Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:39

Kennis die niet bokt zit keek even met mij mee en herkende TS van de wedstrijd. Die gaf ook aan dat de ruiter het paard vreselijk in de weg zat en verweet dit aan het zadel. Bij elke pas kwam het zadel wat omhoog en de ruiter past er niet mooi in. Paard draagt ook totaal niet op het achterbeen maar stuwt alleen maar.

En zij was zeker niet de enige die dit zag. Iedereen hoopt dat TS wat met het commentaar gaat doen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:44

TS was gaaf dat je gestart bent met Elske.
Zo ver zijn mijn even oude fries en ik nog niet.

Wat ik wel zie is een paard dat weg loopt over de buiten schouder.
Er word te veel aan de binnenhand gezeten en ze word te weinig ondersteund met de buitenhand.
Dat kan spanning van jou zijn maar dat geeft niet.
Probeer haar meer met je zit te rijden en niet te veel te willen.

Kijk eens terug naar dit topic
[RIJ-ITP] Maarten & Elske ~ Weer een les van Rechtpaard.nl! + lol!

Kijk daar eens naar je eigen foto's en leer daar van.
Daar zie je een ontspannen paard lopen die goed ondersteund word door de ruiter.
Let op hoor je hebt nog een heel jong paard en zo te zien een onzeker paard.
Ondersteun haar waar nodig maar laat haar zelf vertrouwen krijgen in de ruiter en de hand.

Nu zie je haar vluchten voor of de ruiter of wat anders.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:49

Yvank_ schreef:
Die gaf ook aan dat de ruiter het paard vreselijk in de weg zat en verweet dit aan het zadel. Bij elke pas kwam het zadel wat omhoog en de ruiter past er niet mooi in.

En ik wil geen zwarte piet spelen (is gebruik van deze uitdrukking nog toegestaan)?
Maar ik weet dat een aanwezig (ander) jurylid dezelfde mening is toegedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:50

Als een barock paard veel spanning opbouwd (en zeker friezen) zie je nog wel eens dat ze de rug hol maken en de schoft liften.
Op zulke momenten kunnen soms de best passende zadels gaan klapperen die op het ontspannen paard goed liggen.
Het is zeker verstandig dit met een zadelmaker te bekijken, maar een zadelmaker kan geen slechte houding weg toveren, dat zal de ruiter moeten doen.
De ruiter past er inderdaad niet mooi in, maar komop zeg, nog geen 20 jaar geleden reed men tot op hoog niveau ook rustig met een knalhard veelzijdigheidszadel. Je moet niet elke houdingsfout van de ruiter aan het zadel willen wijten, betaalde ruiters moeten vaak ook op zadels rijden die ze niet fijn vinden en kunnen toch keurig zitten.

Dit is een topic van iemand die nog nooit een wedstrijd gereden heeft. Vergeet even dat hij volwassen is.
Laatst was er een vergelijkbaar topic van een pony ruiter die de hele proef met de rem erop zat op haar hete pony.
Daar was alleen maar positief commentaar dat het dapper was dat ze het probeerde en dat het knap was dat ze doorgereden was etc etc.

De foto's geven een mooi beeld van een slechte proef, oliebol happens :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:57

Dat ts nog 'maar' 2 jaar rijd wordt imo teveel als.excuus gebruikt.
Mijn vriend heeft al met al 15x op het paard gezeten een aantal jaar geleden. Vorig jaar kon hij meedoen aan een wedstrijdje en is toen 2 weken van te voren een paar keer weer gaan oefenen.
Merrie is op ander terrein flink voorwaaarts en ze gingen dan ook in galop de inrijring door (hij had nog nooit gegalloppeerd :Y)).

En toch vindt ik dit beeld fijner om naar te kijken. Ja er is spanning en ook mijn vriend past met zijn lange stelten niet fijn in dit zadel (hij wou de wrongen er niet aan vondt ie heel vervelend). Desondanks een redelijk beeld.
Ook een volwassen vent die op zijn 23e voor het eerst op een paard zat en dit was ook zijn eerste wedstrijd. Even ter contrast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:01

Yvank_ schreef:
Kennis die niet bokt zit keek even met mij mee en herkende TS van de wedstrijd. Die gaf ook aan dat de ruiter het paard vreselijk in de weg zat en verweet dit aan het zadel. Bij elke pas kwam het zadel wat omhoog en de ruiter past er niet mooi in. Paard draagt ook totaal niet op het achterbeen maar stuwt alleen maar.

En zij was zeker niet de enige die dit zag. Iedereen hoopt dat TS wat met het commentaar gaat doen.

Er worden zelfs al mensen bij gehaald die niet eens op bokt zitten om jullie gelijk te halen. Sneu hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:03

Wat is dat nou weer voor vergelijk :=

Als iemand net zo lang rijdt als Anky moet deze ook vanzelfsprekend GP kunnen rijden :?

Zou jouw vriend het ook keurig netjes hebben kunnen oplossen als het paard stress gekregen zou hebben en zich er uitgedrukt had zoals Elske?

Ik neem aan dat dit voor jouw paard niet de eerste wedstrijd was toch?

Blijkbaar rijdt iedere bokker hier altijd perfecte proeven.

Nou ik beken: ik heb vaak genoeg verlies gereden.......
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-08-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Noouu haha je moest mij eens zien mijn eerste (trouwens ook laatste) dressuurwedstrijd.. :')
Vergeleken met dat valt het reuze mee hoor Maarten. :P Mijn pony wilde destijds alleen bokken omdat ze niet van alle andere paarden weg in de ring wilde. Thuis ging het prima btw.

Ik vind je op de thuis rij fotos vaak helemaal niet slecht zitten hoor, beetje spanning in de schouders maar ik ken genoeg mensen die langer rijden en er minder van bakken. Eerste wedstrijd is altijd spannend, en al helemaal met zo'n gevoelig paard, dat is gewoon oefenen en vooral zelf proberen ontspannen. En vaak doen. :P Als je er verder mee wil zou ik een paar onderlinge of oefen dressuur doen zonder galop, als dat nog bestaat? Dan hoef je je daar iig niet doorheen te worstelen en kan je gewoon oefenen op het ontspannen van elske.

En ja toch even over het zadel, sorry :o . Volgens mij heeft ie wel beter gelegen als ik zo wat oudere foto's bekijk. Je veelzijdigheidszadel had hetzelfde probleem. Aangezien mijn paard dezelfde zadels past als de friezen die erbij staan denk ik dat ik weet waar het probleem zit, ik heb dit namelijk ook gehad. Ze hebben namelijk overeen dat ze erg rondgeribt zijn en de meeste zadels hebben een boomvorm die daar niet geschikt voor is. Je paard drukt met zijn ronde ribben vanuit het midden de achterkant omhoog, dat valt helemaal op als ze wat ronder loopt. Dan kan je voorkanten of achterkanten op gaan vullen tot je erbij neervalt maar dat haalt weinig uit. Er zijn gelukkig zadels met bomen die daar wel goed bij passen, kentaur bijvoorbeeld ligt op de friezen hier heel goed en volgens mij heeft fryso ook dit soort bomen.
Er zijn er wel meer, het is alleen even zoeken.

Anoniem

?? Pardon kennis herkende ze toevallig. En had nou geen zin om speciaal daarvoor een account aan te maken. Want dat wordt dan ook weer gezien als rellen.

Iedereen hoopt gewoon dat TS wat met met het commentaar gaat doen omdat het ook irl er zo uit ziet en dus niet vertekend op de foto.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:06

Ik vind het nu een beetje flauw worden. Ik heb op behoorlijk gepeperd mijn mening gegeven omdat ik het niet kan begrijpen dat er niet even met een frisse blik naar het zadel en instructie gekeken kan worden. Maar om er nu jan en alleman bij te halen die al beter rijden na zoveel keer rijden, slaat volgens mij volledig de plank mis. En van horen zeggen meningen te gaan neer kalken. Daar is echt niets constructiefs aan. TS vindt het zadel en zijn instructeur prima ondanks pagina's lang (vaak) onderbouwde meningen. Nouja dan is het klaar toch. Je kunt advies geven maar niet opdwingen. Ik vind het ook jammer dat er waarschijnlijk op deze manier doorgereden wordt maarja zo kunnen we op elke hoek wel van de straat wel combinaties aanwijzen waarvan je denkt, nou daar kan met een paar simpele en kundige adviezen een hoop winst voor het paard behaald worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:06

Als er door de TS gezegd wordt dat mensen maar in het echt moeten komen kijken om te zien dat het zadel goed is.. dan is het toch niet zo gek als mensen die erbij waren zeggen dat dit toch echt niet het geval is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:07

ingedebruijn schreef:
Als er door de TS gezegd wordt dat mensen maar in het echt moeten komen kijken om te zien dat het zadel goed is.. dan is het toch niet zo gek als mensen die erbij waren zeggen dat dit toch echt niet het geval is?

Dat was ook mijn hele insteek van te post :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:08

ingedebruijn schreef:

En het sneue is dat jullie er nog langs zouden gaan ook. Bah.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:09

Diablo schreef:
ingedebruijn schreef:

En het sneue is dat jullie er nog langs zouden gaan ook. Bah.

Waar baseer je dit op? :')

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:10

Ja, maar als die juryleden en/of andere aanwezigen dat live hebben gezien hadden ze Maarten beter even in het echt kunnen aanspreken denk je niet. Vooral omdat ze het blijkbaar nog zo aan het hart gaat dat ze via via nog even hun mening willen geven. Deze achteraf van horen zeggen meningen komen echt niet meer bij TS naar binnen hoor. Niet dat ik het niet met ze eens ben maar zulke tips komen op deze manier echt niet op een manier aan bij TS dat die denkt daar zal ik eens goed naar kijken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:11

equitation schreef:
Ja, maar als die juryleden en/of andere aanwezigen dat live hebben gezien hadden ze Maarten beter even in het echt kunnen aanspreken denk je niet. Vooral omdat ze het blijkbaar nog zo aan het hart gaat dat ze via via nog even hun mening willen geven. Deze achteraf van horen zeggen meningen komen echt niet meer bij TS naar binnen hoor. Niet dat ik het niet met ze eens ben maar zulke tips komen op deze manier echt niet op een manier aan bij TS dat die denkt daar zal ik eens goed naar kijken.

Ik denk dat de TS zelf beter weet of dit bij hem binnen komt?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:14

Ach ga het zelf maar na wat het verschil is tussen iemand die jou op een positieve manier in real life wat tips geeft ipv via via nog even je mening geven op een forum wat beter aankomt... :wave:

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:15

ingedebruijn schreef:

Nee inderdaad, dat is ook precies waarom ik mijn eerdere berichten heb geplaatst. Er werd gepiept dat men het live niet gezien had en dus niks mocht zeggen, tja ik was er wel live bij dus heb mijn zegje toen toch maar gedaan. Na tig pagina's overwegen of dat wel verstandig was en of ik zin had in het evt. gezeur wat ervan zou komen :=
*edit: ik zat trouwens vast in een juryauto en daarna zelf op een paard, anders had ik wellicht live ook wel een opmerking gemaakt naar TS. Als ik het idee had gehad dat men daarvoor open zou staan dan, maar dat idee heb ik nu iig niet meer.

Ik vind het wel wat flauw om foto's van anderen die het dan blijkbaar beter gedaan hebben te plaatsen :o Ongeacht of dat wel of niet zo zou zijn geweest, dat is TS natrappen. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...enzovoort. Daarbij is iedere ruiter en combinatie anders en heeft een andere leercurve/punten, dus doet het totaal niet ter zake hoe een andere combi het na een x aantal lessen deed.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 25-08-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:16

equitation schreef:

Ja want in de paardenwereld wordt kritiek van anderen zo gewaardeerd. :')

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:17

MarlindeRooz schreef:
equitation schreef:

Oh dan maar op internet want in het echie durven we niet :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:17

ingedebruijn schreef:
Waar baseer je dit op? :')

Er was al iemand die zei er vlakbij te wonen en best eens wilde kijken. Om het daarna snel af te doen met dat dat toch te ver zou gaan. Yeah right.
Verder baseer ik dat op de kinderachtige, doordrammerige manier van posten van jullie. Mijn dochter van twaalf gedraagt zich nog volwassener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:19

equitation schreef:
MarlindeRooz schreef:

Oh dan maar op internet want in het echie durven we niet :+

Je kan niet zomaar de juryauto in een andere ring verlaten anders had ze er zeker wat van gezegd :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:20

Ik haalde het aan omdat het zo ontzettend als ecxuus wordt gebruikt om over de dingen die men aanhaalt maar niet te hoeven reageren. Slaat nergens op dus want hoelang je rijd zegt niks. Dat punt maakte ik. Niet dat iedereen t perfect moet doen. Hoeft van mij ook absoluut niet.

Maar zoals iedereen in het begin van het ropic al zei en waar een behoorlijk beetje vanaf gedwaaldis is dat zowel paard en ruiter plezier moeten hebben en dit paard overduidelijk tekenen van ongemakken vertoond

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:21

Concrete tips waar je misschien wel wat aan hebt als je paard spanning maakt....

- Probeer netjes te blijven zitten ipv te gaan "staan" in je beugels.
- Probeer je hand mooi laag te houden als zij zich eruit probeert te trekken/duwen
- Probeer zelf los te laten in je schouder en je daar en in je arm niet te sterk te maken.
- Probeer je mooi lang te maken en met name je been wanneer dat kan. Zou idd zeker je beugels een gaatje of 2 langer maken.
- Blijf adem halen :D Even bewust en diep uitademen en bewust nadenken over welke spieren jij allemaal aan het vasthouden bent helpt vaak heel erg om je te realiseren waarom je paard zich sterk maakt/vast houdt.

Je paard laat op een aantal foto's wat rennerig/sterk/vluchterig gedrag zien, als je dan zelf strak gaat zitten en je sterkt maakt zal ze alleen maar harder onder je vandaan rennen. Momentjes of zelf reflectie inbouwen werkt altijd goed voor mij "Zit ik zelf nog wel recht?" "Zit ik niet te veel naar voren?" "Waar zijn mijn handen?" etc.

Een fijne oefening om haar wat meer te leren bij jou te blijven is om veel te schakelen. Paar passen naar voren rijden en weer -terug- en dan het liefst proberen dat op je zit te doen. Met name leren terug te schakelen zal bij dit paard heel erg kunnen helpen. Continu blijven controleren of het tempo nog wel van jou is.

Heel leuk paard trouwens, lijkt me een heel fijn, eerlijk dier om mee aan het werk te gaan.... Heel zuinig op zijn!