, maar als ze uitleg geeft gebruikt ze veel meer middelen, of soms juist minder, hoe je het bekijkt, want ze doet ook juist veel zonder er iets aan te hangen, maar "leert" een paard zijn lichaam (weer) op een juiste manier te gebruiken.

Ze is een aantal keer bij ons op stal geweest en ondertussen hebben een aantal de longe en/of de leader aangeschaft, maar niet omdat Mieke dat iedereen aanraad of opdringt, maar omdat ze de gedachte er achter begrijpen en met eigen ogen zien hoe de paarden in positieve zin veranderen.
En dat gaat veel meer over: balans, in hoofd en lijf, respect voor de natuurlijke manier van bewegen van het paard en kijken naar de (on)mogelijkheden van een combinatie en afwisseling en herhaling, ideeën voor trainingsschema's...

Heb je nooit problemen met je paard, dan doe je waarschijnlijk al veel goed op dat vlak, maar ondanks dat ik nog nooit een paard heb gehad met een langdurige blessure vond ik het ook super interessant.
Ik heb geen aandelen of iets, maar ik zie om me heen dat veel paarden en eigenaren wel wat aan deze informatie zouden hebben.

Maar misschien heeft ze ook weinig info over haar visie op internet.. ik heb haar ontmoet met een clinic en was onder de indruk van haar logische en enthousiaste verhaal en daarna is ze dus een aantal keer bij ons op stal geweest.
Mijn opmerking was gewoon een losse flodder, niet met de bedoeling om reclame te maken voor de concord.. en ook niet meer zo passend in dit topic! :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:42

SparklingApp schreef:

Ben ik weer te simpel natuurlijk, maar blessure preventie (ongelukken zoals op palen springen en trap krijgen van je soortgenoten daargelaten) zit hem voor groot deel natuurlijk in het correct rijden, met correcte warming up en cooling down, het niet overvragen en voldoende herstel tijd geven.

Dus eigenlijk.. hebben we daar in de afgelopen clinics al aan gewerkt.

Dagje houding en zit en invloed daarvan op het paard lijkt me ook wel wat.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:15

Sjolvir schreef:
SparklingApp schreef:

Ben ik weer te simpel natuurlijk, maar blessure preventie (ongelukken zoals op palen springen en trap krijgen van je soortgenoten daargelaten) zit hem voor groot deel natuurlijk in het correct rijden, met correcte warming up en cooling down, het niet overvragen en voldoende herstel tijd geven.

Dus eigenlijk.. hebben we daar in de afgelopen clinics al aan gewerkt.

Dagje houding en zit en invloed daarvan op het paard lijkt me ook wel wat.

Houding en zit is ook super interessant natuurlijk, misschien leuk voor een leuke demo! :D
Want verder is het juist zo leuk als je het ook direct zelf kan ervaren en dan is de groep wel heul groot.

Misschien Johan Hamminga voor een volgende editie? *\o/*
En die noemen we dan: in harmonie naar de Grand Prix! :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:24

Eens sjolvir, dat postte ik eerder al, ik mis dat toch echt elke keer de koppeling van houding en het effect ervan in je rijden.
Ik heb bar weinig aanwijzingen gehoord over de houding van de Ruiters afgelopen zaterdag en dat snap ik niet.
Ik kon weinig over haar vinden sparkling, ik zoek meestal iemand na want er is veel geblaat maar weinig wol in paardenland en een mooie site voeren is niet zo moeilijk,
Ik snap de werking van het koordje en begrijp dat dat veer veel mensen een hulp kan zijn. Ik geloof wel dat een goede hulp in de training in de vorm van juiste instructie belangrijker is om paarden blessurevrij te houden