Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:14

Tja, iedereen die officieel wedstrijd rijd weet dat er op een onderlinge wedstrijd vaak behoorlijk met punten wordt gestrooid. Voor de rest ga ik mee met al het andere commentaar wat hier al is gegeven over zadel, etc.

Luister eens goed naar jullie paard. Die geeft heel duidelijk aan dat er iets niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:16

Dat was inderdaad het hele doel, gewoon de ervaring van het starten op zich. :j
Rosan heeft ook meegedaan met [naam], gewoon puur voor ervaring en voor de lol en het was ook nog eens op eigen terrein.

Het enige nadeel vond ik dat er 4 ringen direct naast elkaar lagen en er dus ook 4 voorlezers door elkaar heen aan het schreeuwen waren.
Er waren ook nog direct naast de manege mensen/kinderen de hele tijd aan het gillen, wat de ontspanning ook niet ten goede kwam.
Maar ondanks dat er nog genoeg te verbeteren valt, zijn we zeker niet ontevreden met het resultaat. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:23

KoudbloedKim schreef:
Het enige nadeel vond ik dat er 4 ringen direct naast elkaar lagen en er dus ook 4 voorlezers door elkaar heen aan het schreeuwen waren.
Er waren ook nog direct naast de manege mensen/kinderen de hele tijd aan het gillen, wat de ontspanning ook niet ten goede kwam.
Maar ondanks dat er nog genoeg te verbeteren valt, zijn we zeker niet ontevreden met het resultaat. :)

Dat is op elke wedstrijd zo, die omstandigheden moet je paard gewoon aan wennen.

Verder vind ik de foto's er ook niet fijn uit zien, gespannen paard, drukt de hals erop en de rug weg. Enige foto die ik fijn vind om te zien is de stap foto...
Zadel ligt duidelijk niet lekker, zakt over de schoft en komt achter omhoog. Zelfs mét onderlegger, dus het zadel ligt gewoon ECHT niet goed. Ik snap niet dat je zo'n bord voor je hoofd hebt dat jullie hier niet naar laten kijken, het komt niet voor niets elk topic weer ter sprake.
Haar van Maarten moet minstens in een vlecht, dit ziet er onverzorgd uit en krijg je op officiële wedstrijden wel commentaar op.

Sorry dat ik het zeg, maar ik zou me de ogen uit de kop schamen als mijn paard op concours zo liep... Ook al is het een onderlinge en de eerste keer

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:28

Gewoon lekker kilometers maken in de ring. Wedstrijd rijden moet je leren.
Leren hoe lang je het beste kan losrijden, waar je paard op wedstrijd wel en niet op reageert, hoe jezelf reageert op wedstrijdspanning, etc, etc. Gewoon lekker wedstrijden rijden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:32

Ik vind dat nogal een advies. Als je je nog ergert aan meerdere ringen naast elkaar, en op een onderlinge wedstrijd 168 (en 180) punten rijdt, dan zou ik eerder thuis nog heel hard door oefenen.

Op basis van deze foto's heeft deze combinatie nog niks te zoeken in een officiële B wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:35

@Eline91,@mairead: Jullie snappen het. :)
@Janouk: Inderdaad, [naam] deed het gewoon goed en ik ben trots op haar. De nageeflijkheid en ontspanning komen nog wel.

De tweede proef ging gewoon slechter dan de eerste wat het verschil in punten verklaart.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:38

Anoeska schreef:
Ik vind dat nogal een advies. Als je je nog ergert aan meerdere ringen naast elkaar, en op een onderlinge wedstrijd 168 (en 180) punten rijdt, dan zou ik eerder thuis nog heel hard door oefenen.

Op basis van deze foto's heeft deze combinatie nog niks te zoeken in een officiële B wedstrijd.

Ben ik niet met je eens.
Als je altijd alleen rijdt, ben je niet gewend dat er meer ringen zijn. Niet gewend aan het inrijden op een wedstrijdterrein. Allemaal dingen die je in praktijk moet leren. Dat kan je thuis niet leren.
En je hoeft toch niet meteen te scoren in de wedstrijdring. Dit is ook een deel van de opleiding van een paard. Leren om op jezelf en op je paard te vertrouwen op vreemd terrein.
Lekker trainen.

B staat voor de klasse beginners: paarden en ruiters.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:42

Haha big smile en gaan met die banaan! Geweldig dat jullie zo genoten hebben!

Het valt me op dat jij zelf de neiging hebt om te gaan staan in de beugels (erfenis van die heerlijke galopstukken buiten denk ik), dat zie je op bijna alle foto's terug.
Hierdoor trek je ook je benen op, schieten je voeten te ver in de beugels en trek je haar onbewust omhoog.
Ik denk dat de proef er al een stuk rustiger van zou worden als je op je kont gaat zitten en zelf al wat meer relaxed gaat zitten.

Buiten rijden als een ridder, klaar voor de strijd en gas erop maar tijdens een proef moet je rijden als een koning, trots en ontspannen.

Probeer je te concentreren op 1 ding en niet op alles tegelijk.
Bedenk bijv van te voren dat je deze proef super netjes op de bordjes gaat rijden.
Bedenk dat je bij de 2e proef het tempo heel stabiel probeert te houden.
Zo ben je niet met 10 dingen tegelijk bezig

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:43

janouk schreef:
Anoeska schreef:

Ben ik niet met je eens.
Als je altijd alleen rijdt, ben je niet gewend dat er meer ringen zijn. Niet gewend aan het inrijden op een wedstrijdterrein. Allemaal dingen die je in praktijk moet leren. Dat kan je thuis niet leren.
En je hoeft toch niet meteen te scoren in de wedstrijdring. Dit is ook een deel van de opleiding van een paard. Leren om op jezelf en op je paard te vertrouwen op vreemd terrein.
Lekker trainen.

B staat niet voor beginners, maar voor basis. En laat nou juist dat hier nog ontbreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:45

Gillbo schreef:
Haha big smile en gaan met die banaan! Geweldig dat jullie zo genoten hebben!

Het valt me op dat jij zelf de neiging hebt om te gaan staan in de beugels (erfenis van die heerlijke galopstukken buiten denk ik), dat zie je op bijna alle foto's terug.
Hierdoor trek je ook je benen op, schieten je voeten te ver in de beugels en trek je haar onbewust omhoog.
Ik denk dat de proef er al een stuk rustiger van zou worden als je op je kont gaat zitten en zelf al wat meer relaxed gaat zitten.

Buiten rijden als een ridder, klaar voor de strijd en gas erop maar tijdens een proef moet je rijden als een koning, trots en ontspannen.

Probeer je te concentreren op 1 ding en niet op alles tegelijk.
Bedenk bijv van te voren dat je deze proef super netjes op de bordjes gaat rijden.
Bedenk dat je bij de 2e proef het tempo heel stabiel probeert te houden.
Zo ben je niet met 10 dingen tegelijk bezig
Dit is exact waar we de laatste tijd mee bezig zijn, echt exact. :))
Na de eerste proef heb ik ook tegen [naam] gezegd dat hij moest ontspannen. :j
Ik merk wel dat [naam] het lastig vindt om inderdaad op álles te letten.
Bepaalde dingen gaan erg goed, maar andere dingen kan hij net niet snel genoeg omschakelen.
Maar ben er van overtuigd dat dat goed gaat komen. :j

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:54

Ik vraag mij af waarom jullie op wat "negatievere" (imo goed bedoelde) reacties eigenlijk totaal niet reageren...
Jullie reageren alleen maar op de reacties die jullie mening delen, ook al is dat hier in dit topic, en meer topics van jullie, de minderheid...

Wij zijn geen boemannen die het leuk vinden om iedereen de grond in te stampen. Oké, sommigen kunnen het iets hard vermelden, maar grotendeels bedoelt iedereen het hier goed voor de gehele combinatie.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:54

Liselot schreef:
B staat niet voor beginners, maar voor basis. En laat nou juist dat hier nog ontbreken

maar wat is dan een goede basis.
Ik vind een goede basis om aan wedstrijden te beginnen dat je samen veel plezier hebt en bereid bent om te leren.
Je hoeft niet met een volledig nagevelijk paard in de ring te verschijnen.
Juist door een wedstrijd en foto's als deze zie je waar de leerpunten liggen en daar kan je mee aan de slag om bij de volgende wedstrijd te kunnen zien of je vooruitgang boekt

Joanne1987

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:59

Het is in de B wel degelijk de bedoeling dat je paard ontspannen en in aanleuning loopt. Een paard wat niet ontspannen in de aanleuning loopt kan de opdrachten niet goed uitvoeren en behoor je dus onvoldoendes te krijgen en als ie dat niet kan is ie er gewoon niet klaar voor want dat word immers gevraagd

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:02

Gillbo schreef:
Liselot schreef:

Ik vind een goede basis om aan wedstrijden te beginnen dat je samen veel plezier hebt en bereid bent om te leren.
Juist door een wedstrijd en foto's als deze zie je waar de leerpunten liggen en daar kan je mee aan de slag om bij de volgende wedstrijd te kunnen zien of je vooruitgang boekt

Dit paard is helemaal niet nageeflijk. En dat maakt verder niet uit want daar kan Maarten nog aan werken, maar dat betekent wel dat de basis nog niet goed is. Ook zit Maarten niet stabiel en is Elske gespannen. Voor echte wedstrijden zijn ze simpelweg nog niet klaar.

Je hebt wel gelijk wat betreft ze hier veel van kunnen leren. Dat klopt zeker. Ik vind het alleen jammer dat maarten en KBK niet reageren op de "negatieve" reacties, die overigens goed bedoeld zijn!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:03

dan had Edward Gal ook niet moeten starten in Aken want daar was geen ontspannen moment bij of wel?
Het is mi de bedoeling dat je in een b wedstrijd gaat opbouwen naar een volledig ontspannen en in aanleuning lopende proef, dan ga je punten halen en door naar de L.
Nu waren er wel momenten met ontspanning en vanuit daar moeten ze nu samen verder gaan bouwen.

Het is zo makkelijk om iemand volledig af te schieten met foto's als deze maar benader het positief. Ze zijn meer dan bereid om aan deze punten te gaan werken en verstoppen zich niet, ook als het niet helemaal loopt zoals de bedoeling zou zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:04

Dat ligt eraan waarvoor je gaat. In mijn profiel is mijn eerste topic van Wrangler nog wel te vinden. Die liep zijn eerste proef hartstikke braaf, wel nageeflijk zij het achter de loodlijn, had tempocontrole en ik Kon ook niet zitten vanwege mijn accute hernia's. Ik reed toen 153 punten.

Deze combi had bij die jury vermoedelijk ergens tussen de 100 en de 120 punten gezeten. Dat is gewoon niet leuk meer, ook niet om zomaar ervaring op te doen.

Overigens reed ik drie weken later een eerste plaats met over de 200 punten maar om zo'n debuut te maken, dat gun ik Maarten niet. Dan is het moeilijk om optimistisch naar huis te gaan.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:04

Pfoe, schrik toch wel een beetje van deze foto's :oo

Super dat jullie er plezier in hadden en plezier hebben opgedaan!
Maar ik zie alles behalve een gelukkig paard :n

Bij het zadel denk ik al, auw.
Maarten kan daar verder nooit lekker in zitten? inch groter kan geen kwaad denk ik.
Verder zie ik dat er behoorlijk in de mond getrokken wordt. Dit kan natuurlijk door de spanning komen. Maar het geeft geen fijn beeld.

Verder hoop ik dat jullie de volgende wedstrijd met minder spanning in kunnen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:05

Gillbo schreef:
Liselot schreef:

Een paard moet in de B weldegelijk nagevelijk zijn en van achter naar voren gereden worden. Dat hoeft nog niet in de ultiem correcte aanleuning te gebeuren zoals bij "aan de teugel", maar een paar die zijn hals en kop erop zet en de rug wegdrukt krijg je gewoon onvoldoendes voor.

Kom op Gilbo, je wil Edward toch niet met maarten gaan vergelijken of wel 8)7
En blijkbaar moet het wel een keer harder gezegd worden aangezien er nu al in een topic of 5 a 6 aangehaald is dat het zadel niet fijn ligt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:08

Hoe dúrf je Edward Gal met mijn [naam] te vergelijken. -:(- :')

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:10

Nee ik vergelijk ze zeker(maar de situatie wel) niet maar als ontspanning iets wat gezien moet worden in proeven en anders het advies is om niet te starten dan geldt dat voor zowel Maarten als Edward.

Ik zie ook wel dat er nog heel veel te leren valt en dat Elske zeker niet lekker loopt maar ik denk dat het geen zin heeft om iemand dan af te branden.
Zoals je leest in mijn post hierboven geef ik ook tips en wordt daar wel op gereageerd. Het is maar hoe je de boodschap brengt.

En als er al in bijna 6 topics is aangegeven dat een zadel niet goed ligt en ts doet er niks mee, dan zal er na 7e topic ook wel niks meegedaan worden. Heel vervelend maar je kan iemand niet dwingen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 22-08-15 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:10

KoudbloedKim schreef:
Hoe dúrf je Edward Gal met mijn Maarten te vergelijken. -:(- :')

:D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:14

Dit is gewoon een mooi leermoment: over hoe je zelf de wedstrijd in gaat mentaal gezien, welke verzorging daarbij komt kijken voor ruiter en paard, welke omstandigheden je tegen kunt komen op een wedstrijd en hoe je je daarop eventueel kunt voorbereiden. En daarbij komt dan nog het rijden zelf ... Kortom, dat is best veel.

Als ik Maarten was zou ik deze ervaring uitgebreid met Steef bespreken en een compleet plan van aanpak opstellen om er naar toe te werken om het over een maand of 6 nog eens te proberen. Met een compleet plan van aanpak bedoel ik dan: toch eens kijken naar het zadel, zitlessen nemen zodat de balans van de ruiter beter wordt en het paard wat vaker longeren zodanig dat er gewerkt wordt aan rechtrichten (balans) en spiermassa van het paard.

Ruiter en paard zijn duidelijk van goede wil maar beide nog onervaren daarom is goede begeleiding belangrijk. Daarbij is het helemaal niet erg om lekker te rauzen tijdens buitenritten, maar dat is langer vol te houden met goed materiaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:17

We gaan beide protocollen inderdaad meenemen naar Steef. :j
Staat gelukkig zeer bruikbaar commentaar bij!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:21

KoudbloedKim schreef:
We gaan beide protocollen inderdaad meenemen naar Steef. :j
Staat gelukkig zeer bruikbaar commentaar bij!

Ik zou de foto's ook laten zien.
Vooral de zit is iets waar je nu kei hard aan moet werken.
Als je zelf uit balans zit kan je ook niet van Elske verwachten dat zijn wel in balans loopt, ze is nu als het ware van links naar rechts aan het zwabberen om de storingen die Maarten haar geeft te corrigeren.
Je moet dan met een les of 10 wel echt hele grote verschillen gaan zien, als je die niet gaat zien dan toch maar eens een andere instructeur kiezen want dan kan Steef het misschien niet helemaal goed overbrengen.

Ga dan bijv eens een clinic volgen bij Jenny Veenstra :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:24

Liselot schreef:
janouk schreef:

Als je mij verbetert, moet je wel zeker weten dat je het goed verbetert :D
B staat toch echt voor Beginners.
https://www.knhs.nl/disciplines/dressuu ... -dressuur/ of je moet de KNHS ook uitleggen dat zij het niet snappen.

De basisdressuur is tot met klasse ZZ licht tegenwoordig.

Je kan een paard pas leren ontspannen rondrijden in een wedstrijdring als jezelf kan ontspannen.En dat moet je als ruiter leren. En dat kan je alleen leren door wedstrijden te rijden; dus je moet ergens beginnen. En dat kan in de B dressuur.