Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, dank je wel voor het delen van zo'n once in a lifetime experience
Jessica schreef:Cloud heeft geen harem meer inderdaad. Afgelopen winter is hij zijn merries verloren aan een jongere sterkere hengst. Hij was zo zwak de winter uitgekomen, dat de vrees bestond dat hij het niet zou redden. Cloud leeft nu veel samen met een paar jonge hengsten. Het gebied is momenteel echter zo voedselrijk dat er ook altijd andere paarden in de buurt zijn. Gelukkig heeft hij inmiddels weer wat massa terug en probeert hij zo af en toe wel eens wat, maar ik betwijfel of hij nog eigen merries gaat krijgen. Die jonge hengsten zijn zo sterk...zie de zwarte/donkerbruine hengst op mijn foto's...
. Héél erg leuk om hem als een opaatje te zien !
Jessica schreef:Ze doen inderdaad aan geboortebeperking. Op een x aantal merries na, krijgen ze een prikpil. Ze proberen een evenwicht te houden door het aantal dieren dat sterft in het jaar en het aantal veulens zoveel mogelijk gelijk te houden. Soms gaat er wel eens iets mis en is er een verrassingsveulen, maar over het algemeen gaat het erg goed. Gelukkig wordt het in steeds meer gebieden ongevoerd. Hoe minder veulens, hoe minder dieren er weggevangen hoeven te worden en een nieuw huis moeten vinden.
Verder is het daar lang koud dus gemiddeld zullen veulentjes daar iets later in het jaar geboren worden dan bijv. hier.
hanny_jelke schreef:ja zover was ik. Maar in 1 van de documentaires was te zien dat een merrie Door die prikpil veel te laat in he ff jaar een veulen kreeg. hebben ze daar inmiddels wat mee gedaan zo bedoelde ik mijn vraag. Hoe minder er uit zo een mooie omgeving weg getrokken moet worden hoe better. het gaat er hard aan toe en de paarden moeten zelf overleven. en dan is gevangenschap iets heel anders natuurlijk.