tips voor onafscheidelijke paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:52

[quote="Bowen"]

Veel vaker join up? Hoe vaak doe je dat dan???

Als je paard zo overstuur is, gooi haar dan niet los. Werk eerst aan ontspanning en een connectie, denk daarna pas aan losgooien. Over het algemeen genomen worden paarden die als een kip zonder kop rondjes rennen daar niet rustiger van, kloppen de adrenaline alleen maar meer op. Ze kunnen dan gewoon niets van je aannemen en zo los heb je niets in handen om ze uit die staat te krijgen.

Eerst eens rustig werken aan ontspannen weg kunnen gaan bij het andere paard en het andere paard te kunnen laten vertrekken zonder dat die van jou overstuur raakt is ook wel handig. Dus niet gelijk helemaal weg zodat je paard denkt dat ze uitgenodigd is voor een bbq, want dan heb je pure adrenaline aan een touwtje, maar spelen met tresholds. Kijk waar de spanning begint en werk daar aan ontspanning, heb je die dan terug. Afhankelijk van hoe moeilijk dat gaat kan je meerdere sessies achter elkaar doen of niet. Doe dit een aantal dagen achter elkaar en steeds een stapje verder. Als het helemaal goed gaat herhaal je dit nog een aantal dagen en dan heb je iets waar je de rest van de jaren plezier van zal hebben.[/quote

Met veel vaker gedaan had ik het over het apart houden van de paarden als ik ga rijden of grondwerk ga doen. Dankje voor je tips! Ik denk dat ik hier wel wat aan heb.

xSari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:54

dresjoepie schreef:
Misschien kun je wat leren uit de filmpjes van Emiel voest http://www.freestyleacadamy.nl Hoewel ik bij hem ook een paard zag een jonkie wat dwars door de omheining ging maar goed kan iedereen gebeuren zie je wel je leert er wel een hoop van ik vind het fijne filmpjes Je intentie is iig goed dat je het paard beter wilt leren kennen Maar de uitvoering zou misschien iets anders kunnen

Jaa dat is wel een goede, je ziet zo weer, iedereen maakt wel eens fouten. Dankjewel!! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:42

Regels als je paard losbreek om wat voor reden dan ook.
1: Er achteraan rennen heeft geen zin, wandel dus
2: Op enkele uitzonderingen na laten paarden zich niet terugroepen. Roepen schreeuwen, ho roepen... Niet doen je zet jezelf voor banketstaaf.
3: Wandel naar je paard, geef hem een klopje en breng hem naar waar je maar wilt. Of als het beest naar huis gegaan is, bel even dat jullie appart naar huis komen en wandel naar huis.

Mijn paard wacht op mij als ik er in het bos af geflikkert ben, hij heeft namelijk nooit op zijn kop gehad als hij even los was, dus hij heeft wat dat betreft geen reden hem te smeren.
Door een domme actie van mijzelf smeerde mijn paard hem vandaag, van het erf af daar stond namelijk meer gras dan in de wei. Dan pak ik een touwtje, wandel naar hem toe en .... (het was wel een eindje lopen)

Jouw paard rende naar de stal.... Dat is toch fijn!! Dan geef je hem toch niet op zijn kop. Of moet hij de stal soms eng gaan vinden. Tenslotte, doe het hek van het erf dicht als je wat met je beest gaat doen, dan kan hij niet de weg op....