Mini ruitertjes in de dop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:53

TS geeft toch zeker aan dat er veel te leren is?

Geniet van je "stelletje" TS, en inderdaad, zoals je al aangeeft, blijven leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:53

Een bijzetteugel is echt niet slecht mits goed gebruikt. Deze is gewoon niet geschikt voor wat je wilt bereiken, helemaal icm een jonge pony. Deze pony is nog vol op in de groei en als je hem dan al in bepaalde houdingen gaat dwingen omdat je dochtertje hem anders niet aankan, is dit wellicht niet de juiste pony. Misschien een idee om eerst lekker vanaf de grond een band op te bouwen tot je dochtertje iets ouder is en ook zelf uit de voeten kan zonder dat de pony er onder lijdt.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:54

Als je dochter de enige is die deze pony berijd dan zou ik een bijrijder zoeken die het paard correct en netjes kan trainen aangezien je dat nog niet kan verwachten van een 4 jarige. Longeerhulp zou ook niet mijn keuze zijn, maar ik ben helemaal geen fan van bijzet- en hulpteugels (behalve de pessoa).

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 21:57

rien10 schreef:
Gewoon lekker veel les nemen. Je dochter dan he? En dan zelf veel luisteren. Ik zou je kind niet te veel en te vaak laten rijden, schijnt bij n jong kind niet zo goed voor de heupen te zijn.

Ik heb voor dat ik de pony kocht even contact gezocht met de dokter, omdat ze nu uiteraard meer zal rijden dan eerst. Volgens haar zou dit geen problemen opleveren mits ik haar niet 5 dagen in de week intensief laat rijden.

Ik ben nog op zoek naar een wat ouder kindje die haar kan bijrijden.

Het is overigens niet zo dat ik totaal geen ervaring heb met paarden :')
Ik heb voordat ik mijn dochter kreeg 10 jaar gereden, zowel op een manege als bij mensen aan huis.

Dat ik nog dingen moet leren betekend niet dat ik een leek ben.

Ik weet niet veel over hulpteugels (althans wij kregen hier op de manege niks van bijgebracht en ook bij de mensen thuis gaven hun aan als er een hulp gebruikt werd of niet) Daarom heb ik advies ingewonnen bij mensen die hier wel ervaring mee hebben en die raadde mij inderdaad een bijzetteugel en laten een martingaal aan (als mijn dochter haar handen in de draf en galop ook iets stiller kan houden, anders trekt ze haar alsnog in de mond).

MelissaV

Re: Mini ruitertjes in de dop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:02

Een los bijzetje is inderdaad erg handig als ze de handjes nog niet helemaal onder controle hebben. In welke regio zit je? Misschien zitten er oo bokt wel leuke ruitertjes die de pony kunnen bijrijden

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:04

JayJillz schreef:
xAnthea schreef:
Hmm een jonge pony kopen voor een meisje van 4 jaar dat nog moet leren rijden? Dat zou absoluut niet mijn keuze geweest zijn.

Ook ik vind de longeerhulp jammer en ook een bijzet hoor je niet om te doen voor de reden die jij geeft. Die kop zal wel omlaag gaan als de pony correct gereden wordt. Wat verwacht je van een jonge pony? Dat ze al keurig nageeflijk loopt en alles doet wat je vraagt? Dan had je een leermeester moeten kopen die al jaren ervaring heeft. :)

Wil je dat ze haar hoofd niet heel hoog in de lucht kan steken, kies dan eerder voor een martingaal.

Waar staat precies dat ik van de pony vraag om alles te doen wat ik vraag? Mijn dochter rijdt sinds ze 2 is en het zal je verbazen wat ze al allemaal kan. Nu kan een kind van 4 natuurlijk de hulpen niet zo goed en zuiver geven als een ouder kind of volwassenen maar dat betekend niet meteen dat je nog niet kunt rijden. Bovendien denk ik dat niemand ooit uitgeleerd is! :)

Ik was overigens inderdaad niet op zoek naar zo'n jonge pony, dat klopt. Toch ben ik blij met haar, ze is superbraaf en werkt graag voor je. Ik denk dat mijn dochter ook van deze pony veel zou kunnen leren, ondanks haar jonge leeftijd.

Dat was bij wijze van, sorry, dat staat er niet helemaal duidelijk. Maar je kan niet verwachten dat een jonge pony altijd met dat hoofdje naar beneden loopt. Dit leer je ook niet aan door een longeerhulp of een bijzetteugel. Dit leer je door de achterhand actief te maken, de pony los te maken en dan gaat die kop automatisch naar beneden.
Dat vind ik dus een foute redenatie van jou. Ik snap dat je niet wilt dat de pony zomaar haar hoofd in de lucht gooit, dat is natuurlijk niet veilig, maar doe er dan eerder een martingaal aan. Zo kan ze haar hoofd niet abnormaal hoog in de lucht steken, maar wordt ze toch niet gedwongen in een houding te lopen. :)

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:09

xAnthea schreef:
JayJillz schreef:

Waar staat precies dat ik van de pony vraag om alles te doen wat ik vraag? Mijn dochter rijdt sinds ze 2 is en het zal je verbazen wat ze al allemaal kan. Nu kan een kind van 4 natuurlijk de hulpen niet zo goed en zuiver geven als een ouder kind of volwassenen maar dat betekend niet meteen dat je nog niet kunt rijden. Bovendien denk ik dat niemand ooit uitgeleerd is! :)

Ik was overigens inderdaad niet op zoek naar zo'n jonge pony, dat klopt. Toch ben ik blij met haar, ze is superbraaf en werkt graag voor je. Ik denk dat mijn dochter ook van deze pony veel zou kunnen leren, ondanks haar jonge leeftijd.

Dat was bij wijze van, sorry, dat staat er niet helemaal duidelijk. Maar je kan niet verwachten dat een jonge pony altijd met dat hoofdje naar beneden loopt. Dit leer je ook niet aan door een longeerhulp of een bijzetteugel. Dit leer je door de achterhand actief te maken, de pony los te maken en dan gaat die kop automatisch naar beneden.
Dat vind ik dus een foute redenatie van jou. Ik snap dat je niet wilt dat de pony zomaar haar hoofd in de lucht gooit, dat is natuurlijk niet veilig, maar doe er dan eerder een martingaal aan. Zo kan ze haar hoofd niet abnormaal hoog in de lucht steken, maar wordt ze toch niet gedwongen in een houding te lopen. :)

Dankjewel voor de tip! Ik kijk even de bijzetteugels aan als ze binnen zijn en anders haal ik nog een martingaal bij om te zien hoe dat gaat!

Wij wonen in Zuid-Limburg. Momenteel heb ik een meisje die haar wel eens zou willen bijrijden maar ze moest nog even kijken of dat uitkwam qua tijd/school etc. Dus ik ben nog steeds op zoek naar iemand die haar regelmatige (1 of 2x per week) zou willen bijrijden, mocht dit meisje de tijd daar niet voor hebben.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:11

Goed dat je een bijrijder zoekt, dat zal veel helpen! Fijn ook dat je de martingaal in overweging neemt. Ik snap jouw kant zeker hoor! En excuses als ik een beetje bot over kwam, dat was niet mijn bedoeling! ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:12

Voor een beginner is een eenvoudige hulpteugel juist vaak een prima hulpmiddel.
Voor een beginnende pony is het goed om te leren zijn lijf goed te gebruiken.
TS, lange teugelen is ook een manier om een jong dier op te leiden, of een ervaren ruitertje. Dit alles met goede instructie.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:15

xAnthea schreef:
Goed dat je een bijrijder zoekt, dat zal veel helpen! Fijn ook dat je de martingaal in overweging neemt. Ik snap jouw kant zeker hoor! En excuses als ik een beetje bot over kwam, dat was niet mijn bedoeling! ;)

Geen probleem :) twee mensen weten altijd meer dan één, dus ik sta altijd voor tips open mits dit op een normale en respectvolle manker gebracht wordt uiteraard! Bedankt daarvoor en we gaan het gewoon allemaal een beetje aftasten en uitproberen wat het beste werkt!

Ook de rest bedankt voor de tips en de complimentjes over haar zit <3

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:18

senna21 schreef:
Voor een beginner is een eenvoudige hulpteugel juist vaak een prima hulpmiddel.
Voor een beginnende pony is het goed om te leren zijn lijf goed te gebruiken.
TS, lange teugelen is ook een manier om een jong dier op te leiden, of een ervaren ruitertje. Dit alles met goede instructie.

Dankjewel voor de tip!
Bijrijder wordt geregeld en lang teugelen zit ook in de planning! Ze staat momenteel bij een vriendin aan huis (40km verderop) want haar stal wordt hier nog gemetselt :D ze zal (eind) volgende week ongeveer hier naartoe verhuizen, dan begin ik daar ook mee!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:22

Hoe groot is de pony ts? Misschien ken ik dan wel 2 oudere ruiters voor je in zuid limburg.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:23

amkeVH schreef:
Hoe groot is de pony ts? Misschien ken ik dan wel 2 oudere ruiters voor je in zuid limburg.

Ze is 1.22m, een B ponytje.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 05:54

Fijn dat er tips gegeven worden en je er zo te lezen ook wat mee doet!
Komt de pony bij jullie aan huis te staan?

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 06:56

Sure_lee schreef:
Fijn dat er tips gegeven worden en je er zo te lezen ook wat mee doet!
Komt de pony bij jullie aan huis te staan?

Nee ze komt op een kleinschalige privéstalling te staan, bij ons in de buurt!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:13

Oh dat is denk ik helaas wel wat te klein dan voor de meiden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:31

Man man man, Jongens.. Bel 144.

Ik zou me meer druk maken om de blauwe tongen en bloedbekken in de grand prix. dat is pas kwalijk.

Ik zie hier een dier wat achter de ll loopt, maar er staat totaal geen spanning op de hulp, en als ze daardoor kunnen verkomen dat het dier zijn rug wegdrukt zie ik het niet zo heel ernstig in. rug wegdrukken is zeerzeker niet alleen door rugpijn. Als de pony wat meer balans vind dan zal het koppie vanzelf gaan zakken.

achterhand actief maken door een 4 jarige lijkt me vrij lastig trouwens. is altijd leuk met theorie, maar in het echt is het toch wat lastiger! ;)

Soms weet een paard ook niet hoe hij zijn lichaam kan gebruiken en dan help je ze door lang en laag en wat ronder en laag te laten lopen.

TS, Leuke pony, volgens mij gaat het helemaal goedkomen met die 2!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:41

Leuke combinatie TS!
Commentaar over de hulpteugel is al gegeven en ga ik me verder ook niet in mengen. Al vind ik wel dat je het commentaar heel goed ontvangt! Respect!

Ik hoop dat er over een tijdje weer een topic komt van deze leuke pony <3

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:24

femo schreef:
Man man man, Jongens.. Bel 144.

Ik zou me meer druk maken om de blauwe tongen en bloedbekken in de grand prix. dat is pas kwalijk.

Ik zie hier een dier wat achter de ll loopt, maar er staat totaal geen spanning op de hulp, en als ze daardoor kunnen verkomen dat het dier zijn rug wegdrukt zie ik het niet zo heel ernstig in. rug wegdrukken is zeerzeker niet alleen door rugpijn. Als de pony wat meer balans vind dan zal het koppie vanzelf gaan zakken.

achterhand actief maken door een 4 jarige lijkt me vrij lastig trouwens. is altijd leuk met theorie, maar in het echt is het toch wat lastiger! ;)

Soms weet een paard ook niet hoe hij zijn lichaam kan gebruiken en dan help je ze door lang en laag en wat ronder en laag te laten lopen.

TS, Leuke pony, volgens mij gaat het helemaal goedkomen met die 2!

Dankjewel! Gaat vast en zeker goedkomen, daar twijfel ik niet aan!

En het is inderdaad voor een 4 jarige wat lastig om de achterhand actief te maken. We oefenen nu veel met de zit/evenwicht en het lichtrijden zodat ze de pony in ieder geval niet in de weg zit met een lompe zit.

Nynkster schreef:
Leuke combinatie TS!
Commentaar over de hulpteugel is al gegeven en ga ik me verder ook niet in mengen. Al vind ik wel dat je het commentaar heel goed ontvangt! Respect!

Ik hoop dat er over een tijdje weer een topic komt van deze leuke pony <3

Natuurlijk! Indien er ook een oplossing wordt aangedragen sta ik overal voor open! :)

Ik zal nog eens foto's plaatsen zodra de nieuwe hulpteugel binnen is en de pony hier staat.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:42

Wat een poppetje is je dochter! Vind ze het leuk? Stoere meid hoor,

succes met jullie eerste pony, we zijn allemaal door schade en schande wijs geworden!

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 13:33

qt_shetties schreef:
Wat een poppetje is je dochter! Vind ze het leuk? Stoere meid hoor,

succes met jullie eerste pony, we zijn allemaal door schade en schande wijs geworden!

Dankjewel! Ze vind het hartstikke leuk gelukkig! Ze is begonnen met wat rond stappen toen ze 2 was. Vanaf daar opgebouwd en ze is niet weg te slaan bij de stallen en de paarden haha. Inmiddels draaft en galoppeert ze rond alsof het niks is. Het sturen leert ze ook maar aangezien we de pony nog maar net hebben en de pony ook nog jong is oefenen we dit wel alleen nog aan de longe.

Voor nu denkt ze dat het haar verzorgpony is. Ik ga dus ook nog vaker alleen naar de pony, ze krijgt 'm namelijk pas 'echt' met Sinterklaas!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:43

leuke pony :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:44

Wat kan bokt toch zeuren om 2 moment opnames...

Leuke pony!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:46

Leuke combinatie! :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:49

Leuk hoor! Jullie gaan er vast veel plezier mee beleven! Maar ff vraagje, (geen commentaar maar nieuwsgierig) ben je niet bang voor lichamelijke klachten bij je meisje? Heupjes ect ivm haar jonge leeftijd?