Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:52

Bedankt voor de verklaring! Maakt alles een stuk duidelijker :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:55

Wat ik mij afvraag n.a.v. de foto''s heb je ooit wel eens een proefgerichte clinic gereden? Juist die zijn ervoor om te kijken waar je staat en wat een jury van jullie vind. Je krijgt tips en wordt geholpen met de knelpunten in die proef. Nu direct op wedstrijd krijg je gewoon je papiertje en dat was het dan dar leer je veel minder van in deze fase dan een proefgerichte clinic.

Daarnaast geeft een proefgerichte clinic van een jurylid (en vaak ook instructeur/trice) een frisse kijk of je hele rijden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:55

Bedankt Maarten.

Zadels zijn ook ontzettend lastig. Blijf er op letten. Zeker door training kan binnen korte tijd verandering optreden.
Heel eerlijk zou ik een seconde opinion vragen, maar dat is geheel aan jullie.
Daarom, wees kritisch. Ook omdat een bokster jullie "live" heeft gezien en het zadel niet prettig vond liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:58

Props dat je er toch nog voor hebt gekozen om te reageren TS. Snap dat het een hele hoge drempel moet zijn na 15 pagina's met gezever en discussies.

Uit eerdere posts had ik opgemaakt dat er maar 1 zadelpasser bij is geweest, als dit er wel drie zijn geweest dan kan ik me voorstellen dat je ook als eigenaar zoiets hebt van 'dan zal het wel goed liggen'. Wel heb ik dan de vraag wanneer er voor het laatst eentje geweest is. Ik zie veel topics dat jullie goed bezig zijn in training met Elske, en als ik foto's van nu vergelijk met foto's van toen je haar net had zie ik ook wel een aanzienlijk verschil in bespiering. Dit is misschien anders dan het zou kunnen zijn, maar als ze zo'n lastig verleden heeft ook wel weer begrijpelijk. Het zou heel goed kunnen dat de bespiering rondom haar rug simpelweg is veranderd, en dat ze daardoor weer behoefte heeft aan een ander of aangepast zadel. Het komt namelijk wel degelijk omhoog.

Ik heb in een PB al gezegd dat een zadel in stilstand en stap heel goed kan liggen, maar dat het met een ruiter erop heel anders kan liggen. Vooral als de ruiter in dit geval nog geen super ervaren ruiter is. Jij komt met je gewicht voorop in het zadel terecht, waardoor het zadel gaat hellen. Als de pasvorm niet ideaal is dan kan het gebeuren dat het zadel dan omhoog komt. Met een schokdempende pad eronder hoeft dit nog geen gigantisch probleem te zijn, maar dit is wel weer waar de 'onervarenheid' naar boven komt. Een zadel dat bij elke pas omhoog komt en weer valt is oke, maar op het moment dat er ook nog een ruiter achteraan komt die wellicht iets harder in het zadel terecht komt door spanning, onkunde, whatever, kan het heel schadelijk zijn voor de rug.

Geen aanval, niet mijn bedoeling om door te zeiken terwijl er uitleg op gegeven is, gewoon mijn kijk erop.

MarjanB

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:10

Ook al ligt het zadel 100% goed dan zou ik nog aandacht besteden aan jouw balans. Ik denk dat dat veel belangrijker is in dit geval dan een passend zadel. Eerder in het topic werd genoemd dat je "pas" 2 jaar rijd en dat dit al heel goed is. Als ik kijk naar een kennis van mij die in de 50 is en een paar maanden nu op het paard zit en gericht les krijgt die heeft al veel meer balans. Het is even investeren maar je hebt er heel erg veel aan.

Nogmaals succes.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:25

Super dat je nog gereageerd hebt Maarten! +:)+
Alsnog zou ik je de tip willen geven om eens om een ander zadel gaan kijken, ook al zou dit op Elske passen, doet het voor jou nog niet veel goeds. Er is echt zoveel te krijgen, probeer iets te vinden wat voor jullie beide lekker zit. Dat kan echt een wereld van verschil maken!

Ik heb jaren geleden zelf ook een hele tijd op een zadel rond gehobbeld waarvan ik vond dat het wel prima zat, het belangrijkste was dat het mijn paard paste. Tot ik eens een zadel van iemand mocht lenen... toen ging er een wereld voor me open, kreeg ik ineens het gevoel dat ik kon rijden! Kon ik ineens echt zitten! Heb nooit meer wat anders gewild. :D

Als je dat een keer te pakken hebt zijn die wedstrijden ook een fluitje van een cent. Goed zitten geeft een heel stuk zelfvertrouwen en dan heb je die zenuwen ook niet meer. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:35

Ik vind het netjes dat je reageert. Top.

Maar het loskomen van het zadel is niet een keertje maar op veel foto's.
Dus dan kan de zadelmaker wel zeggen dat het past.
Maar geloof je dat dan ook echt?
Met passen hoort rijden er ook bij.

En we zijn allemaal ooit eens een eerste keer op wedstrijd geweest.
Maar gelukkig is het niet zo dat bij iedereen dan maar een touw trek wedstrijd wordt.
Ook daar wat denk je zelf als je de foto's bekijkt of ze van een ander zouden zijn?
Zie je dan een fijn plaatje?

Ook in je trainings foto's is dat ook terug te zien.

Ook weet ik dat jij blij bent met je lesgever.
Ik had hem na les 1 al aan de kant gezet.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar ook doodlopende.

Jij bent fanatiek, enthousiast en leergierig. Bij kundige les had iemand als jij veel verder kunnen zijn.
En dat schreef ik eerder ook al.
En is dus een compliment.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:36

Dat een zadel perfect kan liggen als het paard stilstaat maar een drama kan zijn tijdens het rijden weet ik ook alles van :=

Had een mooi zadel over kunnen nemen, leek goed te liggen, dus ik rijden. Heb ook een Fries dus ook een lastige rug, maar zo bleek maar weer dat het dus niet paste want paard vloog als een malloot door de bak.. := oren in de nek, oogwit zichtbaar.. volgende dag met een ander zadel geprobeerd (die was helaas niet te koop) en daar was mn oude paard weer. Niks aan de hand en super kunnen rijden :)
Over gevoeligheid gesproken :')
Inmiddels heb ik een zadel die past en waar we ook super mee rijden :)

Anyhow, de ligging van het zadel ga ik niks over zeggen want ik heb er gewoon niet genoeg verstand van.
Vind wel dat het achter wat omhoog komt.

Respect Maarten dat je nog hebt gereageerd na het hele gedoe :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:44

Maarten, super dat je heb gereageerd in dit topic!!
Vind ik echt top van je.

Ook ik zou eens kritisch kijken, naar centred riding.
Want ik weet dat je leuk kán zitten... Maar ik krijg soms het gevoel, dat de instructeur daar net niet verdiept genoeg mee om gaat.
Maar... dit is gevoel.

Ook mijn tip is een proef gerichte clinic... Dat zijn mensen, die niet gebrand zijn om je de grond in te stauwen, maar mensen, die alles uit de ruiter -als paard willen halen :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:51

Een zadel is zo simpel nog niet, ik heb hier het voorbeeld op stal staan.
Vorig jaar opende ik een topic van mijn docher met haar pony op de Brabantse kampioenschappen. Ook daar kreeg ik commentaar over het zadel en dat het niet goed zou liggen.
Zadel ligt idd niet perfect maar volgens mijn zadelmaker lag het zadel acceptabel.

Toch heb ik hen nav dat topic laten komen, hem en nog een aantal anderen. Ik heb 4 zadels erop gehad, allen lagen perfect. Netjes achter de schouder en nergens klemmend. Kortom: veel beter dan haar eigen zadeltje.
We hadden alleen 1 probleem: pony weigerde te lopen onder haar fijne zadels. Uiteindelijk heb ik de zadels van ellende maar verkocht en ben gestopt met verder zoeken. Pony loopt onder haar eigen zadeltje het fijnst en ik kan ook echt niets veranderen.
Leg ik er een ander zadel op, of gebruik ik een andere singel, dan loopt ze gewoon niet meer.
Met haar huidige zadeltje loopt ze top en dit jaar hebben ze zich wederom gekwalificeerd voor de Brabantse. Dit keer een klasse hoger.

Alle commentaar op een zadel is altijd goed bedoeld, maar soms zegt het dier in kwestie toch iets anders.

Daarom TS: neem het commentaar mee maar kijk goed naar wat elskes voorkeur is. Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:33

Anoniem schreef:
Toen ze bij ons kwam, zat ze van voor tot achter vast en dit hebben we d.m.v een osteopaat en een gerichte training voor een heel groot deel opgelost.

Friezen hebben nooit 'makkelijke ruggen'...
maar wat betreft je uitspraak in de quote: welke doelgerichte training en is die dan door jullie gegeven?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:10

Maikeltje. Dat zou ik dan ook doen.
Maar of hier het paard prettig loopt onder dit zadel is nog maar de vraag.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:34

Mag misschien offtopic zijn maar nu snap ik hem niet helemaal meer. Ts : jij hebt het over 3 verschillende zadelmakers, jou vriendin beweert een paar paginas terug dat jullie alleen maar 1 hadden... wat is het nu?
En dat bedoel ik niet aanvallend!Uit ervaring weet ik wat het is om een jonge (fout bereden ) friese merrie te hebben in combinatie met een erg onervaren ruiter en zoektocht naar passend zadel .... wij hebben in de afgelopen 10 jaar (laat mij niet liegen )ik denk of een stuk of 10/12 bij onze merrie gehad.Van Engels over boomloos naar Iberisch naar Western... iedere zadel lag even "goed" van de betreffende passer en wij maar geloven. Totdat mevrouw minder lekker ging lopen... questie van trainen, spieren ontwikkelen en zo voort. Zoms zelf naar 4 a 5 weken...
En wij hadden ook echt aangemeten zadels... Dus zadelmakers, en helemaal als je alleen maar een hebt/had, kunnen ook fouten maken.
Wij hadden er 3 of 4 die alleen maar op het paard in stilstand pasten...en niet eens wilden kijken naar beweging en met ruiter erop :-(
Dus ga aub op zoek naar iemand die onafhankelijk is (dus niet iets wil verkopen )
Friesen zijn hard voor zich zelf en de meesten hebben een hele hoge pijngrens, maar als de druppel os bereikt,dan heb je pas een echt probleem.
Jouw balans... die komt nog wel, maar wel alleen als jij een zadel hebt die jou EN jou paard past.
En ook voor mijn (leek)oog is het zadel te krap voor beide partijen.
Verder wel knap dat je het überhaupt gedaan hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:48

maralyn schreef:
Maarten, super dat je heb gereageerd in dit topic!!
Vind ik echt top van je.

Ook ik zou eens kritisch kijken, naar centred riding.
Want ik weet dat je leuk kán zitten... Maar ik krijg soms het gevoel, dat de instructeur daar net niet verdiept genoeg mee om gaat.
Maar... dit is gevoel.

Ik denk dat Maarten best een goede instructeur heeft. En daar ligt het denk ik ook niet aan.
Maar eerlijk, hoe lang hebben "wij" gedaan over een onafhankelijke zit?
Duidelijk is, en dat weet Maarten zelf ook echt wel, dat er nog heel wat te leren is.
De reacties zijn divers. Soms onomwonden (zoals die van mij) maar volgens mij echt niet respectloos.

Wat het zadel betreft, tja daar is al heel wat over gezegd. Bij sommige paarden -en dat is vaak zo bij Friezen, die hebben een niet al t te makkelijke rug - is er niet zoveel keus. Mogelijk moet Elske een kort zadel en dat is dan weer ten nadele van Maarten die gezien zijn lengte meer ruimte nodig heeft.
En het zadel lijkt te krap op de schoft en te ruim van achter.
Wel heb ik het idee dat Maarten niet zo fijn in het zadel zit. Zou ik eerder kijken naar een VZH zadel. Dat geeft toch wat meer ruimte, dan een dressuur zadel. En kun je ook met fijne wrongen en diepere zit wat meer steun krijgen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:01

Als je zonder zadel en hoofdstel in galop kan blijven zitten op zowel een Fries als een Trekpaard heb je al een betere zit dan ik := Hoe meer onafhankelijk wil je het hebben dan. Was ook altijd jaloers op zijn beenhouding. Zo zie je maar wat stress met je houding doet :) Denk dat leren ontspannen zitten een handige stap is en dan vind ik persoonlijk centered riding een aanrader.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:04

Ja ik wilde ook al reageren op de reacties over zijn onafhankelijke zit dat ts zonder zadel (netjes) kan blijven zitten. := Maaaar ik vind bijvoorbeeld zelf een zadel moeilijker zitten dan zonder. Dus op zich heeft het er niet veel mee te maken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:34

Mag ik vragen wat voor zadel je er op het moment op hebt liggen? Misschien kun je eens kijken naar een Fryso zadel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:13

Selina schreef:
Als je zonder zadel en hoofdstel in galop kan blijven zitten op zowel een Fries als een Trekpaard heb je al een betere zit dan ik := Hoe meer onafhankelijk wil je het hebben dan. Was ook altijd jaloers op zijn beenhouding. Zo zie je maar wat stress met je houding doet :) Denk dat leren ontspannen zitten een handige stap is en dan vind ik persoonlijk centered riding een aanrader.

zonder zadel zit ie ook zo strak als wat en heeft ie dezelfde "problemen" kwa houding.
Ik denk ook niet dat het zadel dit paard haar grootste probleem is. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-08-15 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:14

Jemig, zijn jullie nog niet klaar met zeuren. ~~}> 15 pagina's zeuren over een niet passend zadel. Ik denk dat ze het nu wel begrijpen. :D

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:15

janouk schreef:
Jemig, zijn jullie nog niet klaar met zeuren. ~~}> 15 pagina's zeuren over een niet passend zadel. Ik denk dat ze het nu wel begrijpen. :D

ik word er ook erg moe van. blijven klagen en klagen :x

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:21

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie verzoeken om bij klachten over andere reacties de tem-knop te gebruiken in plaats van het topic daar (offtopic) mee te belasten? Alvast bedankt!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:22

Leuk topic! Ik heb verder geen verstand van zadel dingen. :+ Dus daar ga ik lekker niet over zeuren. Na aanleiding van deze foto's denk ik wel aan een dingetje. Zover ik jullie volg zie ik dat elske enorm voorwaarts is. En dit stimuleer jij heel erg door vaak te crossen, ik heb t gevoel dat ze daardoor een beetje een sensiebel paardje wordt, aka steeds harder willen, de snelheid opzoeken. Ik heb wel redelijk ervaring met zulke dingen, dat is wat ik hier in herken.

Maargoed, verder, superleuk dat je dit hebt gedaan Maarten! Leuk topic. Ik rij inmiddels 10 jaar en ben nog te schijterig om eens op wedstrijd te gaan. (Al mis ik momenteel ook het paard. :+ )

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:44

Wat tof dat jullie je debuut gemaakt hebben! *\o/*

De echte bokkers hebben hun zegje ook weer gedaan zo te zien. Zeikforum dat het soms ook is... := respect dat je na 15 pagina's toch nog reageert over het zadel. Lijkt me toch dat 3 gediplomeerde mensen toch flink wat verstand hebben van zadels. 8)7

Wat apart ook weer dat er gezegd wordt dat als je paard zo door de ring gaat dat je geen dierenliefhebber bent... ik zal me er wel niet teveel over uitlaten. :x Mensen die de andere topic's hebben gezien zouden toch echt wel moeten zien dat jullie het beste met jullie dieren voor hebben.

Nu genoeg gezeur :)

Ik vind het stoer dat jullie gestart zijn! En aan de aangegeven punten (spanning) etc zal heus wel gewerkt worden. Elske zal zeker ook wel wennen aan de wedstrijdomgeving als ze het vaker gezien heeft. En voor een ruiter met ongeveer 2 jaar ervaring vind ik het toch knap dat jullie steeds meer vooruit gaan. De rest komt nog wel :j

:evaw:

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:10

Wat een gezeik weer ..

Jammer van de spanning! Maar ik denk dat als je wat vaker op vreemd terrein gaat rijden (clinics misschien zodat er geen druk achter zit?) dat de spanning dan zo weg is. En als je langer had kunnen inrijden was er denk ik ook meer spanning weg geweest! Toch erg goed gedaan!

En over het zadel... Tja, vanaf fotos kun je amper oordelen. En ik gok dat 3 zadelmakers beter kunnen oordelen dan bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:18

Bedankt voor de positieve reacties. Het zal inderdaad nog even oefenen blijven om de spanning tijdens de wedstrijd weg te krijgen. :)

@Fair: [naam] is sensibel, maar naar buiten gaan heeft ze af en toe echt even nodig. Het is ook niet iets dat we wekelijks doen en dan nog steeds heb ik de controle.