Toiletteren, before and after close-ups.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:38

Mooi hoor! Maar dat branden, vliegt je paard niet in de fik xd
dat haar fikt dan toch helemaal Door? Ook op de huid dan toxh? Of zeg ik nou wat raars

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:39

Heel netjes gedaan!!

8nnemiek

Re: Toiletteren, before and after close-ups.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:51

Ik zou ook bang zijn dat de huid bij de koten geïrriteerd gaat raken als je zo kort scheert. Zeker als een paard dan in een stal of in de nattigheid staat. Ik krijg er zelf al jeuk van als ik dat roze velletje er zo doorheen zie schijnen :+ Een vacht, en zeker lange sokken van koudbloeden, houden de huid juist schoon en droog.
Verder inderdaad heel netjes strak gedaan zeg! Niet mijn smaak, maar ik vind het wel knap!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:00

Gelukkig zegt mijn ervaring in de praktijk dat het dus niet zo is. De benen zijn op de foto net gewassen en daarom dus roze.

En knap? Neuh, zoveel eer hoef je me niet te geven ;) Tis gewoon een handeling die je door het vaker te doen beter onder de knie krijgt ;)

Ook zeggen de meeste dierenartsen dat de ergste mok bij veel behang voorkomt, omdat je het dan slecht kunt behandelen. En als mok toch eenmaal doorbreekt raden ze zelfs aan de plekken helemaal kaak te maken, omdat haren ook in de wondjes irriteren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:04

Mijn ervaring is ook juist dat bij mok en andere irritaties het uitscheren goed helpt. Dan loopt de kootholte veel eerder droog en korstjes en dergelijke worden niet verstikt door het haar.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:09

Schoentje schreef:
Ook zeggen de meeste dierenartsen dat de ergste mok bij veel behang voorkomt, omdat je het dan slecht kunt behandelen. En als mok toch eenmaal doorbreekt raden ze zelfs aan de plekken helemaal kaak te maken, omdat haren ook in de wondjes irriteren.

Precies. Wij hebben één niet-sportpaard met behang op stal staan en enkel die heeft standaard last van mok en jeuk. Vind die opgeschoren benen ook erg fijn, lekker makkelijk schoon te houden en zodoende dus ook mooie droge benen onder de beschermers. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:23

Bij paarden met sokken komt de mok bijna altijd van binnenuit. Ze zijn erop gebouwd om heel sober te leven, en als ze dan ineens rijk gras en krachtvoer krijgen dan kunnen ze die afvalstoffen niet goed afvoeren en krijgen daardoor jeuk aan de benen, een soort allergische reactie. De meeste dierenartsen weten daar helaas te weinig vanaf. Deze foto heb ik ooit van mijn tinker gemaakt, na een winter in een vieze wei: http://www.abcreatief.com/blog/wp-conte ... sokken.jpg
Daar zie je heel duidelijk hoe een sok de huid beschermd :)
Bij een sportpaard doet een sok natuurlijk niet veel meer dan als afwatering dienen tegen regen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:36

8nnemiek schreef:
Bij paarden met sokken komt de mok bijna altijd van binnenuit. Ze zijn erop gebouwd om heel sober te leven, en als ze dan ineens rijk gras en krachtvoer krijgen dan kunnen ze die afvalstoffen niet goed afvoeren en krijgen daardoor jeuk aan de benen, een soort allergische reactie. De meeste dierenartsen weten daar helaas te weinig vanaf. Deze foto heb ik ooit van mijn tinker gemaakt, na een winter in een vieze wei: http://www.abcreatief.com/blog/wp-conte ... sokken.jpg
Daar zie je heel duidelijk hoe een sok de huid beschermd :)
Bij een sportpaard doet een sok natuurlijk niet veel meer dan als afwatering dienen tegen regen.

Maar wie zegt dat alle paarden met jeukende sokken rijk gras en krachtvoer krijgen? :) Denk dat sokken zeker een nut hebben (anders hebben paarden ze niet), maar ik ben er wel van overtuigd dat een merendeel van de gedomesticeerde sokkenpaarden uiteindelijk net zo goed af zijn zonder. :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:38

Prachtig! Veel beter zo dan met al die haren :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:43

Ziet er mooi uit!

Ben altijd heel benieuwd hoe dat branden gaat. Heb het mensen weleens zien doen maar ik ben altijd bang dat ik mijn hele paard in de hens zet als ik dat probeer. :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:52

Wat een ontzettend leuk voorbeeld en een heel net resultaat!

Ik ben wel benieuwd naar de benen; tot hoe ver scheer je ze? Valt de overgang niet heel erg op of scheer je echt alleen het witte? En waarom doe je het anders bij de verschillende kleuren? Erg benieuwd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:52

Bunn schreef:
Maar wie zegt dat alle paarden met jeukende sokken rijk gras en krachtvoer krijgen? :) Denk dat sokken zeker een nut hebben (anders hebben paarden ze niet), maar ik ben er wel van overtuigd dat een merendeel van de gedomesticeerde sokkenpaarden uiteindelijk net zo goed af zijn zonder. :j

Als je paarden altijd binnen in een schone stal staan, of op een droge wei, ja dan kunnen ze prima zonder. Maar ik wil mijn paarden dag en nacht buiten hebben, en met mij ook de meeste andere eigenaren van paarden met sokken, en dan zijn die sokken toch verrekte handig :D
Dat mok vooral van binnenuit komt weet ik uit eigen ervaring, uit onderzoek, en ervaringen van anderen. Het heeft met suikers in het voer te maken. Suikers worden omgezet en daarbij komen afvalstoffen vrij, maar de lymfeklieren van sobere paarden kunnen die afvalstoffen niet snel genoeg verwerken waardoor er jeuk aan de benen ontstaat en in ergere gevallen ook ontstekingen onder de huid, wat rimpels er knobbels veroorzaakt. CPL dus, en daar heeft bijna elk zwaarder trekpaard last van.
Daarnaast zie je ook dat er wondjes ontstaan doordat een paard mijt heeft. Dat wordt ook nog wel eens mok genoemd. Maar een koudbloed met mok vanwege zijn sokken, dat ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik heb er ooit een artikel over geschreven: http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/
Ik heb ook altijd te doen met die koudbloeden die inderdaad tussen de warmbloeden in staan en op dezelfde manier behandeld worden. Dat is altijd een kwestie van tijd voordat ze 'mok' krijgen, maar heeft dus niks met de sokken te maken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 15:05

Die foto laat de werking van lange sokken inderdaad wel mooi zien!
Maar ik denk dat ze niet te vergelijken zijn met het beenhaar van warmbloeden. Daar komt vuil en vocht wel doorheen en dus terecht op de huid, waar het dan vast zit en vochtig blijft en/of irriteert.

Dat het vuil bij warmbloeden goed blijft zitten op juist de dikker behaarde achterkant van het been, kan je weer goed zien bij het scheren van de benen. De huid is vaak vuil op die plekken, terwijl je de mestplekken eraf scheert.

Bij het branden verbranden alleen de lange varkensachtige haren, maar bij een lange wintervacht moet je natuurlijk ook opletten. Zodra er veel zuurstof tussen de haren kan komen verbranden ze makkelijk, en dan trekt het zo naar de manen. Daarom niet zomaar nadoen, eerst iemand voor laten doen die hier ervaring mee heeft!

Bij de witte benen inderdaad alleen het witte. Als ik zwarte benen scheer, dan tot aan de knie of sprong. Vossen nooit, omdat die echt een andere kleur krijgen en van die oranje-gele sportsokken tot aan de knie is echt geen gezicht!
Bij zwart is het kleurverschil minimaal, zeker na een keer wassen. Maar niet scheren is meestal het mooiste.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:36

Vandaag ook weer wat aan het knippen en scheren geweest.

Had er eentje bij die erg angstig is voor de machine, dus de oortjes met alleen een schaar gedaan. Dat is echt het allermoeilijkste om dat netjes te krijgen, maar het resultaat is redelijk naar m'n zin:

Afbeelding

Andere oortjes wel geschoren en hier kun je goed zien hoe weinig je ziet van de haren in het oor.

Before:

Afbeelding

after:

Afbeelding

En nog een staart.

Before:

Afbeelding

After:

Afbeelding

Manen hoeven gelukkig maar af en toe, manen trekken heb ik echt een hekel aan! Gelukkig jan mijn collega dat heel goed en snel, dus doet zij dat meestal :D

Toiletteren vind ik leuk werk, omdat je meestal veel eer van je werk hebt en ik natuurlijk graag op een mooi en goed verzorgd paard zit!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:41

Hoe brand je die baard zo netjes weg?
Ik krijg dat nooit zo mooi glad en onopvallend.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:50

Leuk om te zien, ik toileteer nooit! :) Heb ook nog nooit gehad van het baardje wegbranden maar het resultaat mag er zijn!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:57

Leuk topic! Ik vind dat het een paard echt kan opfrissen als ze mooi getoiletteerd zijn. In ieder geval ziet mijn pony er direct een stuk knapper uit met mooie gladde benen, kin, zonder pluisoren en een net gesneden sportcoupe. Mooi werk ts. :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:00

Leuk om het werk van een ander eens te zien. Ik werk op een springstal waar ik alle paarden bijhoud. Keurig hoor! In de zomer knip ik de sokjes altijd in de winter wordt alles geschoren dan doe ik ook het stukje waar het hoofdstel moet komen de oren en de baardjes. Ik scheer eigenlijk nooit het gehele hoofd.

Manen trekken doe ik niet, ik knip ze altijd netjes recht. Maar dat is maar net waar je van houd natuurlijk. Sommige paarden hebben zo weinig manen dat er niets overblijft als ik ze zou trekken. Wat ik wel doe is de paarden met hele dikke manen uitdunnen vanaf de onderkant met een uit dunschaar. Hierdoor krijgen ze meteen wat meer volume

Wat een verschil van die staart trouwens :j Dat branden durf ik niet (meer). Vroeger wel altijd gedaan bij de pony's
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 22-10-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:01

_maaike_D schreef:
Al die half ontplofte bospaarden in de ring hoeft voor mij niet zo

Hahahahaha precies dat _O- _O- _O-

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:10

@keeyzie, manen trekken doen wij vooral ook om uit te dunnen. Afwerken altijd met een schaar en dunne manen ook met een schaar. Een uitdunschaar heb ik eens gebruikt, maar dat vond ik een ramp als je daarna de manen nog wilt vlechten.

Als ze in de winter geschoren moeten worden, dan scheer ik ook niet altijd de voorkant van het hoofd. Wel de zijkant tot aan de jukbeenderen. Alleen als ze echt heel dik gaar krijgen dan moet het wel. Met minder dik haar en een hoofdstel aan zie je meestal niet eens dat de voorkant niet geschoren is.
Gelukkig hoeven wij lang niet alles te scheren, omdat we een tijdschakelaar op de lampen hebben. Die gaan dus om 6u aan en om 23u uit. Dat scheelt enorm in de aanmaak van winterhaar!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:10

Wauw, ziet er heel mooi uit! Heel netjes, ik doe het je niet na, haha. Leuk ook die voor- en nafoto's telkens. :D

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:24

Wat een verschillen zeg, erg netjes. Ik knip bij de benen ook altijd het haar weg bij mijn zwarte merrie maar dat ziet er zo afgeknipt uit haha. Maarja die heeft nu ook een winter vacht dus valt dan natuurlijk gelijk al meer op. En ik hou ook meer van goed uitziende en verzorgde paarden :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:03

:= tjeminee wat staat dit paard beroerd op zijn voeten.... :x

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:12

Leuk om te zien! Ben vandaag toevallig zelf ook aan het toiletteren geweest. Kan het kang nog niet zo netjes maar ik ga vooruit ;) vooral met het scheermachientje moet ik echt nog oefenen op de benen dit ziet er soms niet uit maar oefening baart kunst toch.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:25

Wat zijn die witte benen mooi <3 De rest trouwens ook!