Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:20

Jennifuur schreef:
Jaloers? Ik hoop het niet. Nu kies je er natuurlijk zelf voor om heel bekend te zijn op Bokt, of niet. Bekend zijn op Bokt gaat gepaard met een hoop persoonlijke informatie, die hopelijk de meesten niet willen delen; dit is gewoon veel handiger en veiliger. Wel vind ik het een beetje absurd dat mensen (onbewust) aardiger zijn voor Bekende Bokkers. Al is aardiger natuurlijk wel beter, dus laat ik het omdraaien: waarom zijn mensen tegen BB'ers wel aardig, maar vaak tegen onbekende Bokkers niet, in dergelijke situaties?

Oh die vraag kan ik wel beantwoorden. Je leest informatie over bokkers. Zo heeft kbk dus ergens in een topic verteld over maarten dat hij autistisch oid is en dan begrijp ik ineens wel dat je alleen reageert op positief commentaar. Snap je?
Vsn bekende mensen weet je meer dus kun je makkelijker begrip opbrengen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:21

Een nieuw zadel is minder belangrijk dan een nieuw veulen lijkt wel.
Ik had mijn centjes elders ingestoken.

De lesgever heb ik al eens lang geleden een opmerking over gemaakt dat hij mijn manier niet zou zijn.
Toen dacht ik nog wel meerdere wegen naar Rome.
Maar ondertussen denk ik toch dat het er doodlopende weg is. Voor deze combinatie.

Van de buitenrit foto's kan ik telkens genieten. Maar helaas van de bak foto's niet.
Er is jammer genoeg geen vooruitgang.
En ik denk dat maarten in al zijn enthousiastme en inspanning veel sneller en beter kan rijden dan wat er nu uitkomt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:21

_San87_ schreef:
Jennifuur schreef:
Jaloers? Ik hoop het niet. Nu kies je er natuurlijk zelf voor om heel bekend te zijn op Bokt, of niet. Bekend zijn op Bokt gaat gepaard met een hoop persoonlijke informatie, die hopelijk de meesten niet willen delen; dit is gewoon veel handiger en veiliger. Wel vind ik het een beetje absurd dat mensen (onbewust) aardiger zijn voor Bekende Bokkers. Al is aardiger natuurlijk wel beter, dus laat ik het omdraaien: waarom zijn mensen tegen BB'ers wel aardig, maar vaak tegen onbekende Bokkers niet, in dergelijke situaties?

Wat heeft dat in godsnaam met de foto's in de OP te maken :?.

Sorry, dat was als reactie op iemand die dacht dat mensen jaloers waren. Als je even terug leest, vind je dat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:22

piezze schreef:
Het lijkt wel of mensen jaloers zijn op bekende bokkers omdat mensen daar minder gemeen tegen zouden doen. Ben ik de enige die dat opmerkt? Ik open die tralalala topics van de zg bekende bokkers normaal niet meer omdat het mij geen zak kan boeien dat melle weer eens tegen poow staat aan te kwijlen of dat koudbloedkim weer eens rijdt op het dikke trekpaard. Voor mij geld dus zeker niet dat ik ze minder hard zou beoordelen. Er is er ook nog 1 die met een heel gezin dagen gaat zwemmen met een haflinger. Dit open ik omdat ik zie fries op wedstrijd, leuk leuk en dan lees je alleen gezever over een zadel terwijl ik gewoon een hele enthousiaste vent op een paard zie. Kijk ik nou zo anders naar de foto's? Ik zie het niet echt klepperen. Hooguit dat het 1cm van de rug is op het moment dat het peerd de kop omlaag doet en de ruiter zelf naar voren gaat.oh en dat het zwarte dekje in de kamer getrokken zit waardoor het beeld versterkt wordt maar of het daadwerkelijk niet past? Dat kun je toch niet beoordelen?

sterker nog de vriendin geeft aan dat zowel de zadelpasser als de osteopaat geen rare dingen opmerken. Moeten wij als onwetende bokkertjes, we waren er niet bij, dan kritiek hebben en twijfelen? Als het echt een drama was dan zou de jury dat echt wel verteld hebben lijkt me en dan zouden ze niet met trots deze foto's geplaatst hebben zou ik denken.

Maar ik zal het best mis hebben en gaat verder kop in het zandsteekmodus aanzetten *\o/*

Sorry, maar op onderstaande foto heeft het paard het hoofd toch echt omhoog en leunt de ruiter ook niet voorover of zo, en toch komt het zadel de lucht in... Dat is niet de bedoeling en ik neem aan dat jij dat ook inziet :)?

Afbeelding

En dat is niet de enige foto waarop dit te zien is :). Wanneer de ruiter gaat 'staan' komt het zadel omhoog. Dat is een teken dat het zadel niet goed ligt. Het is niet bedoeld als aanval, maar kom op, dit is toch wel duidelijk? Op deze foto staat er niet eens gewicht op de beugels en toch komt het zadel achter omhoog...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:23

Dat niet reageren kan ook komen door mooi weer, en op zaterdag andere dingen te doen hebben als bokken :j .

Over het rijden en het harnachement is alles wel gezegd inmiddels. Ik wil nog even aanhaken op het feit dat de wedstrijd inliep, en jullie dat niet gehoord hadden. Wij gaan inmiddels al wat jaartjes op wedstrijd en rekenen altijd standaard een uur extra zodat we ruim op tijd komen. Heel veel mensen vinden dat suf, maar wij hebben al vaak meegemaakt vooral met springwedstrijden, dat het inloopt (zo noemen ze het als ze voor lopen op de geplande tijd) eerste wat we doen na aanmelden en betalen is een praatje maken met de ringmeester. Dan weet je precies of het op tijd loopt (of niet) en heb je ruim voldoende tijd om je goed voor te bereiden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:25

Hier een bokker die erbij is geweest, heb vanuit de juryauto in de ring ernaast mee kunnen kijken naar de proef met 180 punten.

Ik vind het lef hebben van Maarten om zomaar met zijn weinige ervaringsjaren op de teller met een onervaren paard een wedstrijd te gaan rijden, tussen de bordjes ook nog. En om dan met zo'n vrolijk hoofd overduidelijk plezier te hebben, te accepteren dat niet alles vlekkeloos gaat en tóch enorm blij te zijn met wat je samen neerzet, chapeau +:)+ Er waren bij de officiële ruiters van vandaag weer legio zuurpruimen die dáár wat van zouden kunnen leren.

Maar ik sluit me wel aan bij de rest. Ik zie per topic het zadel slechter komen te liggen omdat Elske bespiering in de bovenlijn verliest. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht, waarbij paard steeds meer last krijgt en Maarten steeds minder fijn kan zitten. Ik zie daardoor dan ook eigenlijk alleen maar achteruitgang, met als dieptepunt nu het moment dat er nog een extra toef spanning op komt door de wedstrijd. Niet alleen op de foto's, het was live ook overduidelijk gisteren dat paard last heeft van zadel en ruiter. Uiteindelijk loopt dit spaak. Doe er wat aan voordat het te laat is en paardje stuk is!

Wat ook een idee is, is om een ervaren ruiter 1-2 keer per week met Elske bezig te laten gaan om haar te gaan scholen (naast Maarten's rijsessies). Dat kan Maarten ook in zijn rijden helpen doordat Elske dan beter haar lijf gaat leren gebruiken en leert wat de bedoeling is van iemand die weet waar hij/zij heen moet en haar de weg kan wijzen. Nu moeten ze samen zoeken. Daarmee maak je het jezelf en je paard onnodig moeilijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:26

Ik heb em even uitvergroot en inderdaad komt zowel de ruiter als het zadel wel omhoog dus je hebt gelijk San87 Duidelijke toelichting Vientje, misschien slim als de jury dan zoiets op het protocol had gezet (paard weinig rugbespierin waardoor zadel slecht past).
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-08-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:30

cissie schreef:
Maarten, misschien een tijdje met barepackpad rijden?

Dat zou ik juist nooit aanraden; iemand die moet leren in balans zitten met zadel, op een paard wat niet fijn over de rug loopt, en dan op een bpp. Dan kan het paard niet fijn lopen, gaat rug vast zetten wat resulteert in dat Maarten niet kan leren zitten op het paard. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:33

Fijn dat jullie het leuk gehad hebben :) Iedereen moet ergens beginnen en ervaring opdoen
is sowieso altijd goed.

Persoonlijk vind ik het er nog niet winstpunt waardig uitzien maar hé dressuur
blijft jurysport hé :D

Je haar vind ik ook niet zo netjes maar ik heb eigenlijk niet echt een idee om dat anders
te doen. Een vlecht zie je niet zitten denk ik?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:33

piezze schreef:
Ik heb em even uitvergroot en inderdaad komt zowel de ruiter als het zadel wel omhoog dus je hebt gelijk San87 Duidelijke toelichting Vientje, misschien slim als de jury dan zoiets op het protocol had gezet (paard weinig rugbespierin waardoor zadel slecht past).

Oei het staat er beetje krom, maar ik zat zeg maar nog een ring verderop (officiële dressuurproeven) dus niet bij de jury van de onderlinge proeven :) Het betrof helaas dus niet hun eigen jury waar ik bij zat. Ik had wel premium uitzicht op alles zelf tussen het schrijven door :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:34

Vientje schreef:
Hier een bokker die erbij is geweest, heb vanuit de juryauto in de ring ernaast mee kunnen kijken naar de proef met 180 punten.

Ik vind het lef hebben van Maarten om zomaar met zijn weinige ervaringsjaren op de teller met een onervaren paard een wedstrijd te gaan rijden, tussen de bordjes ook nog. En om dan met zo'n vrolijk hoofd overduidelijk plezier te hebben, te accepteren dat niet alles vlekkeloos gaat en tóch enorm blij te zijn met wat je samen neerzet, chapeau +:)+ Er waren bij de officiële ruiters van vandaag weer legio zuurpruimen die dáár wat van zouden kunnen leren.

Maar ik sluit me wel aan bij de rest. Ik zie per topic het zadel slechter komen te liggen omdat Elske bespiering in de bovenlijn verliest. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht, waarbij paard steeds meer last krijgt en Maarten steeds minder fijn kan zitten. Ik zie daardoor dan ook eigenlijk alleen maar achteruitgang, met als dieptepunt nu het moment dat er nog een extra toef spanning op komt door de wedstrijd. Niet alleen op de foto's, het was live ook overduidelijk gisteren dat paard last heeft van zadel en ruiter. Uiteindelijk loopt dit spaak. Doe er wat aan voordat het te laat is en paardje stuk is!

Wat ook een idee is, is om een ervaren ruiter 1-2 keer per week met Elske bezig te laten gaan om haar te gaan scholen (naast Maarten's rijsessies). Dat kan Maarten ook in zijn rijden helpen doordat Elske dan beter haar lijf gaat leren gebruiken en leert wat de bedoeling is van iemand die weet waar hij/zij heen moet en haar de weg kan wijzen. Nu moeten ze samen zoeken. Daarmee maak je het jezelf en je paard onnodig moeilijk.

Duidelijker kan het niet, M en KBK, doe er je voordeel mee.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:34

Vientje schreef:
piezze schreef:

Oei het staat er beetje krom, maar ik zat zeg maar nog een ring verderop (officiële dressuurproeven) dus niet bij de jury van de onderlinge proeven :) Het betrof helaas dus niet hun jury waar ik bij zat. Ik had wel premium uitzicht zelf :D

Wel fijn om een reactie te hebben van iemand die er echt bij was, het geeft toch een beter beeld en extra bevestiging.
Ik hoop dat TS er wat mee doet, mij lijkt het alsof je er alleen maar beter kan van worden zowel paard als ruiter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:36

Duidelijk commentaar van Vientje, die er bij is geweest en dus bevestigt dat de foto's geen momentopnames zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:37

piezze schreef:

Dat mag een jury dus niet doen. Net zoals de juryleden in Aken Mathias niet mochten uitbellen. Dat heet zoiets als op de stoel gaan zitten van zadelmaker, en noem maar op. Maar een instructeur moet het ook opvallen dat een zadel niet past. Tenminste die van mij doet dat wel. En ook als ik twijfel kijkt hij er eventjes naar. Hij zal geen volslagen oordeel geven. Maar wel zeggen dat hij het eens of oneens is met mijn twijfel.

piezze

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:42

Bij mij gaf de jury een tip over een sperriem toe te voegen dat mag dan wel? Ik vond het trouwens een slechte tip. Paard was onrustig in de mond en dichtsnoeren leek mij niet zinnig. Zachtere hand wel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:46

Tip mag. Maar ook dat is eigenlijk op de stoel van de instructeur gaan zitten. En ook juryleden zijn maar mensen. Dus er zullen best wel een paar zijn. Die je dan even naar hun toeroepen. Of later met je een praatje maken. En daar evt. wat advies geven. Die ben ik ook wel tegen gekomen. Die laatsten zullen vooral van de oudere garde zijn. Die nog mee hebben gemaakt dat de amazone/ruiter na de proef nog bij de jury moest komen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:49

Volgens mij was dit een onderlinge wedstrijd? Dan zou ik er geen probleem mee hebben met het geven van tips. Ik zou als jury wel een opmerking gemaakt hebben over het haar van Maarten bijvoorbeeld. Dat hoort gewoon netjes zoals bij dames het geval moet zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:54

Cayenne schreef:
Volgens mij was dit een onderlinge wedstrijd? Dan zou ik er geen probleem mee hebben met het geven van tips. Ik zou als jury wel een opmerking gemaakt hebben over het haar van Maarten bijvoorbeeld. Dat hoort gewoon netjes zoals bij dames het geval moet zijn.

Ik geloof dat dat ook juist de bedoeling van de vereniging was van het toevoegen van een ring met onderlinge ruiters op een officiële wedstrijd (clubavond dus wel besloten) : om de gevorderde manegeruiters, leasers en anderen zonder startkaart die wel eens aan een officiële wedstrijd wilden proeven de gelegenheid te geven in die setting eens een wedstrijd mee te doen. Ik had dan ook wel verwacht dat er bij die ringen wat extra tijd uitgetrokken werd voor het geven van dergelijke feedback. Bijna iedereen die er startte heeft geen of nauwelijks wedstrijdervaring, had een mooie leermogelijkheid (moeten zijn) geweest :) De jury's bij de onderlinge waren dan ook wel officiële jury's, die uiteraard wel medegedeeld was wat coulant te zijn ivm onderling.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 22-08-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:56

Vientje schreef:
Cayenne schreef:

Ik geloof dat dat ook juist de bedoeling was van het toevoegen van een ring met onderlinge ruiters op een officiële wedstrijd (clubavond dus wel besloten) : om de manegeruiters, leasers en anderen die wel eens aan een officiële wedstrijd wilden proeven de gelegenheid te geven in die setting eens een wedstrijd mee te doen. Ik had dan ook wel verwacht dat er bij die ringen wat tijd uitgetrokken werd voor het geven van dergelijke feedback. Bijna iedereen die er startte heeft niet of nauwelijks wedstrijdervaring, had een mooie leermogelijkheid (moeten zijn) geweest :) De jury's bij de onderlinge waren dan ook wel officiële jury's, die uiteraard wel medegedeeld was wat coulant te zijn ivm onderling.

Bedankt voor de verduidelijking :j Ik heb zelf zowel onderling als officieel gejureerd en op onderlinge wedstrijden kregen we wel vaker het verzoek om coulant maar eerlijk te jureren inderdaad. De punten waren dan doorgaans ongeveer gemiddeld 10 punten hoger per proef als op een officiële wedstrijd :j Inderdaad een mooie gelegenheid om als combinatie jezelf te meten!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:02

beetje offtopic maar ik vind het altijd erg jammer dat er op onderlinge wedstrijden hoger gepunt wordt. Zo wek je de verwachting bij de deelnemers dat ze er wel klaar voor zijn en dat vanlt dan misschien vies tegen?

Ontopic, ik vind het stoer dat je al op wedstrijd bent geweest, je moet er toch een keer aan beginnen.
Er zijn genoeg dingen aangegeven waar je aan kunt werken, ik zou eerst mooi blijven trainen en de volgende keer gaat het dan vast nog beter ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:04

Moderatoropmerking:
Na overleg met het moderatorteam is het topic weer open, maar wij verzoeken jullie om on topic te blijven en niet te veel in herhaling te vallen. Iedereen heeft recht zijn mening te uiten, maar om nu door te blijven gaan op één onderwerp is niet de bedoeling en gaat ook vervelen. Dit houdt ook de discussie niet interessant. Graag daar op letten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:28

Eline1510 problemen met groene oppervlaktes lezen???

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:31

MarlindeRooz schreef:
Eline1510 problemen met groene oppervlaktes lezen???

Nee hoor, vandaar dat ik er niet een aanhaal maar drie.

Kom op zeg, normaal gaan zulke topics nooit opslot na een dag. Maar bij een bb ineens wel..

En dr is toch hopelijk geen een paardenmens die blij wordt van deze foto's :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:33

volgens mij laten ze dit beter dicht, het enige dat er over te zeggen valt mag niet meer gezegd worden dus dan houdt het toch gewoon op.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:35

KoudbloedKim schreef:
Charica schreef:
Wat leuk zeg, gefeliciteerd! :D
Mijn vriend heet ook Maarten en heeft ook een Fries sinds kort, haha!
Dat is toevallig. _O-
Zou leuk zijn als ze dan tegelijk meededen.

Haha, hij moet nog wel even flink trainen dan :P
Misschien volgend jaar :D