Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:39

In dit soort gevallen is het handig als de TS ook reageert op de tips die gegeven worden. Dan voorkom je ook dat mensen in herhaling vallen. Als je niet bereid bent om ook met negatief commentaar om te gaan moet je geen topic openen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:48

Wat leuk joh. Op je 1e wedstrijd meteen al een Wp rijden is al knap genoeg. Ik kan alleen maar zeggen; ga Km rijden op verschillende locaties, train ook met regelmaat op grasbodums.

Zand en gras bodem daar zit een heel groot verschil in, veel paarden lopen erg onwennig en voorzichtig op gras bodems

Ga lekkers door rijden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:27

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:35

Ik vroeg mij ook al af of dit een officiele of onderlinge wedstrijd was. Daar heb ik nog geen antwoord op gezien.
Voor een officiele wedstrijd vind ik de punten (op basis van beoordeling van de foto's) aan de hoge kant, aangenomen dat je de beste foto's plaatst die je kunt vinden.

De indruk die de foto's mij geven:
Paard niet ontspannen, drukt rug eruit, niet nageeflijk aan de hulpen. Stelling en buiging verkeerd om. Strakke teugelvoering.
De ruiter zit geforceerd en houdt zich met zn onderbenen en handen aan de teugels vast. Het beeld dat het paard geeft aan orenspel, ogen en open mond is niet prettig om naar te kijken.
Over het zadel is al veel gezegd, maar ik sluit mij aan bij de opmerkingen erop. Het ligt krap aan de schoft (dwz dat de boom (te) dicht op de schoft lijkt te liggen). En het ligt achter los. Dat is pijnlijk voor het paard en kan de oorzaak zijn van de spanning in het paard. Een zadelonderlegger lost daaraan niets op.
Dat het zadel te klein is voor de ruiter (zit op de lepel en knieeen nagenoeg over de wrong) zou op zich al een reden moeten zijn voor een ander zadel. Het is voor Maarten onmogelijk om hier goed in te kunnen zitten en zijn zit is dan ook allerbelabberdst.
Ik kan me echt niet voorstellen dat een goede zadelmaker dit een goed zadel zou vinden (tenzij je het zadel ook bij hem/haar hebt gekocht). Alle reden voor een 2nd opinion.

De hals strekken foto's ogen qua spanning iets beter, maar het paard moet meer neerwaarts dus dat kan ook geen voldoende hebben opgeleverd.

Al met al is het enige positieve wat ik op basis van de foto's zou kunnen zeggen de lach van Maarten en het feit dat jullie het hebben aangedurfd om te starten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:37

@ Babootje Volgens mij heb ik ergens in dit topic gelezen dat dit een onderlinge en officiële wedstrijd was. De eerste 2 ringen waren voor de onderlinge wedstrijd en de andere 2 voor de officiële wedstrijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:49

FriesWytske schreef:
@ Babootje Volgens mij heb ik ergens in dit topic gelezen dat dit een onderlinge en officiële wedstrijd was. De eerste 2 ringen waren voor de onderlinge wedstrijd en de andere 2 voor de officiële wedstrijd.

Ah, dan is dat een verklaring voor het hoge puntenaantal.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:58

Er is hier meerdere keren geroepen dat Maarten niet goed op het zadel past, maar ik denk dat het ook wat vertekent door zijn houding. Op foto 14 lijkt hij toch best goed te zitten. Ik denk dat het al scheelt als de beugels een gaatje langer gaan en als hij een betere onafhankelijke zit krijgt.

Of het zadel Elske past, dat laat ik liever aan de zadelpasser over.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:15

Wauw, op wedstrijd geweest, wat leuk zeg!
Spanning, ja logisch ook zo'n eerste keer.
Heb nog ergens fotootjes van toen ik ook wel eens een onderling proefje waagde, verbeten gezichtje en een kop als een tomaat, paard opgespannen, teugels strak...ik bakte er niks van en had er ook geen lol in.
Daarmee vergeleken ziet jouw proef er soepeltjes uit hoor. En plezier is wel te zien :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:18

Ayasha schreef:
volgens mij laten ze dit beter dicht, het enige dat er over te zeggen valt mag niet meer gezegd worden dus dan houdt het toch gewoon op.

Nou, ik ben het helemaal met je eens! :+
Beetje jammer, een dergelijke groene opmerking.
Ik snap dat herhalen vervelend is maar de meeste bokkers hebben gewoon het beste met TS voor.

Oeeeeh en aaaah...
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-08-15 10:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:22

Ayasha schreef:
volgens mij laten ze dit beter dicht, het enige dat er over te zeggen valt mag niet meer gezegd worden dus dan houdt het toch gewoon op.

Precies dit dus.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:31

Joh, als jullie vinden dat het topic dicht had moeten blijven doe je lekker alsof en onstip je het toch.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:32

Normaal plaats je een ITP topic omdat je het leuk vindt je paard te laten zien en te horen wat mede bokkers er van vinden.

En dan vind ik het vrij normaal dat je ook redelijk frequent reageert op de mensen die de moeite nemen om te reageren en/of tips te geven. En dan hoef je het echt niet eens te zijn met elkaar.
Maar bedenk wel dat de moeite wordt genomen om je foto's te bekijken en daarover een bericht te typen voor je!

Ik denk niet dat (inhoudelijke) reacties van TS of KBK nog komen en krijg een beetje het gevoel dat ze het maar negatief gezeur vinden. Hartstikke jammer want er zou ook een leuke discussie kunnen zijn waar nog wat van geleerd kan worden!

Dus ik laat het hier ook verder bij ....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:36

ik denk dat ze best wel wat doen met de info...maar wees eerlijk,zoveel negativiteit zou ik niet vrolijk van worden.
Maarten is een ruiter die pas twee jaar rijdt.Twee jaar is niets.Dan heb je nog geen onafhankelijke zit en een goede balans.
Dat vind ik in dit geval gewoon niet eerlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:39

Ik denk ook niet meer dat ze reageren. Normaal gesproken plaatst KBK een nieuwe reactie voor iedere oeh-en-ah-post zodat het topic weer omhoog geschopt wordt. Daarom is het jammer dat positief opbouwend commentaar nu opeens genegeerd wordt en als rellen wordt gezien. Er kwamen hier echt hele fijne dingen voorbij, waaronder van Vientje, die de combinatie zelf bezig heeft gezien tijdens deze wedstrijd.

Het kenmerkt een goede ruiter en paardeneigenaar om objectief en buiten je eigen bubbel naar jezelf en het paard te kunnen kijken. Op die manier ontdek je dingen die je in eerste instantie misschien niet zijn opgevallen. Iedereen moet leren en niemand doet het perfect. Juist daarom is het zo fijn wanneer anderen met je meekijken. Wanneer je daar niet tegen kunt, is het misschien verstandiger om geen fototopics meer te openen :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-08-15 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:39

geerke schreef:
ik denk dat ze best wel wat doen met de info...maar wees eerlijk,zoveel negativiteit zou ik niet vrolijk van worden.
Maarten is een ruiter die pas twee jaar rijdt.Twee jaar is niets.Dan heb je nog geen onafhankelijke zit en een goede balans.

Dan moet je ook niet op wedstrijd gaan, daar heb je dan niks te zoeken. Verder heeft een passend zadel niks te maken met hoe de ruiter rijdt etc, dat heeft te maken met het paard en hoe het past voor de ruiter.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:41

geerke schreef:

Natuurlijk!
Maar heel eerlijk (en sorry dit is misschien herhaling), het zadel doet niets voor hem. Helemaal niets. En dan is het nóg moeilijker om balans te vinden, eigenlijk zelfs niet mogelijk.
Spanning is niet erg, ik zie niemand dat zeggen. Wat wel erg is, is een slecht passend zadel waarvan paard maar ook de ruiter nadeel ondervinden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:42

geerke schreef:

Als je nog geen onafhankelijke zit en balans hebt hoor je imo niet op wedstrijden thuis. Ook al is het onderling.

En als je na 3 jaar rijden, waarvan 1 jaar met een eigen paard en zéér regelmatig priveles, nog geen balans hebt wat doe je dan op de rug van een paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:42

dus je moet Z niveau rijden om een B proef te doen?
B wil zeggen beginner...dat zegt toch genoeg?

ik wil wedden als je een gevorderde ruiter op dat zadel zet het helemaal niet zo slecht ligt.Het is een combi van factoren...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:45

geerke schreef:

ik wil wedden als je een gevorderde ruiter op dat zadel zet het helemaal niet zo slecht ligt.Het is een combi van factoren...

Eh nee. B betekent Basis. De basis moet dus voor elkaar zijn.
En daar hoort ook een onafhankelijke zit bij, die je onder andere door goed passend harnachement kunt ontwikkelen.
Er is niemand die hier zegt dat je Z niveau moet rijden. Beetje overtrokken ;)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-08-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

geerke schreef:

En toch denk ik dat je met een goed zadel een betere balans krijgt. Kijk als je 2 of 3 jaar maar 1 keer in de week op de manege rijd. Ja, dan kun je geen goede zit hebben in die korte tijd. Maar met een eigen paard, waar je minstens 3 keer per week op rijdt. Kun je echt wel een betere balans en zit krijgen met een goed zadel en goede les. En ben bang dat het daar hier beide aan schort. Rechtrichten is noodzakelijk. Maar bij een beginnende ruiter is het van belang dat je direct goede zitles krijgt. En dat stadium is hier duidelijk overgeslagen. Als een ruiter/amazone niet goed zit op een paard, kun je nog zoveel bezig zijn met rechtrichten. Maar dan kom je geen stap verder. Omdat je dat weer te niet doet met je zit.

Anoniem

Imo betekent B (beginner) niet dat iedereen zomaar z'n paard rond kan sturen. Het betekent dat iedereen die de basis onder de knie heeft, en ja, een onafhankelijke zit en relatieve nagefelijkheid in de proef horen daarbij, met gemak een winstpunt zou moeten kunnen rijden.

Snorlex

geerke schreef:

B is basis. En niemand heeft het over Z.
Je ziet het zadel op de schoft zakken... Een "ooggetuige" geeft aan dat het geen momentopnames zijn en dat duidelijk zichtbaar is geweest dat het paard last had van het zadel.
Wat wil je nog meer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:46

Cayenne schreef:
geerke schreef:

Eh nee. B betekent Basis. De basis moet dus voor elkaar zijn.
En daar hoort ook een onafhankelijke zit bij, die je onder andere door goed passend harnachement kunt ontwikkelen.
Er is niemand die hier zegt dat je Z niveau moet rijden. Beetje overtrokken ;)

Nou...ik zie geregeld M ruiters die de basis ook nog niet voor elkaar hebben.Maar het is maar net wat je onder basis verstaat.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:47

Super stoer van je dat je hebt meegedaan Maarten!
Zeker als je nog niet zolang rijdt.
Probeer wat tips van hierboven mee te nemen.
En zie elke wedstrijd ook weer als een leer voor de volgende keer!
Heel veel succes en rijplezier verder!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:48

FriesWytske schreef:
geerke schreef:

En toch denk ik dat je met een goed zadel een betere balans krijgt. Kijk als je 2 of 3 jaar maar 1 keer in de week op de manege rijd. Ja, dan kun je geen goede zit hebben in die korte tijd. Maar met een eigen paard, waar je minstens 3 keer per week op rijdt. Kun je echt wel een betere balans en zit krijgen met een goed zadel en goede les. En ben bang dat het daar hier beide aan schort. Rechtrichten is noodzakelijk. Maar bij een beginnende ruiter is het van belang dat je direct goede zitles krijgt. En dat stadium is hier duidelijk overgeslagen. Als een ruiter/amazone niet goed zit op een paard, kun je nog zoveel bezig zijn met rechtrichten. Maar dan kom je geen stap verder. Omdat je dat weer te niet doet met je zit.

uiteraard helpt een perfect passend zadel mee...en goede instructie ook.Maar die moet je met een zaklamp zoeken...