4H Colorado Rodeo.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:15

shetjeIris schreef:
Eerst een stierenvechten-topic en nu een rodeo-topic, ik snap er niks van... 8)7

Ik dat dat bokt een forum was met dierenliefhebbers, maar helaas.

Jammer dat deze foto's in uitgelicht worden gezet. Dit hoort geen podium te krijgen.

Maar een paard dat met de kop in de krul loopt met een mond vol ijzer mag wel in uitgelicht?

Tendance

Re: 4H Colorado Rodeo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:30

Dan blijven er maar weinig voor uitgelicht over, want menig dressuur/spring of recreatiefoto topic toont ook wel minder paardvriendelijke foto's.

Mooie foto's TS! En ik zou ook graag wel eens naar zo'n rodeo willen.
Alleen uit de wedstrijd van het zorgen voor je dier blijkt al, dat er veel waarde gehecht wordt aan de verzorging van je dier.

Buckinghorses worden nog altijd gefokt om te bokken. Ze worden niet mishandeld om dit te doen.
Ja ze hebben last van die riem (lichte irritatie) maar om dat nu mishandeling te noemen.
Genoeg paarden die een uur per dag irritatie van de manier van rijden van hun ruiter hebben.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:50

Prachtige fotos Ts!
Ik wil later ook nog een keer héél graag naar de Vs om ook een Rodeo te bezoeken en wat in 'cowboyland' rond te zweven. Al van kleins af aan wilde ik daar wonen haha, maar helaas is dat nou niet zo makkelijk. :+

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:10

Super gave foto's!

En ja.. zo kunnen we alles wel zielig gaan vinden. Dat je een paard op stal zet (want he, paarden zijn dieren die uit het wild komen van oorsprong), dat je erop gaast zitten voor je eigen plezier. Wat dacht je van maneges...

Als je alles zo gaat bekijken dan zou je helemaal geen paard moeten hebben :Y)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:19

Je hebt mooiste foto's gemaakt!!

Ja zo kunnen we oneindig discuseren... Een paard met een bit is ook zielig als je er niet goed mee om gaat. Zo kunne we alles wel zielig noemen toch?

Wel vind ik stierengevechten niet kunnen... Maar dit is een rodeo en geen stierengevecht

Rodeo's zijn op zich niet echt heel paardrvriendelijk maar de dressuur, spring sport enz. Als je goed gaat kijken Is dat ook niet echt paardrvriendelijk hoor

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:27

Wat is er precies niet paardvriendelijk aan rodeo?
Iemand zit max 10 seconden op een paard dat gefokt is op bokken. Er zit (soms) een riem in z'n liezen (in sommige staten gebeurt dat niet meer); die riem is het signaal "je moet aan het werk", die is niet bedoeld om pijn te doen. Bronco's bokken ook als die riem er een keer afgaat ook gewoon door. Het zijn zeer waardevolle, speciaal voor het doel gefokte paarden, niet zomaar wat groene paarden die van de prairie zijn geplukt.

Verder rijden er cowboys op hun paarden om te barrelracen, te calf ropen, te cutten, en ander koeienwerk. Wat is daar niet paardvriendelijk aan?

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:28

Hele gave foto's! :D

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:38

Kom kom... dieren mishandeling valt wel mee. Er worden wel ergere dingen in de wereld uitgehaald door mensen wat erger is dan een Rodeo. ( Neem nou de het verhaal/ filmpje van de vrouw uit Duitsland die vorige week tegen haar hoofd is geschopt tijdens een training, en is overleden. en terecht!! Wat vond ik dat een verchrikkelijk filmpje om te zien, ik had het zo te doen met het paard!)
Enfin..

Als we hier sirieus gaan overleggen of dit mishandeling is, moeten we onszelf eens achter de oren gaan krabben. We rijden allemaal paard, verschillende takken van de sport.
Deze paarden weten vaak niet anders, gaan naar de trainer(cowboy) omdat ze thuis niet normaal bereden kunnen worden, maar krijgen vaak een eerlijk kans. En eenmaal thuis mogen ze weer lekker in de wei.
Ik ben tijdens mijn werk in australie ook naar een Rodeo wedstrijd geweest. Soms is het even slikken als de paarden onderuitgaan o.i.d. dat klopt... maar of je van mishandeling kunt spreken.....

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:51

Sorry, maar het gaat om het respect voor dieren wat er dus blijkbaar absoluut niet is. Deze dieren mogen dan wel maar kort ingezet worden, maar het stressniveau bij deze dieren is super hoog. Net als de kalfjes die gevangen worden met lasso en gebrandmerkt worden. Net als de races van de veulens, waarbij er absoluut niets word gegeven om hun welzijn maar alleen het winnen. Nee, hier staat geen samenwerking of respect voor dieren centraal maar puur alleen winnen.

Net als bij stierenvechten waarbij de stier geen eerlijke kans heeft en dus al vanaf het moment dat hij geboren is ten dode is geschreven. Feit blijft dat bij zo'n evenementen de dieren altijd slachtoffer worden en de mens zich even goed voelt door te winnen of door een dier te doden(in het geval van stierenvechten). Hoe je het ook went of keert(ik weet nu al dat iemand gaat reageren met 'Je bent er duidelijk nog nooit geweest, deze mensen gaan echt met respect met hun dieren om') het is gewoon uitbuiting van dieren. Om dat te concluderen hoef je er niet geweest te zijn. Het gaat om het hele doel van het gebeuren.

Bij dressuur en 'normale' western bijvoorbeeld is dat een samenwerking aangaan met het paard en SAMEN verder komen. In dat geval kan je je nogsteeds afvragen hoe diervriendelijk deze praktijk zijn, maar je kan nog altijd stellen dat het welzijn van het paard uiterst belangrijk is voor de ruiter en het doel van de sport.

Ik word er soms echt misselijk van hoe mensen dieren uitbuiten en gebruiken en het zelf gewoon niet doorhebben. Dat er ergere dingen gebeuren praat dit absoluut niet goed, mensen moeten veel meer compassie met dieren krijgen en ook zien dat dieren een eigen wil hebben om te leven. Van mijn part mag elk geval van uitbuiting of mishandeling van dieren uitgebreid besproken en uitgelicht worden. Alleen zo lossen we deze wereldwijde problematiek op, niet door weg te kijken en onterecht te relativeren. Ik zou nu niet als dier geboren willen worden op de wereld..

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:10

Supermooie foto's zeg! Echt heel goed vastgelegd :-)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:33

Prachtige foto's! De sfeer komt er goed in over naar de kijker :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:34

Wat een gave foto's!! Vooral van de schimmel, wat kan die bokken zeg hahaha. Prachtig om te zien!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:19

Tja, die riem in die liezen.... enigszins sneu vind ik het wel, maar ik kijk veel liever hiernaar dan nar de gemiddelde dressuurproef op de Olympische spelen. Daar word ik pas verdrietig van.....

TS, gave foto's, mooi vastgelegd!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:29

Super gave foto's TS! Mooie actie en sfeer vastgelegd :)

Jammer van de discussie op je foto's verder.. discussie is prima - maar open dan even een apart topic hiervoor. TS heeft verder weinig te maken met de organisatie van deze sport.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:47

Mooie foto's TS!
Lijkt me helemaal leuk om zo'n evenement mee te maken.

Nou om eerlijk te zijn zie ik liever deze foto's dan menig andere dressuur/springfoto hoor.

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:49

Hele mooie foto's! Erg spectaculair.

Vanaf de foto's niet te zeggen of het mishandeling is, maar er staan helaas wel véél fimpjes op youtube van rodeoritjes die slecht aflopen voor het paard (gebroken benen, gebroken rug). Dus nee, ik kan me niet voorstellen dat het echt diervriendelijk is. Ook al gaat het maar om een minuutje...als dat minuutje zo kan aflopen is het toch echt niet ok naar het dier toe!

Waarbij ik overigens toevoeg dat ik denk dat er best wat dierenleed voorkomt in elke dicipline van de paardensport. Het wordt tijd dat we daar eens kritisch naar gaan kijken. Misschien gaat prestaties leveren met dieren gewoon nooit op een diervriendelijke manier? Als mens kunnen we kiezen om zoveel van ons lichaam te vragen als nodig is voor een bepaalde prestatie en dan nemen we de spierpijn en blessures voor lief, een paard heeft geen keuze...

Overigens slechte argumentatie: "dressuursport is veel zieliger dus dit is ok"...het is allebei niet ok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:49

Pracht foto van die grijze met 4 benen de lucht in.
Knap dat ze blijven zitten.

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:52

Tillie20 schreef:
Sorry, maar het gaat om het respect voor dieren wat er dus blijkbaar absoluut niet is. Deze dieren mogen dan wel maar kort ingezet worden, maar het stressniveau bij deze dieren is super hoog. Net als de kalfjes die gevangen worden met lasso en gebrandmerkt worden. Net als de races van de veulens, waarbij er absoluut niets word gegeven om hun welzijn maar alleen het winnen. Nee, hier staat geen samenwerking of respect voor dieren centraal maar puur alleen winnen.

Net als bij stierenvechten waarbij de stier geen eerlijke kans heeft en dus al vanaf het moment dat hij geboren is ten dode is geschreven. Feit blijft dat bij zo'n evenementen de dieren altijd slachtoffer worden en de mens zich even goed voelt door te winnen of door een dier te doden(in het geval van stierenvechten). Hoe je het ook went of keert(ik weet nu al dat iemand gaat reageren met 'Je bent er duidelijk nog nooit geweest, deze mensen gaan echt met respect met hun dieren om') het is gewoon uitbuiting van dieren. Om dat te concluderen hoef je er niet geweest te zijn. Het gaat om het hele doel van het gebeuren.

Bij dressuur en 'normale' western bijvoorbeeld is dat een samenwerking aangaan met het paard en SAMEN verder komen. In dat geval kan je je nogsteeds afvragen hoe diervriendelijk deze praktijk zijn, maar je kan nog altijd stellen dat het welzijn van het paard uiterst belangrijk is voor de ruiter en het doel van de sport.

Ik word er soms echt misselijk van hoe mensen dieren uitbuiten en gebruiken en het zelf gewoon niet doorhebben. Dat er ergere dingen gebeuren praat dit absoluut niet goed, mensen moeten veel meer compassie met dieren krijgen en ook zien dat dieren een eigen wil hebben om te leven. Van mijn part mag elk geval van uitbuiting of mishandeling van dieren uitgebreid besproken en uitgelicht worden. Alleen zo lossen we deze wereldwijde problematiek op, niet door weg te kijken en onterecht te relativeren. Ik zou nu niet als dier geboren willen worden op de wereld..

helemaal mee eens!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:03

Ibbel schreef:
Een boksessie duurt 30 seconden, en iedere bronco wordt maar een paar keer gebruikt, hooguit, per rodeo. Lees je eerst eens in, voordat je over dierenmishandeling begint.

.

Een sessie duurt 8 seconden, dat is de max. tijd dat een cowboy op koe of paard moet blijven zitten, daarna worden de riemen losgemaakt en gaan ze terug naar de kudde.

Het heeft niks met dierenmishandeling te maken, de dieren lopen het jaar rond vrij in grote kuddes, worden speciaal gefokt en getraind om te bokken en worden over het algemeen ouder ( en zijn meer waard) dan het gemiddelde paard/ koe/ stier in Nederland.
Als dit mishandeling is, dan is paardrijden dat ook! Het verschil is alleen dat deze dieren maar een paar keer jaar iets moeten, veel andere paarden mogen dagelijks een uur lang geestdodende rondjes draaien..............

De stieren hebben ook een heerlijk leven, worden op en top verzorgd, zijn in sommige gevallen waardevoller dan een goed renpaard en sterven meestal van ouderdom. Sterker nog, die stieren en paarden weten precies wat ze moeten doen en wanneer ze het moeten en stoppen soms al met bokken als de cowboy op de grond ligt of de 8 seconden bel gaat. Dan wandelen ze meestal doodkalm naar de uitgang. Ik heb meerdere rodeo's gezien en heb nog nooit iets gezien wat maar op dierenmishandeling lijkt, in 2013 ben ik naar NFR ( National Finals Rodeo) in Las Vegas geweest, was super, die jongens bleven bijna allemaal de volle 8 sec. te paard/ stier. De dieren die daar gebruikt worden zijn het neusje van de zalm en worden ook bij naam genoemd en lopen dus na 8 sec. uit zichzelf doorgemoedereerd naar de uitgang; werk gedaan, klaar en nu weer eten :D ;)
Jammer genoeg zijn degenen die het hardst roepen meestal de mensen zonder enig verstand van zaken, die nog nooit een rodeo gezien hebben!

On topic, hele mooie foto's die precies de sfeer weergeven van de cowboy die met veel respect met zijn dieren om gaat en die veel geeft om deze manier van leven en om de stieren en paarden die dit mogelijk maken!

Link naar verhaal over Bodacious, de gevaarlijkste en 1 van de duurste stieren die in de ring is geweest. https://en.wikipedia.org/wiki/Bodacious_(bull) Jammer genoeg overleden na een infectie in zijn hoef, waarbij de medicatie verkeerd aansloeg; hij was toen al 5 jaar met pensioen en is de vader van veel hele goede rodeo stieren.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 03-08-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:09

Wat waanzinnig gaaf! Het lijkt me fantastisch om een keer naar de rodeo te gaan.
Prachtige foto's!

Sanny79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:13

Echt geweldige foto's! Het sfeertje prachtig weergegeven!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:41

Wranglerbutt schreef:
Mooie foto's! +:)+

Het was te verwachten dat 'dierenvrienden' hun kritiek op de rodeo komen geven in jouw fototopic, rodeo heeft nou eenmaal een 'bad rep' :roll:

Ik bekijk het maar zo:
- Een dressuurpaard moet al gauw een uur lang druk van bit (of 2 bitten), neusriem, singel en benen (+ sporen) van zijn ruiter ondergaan om zijn kunstjes te doen.
- Een rodeopaard moet doorgaans 8 seconden lang druk van een singel of zadel, flankstrap, eventueel halster en in mindere mate benen (+ sporen) van zijn ruiter ondergaan om zijn kunstjes te doen.

IMO allebei even erg. Of allebei niets mis mee ;)

Erg mooi geformuleerd!!! *\o/*

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:56

Wauw, heel gave foto's!! :j

Was wel te verwachten dat sommige mensen helemaal over de rooie raken door dit soort topics :')

Ik ben in Amerika ook eens op een rodeo stal geweest, om te kijken.
Er was helaas net geen rodeo in die tijd, maar we hebben een leuke rondleiding gekregen op de farm.

De stieren, paarden en kalfjes zagen er heel goed uit allemaal.
Alles van achter een hek bekeken, want zodra je een voet binnen zette, zouden de dieren je aanvallen, werd ons verteld.
Toch liet een van de 'wilde' paarden zich aaien door het hek, een prachtige paint was dat.

Zou wel meer actie foto's willen zien :j
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 03-08-15 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:57

En op dit moment Bushwacker !!! Best Bull ever !!! Heb hem in real life gezien. Z'n lief dier!
En bij een blessure komt er een osteo bij, acupunctuur, dry needling, massages......het kan niet op.
De dieren zijn tonnen waard en worden verhuurd aan de beste Rodeos.
Ze zorgen voor nageslacht die op hun beurt ook geld waard zijn.

En de beste paarden zijn zelfs merries !!! Die strap zit bij de merries dus niet om de geslachtsorganen, het dient alleen als trigger.... ik heb zo'n 1000 rodeo foto's en alles met oortjes erop.... en vrolijk naar de uitgang...
Dus bullriding, bareback riding en saddlebronc riding zielig : absoluut niet!!!
Eveals team roping..paardeen vinden het geweldig en de stieren hebben er niet zoveel van

Echter.... calf roping en steerwrestling vind ik wel weer minder !!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:58

Gave foto's! Ook mooi te zien hoe dat paard met dat kalf geconcentreerd is op zijn werk.