Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie [naam]!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:42

Lol is misschien het belangrijkst, maar dan moet de lol wel aan 2 kanten werken.
In meerdere topics is nu wat over het zadel gezegd.
Vind het beeld er niet fijn ontspannen uit zien. Vind de vooruitgang als ik heel eerlijk ben vrij langzaam gaan voor zoveel lessen. :)

Over die mensen die invallen en dat je daardoor eerder moest is belachelijk en ik had dan ook geweigerd. Op dat moment hoef je nog niet te starten en had je rustig nog wat langer kunnen losrijden, want het is voor niemand fijn als de ring zo inloopt.

Het haar vind ik ook dat dat wel wat netter mag :P

Succes! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:45

xAnthea schreef:
Kon jij dan ook niet zeggen dat je nog niet klaar was? :)

Ik was al 5 minuten aan het inrijden dus op zich kon het wel. Iedereen moest eerder dan verwacht dus dat zou niet echt een excuus geweest zijn om te weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:46

Gelukkig hebben we een zeer professionele zadelmaakster, met goed oog voor paard, zadel en ruiter en gaan wij af op het oordeel van degene die ervoor geleerd heeft en de combinatie zowel los als aan het werk in het echt gezien heeft. ;)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:46

Ik vind op de fotos vooral Elske met erg veel spanning (oortjes, lichaamstaal) en ook dat er nogal wat hard aan het bit getrokken wordt op sommige fotos.Maar het is wel duidelijk dat het om het plezier gaat, dus de volgende keer zal het vast beter gaan met de spanning :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:50

KoudbloedKim schreef:
Gelukkig hebben we een zeer professionele zadelmaakster, met goed oog voor paard, zadel en ruiter en gaan wij af op het oordeel van degene die ervoor geleerd heeft en de combinatie zowel los als aan het werk in het echt gezien heeft. ;)

Laat mij een boeman of een zeikerd zijn maar, jullie lessen, beweren een goed passend zadel te hebben maar toch is er weinig progressie in de bespiering van de achterhand en zie je het zadel omhoog gaan. Dat hoort niet. Je ziet het gewoon naar voren kiepen. Je ziet de spanning in het lijf.
Misschien een second opinion, zadelmakers zijn ook maar mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:51

Nou [naam], ik ben onwijs trots op jou en [naam] en hoe hard jullie de afgelopen tijd hebben gewerkt!
Jullie eerste wedstrijd en zeker nog genoeg om aan te werken en genoeg spanning, maar niemand is direct perfect en de meesten van ons worden dat nooit. :)
Ben enorm trots! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:53

MarlindeRooz schreef:
KoudbloedKim schreef:

Laat mij een boeman of een zeikerd zijn maar, jullie lessen, beweren een goed passend zadel te hebben maar toch is er weinig progressie in de bespiering van de achterhand en zie je het zadel omhoog gaan. Dat hoort niet. Je ziet het gewoon naar voren kiepen. Je ziet de spanning in het lijf.
Misschien een second opinion, zadelmakers zijn ook maar mensen...

Hier ben ik het heeel erg mee eens, ik heb het zelf ondervonden.
Een zadelmaker kan ook wel eens de fout in gaan of gewoon iets niet goed kunnen.
Het scheelt misschien al een hoop als je zit wat meer naar het achterste zwaartepunt gaat, maar dat neemt niet weg dat het zadel gewoon niet past. Sorry, maar als zo veel mensen het duidelijk op een foto zien moet er toch een belletje gaan rinkelen?... :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:10

bobje26 schreef:
Hier ben ik het heeel erg mee eens, ik heb het zelf ondervonden.
Een zadelmaker kan ook wel eens de fout in gaan of gewoon iets niet goed kunnen.
Het scheelt misschien al een hoop als je zit wat meer naar het achterste zwaartepunt gaat, maar dat neemt niet weg dat het zadel gewoon niet past. Sorry, maar als zo veel mensen het duidelijk op een foto zien moet er toch een belletje gaan rinkelen?... :)

Idd niet alleen ligging zadel, maar imho is dit zadel ook voor de ruiter te klein, bovenbeen is te lang en komt dus ruimte tekort om correct te liggen. Misschien dat 2-3 gaten langer zitten wat helpt, maar ik betwijfel het. Maatje groter zadel of vzh model misschien optie voor meer beenruimte ruiter. (tabel : http://www.daisypaardenshop.nl/c-1230795/zadel/ )

Spanning kan door onervarenheid komen en dit paard wil zeker hard haar best doen, beetje te enthousiast misschien door alles en dat in goede banen leiden ziet er niet altijd even fijn uit op een foto.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:10

KoudbloedKim schreef:
Neeee... hij heeft prachtig haar en hoeft dat echt niet te verbergen. :)
Hij heeft er ook geen commentaar op gehad.
Bovendien is zijn haar zo dik dat dat niet eens zou passen. _O-

Nog even voor de duidelijkheid; onze insteek was dat zelfs als we laatste zouden worden, als we maar lol hadden gehad en die missie is zeker geslaagd. :j
Op het protocol stond dat het een leuke combinatie was. <3

Dat was ook wel het eerste wat ik zag. Van dames wordt ook verwacht dat zij hun lange haren netjes in een knotje doen - al dan niet met netje.
Ik snap dat een man niet met een netje gaat lopen, maar een gewoon knotje kan toch prima?
Verder zie ik een paard met enorm veel spanning, en een zadel wat op meer dan de helft van de foto's de kussens niet op de rug heeft liggen. Ik heb het idee dat het paard met enorm veel druk in de mond gereden wordt, vanwege de spanning, misschien, maar ik zou ook enorm wegrennen voor een klapperend zadel op mijn rug...
Blijf vooral veel plezier houden in het rijden, maar denk aub ook aan je paard, anders ga je daar niet lang plezier van hebben.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:11

Het gaat niet om wel of niet trots zijn.
Ik snap niet, terwijl je het reilen en zeilen op bokt zo goed kent, zo reageert.
Iedereen geeft in meerdere topics al aan dat het zadel niet goed ligt, het is aan je eigen paard te zien( wat ik overigens best snap dat je het niet ziet want je ziet het paard immers elke dag) maar het paard is qua bespiering op de achterhand en over het algemeen amper verbeterd?
Jullie lessen zoveel, steken er zoveel geld in meer ik zie over het algemeen geen verbetering.
Het zadel is ook te klein voor de berijder.
Met een Second opinion is nooit iets mis.
Het enige wat er nu mist is dat jullie je eigen ogen moeten openen want wij kunnen dat verder niet voor jullie doen...

Edit: Vind overigens dat hij ook wat aan zijn haar moet doen. Je haar is een keuze; je kunt het afknippen en dus netjes onder de cap wegstoppen of het netjes in een knot of zelfs een vlecht doen.
De dames moeten het ook netjes wegwerken, hoe mooi haar ze ook hebben, dus de heren ook. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:20

KoudbloedKim schreef:

dan vraag ik mij oprecht af waarom er nog een pad onder ligt.
Oke oke ik gebruik hem ook zo nu en dan... wanneer ik weer tegen een opvulbeurt aan zit. Maar zeker niet wanneer het zadel net aangepast/gevuld is.

Joanne1987

Re: Wedstrijd-debuut met stoere Friese merrie Elske!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:29

Eerlijk? Ik schrik van de foto's...
Lol met je knol is 1 ding (wat jullie wel hebben aan alle topic te zien), maar je kop in het zand steken mbt een gewoon niet passend zadel voor paard en ruiter is een compleet ander ding. Ik ben ook van mening dat er geen pad/bontje etc hoort onder een correct passend zadel.

Ook stoor ik me enorm aan de kneveltrens (die ik overigens begrinp) icm de neusriem, lijkt totaal niet lekker te zitten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:31

Even een vraag tussen door, was dit een officiele wedstrijd?

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 01:04

Elske!<3
Wat leuk zeg jullie eerste wedstrijd samen ! Ik kan mij herinneren met mijn eerste wedstrijd dat ik verkeerd reed haha :+

En over het haar ... Ik sluit me volledig bij je vrouwtje KBK aan ! Staat je erg goed en volgensmij heb je een onwijs dikke mooie bos!

Ik vind het ook wel mannelijk ogen zo , wat je misschien zou kunnen doen is de staart dubbelvouwen voor een wat nettere indruk .... Want zo een netje is not done voor mannen haha :P (zoals je merkt hou ik ook van het wat langere haar bij mannen , lekker uniek ! ) .
Zoiets bedoel ik zegmaar :P
Afbeelding

Vind jullie een hele leuke combinatie samen , een echte uitdaging voor elkaar ! En het plezier en de liefde is allemaal erg goed terug te lezen en te zien in jullie topics !
Hier waren jullie duidelijk allebei wat gespannen maar he ! Wie rijdt er nou meteen perfect zonder spanning z'n eerste wedstrijd ?! Je moet ergens beginnen vind ik altijd :j

En over het zadel ... Ja geen idee daar laat ik mij niet teveel over uit ( kan er ook weinig over zeggen hoor :+ , wij hebben om de zoveel tijd als het nodig is vaak verschillende ) , maargoed zeker aangezien jullie het beste met jullie paarden voor hebben twijfel ik er niet aan ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 04:25

Het plezier van Maarten straalt er inderdaad van af. Elske lijkt het helaas wat minder leuk te vinden. Over het zadel is al vaker gezegd dat het niet goed ligt. Ik vind het oprecht heel jammer dat jullie er niet voor kiezen om een andere zadelpasser er naar te laten kijken. In combinatie met de achterblijvende bespiering en de duidelijke signalen van Elske zou ik voor zekerheid gaan. Ze heeft maar één rug en daar wil ze vast nog langer van genieten :)

Ik had het haar liever in een vlecht of klein knotje gezien. Het ziet er op deze manier vrij slordig en onverzorgd uit. De vlecht bij Elske vind ik wel weer erg mooi :j
Qua rijstijl lijkt Maarten hier en daar zijn balans kwijt te zijn en dit te zoeken in de mond van Elske. Misschien zijn zitlessen een idee :) Maar ook hierbij kan het zadel een belangrijke rol spelen. Een onafhankelijke zit geeft ook een vriendelijker beeld op de foto's :)

Was dit een onofficiële resultaat trouwens? :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 05:41

Ik vind Elske haar lichaamstaal niet prettig te zien. Haar uitstraling zegt dat ze zich niet lekker voelt daar. Over het zadel os genoeg gezegd, dat ga ik niet doen. Ook vind ik haar wat summier in bespiering dus ik zou gaan werken naar ontspanning en gymnastiseren en gaan werken naar spieropbouw. Ik heb het idee dat jullie ipv dat veel rouwdouwen hihi.

Als het een officiële wedstrijd is zou ik ook wat aan de haren hebben gedaan. Afknippen en mooi kort coupje zou je sowieso niet misstaan! :D

Verder lijkt me een eerste wedstrijd echt mega spannend! Heel veel succes met al het volgende!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 05:59

Wat een plezier op deze onderlinge wedstrijd en je wedstrijd outfit staat je goed.
Idd volgende keer je haar ff in een hengstenvecht :P en verder gewoon genieten lekker door trainen en op naar de volgende wedstrijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:32

Ik ben blij dat jullie plezier hadden, dat is en blijft het voornaamste.

Maar persoonlijk vind ik de combinatie nog niet startklaar. Met mij als jury was er eerlijk gezegd geen 180 punten gegeven.

Ik zie een vluchtend paard en een ruiter die het niet kan uitzitten en geen begeleiding en zekerheid biedt. Wat het paard ook doet, de ruiter moet zitten en rust brengen. Misschien dat Maarten daar voor de volgende keer iets aan heeft.

Ik zou de merrie graag meer op eigen benen zien, bij het halsstrekken duwt ze er ontzettend tegenaan i.p.v. rustig te volgen en dat is voor mij een teken dat de merrie nog niet in balans is. Niet erg, maar dan is ze imo nog niet startklaar.

Volgende keer haar in een knot. En als dat nodig is, dan maar een netje. Er is ook geen vrouw onder de zeventig meer die die dingen anders nog gebruikt en ze zijn dun en transparant dus verder ziet niemand het. Paardrijden is toch al een maffe sport met zo'n strakke witte broek, dat netje kan er nog wel bij. Uiterlijke verzorging hoort er ook bij, it's all in the game.

Veel plezier verder, train thuis nog even door is mijn advies en probeer het dan nog eens.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:38

Hartstikke leuk!
En inderdaad, plezier staat voorop en gewoon lekker km's maken.

Ik zou alleen wel even de mensen op de foto's, en met name de jury even anonimiseren :o
Dat vind ik een stuk minder chique dan een man op een paard met een paardenstaart :D

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:40

Leuk dat jullie zoveel verschillende dingen moet de paardjes! Zo mooi om jullie enthousiasme te lezen en te zien. :)

Rijtechnisch en over het zadel zul je mij niet horen, heb ik geen snars verstand van, maar Maarten's haar in vlecht had wel mooier gestaan. Een knotje vind ik te vrouwelijk, maar zo'n staart doet afbreuk aan het plaatje ;).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:42

Wat stoer Maarten! :D Ik zie nog wel wat spanning, maar dat is ook normaal voor een eerste wedstrijd ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:54

Cayenne schreef:
Het plezier van Maarten straalt er inderdaad van af. Elske lijkt het helaas wat minder leuk te vinden. Over het zadel is al vaker gezegd dat het niet goed ligt. Ik vind het oprecht heel jammer dat jullie er niet voor kiezen om een andere zadelpasser er naar te laten kijken. In combinatie met de achterblijvende bespiering en de duidelijke signalen van Elske zou ik voor zekerheid gaan. Ze heeft maar één rug en daar wil ze vast nog langer van genieten :)

Ik had het haar liever in een vlecht of klein knotje gezien. Het ziet er op deze manier vrij slordig en onverzorgd uit. De vlecht bij Elske vind ik wel weer erg mooi :j
Qua rijstijl lijkt Maarten hier en daar zijn balans kwijt te zijn en dit te zoeken in de mond van Elske. Misschien zijn zitlessen een idee :) Maar ook hierbij kan het zadel een belangrijke rol spelen. Een onafhankelijke zit geeft ook een vriendelijker beeld op de foto's :)

Was dit een onofficiële resultaat trouwens? :)

Hier sluit ik mij bij aan. Jullie geven aan een goede zadelpasser te hebben, maar iedereen kan fouten maken dus ook jullie zadelpasser. Wat kan het dan voor een kwaad om er eens een ander naar te laten kijken.

Daarnaast kunnen jullie zijn haar in een staart mooier vinden, maar verzorgd staat het niet. Doe zijn staart in een vlecht als je geen (vrouwelijk) knotje wil, of doe er elke 5 cm een elastiekje in zodat het strak bij elkaar blijft. Dit bedoel ik, maar dan zonder het bolle tussen de elastiekjes, gewoon strak, dat staat al een heel stuk netter dan een simpele staart.

Als ik eerlijk ben vind ik het aan de hand van de foto's geen 180 punten waard, maar eerder die 168 van de tweede proef. En dat hoeft het plezier niet te drukken, maar wees wel eerlijk naar jezelf en Elske toe dat dit zeker nog geen 180 punten waard was.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:01

Ik zou ook nog even door oefenen thuis :j Ze loopt op vrijwel iedere foto met de rug weggedrukt en spanning. Dat in combinatie met het zadel dat klappert en een ruiter die overal meer in de weg zit dan daadwerkelijk rijdt... Zou ik zeggen: zorg dat alle basis (dus ook zadel) in orde is en probeer het dan weer eens!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:09

Anoli schreef:
Als ik eerlijk ben vind ik het aan de hand van de foto's geen 180 punten waard, maar eerder die 168 van de tweede proef. En dat hoeft het plezier niet te drukken, maar wees wel eerlijk naar jezelf en Elske toe dat dit zeker nog geen 180 punten waard was.

Dat moet je tegen de jury zeggen... Niet tegen de ruiter

Verder staat het iedereen vrij om te starten. Paard (en ruiter) heeft ervaring opgedaan met een wedstrijdsituatie. Soms is dat al een doel op zich.
Het ziet er mss nog niet gelikt uit en nu weet de ruiter ten minste waar ze staan en waar nog op geoefend moet worden.

Het is zeker nog niet perfect, maar thuis gewoon lekker door blijven oefenen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:14

mairead schreef:
Anoli schreef:

Dat moet je tegen de jury zeggen... Niet tegen de ruiter

Verder staat het iedereen vrij om te starten. Paard (en ruiter) heeft ervaring opgedaan met een wedstrijdsituatie. Soms is dat al een doel op zich.
Het ziet er mss nog niet gelikt uit en nu weet de ruiter ten minste waar ze staan en waar nog op geoefend moet worden.

Het is zeker nog niet perfect, maar thuis gewoon lekker door blijven oefenen!

En waarom zou ik zoiets niet tegen de ruiter mogen zeggen? Het is geen verwijt, alleen een waarschuwing om teleurstellingen te voorkomen. Het lijkt mij namelijk zeer teleurstellend om te denken dat je dus die 180 punten waard bent vanwege een zeer vrijgevige jury, om er vervolgens later achter te komen dat dit helemaal niet zo is (denk aan volgende wedstrijden die misschien wel een stuk lager worden gepunt, of het vastlopen in verdere training omdat de basis dus niet goed zit.)