levensgevaarlijk jaarling ( incl. beelden )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:12

pien_2010 schreef:
Ik schrok van het filmpje. Ik vind het er niet fijn uitzien en ook niet grappig. De oren zo naar achteren, het zowat omver lopen van jou. Nee, hij is nu pas één jaar en hij krijgt als boodschap dat hij je mag omverlopen, mag schooien om een kriebel en dat hij die nog krijgt ook.
Gauw ander gedrag aan leren, maar pas op want als hij niet blij is met de andere rolverdeling en hij gaat uithalen dan kan een trap van een één jarige toch ook hard aankomen.

Volledig mee eens. En ja, aangeven waar je jeuk hebt mag best. Ook mijn nu 2-jarige komt me wel eens vertellen dat hij het toch best fijn zou vinden als ik hem even zou kriebelen op een bepaald plekje maar die laat het echt wel uit zijn hoofd om me zo opzij te duwen en te bepalen waar ik op dat moment loop. Als hij dat bij 1 van zijn kuddegenoten zou doen, zou hij een flink probleem hebben. Ik zou hier toch wat voorzichtiger mee zijn... Stel jezelf de vraag of hij zoiets zou mogen bij zijn volwassen kuddegenoten. Zo nee, dan bij jou zeker niet. En bij jou zou hij nog voorzichtiger moeten zijn, want als mens ben je wat kwetsbaarder dan 600 kilo paard. Als hij straks een jaar of 2 is, gaat hij alle grenzen ter dicussie stellen. Dan kan dit behoorlijk vervelend gaan worden... Ik snap echt dat je het schattig vind, maar het is heel onrespectvol gedrag van je paard.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:13

Oei ik schrok van je filmpje, op het begin leek het even net als mijn verzorgpaard en die trapt dan dus gerust. (Komt gelukkig bijna nooit meer voor, maar als ze echt dr dag niet heeft wil ze me zo nog wel eens uit de wei jagen..) Ik vind het heel link, al zou ze niet schoppen ze krijgt echt wel flink op dr flikker als ze dat zou doen, vraag me ook af of het verschil wel te zien is tussen goed en kwaad als ze zo achteruit gaan lopen.

Het ziet er zo opzich wel leuk uit hoor, maar ik vind het een beetje eng.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:14

Mijn veulen deed dit precies zo. Maar dat heb ik hem toch echt afgeleerd voor onze eigen veiligheid. Dit is dominant gedrag.

dena_mii

Re: levensgevaarlijk jaarling ( incl. beelden )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:17

Ik zou hier ook niet blij mee zijn! Moet zeggen dat mijn jaarling als ik hem eenmaal aan het kriebelen ben ook wel doordraait of naar voren loopt zodat ik bij zn kont kom, maar zoals dit gelukkig niet! Dan krijgt ie toch echt op zn mieter.

Kimley

Phoe ik zou dit maar snel afleren! Je gaat nog voor m aan de kant ook.. >;)
Straks haalt ie een keer uit en is het ineens zijn schuld.. dan is het ineens een "Rot paard"..
Mijn jaarling vind t ook lekker maar dik hoeft ze niet te proberen hoor
Laatst bijgewerkt door Kimley op 01-11-15 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Had er ook een met jeuk die dit flikte. Wilde hem best kroelen maar niet op deze manier.

Echt niet dat een paard zijn kont zo naar mij parkeert en ik ben best tolerant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:21

Ik heb mijn paard nu 10 jaar en als we in de zomer kroelen, komt hij ook op die manier met zijn kont tegen mij staan. Nog nooit heb ik ook maar enig gebrek aan respect bij hem gemerkt, in tegendeel zelfs, iedereen die mijn paard kent vindt hem enorm attent en beleefd naar mensen toe. Paard weet trouwens zeer goed dat ik hem alleen maar op zijn kont kroel, wanneer ik daar zin in heb. Heb ik geen zin, draai ik me gewoon om en wandel weg. Opdringerig gedrag heeft hij al die tijd nog nooit vertoont. Ik zie gewoon een leuk filmpje en snap echt al die heisa niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:22

Mijn shetlander doet dit ook, maar minder extreem. De eerste keer krijgt ie een kriebel totdat ik er genoeg van heb en dan verwijs ik m door naar zijn pvc paal om zelf zijn kont te kriebelen. Bij hem is het omdat hij zomer eczeem heeft en daarom graag daar gekriebeld wil worden (hij doet t ook alleen als hij vindt dat het te modderig bij zijn paal is) en als ik hem al sta te kriebelen op een ander plekje. Tis een reactie van 'hé, joh, ik wil toch liever even op mijn kont gekriebeld worden'.
Maar na even aan te dringen, wordt hij toch ook echt weggestuurd. Als dit filmpje eenmalig is, dan snap ik t op zich nog wel, maar als hij dit vaker doet, zou ik zorgen voor een andere mogelijkheid voor hem om zijn kont te kunnen krabben zoals een stevige paal en m wegsturen, want als hij groter en zwaarder wordt, lig je zo ondersteboven.

silvia58

Re: levensgevaarlijk jaarling ( incl. beelden )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:24

Wanneer mag het wel en wanneer mag het niet :+
En hoe leg je dat dan uit aan je paard ????
Daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:25

Ik vind het wel grappig. Als het een "lief"paard is lijkt het me geen kwaad kunnen. Al dat gepraat over dominantie en zo vind ik niet zo leuk, omdat ik paarden wil als vriend en niet als als slaaf. Mijn paard heeft ook veel vrijheden t.o.v. mij,en dat gaat omdat hij betrouwbaar is. Maar ik moet toegeven dat mijn aanpak bij moeilijkere paarden niet werkt, die kunnen dan inderdaad vervelend de baas gaan spelen. /3 }:0

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:25

Haha dit doen bijna alle veulens in de opfok in Tsjechie ook, willen gekriebeld worden op de billen. Mijn merrie uit Tsjechie die ik mee naar NL genomen heb, deed dit ook altijd, maar dat is nu wel een beetje over. Maar dit is niks agressiefs hoor, die wilt gewoon kriebelen. Natuurlijk gaat het wel een beetje op 'n respectloze manier, maar gevaarlijk is 't niet.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:25

Tja ik had zulke reacties ook wel verwacht, als je goed kijkt loopt ie eerst met zijn buik tegen me aan en laat zich dan gelijk door glijden naar zijn kont, zijn oren doet ie zo omdat ie inderdaad in moet schatten waar ik sta en ja dit gaat soms nogal wat lomp.
Hij heeft zomer eczeem en daar kriebel ik hem wel voor dus uiteraard heb ik het hem zelf aangeleerd :D

Ik heb hem zelfs al meerdere dingen aangeleerd , omdat het inderdaad een draver is MelissaYM :)* Hij loopt zelfs al voor de kar en is een schat van een paard, hij weet dus al degelijk wat wel en niet mag, ik leer hem dus niet alleen maar slechte dingen :)F , maar hier zullen sommige mensen het ook niet mee eens zijn :o

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:26

ben ik nou achterlijk dat ik hier helemaal geen kwaad in zie?Hij heeft een kriebel en kan er zelf niet bij.

Ik ken een merrie die bij het borstelen een achterbeen optilt en opzij doet, om tussen haar billen gekriebelt te worden,vind ze gewoon lekker.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:27

Bij mij is het simpel: Het mag als ik hem al sta te kriebelen en niet als ik een kont in mijn gezicht krijg, en dat onderscheidt lijkt me voor mijn pony ook duidelijk. Dus zoals in het filmpje, mag mijn pony t niet doen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:27

Pfffff als die van mij dit doet dan zou die van mij een beste opdonder krijgen. Dominant gedrag is dit. Hij bepaald waar en wanneer hij gekriebeld word terwijl dit andersom hoort te zijn. Jij geeft aan waar en wanneer er gekriebeld word. Nu duwt hij alleen nog maar maar als je een keer weigert zal hij vast zijn beentje een keer gaan gebruiken en ik denk niet dat dat een prettige ervaring voor jou zal zijn. Plus als hij dat eenmaal doet zal hij het vaker gaan doen. Je kunt het beter nu in de kiem smoren voor er straks echte ongelukken gebeuren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:28

huh...een jaarling voor de kar of lees ik iets verkeerd?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:28

Die is jou echt heel goed aan het trainen door jou wijken voor druk aan te leren :')

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:29

geerke schreef:
huh...een jaarling voor de kar of lees ik iets verkeerd?

dat was ook mijn eerste reactie

Azmay

Ik dacht dat het een jaarling was? Wat doet die dan voor de kar? :?

Lazypony

Jaarling en voor de kar? Ben ik wel benieuwd naar waarom zo vroeg? Niet aanvallend bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:31

silvia58 schreef:
Wanneer mag het wel en wanneer mag het niet :+
En hoe leg je dat dan uit aan je paard ????
Daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar !

Heel simpel, als het wel mag blijf ik staan als mijn paard zijn kont voor mij parkeert en kroel ik over zijn billen een staartwortel, leunt hij tegen mijn borst, dan stap ik weg. Ik stap ook gewoon weg als ik er geen zin in heb en dat werkt perfect. Na 10 jaar weet hij ondertussen dondersgoed wanneer ik tijd en zin heb om te kroelen en wanneer niet. De mijne mag ook gewoon met zijn hoofd tegen mij schuren, maar alleen wanner ik het wil. Komt hij met zijn hoofd tegen mijn arm staan en ik vind het ok, zeg ik gewoon "doe maar", is het op dat moment niet ok, is een simpele "nee" voldoende voor hem om het niet te doen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:32

Elk paard is tegenwoordig dominant. Kunnen we niet beter een butterscotch kopen ofzo. Die hinnikt alleen maar. :Y)

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:33

Lekker als je rustige wegen hebt waar je buiten kan rijden met de kar! Ziet er fijn uit.

Hoe heet ie? B-)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:35

Ik lees dat hij al voor de kar loopt.
Word dit altijd zo vroeg gedaan bij dravers?

Het is nogal wat zo jong al voor de kar.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:36

anjali schreef:
Ik vind het wel grappig. Als het een "lief"paard is lijkt het me geen kwaad kunnen. Al dat gepraat over dominantie en zo vind ik niet zo leuk, omdat ik paarden wil als vriend en niet als als slaaf. Mijn paard heeft ook veel vrijheden t.o.v. mij,en dat gaat omdat hij betrouwbaar is. Maar ik moet toegeven dat mijn aanpak bij moeilijkere paarden niet werkt, die kunnen dan inderdaad vervelend de baas gaan spelen. /3 }:0

Hier wil ik toch even op reageren... Ik ben een van de mensen die best wat risico's ziet in dit gedrag. Anderzijds wil ik ook geen slaaf als paard. Mijn eigen 2-jarige en alle paarden met wie ik werk krijgen behoorlijk wat vrijheid t.o.v. mij. Ze mogen aangeven dat ze iets moeilijk vinden, of dat ze ergens geen zin in hebben etc. Ik probeer zo min mogelijk te dwingen. Maar dat wel binnen bepaalde kaders. En mij opzij duwen of bovenop me springen mag onder geen enkele voorwaarde. Niet als je schrikt (en soms gaat dat mis, en bij flinke schrik straf ik dat echt niet hard af maar ik corrigeer wel), en al helemaal niet als je gekriebeld wilt worden. Als hij rustig zijn billen naar TS had toegedraaid, waarbij hij respect voor haar persoonlijke ruimte zou tonen zou ik hier geen enkel probleem mee hebben. Maar het feit dat hij TS opzij duwt op een manier die hij bij geen enkel volwassen paard in zijn hoofd zou halen maakt dat ik mij hier wat zorgen over maak.