Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:30

De bedoeling zal misschien wel zijn ''lol met je knol'', maar ik zie niet veel lol bij Elske en dat zal een groot deel te maken hebben met het zadel. Het ligt écht niet goed. Klappert aan de achterkant en lijkt te nauw aan de voorkant. Leuk dat jullie je zo blind staren op jullie zadelmaker.. Maar als je echt serieus straks wedstrijden wilt rijden dan zou ik een andere zadelmaker er naar laten kijken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:31

janouk schreef:
Als je mij verbetert, moet je wel zeker weten dat je het goed verbetert :D
B staat toch echt voor Beginners.
https://www.knhs.nl/disciplines/dressuu ... -dressuur/ of je moet de KNHS ook uitleggen dat zij het niet snappen.

De basisdressuur is tot met klasse ZZ licht tegenwoordig.

Je kan een paard pas leren ontspannen rondrijden in een wedstrijdring als jezelf kan ontspannen.En dat moet je als ruiter leren. En dat kan je alleen leren door wedstrijden te rijden; dus je moet ergens beginnen. En dat kan in de B dressuur.

foutje :D

Ik vind wel dat als je zelf op wedstrijd nog moet leren om ontspannen op je paard te zitten en thuis toch wel wat mis gaat. Dat moet je thuis namelijk al onder de knie hebben vóór je op concours gaat.

xAnthea

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:35

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze nu te zeggen hebben over het zadel. In het vorige topic zeiden ze dat dat normaal is omdat daar de rug bolt. Oke prima, maar wat is dan nu de reden dat het zadel klappert? Iig niet omdat de rug daar bolt. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:36

xAnthea schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze nu te zeggen hebben over het zadel. In het vorige topic zeiden ze dat dat normaal is omdat daar de rug bolt. Oke prima, maar wat is dan nu de reden dat het zadel klappert? Iig niet omdat de rug daar bolt. :)

KoudbloedKim schreef:
Gelukkig hebben we een zeer professionele zadelmaakster, met goed oog voor paard, zadel en ruiter en gaan wij af op het oordeel van degene die ervoor geleerd heeft en de combinatie zowel los als aan het werk in het echt gezien heeft. ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:38

En zoals al veel vaker aangehaald: Het zou niet de eerste professionele zadelmaker zijn die het mis heeft ;)
En was zadelmaker geen vrij beroep?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:41

Ja, ondertussen weet ik al dat ze tevreden zijn van hun zadelmaker, maar waarom klappert het zadel nu dan ook nog? Het is toch een simpele vraag, in het vorige topic had ze hier meteen een verklaring voor, waarom dan nu niet?

Anoniem

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:41

Het zadel klappert niet en ik nodig je bij deze uit om dat in het echt te komen bekijken, maar hier zal jij wel weer een prachtig weerwoord op hebben om dat niet te doen. :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:42

Liselot schreef:
En zoals al veel vaker aangehaald: Het zou niet de eerste professionele zadelmaker zijn die het mis heeft ;)
En was zadelmaker geen vrij beroep?

Inderdaad, dat ben ik met je eens.

Heel goed dat ze er een professionele zadelmaker bij hebben, maar staar je daar dan niet blind op. Het zijn ook maar mensen en kunnen dus ook een fout maken. Als veel Bokkers al aangeven dat het zadel niet helemaal lekker lijkt te liggen dan zou er toch een lampje moeten gaan branden lijkt mij.

Vind het dus jammer dat KBK en Maarten zich beroepen op de professionaliteit van hun eigen zadelmaker en niet open staan om er eens een andere zadelmaker naar te laten kijken. Misschien zien wij het allemaal verkeerd, maar misschien komt er ook wel naar voren dat er inderdaad iets niet klopt. Als paardenliefhebber wil je toch het beste voor je paard lijkt mij.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:47

Ik denk dat dit zadel wel redelijk goed ligt maar door een naar voor hellende ruiter komt het zadel omhoog.
Een andere zadelmaker laten kijken is zeker een goed advies( zou het zelf wel laten doen als er zoveel twijfel over is) maar omdat 100x te blijven herhalen heeft ook geen zin.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:49

KoudbloedKim schreef:
Het zadel klappert niet en ik nodig je bij deze uit om dat in het echt te komen bekijken, maar hier zal jij wel weer een prachtig weerwoord op hebben om dat niet te doen. :j

Als je het op mij hebt, 350km enkel om eventjes te komen kijken, is me net iets te veel. :)

Ik ga alleen af op wat ik op de foto's zie. Je ziet het toch zelf ook dat het zadel niet lekker ligt? Een foto is een momentopname, maar ik zie het toch op meerdere foto's terug komen, dus dan is er toch iets fout lijkt me.

Een andere zadelpasser kan echt geen kwaad denk ik... Gewoon als second opinion?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:50

Valt mij wel op, in meerdere topics overigens, dat er veel minder heftig word gereageerd als bij een onbekende bokker.
Als het zadel omhoog zou komen door de ts, dan is het nog niet goed, want het zou nooit voorover mogen gaan hellen en het past voor de ruiter ook niet.

Valt mij tegen dat er alleen op de 'positieve' reacties word gereageerd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:53

KoudbloedKim schreef:

Nou als je mij zal uitnodigen zal ik waarschijnlijk ook niet komen. Tenzij je om de hoek woont. :D :D :D
Maar om nu half nederland af te reizen om iets te beoordelen en weer rechtsomkeert te maken. Nou nee dank je.

Maar een foto is niet een plaatje van een fantasiefilm maar toch degelijk een momentje uit de werkelijkheid.

DUS dit in het echt bekijken geeft alleen maar een goed beeld HOE VAAk het zadel klappert. Dat ie klappert staat immers wel vast op foto.
En dat ie niet vaak zou klapperen geloof ik niet. Op de foto zie ik vaak niet anders, wat overigens telkens een hele ongelukkige foto kan zijn. Tuurlijk kan dat. Maar als ik dat statistisch zou beoordelen, lijkt het mij onaannemelijk dat dit slechts een paar keer gebeurt en dat er dan juist precies een foto wordt gemaakt en dat hij in de praktijk perfect zou liggen.

Maar ja statisch gezien zouden er ook geen kranen met een brug op een paar huizen vallen , dus ja het kan natuurlijk allemaal. (helaas).

Maar soms is het wel te overduidelijk.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:54

Wat leuk zeg, gefeliciteerd! :D
Mijn vriend heet ook Maarten en heeft ook een Fries sinds kort, haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:55

Seventeen schreef:
Valt mij wel op, in meerdere topics overigens, dat er veel minder heftig word gereageerd als bij een onbekende bokker.
Als het zadel omhoog zou komen door de ts, dan is het nog niet goed, want het zou nooit voorover mogen gaan hellen en het past voor de ruiter ook niet.

Ja en als je er dan wel een keer wat van zegt en geen "oeh" en "aaaaaah" roept ben je de boeman :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:55

Charica schreef:
Mijn vriend heet ook [naam] en heeft ook een Fries sinds kort, haha!
Dat is toevallig. _O-
Zou leuk zijn als ze dan tegelijk meededen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:59

Dan moet ik ook eerlijk bekennen dat ik mij er ook wel eens schuldig aan heb gemaakt. En zelfs met mijn pony (waar ik zelden op reed) geen passende combi was. Daar heeft kbk zelfs nog zat beeldmateriaal van!

Echter ben ik wel overgegaan tot verkoop van pony gegaan. En voor mijn paard die destijds vaak veranderde in bespiering (ivm wisselende training) een pad gebruikt. Dit uiteraard in overleg met mijn zadelpasser.

Dus ik snap het anderzijds ook weer heel goed Maarten en KBK, een zadel is leuk, maar soms ook best een lastig puntje als je het maar niet passend krijgt.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:59

KoudbloedKim schreef:

Maar je kunt toch niet eerlijk zeggen dat je het een fijn beeld vindt op de foto's? Zal best dat ze weer vooruit zijn gegaan maar het kan echt in een kortere tijd veel beter. Als Maarten in balans leert zitten (is binnen paar zitlessen geregeld) en leert echt met zijn been naar de hand toe te rijden, kan het echt met veeeel grotere sprongen vooruit gaan. Elske is echt bloot qua bespiering. Ze kan misschien even iets beter in de brok gezet worden in combinatie met goed over de rug longeren. Galop ziet ze als onprettig omdat ze zich hol maakt en Maarten als klap op de vuurpijl er in onbalans op loopt bonken. Even lomp gezegd. Maar dit doet zeer dus ze moet leren dat als ze zich loslaat en Maarten er onafhankelijk op zit, dit veel prettiger is. Dan heb je binnen een paar keer trainen die galop veel beter voor elkaar. Als je geen onafhankelijke zit hebt, kom je nergens. Dus ik zou een kundig iemand voor het longeren en zitlessen zoeken. En niet paard continu terugnemen bij spanning, voorwaarts blijven rijden zodat het de ontspanning kan vinden. Het paard zoekt leiding van jou dus geef het werk zodat ze de spanning kan laten afvloeien door opdrachten te krijgen die ze begrijpt in een voor haar spannende situatie. Daar heb je dus die basis voor nodig, werk daar aan! En als laatste tip hoe meer praatjes een instructeur en zadelmaker over het algemeen hebben, hoe minder de kunde. Ze moeten je echt met een paar simpele heldere tips gelijk een stuk vooruit kunnen helpen. Blijf je ogen en oren openhouden. Blijf niet te lang aanklungelen, paard rijden is heel lastig maar goede instructie kan je met de basis als een speer vooruit helpen. Succes!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:00

Seventeen schreef:

Dit inderdaad! Vorige keer lag het aan een bolle rug maar wat deze keer de verklaring is? Die vraag wordt genegeerd.

Furrow

Moet eerlijk zeggen dat ik niet vaak reageer, maar ik zie zoveel spanning in het lichaam dat ik er een naar gevoel van krijg. Verder lijkt het alsof ze tijdens het rijden zich echt vastzet op de rug.

Blijven oefenen dan maar :j

Gnome

Knert schreef:
Dan moet ik ook eerlijk bekennen dat ik mij er ook wel eens schuldig aan heb gemaakt. En zelfs met mijn pony (waar ik zelden op reed) geen passende combi was. Daar heeft kbk zelfs nog zat beeldmateriaal van!

Echter ben ik wel overgegaan tot verkoop van pony gegaan. En voor mijn paard die destijds vaak veranderde in bespiering (ivm wisselende training) een pad gebruikt. Dit uiteraard in overleg met mijn zadelpasser.

Dus ik snap het anderzijds ook weer heel goed Maarten en KBK, een zadel is leuk, maar soms ook best een lastig puntje als je het maar niet passend krijgt.

Maar dat maakt het zadel dan nog niet passend toch? Hoe vervelend het ook is.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:01

Ik vind dit ook geen fijn beeld geven. Alles is heel strak en de neusgaten staan heel erg strak en opengesperd.

Bijvoorbeeld bij de foto van (volgens mij) het halsstrekken krijg ik echt het gevoel van kaken op elkaar klemmen en dan naar voren.
Het is in ieder geval niet door middel van ontspanning.

Ook ik vind het zadel niet fijn liggen en ben heel benieuwd wie jullie als zadelmaker hebben.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit zadel in het echt ligt.
Ik vind dat maarten wel een gat langer mag zitten met zijn beugels, denk dat hij dan ook beter kan "zitten".
Voor wat betreft het naar voren vallen, helpt voor mij heel erg om eraan te denken om mijn heupen te openen. Daardoor ga ik ook meer in het zadel zitten ipv erop.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:01

Nou KBK ik woon in de buurt en zou graag een keer willen komen kijken naar de ligging van je zadel op elske!
Wil later als de centjes er naar doen, graag -zelf- de opleiding doen voor zadelmaker/passer dus elke ervaring is er 1.

Spanning... tjah... kan ik veel over zeggen, maar zinnig is het niet.
Vooral gewoon vaker op drukke onderlinge wedstrijden gaan en mee doen voor de ervaring.
Lekker -buiten in de natuur- trainen, waarbij elk gevaar om de hoek loert.
Af en toe een plutje erbij, zodat ze daar ook geen schrik meer voor hebben.
En oefenen met plubliek.

Ontspanning komt dan vanzelf wel...

Maar het zadel... of zadelmaker, zou ik niet trots op zijn.
Hoe proffesioneel hij ook is!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:03

Charica schreef:
Mijn vriend heet ook Maarten en heeft ook een Fries sinds kort, haha!

*\o/* Pas de deux?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:03

Maralyn, is goed hoor. :j
Je bent van harte welkom.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:05

Ah zoveelste topic..
Goed om te zien dat er ook nog kritiek geuit durft te worden op bekende bokkers. Ik zag de foto's en ik dacht echt: neee..
Sorry, maar ik vind het echt naar. Het zadel past voor geen meter, punt. Ik zou toch maar eens op zoek gaan naar een andere zadelmaker. Daarnaast zal Maarten er gerust plezier mee hebben, maar paard echt niet. Jammer dat jullie zo in jullie eigen bubbel leven en alle tips en commentaar aan de kant schuiven. Persoonlijk vind ik het ook erg vervelend dat KBK altijd maar meteen voor Maarten moet inspringen. Het is een volwassen man, hij kan prima zelf reageren en we weten ondertussen na dat huwelijksaanzoek allemaal wel dat jullie heel veel van elkaar houden. Dat hoeft toch niet in elk topic ook nog te staan? :+.