Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:43

Op pagina 2 staat naar mijn idee een post van Urielle waarin me kan vinden.
Goed onderbouwd en niet uit de lucht gegrepen.

Rijden in de ring met net wat meer spanning maakt het voor een onervaren combinatie niet makkelijk.

Heb al eerder een foto topic van Maarten gezien tijdens een buitenrit en daar werd ik best vrolijk van.
Denk als jullie elkaar wat beter begrijpen, je gericht traint en je niet uit het veld laat slaan dat het vast in orde komt.
Lekker doorpakken en na verloop van tijd weer dat pakkie aan....
Laatst bijgewerkt door cissie op 22-08-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Daarom kleppert het zadel ook nog na al die maanden... Dan rijst bij mij echt de vraag of er daadwerkelijk wat aan gedaan wordt en of het eigenbelang toch niet groter is.

Ach, ik ontstip het hier maar. Ik zie vanzelf wel het topic tegemoed waarin Elske compleet aan de staak gaat (aangezien de goedbedoelde tips toch niet opgepakt worden).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 22-08-15 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Furrow schreef:
Waarom moet er zo (kinderachtig) verdedigt worden?
In mijn ogen is het net positief dat mensen dingen in twijfel brengen.... dat is iets noodzakelijk voor elke eigenaar, professioneel of zelfs gewoon persoon.

Ik denk omdat er kinderachtig aanvallend commentaar gegeven werd en steeds maar weer herhaald en herhaald wordt.. Dat roept om reactie terug maar je hebt wel gelijk. Ergens moet het stoppen. Ik zou voorstellen om alleen nog te reageren met nieuwe inxichten of commentaren en niet meer met arm paard of zadel past niet, dat is weinig motiverend voor de ts.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:44

boodschap duidelijk? Vanaf welk topic?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:44

piezze schreef:
Op heel bokt komt altijd hetzelfde commentaar naar boven. Cap, zadelpasser en osteopaat en dierenarts. Dat zijn een soort wondermiddelen die je minstens voor 90% van de problemen kan inzetten, vooral problemen die ts zelf nog niet opgemerkt had maar door opmerkzame boksters allang in kaart zijn.

Jeetje wat een toon zeg, misschien hoor (hele wilde gok) komt dat advies omdat de ruiter in contact is met het paard door middal van de mond en de rug. Via daar wordt gecommuniceerd. Is er ruis in die verbinding, die de ruiter zelf niet op kan lossen. Dan moet je daar iemand bijhalen die dat wel weet.

Ik zou in hun geval eens vanaf de grond gaan werken, longeren, lange teugelen, die achterhand sterker maken. (Schijn)vergangen, tempowisselingen, bergjes op, balkjes. Dat hele rechtrichten is leuk maar ik zou eerst het grootse probleem aanpakken. Dat in combinatie met een ander zadel waar vooral Maarten beter in zit en ik denk dat ze zo een ander paard is.

Maarten wordt niet gedragen, hij lift mee. Dat moet andersom zijn.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:46

Piezze in de b hoef je alleen maar te laten zien dat je het paard voorwaarts en neerwaarts kunt rijden en dat het paard daarbij netjes op de been, zit en hand reageert. Daarnaast moet je ongedwongen zonder het paard te storen kunnen zitten. En ja dat is ook voor niet wedstrijruiters belangrijk. Dit is met goede instructie echt niet zo'n lange weg dan veel mensen vaak doen voorkomen. Kwestie van bij vakbekwame mensen lessen. Met zorgvuldig bedoel ik openstaan voor imo goed onderbouwende kritiek van de meeste bokkers hier ipv nonchalant in de wind wegwuiven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:49

Ik vind dat er in dit topic heel keurig wordt gereageerd. Als dit een andere bokker was geweest, was hij/zij al lang afgebrand. En dan maakt leeftijd op bokt echt niet uit. Als er gereld kan worden op bokt, dan doen een aantal dat. En dat zie ik helemaal niet terug in dit topic. Ja, er wordt steeds een aantal dingen herhaalt. Die overigens in bijna alle topics van KBK en Maarten wordt herhaalt. Als het zo vaak gezegd wordt, dan zou ik mezelf toch achter de oren gaan krabben. En professioneel advies gaan inwinnen. Om dit op te lossen. En niet mijn hoofd in het zand steken.

En nee, zo reed ik niet rond op wedstrijden. Toen ik net begon (ook al is dat al bijna 30 jaar geleden). Als ik zo had gereden, was ik zelfs niet op wedstrijden gegaan. Mocht ik niet eens van mijn instructie. Er werd bij ons toen erg gehamerd op de ontspanning. En dat gebeurt ook nu nog.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:51

magda_90 schreef:
Daarom kleppert het zadel ook nog na al die maanden... Dan rijst bij mij echt de vraag of er daadwerkelijk wat aan gedaan wordt en of het eigenbelang toch niet groter is.

Ach, ik ontstip het hier maar. Ik zie vanzelf wel het topic tegemoed waarin Elske compleet aan de staak gaat (aangezien de goedbedoelde tips toch niet opgepakt worden).

Hier is het dus he - Als je niet naar het advies van het internet luistert (ergo je koopt geen nieuw zadel aan de hand van commentaar van bokt) dan is je eigenbelang groter. Je kan advies geven, het is aan de ontvanger daar iets mee te doen.

Ik denk dat we ons niet zo'n zorgen hoeven maken over een nieuw (wedstrijd)topic, want ik kan me goed voorstellen dat de zin tot het posten van topics even weg is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:52

GALwerd wel gedragen maar dan is het ook weer niet goed want dan is er weer rollkur aan te pas gekomen, weet je het is niet zo snel meer goed. We houden hier allemaal zoveel van paarden dat we vergeten dat er echte mensen met gevoel op rijden. Die doen hun beestje niet met opzet pijn. Om door te dringen kun je commentaar beter positief brengen want dan komt het (misschien) aan.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:53

Ook ik vind dit zeker geen reltopic, er worden adviezen gegeven, en aan de hand van de reacties van TS en zijn lief, die vervolgens niet aan de verwachtingen voldoen, wordt er op wat dringendere toon advies gegeven.
Eigenlijk is het ook van de zotte dat 'Bekende Bokkers' (wat een vervelende term :') ) een zachtere behandeling krijgen dan het 'normale volk'. We zijn allemaal gelijk toch? Nu weet de gemiddelde Bokker waarschijnlijk wel meer van TS en KBK dan van een Bokker zoals ik, dus misschien dat dat ook zorgt voor enige empathie en dat mensen minder hard zijn.

Ik mag dan al wel weer een tijdje uit de dressuur zijn, ik zie hier geen ontspannen paard lopen. Wel vind ik het leuk om te zien hoe veel plezier Maarten er aan heeft! Maar Elske (toch?) loopt gespannen en houdt zich heel strak, en het is zichtbaar dat dat niet alleen komt door wedstrijdspanning.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:55

tmr001, aangezien het zadel al maanden klappert heb ik inderdaad het idee dat het eigenbelang hoger is. Foto's liegen niet. Kun je dit gefundeerd ontkrachten?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:55

FriesWytske schreef:
Ik vind dat er in dit topic heel keurig wordt gereageerd. Als dit een andere bokker was geweest, was hij/zij al lang afgebrand. En dan maakt leeftijd op bokt echt niet uit. Als er gereld kan worden op bokt, dan doen een aantal dat. En dat zie ik helemaal niet terug in dit topic. Ja, er wordt steeds een aantal dingen herhaalt. Die overigens in bijna alle topics van KBK en Maarten wordt herhaalt. Als het zo vaak gezegd wordt, dan zou ik mezelf toch achter de oren gaan krabben. En professioneel advies gaan inwinnen. Om dit op te lossen. En niet mijn hoofd in het zand steken.

En nee, zo reed ik niet rond op wedstrijden. Toen ik net begon (ook al is dat al bijna 30 jaar geleden). Als ik zo had gereden, was ik zelfs niet op wedstrijden gegaan. Mocht ik niet eens van mijn instructie. Er werd bij ons toen erg gehamerd op de ontspanning. En dat gebeurt ook nu nog.

We hebben het over een onderlinge wedstrijd met een ruiter met krap 3 jaar ervaring. Ontspanning, jaja het woord zegt het al kan je niet afdwingen. Wie weet rijdt die kerel thuis hartstikke ontspannen rond.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:57

Nou bij deze:
TS wat ontzettend stoer om gewoon op wedstrijd te gaan en beide te wennen aan de entourage.
Ik zie nog veel spanning maar oefening baart kunst! Gewoon blijven oefenen :)

Wel is het naar mijn mening niet onverstandig het zadel eens door (een andere) zadelmaker na te laten kijken.
Het zadel lijkt wat naar voren te kieperen (dat valt mij en vele andere bokkers al langer op) en jij lijkt niet fijn in het zadel te kunnen zitten.
Ik denk dat dit nadelig voor jullie werkt. Zowel voor het kunnen ontspannen van Elske als voor jouw balans en houding.

---> overigens is bovenstaande een samenvatting van wat het gros aan bokkers duidelijk probeert te maken.
Maargoed, iets met oogkleppen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:01

Ach, steek lekker je kop in het zand. Ook op een onderlinge wedstrijd hoort 1. je paard/pony niet zo te lopen. En 2 heb je wel eens zijn andere topics gezien. Dan zie je dat daar ook de ontspanning er niet is. En dat meneer zonder balans op het paard zit. Daar werd bovendien beweert dat het zadel klapperde, omdat de rug bolde. Wat niet klopt, want dan hadden we allemaal een klapperend zadel onder onze kont zitten. Heb ik ze toen ook gezegd.

Maar steek maar lekker je kop in het zand. Wacht net als wat Marga al zei rustig op het topic dat Elske ineens niks meer wil. En wat ze dan moeten doen. Want die tijd komt er vanzelf wel aan. Wat ontzettend jammer is bij deze leuke merrie. Die heel duidelijk tekens geeft aan haar baasjes. Die ze niet 'willen' zien
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 22-08-15 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:02

FriesWytske schreef:
Ach, steek lekker je kop in het zand. Ook op een onderlinge wedstrijd hoort 1. je paard/pony niet zo te lopen. En 2 heb je wel eens zijn andere topics gezien. Dan zie je dat daar ook de ontspanning er niet is. En dat meneer zonder balans op het paard zit. Daar werd bovendien beweert dat het zadel klapperde, omdat de rug bolde. Wat niet klopt, want dan hadden we allemaal een klapperend zadel onder onze kont zitten. Heb ik ze toen ook gezegd.

[s]Maar steek maar lekker je kop in het zand. Wacht net als wat Marga al zei rustig op het topic dat Elske ineens niks meer wil. En wat ze dan moeten doen. Want die tijd komt er vanzelf wel aan. Wat ontzettend jammer is bij deze leuke merrie. Die heel duidelijk tekens geeft aan haar baasjes. Die ze niet 'willen' zien[s]

_/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:07

Spanning kan gebeuren :). Dat gebeurde hier, dat gebeurde Edward Gal in Aken, dat overkomt menig ruiter en is niet iets waar je meteen over hoeft te vallen imo. Wat belangrijk is, is of de ruiter die spanning kan laten afvloeien. In de stap lijkt dat te lukken, zelf zou ik dan hebben afgegroet, maar ieder daarin zijn eigen keuze :).

De spanning is hier imo een combinatie een aantal factoren; de ruiter rijdt zijn eerste wedstrijd en is gespannen (logisch), het paard loopt in een heel nieuwe entourage en raakt daardoor gespannen (logisch). Echter zie ik nog een andere spanning, en dat is een spanning die veroorzaakt wordt door pijn :). Deze pijn heeft, zoals ik het van de foto's zie, te maken met de gespannen hand van de ruiter, de verkrampte en in onbalans zittende ruiter en een niet passend zadel. Waar de eerste twee oorzaken van pijn een redelijk logisch gevolg zijn van de wedstrijdspanning bij de ruiter, is de laatste oorzaak van de pijn een onacceptabele.

Die laatste vorm van spanning is er ook één die je niet kunt laten afvloeien en welke altijd zal blijven bestaan zolang de oorzaak van die spanning (pijn) niet weg wordt genomen. Een zadel dat zoals op de foto's te zien dusdanig van de rug af komt, is een slecht passend zadel en veroorzaakt ongemak. Tel dat op bij de al aanwezige spanning van de eerste wedstrijd, en het totaalplaatje is niet heel erg fraai.

Wel mijn complimenten voor de stapfoto, daar is een vrij ontspannen, meer tevreden paard te zien, spanning kunnen laten afvloeien is knap. Misschien is het waardevol te bekijken waarom die ontspanning in de stap wel mogelijk is, maar in de draf/galop zo dusdanig lastig dat niet alleen de ruiter niet meer kan zitten, maar het paard met een weinig subtiele gelaatsuitdrukking door de baan gaat :). Of dit met de ligging van het zadel te maken heeft, laat ik in het midden

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:08

piezze schreef:
FriesWytske schreef:

We hebben het over een onderlinge wedstrijd met een ruiter met krap 3 jaar ervaring. Ontspanning, jaja het woord zegt het al kan je niet afdwingen. Wie weet rijdt die kerel thuis hartstikke ontspannen rond.

Dit is topic 180 waar weer geen progressie op te zien is en weer met dit zadel wordt gereden. Moeten wij met elkaar maar oeh aah blijven roepen. Als ze zich echt zoveel van dit aantrokken waarom is dit topic dan weer geopend en waarom is er geen vooruitgang. Spanning, spanning, spanning. Dit is niet alleen op wedstrijdspanning af te schuiven hoor.... Dit is vooral te wijten aan management en rijtechnische zaken.Tientallen bokkers hebben het al heeeeeeel tactisch gebracht maar worden steeds maar genegeerd....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:10

Het lijkt wel of mensen jaloers zijn op bekende bokkers omdat mensen daar minder gemeen tegen zouden doen. Ben ik de enige die dat opmerkt? Ik open die tralalala topics van de zg bekende bokkers normaal niet meer omdat het mij geen zak kan boeien dat melle weer eens tegen poow staat aan te kwijlen of dat koudbloedkim weer eens rijdt op het dikke trekpaard. Voor mij geld dus zeker niet dat ik ze minder hard zou beoordelen. Er is er ook nog 1 die met een heel gezin dagen gaat zwemmen met een haflinger. Dit open ik omdat ik zie fries op wedstrijd, leuk leuk en dan lees je alleen gezever over een zadel terwijl ik gewoon een hele enthousiaste vent op een paard zie. Kijk ik nou zo anders naar de foto's? Ik zie het niet echt klepperen. Hooguit dat het 1cm van de rug is op het moment dat het peerd de kop omlaag doet en de ruiter zelf naar voren gaat.oh en dat het zwarte dekje in de kamer getrokken zit waardoor het beeld versterkt wordt maar of het daadwerkelijk niet past? Dat kun je toch niet beoordelen?

sterker nog de vriendin geeft aan dat zowel de zadelpasser als de osteopaat geen rare dingen opmerken. Moeten wij als onwetende bokkertjes, we waren er niet bij, dan kritiek hebben en twijfelen? Als het echt een drama was dan zou de jury dat echt wel verteld hebben lijkt me en dan zouden ze niet met trots deze foto's geplaatst hebben zou ik denken.

Maar ik zal het best mis hebben en gaat verder kop in het zandsteekmodus aanzetten *\o/*
Laatst bijgewerkt door piezze op 22-08-15 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:12

Nou, ik reed 35 jr geleden dus ook zo rond tojdens mn eerste wedstrijd :D
Wist dat ik een proefje moest rijden maar mijn god geen idee van invloeden van buitenaf ( waar ik en pony dus op reageerde :+ )!
Maar oefening baart kunst immers :) !

In mijn ogen is 3 jr rijden voor een volwassenen nog niet zo lang en gaat " het" allemaal niet zo gemakkelijk als bij kinderen.
En nee, ik praat niets goed ....
Want ik geloof echt dat Ts een superzit kan ontwikkelen :j !
Bedoel: doe het hem nie na om zonder zadel en hoofdstel ff te galopperén :oo !

Dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk vind dat beugels min 2 gaten langer mogen zodat de stoelzit minder wordt. Vermoed echter dat dan de knieen te weinig steun gaan hebben doordat ts lange benen heeft ( die hij nu gebruikt om balans te houden en dat is niet handig voor een echte onafhankelijk zit) maar daarvoor zijn de zweetbladen dan te kort :o

Zondr zadel is een " andere tak vd sport" dan dressuur!
Dressuur is buiten lol met je knol laten zien hoever jullie africhtingsgraad ( onder andere omstandigheden dan gebruikelijk) is en ook dat valt te leren :)*
Door het gewoon vaker te doen!
En ja, dat gebeurd helaas ook ten koste ve paard!
Maar ja, als we zover gaan, motten we allemaal stoppen met erop kruipen want paarden zijn immers geen lastdieren...
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 22-08-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:14

Ik heb het topic met verbazing gelezen. Zoveel goedbedoelde en terechte adviezen, die op een nette manier worden gebracht.. En toch lijken KBK en Maarten er niets aan te willen doen. Iedereen heeft ongetwijfeld begrip voor het feit dat Maarten nog niet zo lang rijdt en ervaring moet opdoen. We kunnen immers niet allemaal meteen in het Z2. Maar zitlessen, een second opinion over het zadel en nog wat langer thuis oefenen zijn 3 van de adviezen die ik meermaals zag terugkeren en waarvan ik écht denk dat ze nodig zijn. Bovendien vind ik het helemaal niet nutteloos dat er iets gezegd wordt over het haar van Maarten.. Als dames een dot moeten, dan een man ook. Dit ziet er echt slordig en onverzorgd uit en hoort m.i. niet op wedstrijd. Ook niet als KBK vindt dat hij zo'n mooi haar heeft.
Maarten en KBK, niet iedereen heeft het privilege om zo 'netjes' behandeld te worden op Bokt, doe dan alsjeblieft iets met die suggesties...
Laatst bijgewerkt door Mallootje op 22-08-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:14

Jaloers? Ik hoop het niet. Nu kies je er natuurlijk zelf voor om heel bekend te zijn op Bokt, of niet. Bekend zijn op Bokt gaat gepaard met een hoop persoonlijke informatie, die hopelijk de meesten niet willen delen; dit is gewoon veel handiger en veiliger. Wel vind ik het een beetje absurd dat mensen (onbewust) aardiger zijn voor Bekende Bokkers. Al is aardiger natuurlijk wel beter, dus laat ik het omdraaien: waarom zijn mensen tegen BB'ers wel aardig, maar vaak tegen onbekende Bokkers niet, in dergelijke situaties?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:16

Maarten, misschien een tijdje met barepackpad rijden?
Best een uitdaging op een fries maar zo kun je wbt je zit en houding een hoop leren.
Dit onder begeleiding van je instructrice en wellicht in eerste instantie aan de longe...

Dan voel je op den duur misschien ook het verschil met of zonder zadel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:17

Jennifuur schreef:
Jaloers? Ik hoop het niet. Nu kies je er natuurlijk zelf voor om heel bekend te zijn op Bokt, of niet. Bekend zijn op Bokt gaat gepaard met een hoop persoonlijke informatie, die hopelijk de meesten niet willen delen; dit is gewoon veel handiger en veiliger. Wel vind ik het een beetje absurd dat mensen (onbewust) aardiger zijn voor Bekende Bokkers. Al is aardiger natuurlijk wel beter, dus laat ik het omdraaien: waarom zijn mensen tegen BB'ers wel aardig, maar vaak tegen onbekende Bokkers niet, in dergelijke situaties?

Wat heeft dat in godsnaam met de foto's in de OP te maken :?.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:17

piezze schreef:
FriesWytske schreef:

Ik had een ruiter die met twee jaar ervaring gewoon z1 reed en ook met een vierjarige begon. Natuurlijk komt er een stuk talent bij kijken maar hoe lang je rijd doet niks af aan het feit of je wel of niet een passend zadel hebt. Het kan alleen maar fout gaan als je zadel niet goed ligt. En om ze daarvoor te behoeden heb ik een vorige post gemaakt. Dus iedereen gewoon stoppen met: Hij rijd nog maar drie jaar , nee hij rijd al drie jaar maar heeft een groen paard en een zadel wat niet deugt voor hem en het paard. Het is hier duidelijk verdeelt in een kamp pro en anti maar dat is nergens voor nodig.
Terpentijn zegt dat ze achter de schermen bezig zijn met het zadel, zeg dat dan direct in het begin dan voorkom je deze hele discussie. En dat weten Maarten en KBK donders goed, vandaar dat ik het vreemd vind dat ze nu dus niet reageren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:20

piezze schreef:
Het lijkt wel of mensen jaloers zijn op bekende bokkers omdat mensen daar minder gemeen tegen zouden doen. Ben ik de enige die dat opmerkt? Ik open die tralalala topics van de zg bekende bokkers normaal niet meer omdat het mij geen zak kan boeien dat melle weer eens tegen poow staat aan te kwijlen of dat koudbloedkim weer eens rijdt op het dikke trekpaard. Voor mij geld dus zeker niet dat ik ze minder hard zou beoordelen. Er is er ook nog 1 die met een heel gezin dagen gaat zwemmen met een haflinger. Dit open ik omdat ik zie fries op wedstrijd, leuk leuk en dan lees je alleen gezever over een zadel terwijl ik gewoon een hele enthousiaste vent op een paard zie. Kijk ik nou zo anders naar de foto's? Ik zie het niet echt klepperen. Hooguit dat het 1cm van de rug is op het moment dat het peerd de kop omlaag doet en de ruiter zelf naar voren gaat.oh en dat het zwarte dekje in de kamer getrokken zit waardoor het beeld versterkt wordt maar of het daadwerkelijk niet past? Dat kun je toch niet beoordelen?

sterker nog de vriendin geeft aan dat zowel de zadelpasser als de osteopaat geen rare dingen opmerken. Moeten wij als onwetende bokkertjes, we waren er niet bij, dan kritiek hebben en twijfelen? Als het echt een drama was dan zou de jury dat echt wel verteld hebben lijkt me en dan zouden ze niet met trots deze foto's geplaatst hebben zou ik denken.

Maar ik zal het best mis hebben en gaat verder kop in het zandsteekmodus aanzetten *\o/*

1 ik zou mn hele leven niet op Internet willen hebben en 2 als je zo bekend bent weet je ook dat je reacties krijgt op een dergelijk topic. Dat die niet positief zijn dat had ze van te voren wel kunnen bedenken aangezien er zelf ook vaak het eea aan commentaar op anderen gegeven wordt.
Verder is het beeld gewoon niet fijn. Als het een kwestie van ontwikkeling is ok maar dit speelt al even. Daarbij worden er wel degelijk goede adviezen gegeven.