4H Colorado Rodeo.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: 4H Colorado Rodeo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:42

Ook met aanhalingstekens klopt naar mijn idee niet hoor.
Ook met figuurlijk 'wild' zijn heeft het niets te maken.

En over dat stierenvechten waar iemand het mee vergelijkt. Die fokken ze er inderdaad ook voor, maar wel met een heel ander doel en vooruitzicht. Dit kun je naar mijn idee niet vergelijken en moet je ook niet willen.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 20:44

Tillie, nu pas reageer ik op jou. Ik had nergens je naar geciteerd. Maar het was een berichtje in het algemeen. Ik zou je ook vriendelijk willen verzoeken te stoppen met deze eindeloze discussie ik denk dat je nu wel je punt heb gemaakt.

Het is niet de bedoeling om stierenvechten te vergelijken met een klein schalige rodeo. Waar geen stiervechten voor kwam.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:36

volgens mij worden hier wel termen door elkaar gegooid.
rodeo = verzamelnaam van een evenement. zoals als de kermis :-p op de kermins hem je ook niet alleen botsauto's maar ook vele andere atracties. Rodeo is het event, onderdeel hiervan zijn calf roping, barrel race, bullriding en: Bronc riding.

bronc riding = wat in dit topic rodeo wordt genoemd: een paard dat bokt en waar de ruiter 8 seconden op moet blijven zitten.

dus om dingen niet door elkaar te halen, als jullie het over de bokkende paarden hebben (die btw echt niet daar ineens voor het eerst mensen zien en tuig om krijgen, die worden gewoon getraint ook hiervoor en komen waarschijnlijk meer op vreemd terein dan vele paarden hier) dan bedoelen jullie het ONDERDEEL bronc riding.
en als ze op een stier zitten heet het jawel, bullriding.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:50

Gave foto's, je hebt de sfeer goed zien vast te leggen.
Lijkt mij ook erg interessant om eens bij te wonen! Weer een heel ander wereldje waar je in terecht komt.. Veel plezier nog op je rondreis :) Ben benieuwd naar meer foto's!

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 03:05

quarterH, Dit was ook echt een rodeo, want alle onderdelen die je noemt waren er. Heb alleen van dit foto's kunnen maken :) Maar bedankt voor je verduidelijking!

Ann_Pam, ik heb eventueel op FB een blog die je kan volgen.https://www.facebook.com/AmericanTourCV

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:06

Wranglerbutt schreef:
RaafSmits schreef:
Het is niet voor niks dat er nog altijd veel "dierenliefhebbers "zijn die zélf geen dieren bezitten omdat ze er te veel van houden.
In die categorie kom ik vooral mensen tegen die hun liefde voor en kennis over dieren vooral bij Walt Disney lijken te hebben opgedaan.... :P

Dankjewel voor het compliment!!
Walt Disney is namelijk de enige die al een bijna een eeuw jong en oud weet te boeien en te fascineren.
Dit in tegenstelling tot al die andere "dieren deskundige " die komen en gaan, en waar niemand nog de naam van weet. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:12

David Attenborough, Jane Goodall.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:14

Als je je mening over dieren en hun gedrag baseert op antropomorfische ideeën, dan heb ik daar niet zo'n hoge pet van op. Je zet jezelf als 'deskundige' er iig mee buitenspel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:16

Joehoooooeeeeeee! Gaan we nog verder offtopic?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:22

Hahaha ik mis de 'like' button bij de reactie van Tendance +:)+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:23

Als je nog richting Vegas gaat wil ik je aanraden, misschien dat je dat al hebt ingepland, om een side tour te maken naar Scotty's Castle in Death Valley ( en Death Valley zelf natuurlijk). Schijnt zeer de moeite waard te zijn, toen ik er in 2013 was zijn we daar jammer genoeg niet aan toe gekomen, maar ik wil er zeker nog een keer heen! https://en.wikipedia.org/wiki/Scotty%27s_Castle

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:28

Gave foto's!!! Dat wil ik ook zo graag eens bijwonen!! Dat lijkt mij zo gaaf!!
En vooral ook voor de foto's, is weer een uitdaging!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:30

Morganlefay schreef:

Tuurlijk!!
Maar ik zie Walt Disney ook niet als een dierendeskundige.
Het was heel even een speldenprik naar een cowgirl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:59

RaafSmits schreef:
Morganlefay schreef:

Tuurlijk!!
Maar ik zie Walt Disney ook niet als een dierendeskundige.
Het was heel even een speldenprik naar een cowgirl.

:o

Altijd dat gezeur nav mooie plaatjes. ;(

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:11

Tillie20 schreef:
miekie291 schreef:
Wat een super gave foto's! En al die mensen die meteen beginnen te zeuren over mishandeling... Ik zie alleen maar paardjes met de oren naar voren die mee denken en mee werken!! Ze zien er top uit en na de show mogen ze eten en gaan ze weer lekker de kudde in.

Het gaat vooral om de rodeo en de kalfjes die met een lasso worden gevangen.
Sorry hoor, maar als het paard het zo fijn vond om mee te werken zou hij niet bokken. Het is duidelijk een stressvolle ervaring, net als het transport daar naartoe en opeens bij zoveel mensen in drukte aanwezig te zijn.

Je redenatie raakt natuurlijk kant noch wal Tillie. Ooit een paard in de wei zien bokken uit vreugde? Of is dat ook alleen uit stress? Ooit een veulen zien 'los' gaan als ie 's ochtends weer op de wei komt? Ook stress? Ik dacht het niet.
Bokken staat niet gelijk aan stress. Dus dat is een behoorlijke drogredenatie die je hierboven gebruikt. Sterker nog... als jij iedere keer als je paard of veulen bokt hem beloond, er een koekje instopt of de druk verwijderd, dan weet zo'n paard binnen 5 keer precies 'Woohoo, bokken is leuk. Ik krijg een beloning!" :):)
Noem het 't omgekeerde belonen van wat wij als ruiters graag willen zien. Anders dan in Nederland. Maar slecht?
Neuh... zo'n paard doet wat hem is aangeleerd. Doet het gedurende 8 seconden en is klaar. Ik dénk dat dat minder belastend is dan 6 minuten lang een ZZ-Z proef doorlopen.

En ik denk ook dat je in iedere sport prutsers hebt.
In de dressuur de amateur die zijn paard flossend een passage doorrijdt.
In de broncriding de eigenaar die zijn paard niet traint maar compleet opfokt zodat hij zijn been breekt in zijn paniekerige opgefokte sprongen.
In de springsport de ruiter die zijn paard zó snel en krap laat draaien om de snelste tijd te halen dat het paard zijn voet ongeveer verdraaid.
In het mennen de menner die de dressuur niks vindt en in de marathon zijn paard steeds op palen stuurt omdat hij die snelste tijd wilt halen.
Etc etc.
Kortom... prutsers heb je overal en daar moet serieus naar gekeken worden (en afgestraft). Maar om nu de rodeo meteen volledig af te keuren? Neuh.

Enne... TS: de foto's: Echt heel gaaf! Je hebt een briljant gevoel voor timing +:)+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:42

Dus jij denkt dat een paard tijdens de rodeo bokt omdat hem dit middels positieve bekrachtiging is aangeleerd? En niks te maken heeft met stress, angst of de riem op een "nare" plaats? Mijn God. Ik ben allesbehalve narrow minded maar dit vind ik héél moeilijk te geloven. Op zijn best hebben ze het bokken misschien aangeleerd door hem pijn te doen met de betreffende riem, waardoor die angstrespons getriggerd wordt wanneer er weer een riem op die plek wordt aangebracht. Alles aan de lichaamstaal van deze paarden schreeuwt stress en discomfort (zacht uitgedrukt). Als je denkt dat deze paarden hun motief om te bokken vreugde en plezier is, vind ik dat een héle naïeve gedachte. Op zijn best is het een geconditioneerde respons welke is ontstaan uit pijn en angst.

Overigens heb ik dezelfde soort bedenkingen bij bijv. veel dressuurruiters of andere takken van de sport, maar dat is hier totaal niet relevant.

Ik vind het juist wel oké om het over deze discussie te hebben in een topic als dit, juist door dit soort discussies vindt er uiteindelijk vooruitgang plaats.

En mijn beeld van dieren heeft niets te maken met Walt Disney, dat vind ik zelf juist een drogreden: degene die iets anders beweert niet "bestrijden" met argumenten, maar diegene belachelijk proberen te maken. Geloof me, ik ben zeer reëel en probeer het objectief te bekijken.

Ik vind het echt zeer triest dat dit soort dingen anno 2015 goedgevonden worden. Ik geloof wel dat jullie het oprecht niet zielig vinden, maar ik denk dat dat komt omdat er vanuit een bepaalde cultuur wordt gekeken en niet objectief. Wat als dit nooit had bestaan en nu ineens ingevoerd zou worden? Velen van jullie zouden wss vooraan lopen in de protestmars. Cognitieve dissonantie heet zoiets als dit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:02

Vogeltje.

Even n makkelijk voorbeeld.
Paard gooit ruiter er af... ruiter stopt.
Volgende dag opnieuw.
En opnieuw.
Eeeen opnieuw.
Ruiter stopt nadat hij er af ligt en paard gaat t land op.
Maar dat is makkelijk!
Beetje positief bekrachtigen en daar heb je er één.

Hier in nl worden regelmatig paarden afgemaakt omdat ze onhandelbaar zijn geworden onder het zadel.

Paard hoeft maar één x jolig te bokken.
En één x door te hebben dat t werk dan klaar is... en je hebt n probleem.
Voor rodeo festivallen dé oplossing voor dat soort getrainde paarden.

Twee maand geleden nog n gezond paard de slacht in zien gaan door onhandelbaar gedrag onder t zadel.

Zonde!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:11

Die paarden zijn hiervoor gefokt! Die zijn gefokt om te bokken en ja, dat wordt ze ( meestal, want er zijn altijd overal mensen die het niet op de juiste manier doen) met positieve bekrachtiging geleerd, net als een goede ruiter zijn paard leer piafferen, een sliding stop maken of wat dan ook.
Bokken is een hele natuurlijke beweging voor een paard, de riem/ touw door de liezen prikkelt ( en is vaak ook nog met bont gevoerd) en bindt niks nergens af, ik zou ook niet weten wat het moet afbinnen omdat het merendeels merries zijn die gebruikt worden /3 . Veel paarden stoppen met bokken of doen een paar flauwe sprongetjes op het moment dat de cowboy op de grond ligt.........
Ze weten precies wat en hoe ze het moeten doen, de cowboys hebben meer te lijden, maar dat is hun keus!

Ik snap niet dat mensen niet in zien dat het niet veel anders is dan wat de meeste ruiters doen, die zitten ook op een paard, met zadel, bitten, teugels, sporen en wat er allemaal nog meer aangehangen wordt en die paarden moeten ook hun trucje doen, wat is in vredesnaam het verschil met een paard wat zonder bit, bij de saddle broncs met een soort van zadel ( of zonder zadel bij de bucking horses) en een riempje door de liezen moet bokken en daarna een half jaar vrij krijgt. De paarden en stieren worden nl. maar zeer mondjesmaat gebruikt omdat ze anders stoppen met bokken, met of zonder riem. Ze moeten dus fris blijven en niet "zadelmak" worden wat dus wel gebeurt als ze te vaak de ring in gaan en dan bokken ze niet meer, met of zonder riem!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:16

VogeltjeM schreef:
Dus jij denkt dat een paard tijdens de rodeo bokt omdat hem dit middels positieve bekrachtiging is aangeleerd? En niks te maken heeft met stress, angst of de riem op een "nare" plaats? Mijn God. Ik ben allesbehalve narrow minded maar dit vind ik héél moeilijk te geloven.

Nee. Dat zeg ik namelijk niet.
Ik leg alleen uit dat bokken niet per se negatief is. Én dat het niet heel moeilijk is om een paard te leren bokken middels (positieve) bekrachtiging. Mijn voorbeeld was positieve bekrachtiging (toevoegen prikkel=koekie), maar het kan ook negatieve bekrachtiging zijn door juist een prikkel weg te halen. Dat is niet per se gemeen, maar wordt meer gebruikt in trainingen. Geen onwaarheid lijkt me.
Daarnaast zeg ik ook niet dát alle paarden het positief hebben geleerd. En dat er overal prutsers zijn. Ook geen onwaarheid ;) .

Ik ben niet voor rodeo/bronc riding. En niet tegen. Maar ik kan wél heel slecht tegen van die rare redenaties waarbij er aan een (mogelijk neutrale) actie van een dier allerlei gevoelens worden gehangen. En dát wilde ik even rechtzetten.

Los daarvan geloof ik prima dat paarden getraind worden om te bokken. Dat zullen ze heus niet op een 'permanent schadelijke' manier doen bij dieren die héél veel geld waard (kunnen) zijn. Of het per se de liefste manier is? Daar ga ik geen oordeel over vellen. Want hoewel sommige mensen álles van een foto kunnen aflezen, kan ik dat niet. Ik zie op de foto's in dit topic geen heftig gekweld (of zielsgelukkig) paard. Ik zie iig niets waar ik verdrietig van word. En de filmpjes... het is makkelijk filmpjes maken van prutsers. En makkelijker om te plaatsen dan iets wat goed gaat ;)
Ik sluit me dan liever aan bij een Elcid die er meer ervaring mee lijkt te hebben dan ikzelf ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:21

Een mens heeft zijn ogen aan de voorkant zitten en wordt dus herkent als roofdier
Een paard is een vlucht/prooidier.

Het paard krijgt iets rond zijn flanken gebonden waardoor hij gaat bokken, iets wat hij normaal zou doen uit pijn of omdat hij vlucht. Dan gaat er een mens(EEN ROOFDIER IN ZIJN OGEN DUS) op hem zitten, iemand die hij absoluut niet kent. Hij zit in een kleine ruimte en wordt dan vrijgelaten waardoor hij dus automatisch die persoon er vanaf gaat bokken. Denk je dat hij dat voor z'n plezier doet? Het verschil met een bereden paard is dus dat dit paard niet zadelmak is en niet gewend is aan mensen. Je kan dus al niet beargumenteren dat dit voor het paard een 'leuk' moment is.

Ook al wordt hij daarna beloond doordat de ruiter er vanaf valt(positieve associatie kan alleen als de beloning binnen 3 seconden komt, op de wei staan is in dit geval dus geen beloning), de ervaring zelf is voor een VLUCHTdier traumatisch. Sorry, maar dat moet je toch ook wel kunnen inzien.

Net als Calf Roping, als een kalfje terwijl het wegrent voor een veel groter paard wat op 'm af komt gedenderd een lasso om z'n nek krijgt gegooid en er dus opeens spanning op zijn wervels en luchtpijp komt te staan op de grond beland. En dan wordt ie vervolgens meteen ruw opgepakt en worden de poten vastgebonden van een PROOIdier. Hoe denk je in godsnaam dat dit dier zich voelt? Denk je serieus dat hij denkt 'oh dit is maar voor de sport, dit is niet echt'. Als het met een veulen zou gebeuren zou heel bokt erover vallen, maar omdat het een kalfje is is het wel goed? 8)7

Het is ook gewoon niet prettig om naar te kijken, dus ik snap niet waarom je dit als vermaak of wedstrijd zou willen doen. Er zijn zóveel manieren waarop je een wedstrijd kan organiseren waarbij geen dieren betrokken hoeven te zijn, wáárom dan deze op z'n minst twijfelachtige manier kiezen? Dat jullie dit willen doen moeten jullie zelf weten, maar de dieren hebben geen keuze. En dan vullen jullie ook nog voor ze in dat ze het ook leuk vinden 8)7

Als ik het als mens zou inbeelden zou ik het niet eens leuk vinden om de plaats van het paard of het kalfje in te nemen terwijl ik WEET dat het een sport is.

Dat hij vrij krijgt daarna en dat de dressuur oid erger is, dat heeft er allemaal niks mee te maken, dat snappen jullie toch ook wel? Het gaat om DAT moment dat hij in de ring staat. De rest is bijzaak en imo een excuus.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:18

_/-\o_
Tillie20 schreef:
Een mens heeft zijn ogen aan de voorkant zitten en wordt dus herkent als roofdier
Een paard is een vlucht/prooidier.

Het paard krijgt iets rond zijn flanken gebonden waardoor hij gaat bokken, iets wat hij normaal zou doen uit pijn of omdat hij vlucht. Dan gaat er een mens(EEN ROOFDIER IN ZIJN OGEN DUS) op hem zitten, iemand die hij absoluut niet kent. Hij zit in een kleine ruimte en wordt dan vrijgelaten waardoor hij dus automatisch die persoon er vanaf gaat bokken. Denk je dat hij dat voor z'n plezier doet? Het verschil met een bereden paard is dus dat dit paard niet zadelmak is en niet gewend is aan mensen. Je kan dus al niet beargumenteren dat dit voor het paard een 'leuk' moment is.

Ook al wordt hij daarna beloond doordat de ruiter er vanaf valt(positieve associatie kan alleen als de beloning binnen 3 seconden komt, op de wei staan is in dit geval dus geen beloning), de ervaring zelf is voor een VLUCHTdier traumatisch. Sorry, maar dat moet je toch ook wel kunnen inzien.

Net als Calf Roping, als een kalfje terwijl het wegrent voor een veel groter paard wat op 'm af komt gedenderd een lasso om z'n nek krijgt gegooid en er dus opeens spanning op zijn wervels en luchtpijp komt te staan op de grond beland. En dan wordt ie vervolgens meteen ruw opgepakt en worden de poten vastgebonden van een PROOIdier. Hoe denk je in godsnaam dat dit dier zich voelt? Denk je serieus dat hij denkt 'oh dit is maar voor de sport, dit is niet echt'. Als het met een veulen zou gebeuren zou heel bokt erover vallen, maar omdat het een kalfje is is het wel goed? 8)7

Het is ook gewoon niet prettig om naar te kijken, dus ik snap niet waarom je dit als vermaak of wedstrijd zou willen doen. Er zijn zóveel manieren waarop je een wedstrijd kan organiseren waarbij geen dieren betrokken hoeven te zijn, wáárom dan deze op z'n minst twijfelachtige manier kiezen? Dat jullie dit willen doen moeten jullie zelf weten, maar de dieren hebben geen keuze. En dan vullen jullie ook nog voor ze in dat ze het ook leuk vinden 8)7

Als ik het als mens zou inbeelden zou ik het niet eens leuk vinden om de plaats van het paard of het kalfje in te nemen terwijl ik WEET dat het een sport is.

Dat hij vrij krijgt daarna en dat de dressuur oid erger is, dat heeft er allemaal niks mee te maken, dat snappen jullie toch ook wel? Het gaat om DAT moment dat hij in de ring staat. De rest is bijzaak en imo een excuus.

_/-\o_

Alleen zijn veel mensen blind voor de waarheid als het "hun "hobby betreft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:23

Die paarden zijn wel degelijk gewend aan mensen! Het zijn absoluut geen wilde paarden in de zin van dat ze nooit mensen zien of er mee in contact komen, ze zijn alleen niet zo tot huisdier gemaakt als de paarden die wij op stal/ in de wei hebben staan.
Overigens ben ik ook tegen Calf roping op de manier waarop het op de rodeo's gebeurt, maar aan de andere kant is dit de manier waarop er soms nog geroped wordt op grote ranches omdat het de enige ( en een van de minst stressvolle!) manier is om een kalf te vangen wat op 100'en ha rondloopt.

Overigens is er een groot verschil tussen roping "the "Texan" way" of The "Vaquero" way. Die laatste gaat nl. met rust en respect en zonder rukken of trekken gepaard. De1e wil er nog wel eens ruw aan toe gaan, voor paard en kalf.

Overigens gebeurt dit ook met paarden en veulens die in het veld in kuddes opgroeien, die worden net als de kalven geroped als ze gevangen moeten worden................

Maar het saddle bronc, bucking horse of bull riding is niks erger of minder erg dan wat wij doen als we op een paard gaan zitten. Misschien toch zelf eens bij een , goed georganiseerde, rodeo gaan kijken en dan een oordeel vellen i.p.v. roepen over iets wat je niet kent, nooit in het echt gezien hebt en dus geen idee hebt waar het eigenlijk om gaat!!!??? Het spreekwoord "`de splinter in andermans oog wel zien, maar niet de balk in het eigen oog" gaat hier aardig op!

Voor de mensen met FB; roping the Vaquero way, goh wat zielig :o :o https://www.facebook.com/jeff.sanders.1 ... 8/?fref=nf

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:38

Kirrr schreef:
Wauw, je hebt de sfeer erg mooi weten vast te leggen. <3

Al de tegenstanders mogen mij gerust een pbtje sturen om eens een weekendje/weekje mee te gaan naar een professionele rodeo.
Ohja en voor een mooie professionele rodeo hoef je niet perse naar USA hoor ;)

Waar heb je die nog meer?
Lijkt me erg gaaf om eens te bezoeken

Supergave foto's! Lief ook die kinderen met hun dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:40

Zeikerds op bokt ook :7 :x

Ik zie liever deze paarden zonder een heel ijzer werk in de mond , helemaal geen gedoe aan hun hoofd lukraak rond bokken om de cowboy te verliezen. Dan die paarden die de mond open hebben ivm het ijzerwerk wat erin gestopt word , de sfeer heb je mooi gedaan TS . En die kindjes met hun vee <3

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:48

vogeltje, een discussie voeren is goed, maar dan moet je wel feitelijk weten waar je het over hebt, en niet dingen roepen over iets waar je een paar fotos van hebt gezien en zelf een hoop aannames op doet die niet op feiten gebaseerd zijn.

elcid heeft er al veel van weerlegt gelukkig.